DROPS / 218 / 36

November Sky Jacket by DROPS Design

Ylhäältä alas neulottu jakku DROPS Fabel-langasta. Työssä on raglanlinjat, raitoja ja kaksinkertainen pääntien reunus. Koot S-XXXL.

DROPS Design: Malli fa-458
Lankaryhmä A
-------------------------------------------------------

DROPS FABEL (kuuluu lankaryhmään A):
150-200-200-200-250-250 g väriä 200, harmaa
150-150-150-200-200-200 g väriä 651, hiekka

DROPS PYÖRÖPUIKKO NRO 3 tai käsialan mukaan: Pituus 60 cm tai 80 cm, sileään neuleeseen.
DROPS SUKKAPUIKOT NRO 2,5: Joustinneuleeseen.
DROPS PYÖRÖPUIKKO NRO 2,5: Pituus 60 cm tai 80 cm, joustinneuleeseen.
Mikäli saat liikaa silmukoita per 10 cm, vaihda paksumpiin puikkoihin. Jos saat liian vähän silmukoita per 10 cm, vaihda ohuempiin puikkoihin.

DROPS HELMIÄISNAPPI, Kaareva (valkoinen) NRO 521: 7-7-7-7-7-7 kpl.

DROPS Fabel uni colour DROPS Fabel uni colour 2.70 € /50g
Käsityöliike Menita
Tilaa
DROPS Fabel print DROPS Fabel print 3.00 € /50g
Käsityöliike Menita
Tilaa
DROPS Fabel long print DROPS Fabel long print 3.20 € /50g
Saat tämän mallin langat alkaen 16.20€. Lue lisää.

Mallin ohjeet

OHJE:

-------------------------------------------------------

AINAOIKEINNEULE tasona:
Neulo kaikki kerrokset oikein.
HUOM! Löydät RAIDOITUKSEN ainaoikein -neuleen selityksen otsikon RAIDOITUS alta.

RAIDOITUS:
Kaarroke ja etu-/takakappaleet neulotaan raidoittaen siten, että kummallakin värillä neulotaan vuorotellen 1 kerros. Tee aina värinvaihdot samassa reunassa, eli neulo oikealta puolelta 1 kerros hiekan värisellä langalla ja neulo oikealta puolelta 1 kerros harmaalla langalla. Neulo sitten nurjalta puolelta 1 kerros hiekan värisellä langalla ja neulo nurjalta puolelta 1 kerros harmaalla langalla. Hihoissa neulotaan vuorotellen 1 kerros harmaalla langalla ja 1 kerros hiekan värisellä langalla siten, että raidoitus jatkuu kaarrokkeen jälkeen rikkoutumattomana.
HUOM! Raidoituksen aikana neulotaan ainaoikeinneuletta näin (4 kerroksen mallikerta):
1. kerros (hiekan värisellä langalla oikealta puolelta): Oikein
2. kerros (harmaalla langalla oikealta puolelta): Nurin
3. kerros (hiekan värisellä langalla nurjalta puolelta): Nurin
4. kerros (harmaalla langalla nurjalta puolelta): Oikein

LISÄYSVINKKI 1 (lisääminen tasavälein):
Laske kuinka usein kerroksella lisätään seuraavasti: Laske kerroksen silmukkaluku (esim. 116 silmukkaa), miinus etureunat (esim. 10 silmukkaa) ja jaa loput silmukat lisäysten määrän kanssa (esim. 20) = 5,3. Tässä esimerkissä lisätään n. joka 5.silmukan jälkeen. Älä tee lisäyksiä etureunojen kohdalla. Lisää 1 silmukka tekemällä 1 langankierto puikolle. Seuraavalla kerroksella langankierto neulotaan kiertäen, jottei muodostuisi reikää.

LISÄYSVINKKI 2 (etu- ja takakappaleiden sivut):
Kaikki lisäykset tehdään oikealla puolella!
Aloita 1 silmukan päässä merkitystä silmukasta, tee 1 langankierto puikolle, neulo 1 silmukka oikein, tee 1 langankierto puikolle (= työhön lisättiin 2 silmukkaa). Toista kummankin merkkilangan kohdalla. Seuraavalla kerroksella langankierrot neulotaan kiertäen, jottei muodostuisi reikiä.

