DROPS / 218 / 6

Iced Petals Jacket by DROPS Design

Ylhäältä alas neulottu jakku DROPS Sky-langasta. Työssä on kaarroke ja kirjoneuletta. Koot S-XXXL.

DROPS Design: Malli sk-117
Lankaryhmä B
-------------------------------------------------------

250-300-350-350-400-450 g väriä 08, laventeli
50-50-50-50-50-50 g väriä 01, valkoinen

DROPS PYÖRÖPUIKOT NRO 4 tai käsialan mukaan: Pituus 40 cm ja 60 cm tai 80 cm, sileään neuleeseen.
DROPS SUKKAPUIKOT NRO 3.
DROPS PYÖRÖPUIKKO NRO 3: Pituus 60 cm tai 80 cm, joustinneuleeseen.
Mikäli saat liikaa silmukoita per 10 cm, vaihda paksumpiin puikkoihin. Jos saat liian vähän silmukoita per 10 cm, vaihda ohuempiin puikkoihin.

DROPS NAPPI, Mocha NRO 623: 7-7-7-8-8-8 kpl.

alkaen 5.90 € /50g
DROPS Sky uni colour DROPS Sky uni colour 5.90 € /50g
Tilaa
DROPS Sky mix DROPS Sky mix 5.90 € /50g
Tilaa
Puikot & Virkkuukoukut
Saat tämän mallin langat alkaen 35.40€. Lue lisää.

Mallin ohjeet

OHJE:

-------------------------------------------------------

Katso ruutupiirrokset A.1a ja A.1b. Katso halutun koon piirrokset. Piirrokset neulotaan sileänä neuleena. Piirrokset näyttävät mallineuleen kaikkia kerroksia oikealta puolelta katsottuna.

LISÄYSVINKKI 1 (lisääminen tasavälein):
Laske kuinka usein kerroksella lisätään seuraavasti: Laske kerroksen silmukkaluku (esim. 113 silmukkaa), miinus etureunat (esim. 10 silmukkaa) ja jaa loput silmukat lisäysten määrän kanssa (esim. 36) = 2,9. Eli tässä esimerkissä lisätään n. joka 3.silmukan jälkeen (etureunojen kohdalla ei tehdä lisäyksiä). Lisää 1 silmukka tekemällä 1 langankierto puikolle. Seuraavalla kerroksella langankierto neulotaan kiertäen, jottei muodostuisi reikää.

NEULOMISVINKKI 1:
Kun neulot kirjoneuletta on tärkeää, että lankoja ei kiristetä työn takana, koska muuten neulepinnasta tulee epätasainen. Kun neulot kirjoneuletta, vaihda tarvittaessa paksumpiin puikkoihin, jotta neuletiheys pysyisi samana.

NEULOMISVINKKI 2:
Niillä kerroksilla, joilla neulotaan mallineuletta 2 värillä, kummankin etureunan 5 reunasilmukkaa neulotaan pohjavärillä.

LISÄYSVINKKI 2 (etu- ja takakappaleet):
Kaikki lisäykset tehdään oikealla puolella!
Aloita 2 silmukan päässä merkistä, tee 1 langankierto puikolle, neulo 4 silmukkaa oikein (merkki on näiden 4 silmukan keskellä), tee 1 langankierto puikolle (= työhön lisättiin 2 silmukkaa). Seuraavalla kerroksella langankierrot neulotaan kiertäen nurin, jottei muodostuisi reikiä.

KAVENNUSVINKKI (hiha):
Aloita 3 silmukan päässä merkistä, neulo 2 silmukkaa oikein yhteen, 2 silmukkaa oikein (merkki on näiden 2 silmukan keskellä), nosta 1 silmukka oikein neulomatta, neulo 1 silmukka oikein, vedä nostettu silmukka neulotun silmukan yli (= työstä kapeni 2 silmukkaa).

NAPINLÄPI:
Tee napinlävet oikeaan etureunaan (kun vaate puetaan päälle). Tee napinläpi työn oikealta puolelta, kun kerroksella on jäljellä 4 silmukkaa, seuraavasti: Neulo seuraavat 2 silmukkaa oikein yhteen, tee 1 langankierto puikolle ja neulo viimeiset 2 silmukkaa oikein. Seuraavalla kerroksella langankierto neulotaan oikein, jolloin työhön muodostuu reikä.
Ensimmäinen napinläpi tehdään joustinneuleen jälkeisellä kerroksella. Muut napinlävet tehdään aina n. 8-8-8-7½-8-8 cm:n välein.

