DROPS / 216 / 42

Winter Waters by DROPS Design

Ylhäältä alas neulottu jakku DROPS Big Delight -langasta. Työssä on kaarroke ja taskut. Koot S-XXXL.

DROPS Design: Malli db-122
Lankaryhmä C tai A + A
-------------------------------------------------------

DROPS BIG DELIGHT (kuuluu lankaryhmään C):
400-400-500-500-500-600 g väriä 12, farkunsininen/vedensininen

DROPS PYÖRÖPUIKOT NRO 5,5 tai käsialan mukaan: Pituus 40 cm ja 80 cm, sileään neuleeseen.
DROPS SUKKAPUIKOT NRO 4,5.
DROPS PYÖRÖPUIKKO NRO 4,5: Pituus 80 cm, joustinneuleeseen.
Mikäli saat liikaa silmukoita per 10 cm, vaihda paksumpiin puikkoihin. Jos saat liian vähän silmukoita per 10 cm, vaihda ohuempiin puikkoihin.

DROPS NAPPI, Mocha NRO 623: 5-5-6-6-6-6 kpl.

alkaen 7.10 € /100g
DROPS Big Delight print DROPS Big Delight print 7.10 € /100g
Saat tämän mallin langat alkaen 56.80€. Lue lisää.

Mallin ohjeet

OHJE:

-------------------------------------------------------

Katso ruutupiirrokset A.1-A.6. Katso halutun koon piirrokset (A.3, A.4 ja A.5).

LANGANVAIHTOVINKKI:
Kun vaihdat lankakerää on tärkeää, että vaihdat kerään, joka alkaa samalla sävyllä jolla edellinen kerä loppui. Tällä tavoin Big Delight-langan värisävyt jatkuvat siististi.

LISÄYS-/KAVENNUSVINKKI (lisääminen/kaventaminen tasavälein):
Laske kuinka usein kerroksella lisätään/kavennetaan seuraavasti: Laske kerroksen silmukkaluku (esim. 84 silmukkaa), miinus etureunat (esim. 10 silmukkaa) ja jaa loput silmukat lisäysten/kavennusten määrän kanssa (esim. 2) = 37.
Tässä esimerkissä lisätään tekemällä 1 langankierto joka 37.silmukan jälkeen (älä tee lisäyksiä etureunojen kohdalla). Seuraavalla kerroksella langankierrot neulotaan kiertäen, jottei muodostuisi reikiä.
Tämän esimerkin kavennukset tehdään neulomalla vuorotellen n. joka 36. ja joka 37. silmukka oikein yhteen.

KAVENNUSVINKKI (hihat):
Kavenna merkkilangan molemmin puolin 1 silmukka seuraavasti: Neulo kunnes merkkilankaa edeltää 3 silmukkaa, neulo 2 silmukkaa oikein yhteen, neulo 2 silmukkaa oikein (merkkilanka on näiden silmukoiden keskellä), nosta 1 silmukka oikein neulomatta, neulo 1 silmukka oikein, vedä nostettu silmukka neulotun silmukan yli (= työstä kapeni 2 silmukkaa).

NAPINLÄPI:
Tee napinlävet oikeaan etureunaan (kun vaate puetaan päälle). Tee napinläpi työn oikealta puolelta, kun kerroksella on jäljellä 3 silmukkaa, seuraavasti: Tee 1 langankierto puikolle, neulo seuraavat 2 silmukkaa oikein yhteen ja neulo viimeinen silmukka oikein. Seuraavalla kerroksella (nurja puoli) langankierto neulotaan oikein, jolloin työhön muodostuu reikä.
Ensimmäinen napinläpi tehdään, kun pääntien reunuksen joustinneuleen pituus on n. 2½-3 cm. Seuraavat 4-4-5-5-5-5 napinläpeä tehdään aina n. 9½-10-8½-9-9½-9½ cm:n välein.

SILMUKOIDEN PÄÄTTÄMINEN:
Päätä tarvittaessa silmukat paksummalla puikolla, jotta päätösreunasta tulisi tarpeeksi joustava. Mikäli päätösreunasta tulee kuitenkin liian kireä, tee 1 langankierto n. joka 4.silmukan jälkeen samalla kun päätät silmukat (langankierrot päätetään kuten muut silmukat).