RAGLANLISÄYKSET:
Lisää jokaisen kappaleiden rajakohdan merkityn silmukan kummallekin puolelle 1 silmukka. Lisää tekemällä 1 langankierto puikolle. Seuraavalla kerroksella langankierto neulotaan kiertäen, jottei muodostuisi reikää. Lisätyillä silmukoilla neulotaan sileää neuletta.

KAVENNUSVINKKI (keskellä hihan alla):
Aloita 2 silmukan päässä merkitystä silmukasta, neulo 2 silmukkaa kiertäen oikein yhteen, neulo 1 silmukka oikein (= merkitty silmukka), neulo 2 silmukkaa oikein yhteen (= työstä kapeni 2 silmukkaa).

NAPINLÄPI:
Ensimmäinen napinläpi tehdään ensimmäisellä pääntien reunuksen joustinneuleen jälkeisellä oikean puolen kerroksella. Seuraavat 6-6-6-6-6-6 napinläpeä tehdään aina n. 8-8½-9-9-9½-10 cm:n välein.
Tee napinlävet oikeaan etureunaan näin: Neulo kunnes jäljellä on 3 silmukkaa (oikealta puolelta katsottuna), tee 1 langankierto puikolle, neulo 2 silmukkaa oikein yhteen ja 1 silmukka oikein. Seuraavalla kerroksella langankierto neulotaan oikein, jolloin työhön muodostuu reikä.

-------------------------------------------------------

ALOITA TYÖ TÄSTÄ:

-------------------------------------------------------

JAKKU: LYHYT YLEISKATSAUS TYÖSTÄ:
Työ neulotaan tasona pyöröpuikolla keskeltä edestä alkaen, ylhäältä alas. Hihat neulotaan suljettuna neuleena sukkapuikoilla. Koko työ neulotaan RAIDOITTAEN (katso selitys yllä).

KAARROKE:
Luo 120-136-140-148-152-160 silmukkaa pyöröpuikolle nro 2,5 harmaalla langalla. Neulo 1 reunasilmukka AINAOIKEAA (lue selitys yllä), neulo joustinneuletta (2 silmukkaa oikein / 2 silmukkaa nurin), kunnes jäljellä on 3 silmukkaa, neulo 2 silmukkaa oikein ja 1 reunasilmukka ainaoikeaa. Jatka neulomista tähän tapaan.
Kun työn pituus on 12 cm, neulo 1 kerros työn oikealta puolelta ja tee samalla lisäykset seuraavasti: Neulo 5 ainaoikeinneulottua reunasilmukkaa (= etureuna), neulo seuraavat 110-126-130-138-142-150 silmukkaa oikein ja lisää tasavälein 6-5-11-9-15-13 silmukkaa (lue LISÄYSVINKKI 1), neulo lopuksi 5 silmukkaa ainaoikeaa (= etureuna) = 126-141-151-157-167-173 silmukkaa. Muista tehdä oikeaan etureunaan NAPINLÄVET (lue selitys yllä).
Neulo 1 kerros nurin nurjalta puolelta, lukuun ottamatta 5 ainaoikeinneulottua reunasilmukkaa kummassakin reunassa. Kiinnitä 1 merkki etureunan sisäpuolelle, työn mitat otetaan tästä merkistä.
Kiinnitä 4 merkkilankaa työhön (tämä tehdään neulomatta silmukoita): Kiinnitä ensimmäinen merkkilanka kerroksen 26.-29.-30.-33.-34.-37.silmukkaan, kiinnitä toinen merkkilanka kerroksen 47.-50.-54.-54.-58.-58.silmukkaan, kiinnitä kolmas merkkilanka kerroksen 80.-92.-98.-104.-110.-116.silmukkaan ja kiinnitä neljäs merkkilanka kerroksen 101.-113.-122.-125.-134.-137.silmukkaan. Merkittyjen silmukoiden välissä on nyt 25-28-29-32-33-36 silmukkaa (etukappaleet), 32-41-43-49-51-57 silmukkaa (takakappale) ja 20-20-23-20-23-20 silmukkaa (hihat).
TARKISTA NEULETIHEYS!
Vaihda pyöröpuikkoon nro 3. Lue RAIDOITUS yllä ja neulo seuraavasti:

