DROPS Children 12-36 by DROPS Design

DROPS Lue og votter

DROPS design: Modell nr X-018-bn
--------------------------------------------------------

Lue:
Str: 3/5 - 6/9 - 10/14 år.

Materialer: DROPS Alaska fra Garnstudio,
50-50-50 gr f.nr 01, natur
50-50-50 gr f.nr 49, lys brun
50-50-50 gr f.nr 50, mørk brun

DROPS Ermp nr 5 og 5,5.
Heklenål nr 4.

Votter:
Str: 3/5 - 6/9 - 10/14 år.

Materialer: DROPS Alaska fra Garnstudio,
50-100-100 gr f.nr 49 lys brun
+ en rest natur og mørk brun fra luen.

DROPS Ermp nr 4 og 5,5.

Strikkefasthet: Husk p.nr er kun veiledende 16 m x 20 p på p 5,5 og glstrikk = 10 x 10 cm

Rille (på rundp):

1 rille = 2 omg: 1.omg: Vrang, 2.omg: Rett.

Striper: * 6 omg natur, 6 omg mørk brun, 6 omg lys brun *, gjenta fra *-*.

Lue: Legg opp 70-77-84 m med lys brun på ermp 5 og strikk 3 riller. Bytt til ermp 5,5 og fortsett med glstrikk i Striper - se forkl over - til ferdig mål. Husk på strikkefastheten! Når arb måler 11-12-13 cm settes det 7 merketråder i arb (det skal være 10-11-12 m mellom merketrådene). Videre felles det på høyre side av alle merketrådene ved å strikke 2 r sammen på hver 4.omg 3 ganger og deretter på hver 2.omg 5-6-7 ganger = 14 m tilbake på p. Strikk alle m sammen 2 og 2, klipp tråden og trekk den gjennom de resterende m, snurp sammen og fest tråden godt. Luen måler ca 21-23-25 cm.

Øreklaff: Hekle 7-8-9 løse luftm (inkl 3 luftm til å snu med) på nål nr 4 med mørk brun.

1.rad - mørk brun: Hekle 1 stav i hver luftm = 5-6-7 staver (1.stav = 3 luftm).

2.rad - mørk brun: Snu arb, 3 luftm, hekle 1 stav mellom hver stav fra forrige rad, rundt de 3 luftm i enden hekles det 5 staver, videre hekles det 1 stav mellom hver stav på den andre siden av den 1.stavrekken uten å snu arb, avslutt med 1 stav i 1.luftm fra 1.rad. Det er nå 13-15-17 staver som sitter i en bue. Klipp tråden.

3.rad - lys brun: Snu arb, hekle 3 luftm i første stav, deretter hekles det 1 stav mellom hver av stavene fra forrige rad - men mellom hver av de 5 stavene på toppen av buen hekles det 2 staver, avslutt med 1 stav i siste stav fra forrige rad = 18-20-22 staver. Klipp tråden.

4.rad - natur: Snu arb. Hekle 3 luftm i første stav, deretter hekles 1 stav mellom hver stav fra forrige rad - men mellom hver av de 6 øverste stavene på toppen av buen hekles det 2 staver, avslutt med 1 stav i siste stav fra forrige rad = 24-26-28 staver. Klipp tråden.

5.rad - mørk brun: Snu arb. Hekle 3 luftm i første stav, deretter hekles 1 stav mellom hver stav fra forrige rad - men mellom hver av de 6 øverste stavene på toppen av buen hekles det 2 staver i hver, avslutt med 1 stav i siste stav fra forrige rad = 30-32-34 staver.

Øreklaffen er nå ca 9 cm bred øverst og ca 7-8-9 cm høy. Hekle 1 klaff til.

Montering: Sy fast 1 klaff på hver side av luen slik at det er en åpning på ca 14-16-18 cm midt foran og 12-14-16 cm midt bak - sy klaffen fast kant i kant med luen med små pene sting. Dusk: Klipp 4 tråder i hver farge på 18 cm hver. Brett dem dobbelt og trekk løkken (ved hjelp av heklenålen) gjennom den øverste omg på toppen av luen. Trekk endene gjennom løkken og dra til.

Votter:

Strikkefasthet: Husk p.nr er kun veiledende 16 m x 20 p på p 5,5 og glstrikk = 10 x 10 cm

Vrbord: * 2 r, 2 vr *, gjenta fra *-*.

Rille (på rundp):

1 rille = 2 omg: 1.omg: Vrang, 2.omg: Rett.

Felletips: Fell slik før merketråden: 2 r sm. Fell slik etter merketråden: Ta 1 m løs av p, 1 r, løft den løse m over.

Votter: Legg opp 28-32-36 m på ermp 5,5 med lys brun. Strikk 2 riller, fortsett med glstrikk. Når arb måler 3 cm byttes det til ermp 4, strikk vrbord i 4-4-5 cm. Bytt tilbake til ermp 5,5 og fortsett med glstrikk - herfra måles arb videre! Samtidig på 1.omg felles det 6 m jevnt fordelt = 22-26-30 m. Husk på Strikkefastheten! Når arb måler 1-1-2 cm settes det 3 merketråder i arb slik: 1 merketråd (= i siden), strikk 1 m (= tommelm), 1 merketråd, strikk 10-12-14 m (= inni hånden), 1 merketråd (= i siden), strikk 11-13-15 m (= oppå hånden). På neste omg starter økningen til tommelkile slik: Øk 1 m på hver side av tommel-m ved å strikke 2 m i m. Gjenta dette på hver 3.omg 2-2-3 ganger til = 7-7-9 m (= tommel-m). Når arb måler 3-4-5 cm settes tommel-m på 1 tråd. Legg opp 1 ny m bak tommelen = 22-26-30 m, fortsett med glstrikk. Når arb måler 8-9-11 cm felles det på hver side av merketrådene i hver side - se Felletips: På hver 2.omg 3 ganger og deretter på hver omg 1-2-3 ganger = 6 m tilbake på p. Klipp tråden og trekk den gjennom de resterende m, fest godt. Hele votten måler ca 18-20-23 cm.

Tommel: Sett de 7-7-9 m på tråden tilbake på ermp 5,5, plukk i tillegg opp 3 m bak tommelen = 10-10-12 m. Strikk glstrikk til tommelen måler 3,5-4,5-5,5 cm, nå strikkes m sm 2 og 2. Klipp tråden og trekk den gjennom de resterende m, fest godt.

Pyntebånd: Klipp 2 tråder i hver farge (rester fra lua) på ca 70 cm hver. Knyt løse knuter med 3 tråder i hver "bunt" - start 8 cm fra toppen av trådene og la det stå igjen 8 cm uten knuter nederst. Sy båndet kant i kant nederst på votten - start i motsatt side av tommelen - knyt tilslutt de løse endene sammen i siden.