-------------------------------------------------------

ALOITA TYÖ TÄSTÄ:

-------------------------------------------------------

JAKKU: LYHYT YLEISKATSAUS TYÖSTÄ:
Pääntien reunus ja kaarroke neulotaan tasona pyöröpuikolla keskeltä edestä alkaen, ylhäältä alas. Kaarroke jaetaan etu-/takakappaletta ja hihoja varten. Etu-/takakappale neulotaan tasona pyöröpuikolla, ylhäältä alas. Hihat neulotaan suljettuna neuleena sukkapuikoilla / lyhyellä pyöröpuikolla, ylhäältä alas. Lue LANGANVAIHTOVINKKI!

PÄÄNTIEN REUNUS:
Luo 84-84-88-92-96-100 silmukkaa pyöröpuikolle nro 4,5 Big Delight -langalla. Neulo 1 kerros nurin (= nurja puoli). Seuraava kerros (= oikea puoli) neulotaan näin: Neulo 5 AINAOIKEINNEULOTTUA (lue selitys yllä) reunasilmukkaa, *neulo 2 silmukkaa oikein, 2 silmukkaa nurin*, toista *-* kunnes jäljellä on 7 silmukkaa, neulo 2 silmukkaa oikein ja neulo lopuksi 5 ainaoikeinneulottua reunasilmukkaa. Neulo 3 cm joustinneuletta tähän tapaan. Muista tehdä oikeaan etureunaan NAPINLÄVET (lue selitys yllä). Kun joustinneule on valmis, neulo 1 kerros oikein oikealta puolelta ja lisää tasavälein 2-6-10-10-14-18 silmukkaa (lue LISÄYS-/KAVENNUSVINKKI) = 86-90-98-102-110-118 silmukkaa. Neulo 1 kerros nurin nurjalta puolelta (langankierrot neulotaan kiertäen nurin ja etureunojen silmukoilla neulotaan ainaoikeaa). Vaihda pyöröpuikkoon nro 5,5. Kiinnitä 1 merkki kerroksen alkuun, etureunan sisäpuolelle (= keskietu). Kaarrokkeen mitat otetaan tästä merkistä!

KAARROKE:
Neulo tasona sileää neuletta, lukuun ottamatta 5 ainaoikeinneulottua reunasilmukkaa kummassakin reunassa. Kun työn pituus merkistä mitattuna on 3 cm, neulo mallineuletta ja tee lisäykset seuraavasti:
1.LISÄYSKERROS: Neulo 5 reunasilmukkaa ainaoikeaa, neulo mallineuletta piirroksen A.1 mukaisesti, kunnes jäljellä on 5 silmukkaa (= 19-20-22-23-25-27 kpl 4 silmukan mallikertaa), 5 reunasilmukkaa ainaoikeaa. Jatka mallineuletta tähän tapaan. Kun olet neulonut piirroksen A.1 loppuun, työssä on 124-130-142-148-160-172 silmukkaa.
Neulo 1 kerros oikein oikealta puolelta ja säädä tasavälein silmukkaluku 125-130-145-150-160-175 silmukkaan (eli lisää koissa S, L, XL, XXXL 1-3-2-3 silmukkaa, koissa M ja XXL silmukkalukua ei säädetä) (muista LISÄYS-/KAVENNUSVINKKI). TARKISTA NEULETIHEYS!
Jatka sileää neuletta, ja neulo kummassakin etureunassa 5 reunasilmukkaa ainaoikeaa. Kun työn pituus on 7-8-9-9-9-10 cm, tee lisäykset seuraavasti:
2.LISÄYSKERROS: Neulo 5 reunasilmukkaa ainaoikeaa, neulo mallineuletta piirroksen A.2 mukaisesti, kunnes jäljellä on 5 silmukkaa (= 23-24-27-28-30-33 kpl 5 silmukan mallikertaa), 5 reunasilmukkaa ainaoikeaa. Jatka mallineuletta tähän tapaan. Kun olet neulonut piirroksen A.2 loppuun, työssä on 171-178-199-206-220-241 silmukkaa.
Neulo 1 kerros oikein oikealta puolelta ja säädä tasavälein silmukkaluku 170-180-200-208-220-244 silmukkaan (eli kavenna koossa S 1 silmukka ja lisää koissa M, L, XL ja XXXL 2-1-2-3 silmukkaa, koossa XXL silmukkalukua ei säädetä).
Jatka sileää neuletta. Kun työn pituus on 11-13-15-15-15-17 cm, jatka neulomista eri koissa seuraavasti:

KOOT S, M ja L:
Neulo mallineuletta ja tee lisäykset seuraavasti:
3.LISÄYSKERROS: Neulo 5 reunasilmukkaa ainaoikeaa, neulo mallineuletta piirroksen A.2 mukaisesti, kunnes jäljellä on 5 silmukkaa (= 32-34-38 kpl 5 silmukan mallikertaa), 5 reunasilmukkaa ainaoikeaa. Jatka mallineuletta tähän tapaan. Kun olet neulonut piirroksen A.2 loppuun, työssä on 234-248-276 silmukkaa. Jatka sileää neuletta, ja neulo reunasilmukat kuten aiemmin, kunnes työn pituus on 18-20-22 cm. Jatka neulomista alla olevan ohjeen mukaisesti.

KOOT XL, XXL ja XXXL:
Neulo mallineuletta ja tee lisäykset seuraavasti:
3.LISÄYSKERROS: Neulo 5 reunasilmukkaa ainaoikeaa, neulo mallineuletta piirroksen A.3 mukaisesti, kunnes jäljellä on 5 silmukkaa (= 33-35-39 kpl 6 silmukan mallikertaa), 5 reunasilmukkaa ainaoikeaa. Jatka mallineuletta tähän tapaan. Kun olet neulonut piirroksen A.3 loppuun, työssä on 274-290-322 silmukkaa. Neulo 1 kerros oikein oikealta puolelta ja säädä silmukkaluku 276-290-325 silmukkaan (eli lisää koissa XL ja XXXL 2-3 silmukkaa, koossa XXL silmukkalukua ei säädetä). Jatka sileää neuletta. Kun työn pituus on 21-21-24 cm, neulo näin:
4.LISÄYSKERROS: Neulo 5 reunasilmukkaa ainaoikeaa, *toista piirroksen A.5 mallikertaa 3-2-3 kertaa, neulo 1-1-1 piirroksen A.4 mallikerta*, toista *-* 9-13-11 kertaa, neulo seuraavilla 14-7-7 silmukalla sileää neuletta, 5 reunasilmukkaa ainaoikeaa = 294-316-347 silmukkaa. Jatka sileää neuletta, kunnes työn pituus on 24-26-28 cm. Jatka neulomista alla olevan ohjeen mukaisesti.

KAIKKI KOOT:
Jaa nyt kaarroke etu-/takakappaletta ja hihoja varten. Seuraava kerros neulotaan näin:
Neulo ensimmäiset 37-39-43-46-49-54 silmukkaa (= oikea etukappale), siirrä seuraavat 48-50-57-59-64-70 silmukkaa apulangalle hihaa varten, luo apulangan silmukoiden tilalle 6-8-8-8-8-10 silmukkaa (= sivussa hihan alla), neulo seuraavat 64-70-76-84-90-99 silmukkaa (= takakappale), siirrä seuraavat 48-50-57-59-64-70 silmukkaa apulangalle hihaa varten, luo apulangan silmukoiden tilalle 6-8-8-8-8-10 silmukkaa (= sivussa hihan alla), neulo loput 37-39-43-46-49-54 silmukkaa (= vasen etukappale). Neulo sitten etu-/takakappale ja hihat erikseen. KAIKKI MITAT OTETAAN JATKOSSA TÄSTÄ.

ETU- JA TAKAKAPPALE:
= 150-164-178-192-204-227 silmukkaa. Jatka tasona sileää neuletta, ja neulo kummassakin etureunassa 5 reunasilmukkaa ainaoikeaa. Kun työn pituus on kaikissa koissa 18 cm ja olet viimeksi neulonut nurjan puolen kerroksen, neulo seuraava kerros näin:
Neulo ensimmäiset 14-16-18-19-21-22 silmukkaa kuten aiemmin, siirrä seuraavat 20 silmukkaa apulangalle taskua varten, luo 20 silmukkaa, neulo seuraavat 82-92-102-114-122-143 silmukkaa, siirrä seuraavat 20 silmukkaa apulangalle taskua varten, luo 20 silmukkaa, neulo loput 14-16-18-19-21-22 silmukkaa kuten aiemmin = 150-164-178-192-204-227 silmukkaa.
Jatka tasoneuletta kuten aiemmin, neulo kuitenkin kumpaakin taskua varten luoduilla 20 silmukalla mallineuletta piirroksen A.6 mukaisesti. Kun olet neulonut piirroksen A.6 loppuun, neulo kaikilla silmukoilla sileää neuletta, lukuun ottamatta 5 ainaoikeinneulottua reunasilmukkaa kummassakin reunassa.
Kun työn pituus on 29 cm, lisää tasavälein 22-24-26-28-28-33 silmukkaa = 172-188-204-220-232-260 silmukkaa. Vaihda pyöröpuikkoon nro 4,5. Neulo joustinneuletta (= 2 silmukkaa oikein / 2 silmukkaa nurin), ja neulo kummassakin etureunassa 5 ainaoikeinneulottua reunasilmukkaa kuten aiemmin. Kun joustinneuleen pituus on 3 cm, päätä silmukat ainaoikeaa ja joustinneuletta neuloen (lue SILMUKOIDEN PÄÄTTÄMINEN). Jakun pituus olalta alaspäin mitattuna on n. 54-56-58-60-62-64 cm.