1.KERROS (= oikea puoli): Vaihda hiekan väriseen lankaan. Neulo 5 ainaoikeinneulottua reunasilmukkaa, neulo seuraavilla 20-23-24-27-28-31 silmukalla sileää neuletta, lisää merkityn silmukan molemmin puolin 1 silmukka (lue RAGLANLISÄYKSET yllä), neulo hihan 20-20-23-20-23-20 silmukalla sileää neuletta, lisää merkityn silmukan molemmin puolin 1 silmukka, neulo takakappaleen 32-41-43-49-51-57 silmukalla sileää neuletta, lisää merkityn silmukan molemmin puolin 1 silmukka, neulo hihan 20-20-23-20-23-20 silmukalla sileää neuletta, lisää merkityn silmukan molemmin puolin 1 silmukka, neulo etukappaleen seuraavilla 20-23-24-27-28-31 silmukalla sileää neuletta ja neulo lopuksi 5 ainaoikeinneulottua reunasilmukkaa.

2.KERROS (= oikea puoli): Vaihda harmaaseen lankaan. Neulo 5 ainaoikeinneulottua reunasilmukkaa, neulo sileää neuletta ensimmäiseen merkkiin asti (= vasen etukappale), lisää merkityn silmukan molemmin puolin 1 silmukka, neulo sileää neuletta seuraavaan merkkiin asti (= hiha), lisää merkityn silmukan molemmin puolin 1 silmukka, neulo sileää neuletta seuraavaan merkkiin asti (= takakappale), lisää merkityn silmukan molemmin puolin 1 silmukka, neulo sileää neuletta viimeiseen merkkiin asti (= hiha), lisää merkityn silmukan molemmin puolin 1 silmukka, neulo sileää neuletta kunnes jäljellä on 5 silmukkaa (= oikea etukappale) ja neulo 5 ainaoikeinneulottua reunasilmukkaa.

3.KERROS (= nurja puoli): Vaihda hiekan väriseen lankaan. Neulo 5 ainaoikeinneulottua reunasilmukkaa, neulo nurjaa kunnes jäljellä on 5 silmukkaa, neulo 5 ainaoikeinneulottua reunasilmukkaa.

4.KERROS (= nurja puoli): Vaihda harmaaseen lankaan. Neulo 5 ainaoikeinneulottua reunasilmukkaa, neulo nurjaa kunnes jäljellä on 5 silmukkaa, neulo 5 ainaoikeinneulottua reunasilmukkaa.

Jatka neulomista tähän tapaan ja toista tällaiset raglanlisäykset jokaisella oikean puolen kerroksella, kunnes työssä on yhteensä 26-28-32-36-40-44 lisäyskerrosta = 334-365-407-445-487-525 silmukkaa. Jatka raidoitusta, kunnes työn pituus pääntien reunuksen merkistä mitattuna on 21-23-25-26-28-30 cm ja olet viimeksi neulonut nurjan puolen kerroksen.
Jaa sitten työ etu-/takakappaleita ja hihoja varten seuraavasti: Neulo ensimmäiset 53-58-63-69-76-84 silmukkaa kuten aiemmin (= vasen etukappale), siirrä seuraavat 69-75-85-93-99-103 silmukkaa apulangalle hihaa varten, luo apulangan silmukoiden tilalle 7 silmukkaa (= hihan alla), neulo seuraavat 90-99-111-121-137-151 silmukkaa, siirrä seuraavat 69-75-85-93-99-103 silmukkaa apulangalle hihaa varten, luo apulangan silmukoiden tilalle 7 silmukkaa (= hihan alla) ja neulo viimeiset 53-58-63-69-76-84 silmukkaa (= oikea etukappale).
Neulo etu-/takakappaleet ja hihat erikseen. Poista merkkilangat. KAIKKI MITAT OTETAAN JATKOSSA TÄSTÄ!