-------------------------------------------------------

ALOITA TYÖ TÄSTÄ:

-------------------------------------------------------

JAKKU:
Työ neulotaan tasona pyöröpuikolla, ylhäältä alas. Hihat neulotaan suljettuna neuleena lyhyellä pyöröpuikolla tai sukkapuikoilla.

KAARROKE:
Luo 113-117-121-127-129-135 silmukkaa pyöröpuikolle nro 3 laventelin värisellä langalla.
Neulo ensimmäinen kerros (= oikea puoli) seuraavasti: Neulo 1 reunasilmukka AINAOIKEAA (katso selitys yllä), *1 silmukka oikein, 1 silmukka nurin*, toista *-* kunnes jäljellä on 2 silmukkaa, neulo 1 silmukka oikein ja 1 reunasilmukka ainaoikeaa. Jatka joustinneuletta tähän tapaan, kunnes työn pituus on n. 9 cm (pääntien reunus taitetaan myöhemmin kaksinkerroin) ja olet viimeksi neulonut nurjan puolen kerroksen.
Vaihda seuraavalla kerroksella pyöröpuikkoon nro 4 ja tee oikeaan etureunaan NAPINLÄPI (lue selitys yllä), neulo SAMALLA sileää neuletta ja lisää tasavälein 36-38-40-46-44-44 silmukkaa (lue LISÄYSVINKKI 1) = 149-155-161-173-173-179 silmukkaa.
KAIKKI MITAT OTETAAN JATKOSSA TÄSTÄ!
Neulo seuraava kerros (= nurja puoli) näin: Neulo 5 ainaoikeinneulottua reunasilmukkaa, neulo sileää neuletta kunnes jäljellä on 5 silmukkaa, neulo 5 ainaoikeinneulottua reunasilmukkaa.
Seuraava kerros (= oikea puoli) neulotaan näin: Neulo 5 ainaoikeinneulottua reunasilmukkaa, neulo mallineuletta piirroksen A.1a mukaisesti, kunnes jäljellä on 6 silmukkaa (= 23-24-25-27-27-28 mallikertaa kerroksella), neulo mallineuletta piirroksen A.1b mukaisesti (= 1 silmukka) ja neulo 5 ainaoikeinneulottua reunasilmukkaa. Jatka mallineuletta tähän tapaan. Lue MALLINEULE, NEULOMISVINKKI 1 ja NEULOMISVINKKI 2 yllä.
TARKISTA NEULETIHEYS ja muista tehdä oikeaan etureunaan NAPINLÄVET.
Kun olet neulonut piirrokset loppuun, työssä on 287-299-336-362-389-403 silmukkaa. Säädä tasavälein seuraavalla oikean puolen kerroksella silmukkaluku 283-299-339-363-383-407 silmukkaan.
Neulo sileää neuletta ja ainaoikeaa laventelin värisellä langalla kuten aiemmin, kunnes työn pituus on 20-20-21-23-25-27 cm.
Jaa sitten seuraavalla oikean puolen kerroksella työ hihoja ja etu-/takakappaleita varten näin: Neulo 43-44-50-54-58-63 silmukkaa (= vasen etukappale), siirrä seuraavat 60-66-74-78-80-82 silmukkaa apulangalle hihaa varten (neulomatta silmukoita), luo apulangan silmukoiden tilalle 10-12-12-12-14-16 silmukkaa (= sivussa hihan alla), neulo 77-79-91-99-107-117 silmukkaa (= takakappale), siirrä seuraavat 60-66-74-78-80-82 silmukkaa apulangalle hihaa varten (neulomatta silmukoita), luo apulangan silmukoiden tilalle 10-12-12-12-14-16 silmukkaa (= sivussa hihan alla) ja neulo 43-44-50-54-58-63 silmukkaa (= oikea etukappale).
Neulo etu-/takakappaleet ja hihat erikseen. KAIKKI MITAT OTETAAN JATKOSSA TÄSTÄ!

