DROPS / 200 / 31

Costa del Sol by DROPS Design

Ylhäältä alas neulottu jakku DROPS Merino Extra Fine -langasta. Työssä on kaarroke, kohoneuletta, pitsineuletta ja A-muoto. Koot S-XXXL.

DROPS Design: Malli me-172
Lankaryhmä B
-------------------------------------------------------

550-600-650-700-750-850 g väriä 24, vaaleankeltainen

NEULETIHEYS:
21 silmukkaa sileää neuletta leveyssuunnassa ja 28 kerrosta korkeussuunnassa = 10 x 10 cm.
21 silmukkaa ainaoikeinneulottua mallineuletta leveyssuunnassa ja 42 kerrosta korkeussuunnassa = 10 x 10 cm.

PUIKOT:
DROPS SUKKAPUIKOT NRO 4 tai käsialan mukaan.
DROPS PYÖRÖPUIKOT NRO 4 tai käsialan mukaan: Pituus 40 cm ja 80 cm, sileään neuleeseen/mallineuleeseen.
DROPS SUKKAPUIKOT NRO 3,5.
DROPS PYÖRÖPUIKKO NRO 3,5: Pituus 80 cm, joustinneuleeseen.
Mikäli saat liikaa silmukoita per 10 cm, vaihda paksumpiin puikkoihin. Jos saat liian vähän silmukoita per 10 cm, vaihda ohuempiin puikkoihin.

DROPS HELMIÄISNAPPI, Kaareva (valkoinen) NRO 522: 6-6-6-7-7-7 kpl.

Saat tämän mallin langat alkaen 41.80€. Lue lisää.

Mallin ohjeet

OHJE:

-------------------------------------------------------

Laske kuinka usein kerroksella lisätään/kavennetaan seuraavasti: Laske kerroksen silmukkaluku (esim. 115 silmukkaa), miinus etureunat (esim. 10 silmukkaa) ja jaa loput silmukat lisäysten/kavennusten määrän kanssa (esim. 3) = 35.
Tässä esimerkissä lisätään tekemällä 1 langankierto n. joka 35.silmukan jälkeen. Seuraavalla kerroksella (nurja puoli) langankierrot neulotaan kiertäen, jottei muodostuisi reikiä. Älä tee lisäyksiä/kavennuksia etureunojen kohdalla.
Tämän esimerkin kavennukset tehdään neulomalla joka 34. ja joka 35.silmukka yhteen.

MALLINEULE:
Katso ruutupiirrokset A.1-A.5. Katso halutun koon piirrokset (A.1-A.4). Piirrokset näyttävät mallineuleen kaikkia kerroksia oikealta puolelta katsottuna.

NAPINLÄPI:
Tee napinlävet oikeaan etureunaan (kun vaate puetaan päälle). Tee napinläpi työn oikealta puolelta, kun kerroksella on jäljellä 3 silmukkaa, seuraavasti: Tee 1 langankierto puikolle, neulo seuraavat 2 silmukkaa oikein yhteen ja neulo viimeinen silmukka oikein. Seuraavalla kerroksella langankierto neulotaan oikein, jolloin työhön muodostuu reikä.
Ensimmäinen napinläpi tehdään, kun olet neulonut luomisreunasta n. 1½-2 cm. Seuraavat 5-5-5-6-6-6 napinläpeä tehdään aina n. 8½-9-9-8-8½-9 cm:n välein.

LISÄYSVINKKI (etu- ja takakappaleen sivut):
Kaikki lisäykset tehdään oikealla puolella!
Neulo kunnes merkkilankaa edeltää 2 silmukkaa, 1 langankierto, neulo 4 silmukkaa oikein (merkkilanka on näiden silmukoiden keskellä), 1 langankierto. Seuraavalla kerroksella (nurja puoli) langankierrot neulotaan kiertäen nurin, jottei muodostuisi reikiä. Jatkossa lisätyillä silmukoilla neulotaan sileää neuletta.

-------------------------------------------------------

ALOITA TYÖ TÄSTÄ:

-------------------------------------------------------

JAKKU: LYHYT YLEISKATSAUS TYÖSTÄ:
Työ neulotaan tasona pyöröpuikolla keskeltä edestä alkaen, ylhäältä alas. Hihat neulotaan suljettuna neuleena sukkapuikoilla/lyhyellä pyöröpuikolla.