TASKUT (taskujen toinen puolikas):
Ota toisella apulangalla odottavat 20 silmukkaa takaisin puikoille nro 5,5 ja neulo tasona sileää neuletta, kunnes taskun pituus on 10 cm. Päätä silmukat ja ole tarkkana, että päätösreunasta tulee joustava. Kiinnitä tasku jakun sisäpuolelle huomaamattomin pistoin. Neulo toinen tasku samoin.

HIHAT:
Ota toisen sivun apulangalla odottavat 48-50-57-59-64-70 silmukkaa sukkapuikoille/lyhyelle pyöröpuikolle nro 5,5 ja poimi lisäksi jokaisesta hihan alapuolelle luodusta 6-8-8-8-8-10 silmukasta 1 silmukka = 54-58-65-67-72-80 silmukkaa (muista LANGANVAIHTOVINKKI). Etsi tarvittaessa kerästä sama värisävy, jolla neuloit kaarrokkeen viimeiset kerrokset, jotta rajakohdasta tulisi siisti.
Kiinnitä 1 merkkilanka keskeltä hihan alta poimittujen silmukoiden keskelle (= 3-4-4-4-4-5 poimittua silmukkaa merkkilangan molemmin puolin). Anna merkkilangan kulkea työn mukana, keskellä hihan alla tehtävät kavennukset tehdään myöhemmin tämän merkkilangan kohdalla. Kerroksen vaihtumiskohta on merkkilangan kohdalla. Neulo sileää neuletta suljettuna neuleena.
Kun työn pituus jakokohdasta mitattuna on 4 cm, kavenna keskellä hihan alla 2 silmukkaa (lue KAVENNUSVINKKI). Toista tällaiset kavennukset n. 5½-4½-3-2½-2-1½ cm välein yhteensä 7-8-11-11-13-16 kertaa = 40-42-43-45-46-48 silmukkaa. Jatka sileää neuletta, kunnes hihan pituus on 39-38-36-34-33-31 cm (suurimmissa koissa on lyhyemmät hihat, koska niissä on korkeammat kaarrokkeet). Neulo 1 kerros oikein ja lisää tasavälein 4-2-5-3-6-4 silmukkaa = 44-44-48-48-52-52 silmukkaa. Vaihda sukkapuikkoihin nro 4,5. Neulo 6 cm joustinneuletta suljettuna neuleena (= 2 silmukkaa oikein / 2 silmukkaa nurin). Päätä silmukat joustinneuletta neuloen (muista SILMUKOIDEN PÄÄTTÄMINEN). Hihan pituus jakokohdasta mitattuna on n. 45-44-42-40-39-37 cm. Neulo toinen hiha samoin.

= tee 2 silmukan väliin 1 langankierto, seuraavalla kerroksella langankierto neulotaan kiertäen, jottei muodostuisi reikää (= työhön lisättiin 1 silmukka)
= nurja silmukka oikealta puolelta, oikea silmukka nurjalta puolelta

Tarvitsetko opastusta ohjeeseen?

Kiitos, kun valitsit DROPS Design -ohjeen. Panostamme siihen, että ohjeemme ovat virheettömiä ja helppoja ymmärtää. Kaikki ohjeet käännetään norjasta ja voit aina tarkistaa mitat ja luvut alkuperäisestä ohjeesta (DROPS 216-42) .

Kommentit / Kysymykset (1)

DI LULLO ANNA RITA 05.06.2020 - 20:18:

Modello semplice e pratico

Lisää kommentti ohjeeseen DROPS 216-42