ETU- JA TAKAKAPPALE:
= 183-191-215-231-251-275 silmukkaa. Kiinnitä 1 merkki kumpaankin sivuun luotujen 10-12-12-12-14-16 silmukan keskelle. Neulo tasona sileää neuletta, ja neulo kummassakin etureunassa 5 ainaoikeinneulottua reunasilmukkaa.
Kun työn pituus jakokohdasta mitattuna on 4 cm, lisää kumpaankin sivuun 2 silmukkaa (lue LISÄYSVINKKI 2).
Toista tällaiset lisäykset 3-3-3-4-4-4 cm välein yhteensä 6 kertaa kaikissa koissa = 207-215-239-255-275-299 silmukkaa.
Neulo kunnes työn pituus jakokohdasta mitattuna on 27-29-30-30-30-30 cm. Neulo 1 kerros työn nurjalta puolelta ja lisää tasavälein joka koossa 20 silmukkaa = 227-235-259-275-295-319 silmukkaa.
Vaihda pyöröpuikkoon nro 3 ja neulo seuraavasti (1.kerros = oikea puoli): Neulo 5 ainaoikeinneulottua reunasilmukkaa, *1 silmukka oikein, 1 silmukka nurin*, toista *-* kunnes jäljellä on 6 silmukkaa, neulo 1 silmukka oikein ja 5 ainaoikeinneulottua reunasilmukkaa. Neulo 3 cm joustinneuletta tähän tapaan. Päätä silmukat joustinneuletta neuloen (ole tarkkana, että päätösreunasta tulee joustava). Jakun pituus olalta alaspäin mitattuna on n. 54-56-58-60-62-64 cm.

HIHA:
Ota toisen sivun apulangalla odottavat 60-66-74-78-80-82 silmukkaa pyöröpuikolle tai sukkapuikoille nro 4. Poimi lisäksi jokaisesta hihan alapuolelle luodusta 10-12-12-12-14-16 silmukasta 1 silmukka = 70-78-86-90-94-98 silmukkaa. Kiinnitä 1 merkki hihan alapuolelta poimittujen silmukoiden keskelle (= kerroksen vaihtumiskohta). Neulo laventelin värisellä langalla sileää neuletta suljettuna neuleena. Kun työn pituus on 2 cm, kavenna keskellä hihan alla 2 silmukkaa (lue KAVENNUSVINKKI yllä) = 68-76-84-88-92-96 silmukkaa. Jatka neulomista ilman kavennuksia, kunnes hihan pituus on 39-39-39-37-36-34 cm (suurimmissa koissa on lyhyemmät mitat, koska niissä on korkeammat kaarrokkeet). Neulo 1 kerros oikein ja lisää tasavälein joka kokoon 10 silmukkaa = 78-86-94-98-102-106 silmukkaa. Vaihda sukkapuikkoihin nro 3 ja neulo 3 cm joustinneuletta (1 silmukka oikein / 1 silmukka nurin). Päätä silmukat joustinneuletta neuloen (ole tarkkana, että päätösreunasta tulee joustava).
Neulo toinen hiha samoin.

VIIMEISTELY:
Kiinnitä napit vasempaan etureunaan. Taita pääntien reunus kaksinkerroin työn nurjalle puolelle. Ompele reunus kiinni löyhin pistoin. Älä ompele jokaiseen silmukkaan, vaan jätä tasaisin välein silmukka väliin, jotta pistoista tulee hieman pidemmät. Ole tarkkana, että saumasta tulee joustava. Ompele sitten pääntien reunuksen kummankin pään aukko kiinni (ompele yhden ainaoikeinneulotun reunasilmukan päästä).

Piirros

= valkoinen
= laventeli
= 1 langankierto 2 silmukan väliin. Seuraavalla kerroksella langankierto neulotaan kiertäen, jottei muodostuisi reikää.

Tarvitsetko opastusta ohjeeseen?

Kiitos, kun valitsit DROPS Design -ohjeen. Panostamme siihen, että ohjeemme ovat virheettömiä ja helppoja ymmärtää. Kaikki ohjeet käännetään norjasta ja voit aina tarkistaa mitat ja luvut alkuperäisestä ohjeesta (DROPS 218-6) .

Kommentit / Kysymykset (3)

Gabriele 16.10.2020 - 20:49:

Gibt es kein Schnittmuster zu dieser Anleitung?

Gabriele 16.10.2020 kl. 20:51:

Das Schnittmuster ist verzögert am Bildschirm erschienen! Liebe Grüße und danke für die tollen Anleitungen!

Marina 04.08.2020 - 16:31:

Большое спасибо за помощь и описание! Прекрасная модель

Angelika 05.06.2020 - 14:53:

Möchte es gleich zu stricken beginnen

Lisää kommentti ohjeeseen DROPS 218-6