ETU- JA TAKAKAPPALE:
= 210-229-251-273-303-333 silmukkaa. Kiinnitä 1 merkkilanka kummankin hihan alapuolelle luotujen 7 silmukan keskimmäiseen silmukkaan. Anna merkkilankojen kulkea työn mukana. Jatka tasona sileää neuletta raidoittaen, ja neulo kummassakin reunassa 5 ainaoikeinneulottua reunasilmukkaa.
Kun työn pituus on kaikissa koissa 3 cm, lisää kumpaankin sivuun 2 silmukkaa (lue LISÄYSVINKKI 2) (= työhön lisättiin 4 silmukkaa). Toista tällaiset lisäykset 4-4½-4½-4-4-3½ cm välein yhteensä 5-5-5-6-6-7 kertaa = 230-249-271-297-327-361 silmukkaa. Kun työn pituus on 29-29-29-30-30-30 cm ja olet viimeksi neulonut nurjan puolen kerroksen, vaihda pyöröpuikkoon nro 2,5 ja harmaaseen lankaan. Neulo 1 kerros oikein ja lisää tasavälein 6-7-5-7-5-7 silmukkaa = 236-256-276-304-332-368 silmukkaa.
Neulo joustinneuletta harmaalla langalla näin: 5 ainaoikeinneulottua reunasilmukkaa, *2 silmukkaa nurin /2 silmukkaa oikein*, toista *-* kunnes jäljellä on 7 silmukkaa, neulo 2 silmukkaa nurin ja 5 ainaoikeinneulottua reunasilmukkaa. Neulo ainaoikeaa ja joustinneuletta tähän tapaan, kunnes joustinneuleen pituus on kaikissa koissa 3 cm ja olet viimeksi neulonut nurjan puolen kerroksen. Vaihda takaisin pyöröpuikkoon nro 3 ja päätä silmukat oikein silmukoin. Jakun pituus olalta alaspäin mitattuna on n. 56-58-60-62-64-66 cm.

HIHA:
Ota toisen sivun apulangalla odottavat 69-75-85-93-99-103 silmukkaa sukkapuikoille nro 3 ja poimi lisäksi jokaisesta hihan alapuolelle luodusta 7 silmukasta 1 silmukka = 76-82-92-100-106-110 silmukkaa. Neulo sileää neuletta ja raidoitusta suljettuna neuleena (eli neulo vuorotellen 1 kerros kummallakin värillä). Kiinnitä 1 merkki hihan alapuolelta poimittujen 7 silmukan keskimmäiseen silmukkaan. Kun hihan pituus on kaikissa koissa 2 cm, kavenna merkin molemmin puolin 1 silmukka (lue KAVENNUSVINKKI). Toista tällaiset kavennukset n. 2½-2-1½-1-1-1 cm välein yhteensä 12-13-16-20-21-23 kertaa = 52-56-60-60-64-64 silmukkaa. Neulo kunnes hihan pituus jakokohdasta mitattuna on 37-36-35-34-33-31 cm. Vaihda sukkapuikkoihin nro 2,5 ja harmaaseen lankaan. Neulo joustinneuletta (2 silmukkaa oikein / 2 silmukkaa nurin), kunnes joustinneuleen pituus on kaikissa koissa 6 cm. Vaihda takaisin sukkapuikkoihin nro 3 ja päätä silmukat oikein silmukoin. Neulo toinen hiha samoin.

VIIMEISTELY:
Taita pääntien reunuksen joustinneule kaksinkerroin työn nurjalle puolelle ja ompele kiinni. On tärkeää, että saumasta tulee tarpeeksi joustava ja tasainen. Älä ompele jokaiseen silmukkaan, vaan tee hieman pidempiä ja löyhempiä pistoja. Ompele sitten pääntien reunuksen kummankin reunan aukko kiinni pienin pistoin, yhden reunasilmukan päästä. Kiinnitä napit vasempaan etureunaan.

Piirros

Tarvitsetko opastusta ohjeeseen?

Kiitos, kun valitsit DROPS Design -ohjeen. Panostamme siihen, että ohjeemme ovat virheettömiä ja helppoja ymmärtää. Kaikki ohjeet käännetään norjasta ja voit aina tarkistaa mitat ja luvut alkuperäisestä ohjeesta (DROPS 218-36) .

Kommentit / Kysymykset (1)

Uta 30.10.2020 - 18:09:

Hallo, bedeutet 1. Reihe (sand in der Hin-Reihe): rechts 2. Reihe (grau in der Hin-Reihe): links 3. Reihe (sand in der Rück-Reihe): links 4. Reihe (grau in der Rück-Reihe): Masche rechts Das glatt rechts gestrickt wird. Wollte Uni- Farben stricken. Danke

Lisää kommentti ohjeeseen DROPS 218-36