KAARROKE:
Luo 115-119-123-129-133-141 silmukkaa (sisällyttäen 5 reunasilmukkaa kummassakin etureunassa) pyöröpuikolle nro 3,5 Merino Extra Fine -langalla. Neulo 4 kerrosta AINAOIKEAA (lue selitys yllä). Neulo 1 kerros oikein oikealta puolelta ja lisää tasavälein 4-6-14-2-4-8 silmukkaa (lue LISÄYS-/KAVENNUSVINKKI) = 119-125-137-131-137-149 silmukkaa. Neulo 1 kerros oikein nurjalta puolelta.
Vaihda pyöröpuikkoon nro 4. Neulo nyt mallineuletta seuraavasti (1.kerros = oikea puoli): 5 ainaoikeinneulottua reunasilmukkaa, neulo mallineuletta piirroksen A.1 mukaisesti, kunnes jäljellä on 6 silmukkaa (= 18-19-21-20-21-23 kpl 6 silmukan mallikertaa), neulo mallineuletta piirroksen A.2 mukaisesti (= 1 silmukka) ja neulo lopuksi 5 ainaoikeinneulottua reunasilmukkaa. Jatka mallineuletta tähän tapaan ja tee lisäykset piirroksen mukaisesti. TARKISTA NEULETIHEYS ja muista tehdä oikeaan etureunaan NAPINLÄVET (lue selitys yllä). Kun olet neulonut piirrokset A.1 ja A.2 loppuun, työssä on 245-258-284-311-326-356 silmukkaa ja työn pituus luomisreunasta mitattuna on n. 10-10-10-13-13-13 cm. Neulo nyt piirroksen A.1 mallineuleen silmukoilla mallineuletta piirroksen A.3 mukaisesti ja neulo piirroksen A.2 mallineuleen silmukoilla mallineuletta piirroksen A.4 mukaisesti, reunasilmukoilla neulotaan ainaoikeaa kuten aiemmin. Kun olet neulonut piirrokset A.3 ja A.4 loppuun, työssä on 317-334-368-391-410-448 silmukkaa. Jatka neulomalla sileää neuletta, ja neulo kummassakin etureunassa 5 ainaoikeinneulottua reunasilmukkaa. Säädä piirrosten A.3 ja A.4 jälkeisellä kerroksella silmukkaluku 314-346-366-394-418-450 silmukkaan (muista LISÄYS-/KAVENNUSVINKKI). Neulo kunnes työn pituus keskiedun luomisreunasta mitattuna on 22-24-25-27-29-31 cm. Seuraava kerros (= nurja puoli) neulotaan näin:
Neulo 47-51-55-60-65-71 silmukkaa kuten aiemmin (= etukappale), siirrä seuraavat 68-76-78-82-84-88 silmukkaa apulangalle hihaa varten, luo apulangan silmukoiden tilalle 8-8-10-10-12-12 silmukkaa (= sivussa hihan alla), neulo seuraavat 84-92-100-110-120-132 silmukkaa kuten aiemmin (= takakappale), siirrä seuraavat 68-76-78-82-84-88 silmukkaa apulangalle hihaa varten, luo apulangan silmukoiden tilalle 8-8-10-10-12-12 silmukkaa (= sivussa hihan alla) ja neulo loput 47-51-55-60-65-71 silmukkaa kuten aiemmin (= etukappale). Neulo etu-/takakappaleet ja hihat erikseen. KAIKKI MITAT OTETAAN JATKOSSA TÄSTÄ!

ETU- JA TAKAKAPPALE:
= 194-210-230-250-274-298 silmukkaa. Kiinnitä 1 merkkilanka työn kumpaankin sivuun, kummankin hihan alapuolelle luotujen 8-8-10-10-12-12 silmukan keskelle. Anna merkkilankojen kulkea työn mukana, näiden merkkilankojen kohdalla tehdään myöhemmin lisäykset. Neulo sileää neuletta, reunasilmukat neulotaan kuten aiemmin. Kun työn pituus jakokohdasta mitattuna on 2 cm, lisää kummankin merkkilangan molemmin puolin 1 silmukka (lue LISÄYSVINKKI) = työhön lisättiin 4 silmukkaa. Toista tällaiset lisäykset 3 cm välein yhteensä 9 kertaa = 230-246-266-286-310-334 silmukkaa. Kun työn pituus jakokohdasta mitattuna on 28-28-29-29-29-29 cm, neulo 1 kerros nurin nurjalta puolelta (reunasilmukat neulotaan kuten aiemmin) ja lisää tasavälein 37-39-43-45-49-53 silmukkaa = 267-285-309-331-359-387 silmukkaa. Vaihda pyöröpuikkoon nro 3,5 ja neulo seuraava kerros (= oikea puoli) näin: 5 ainaoikeinneulottua reunasilmukkaa, neulo mallineuletta piirroksen A.5 (= 2 silmukkaa) mukaisesti, kunnes jäljellä on 6 silmukkaa, neulo 1 silmukka oikein ja 5 ainaoikeinneulottua reunasilmukkaa. Neulo 2 cm joustinneuletta tähän tapaan. Päätä silmukat löyhästi ainaoikeaa ja joustinneuletta neuloen. Päätä tarvittaessa silmukat pyöröpuikolla nro 4, jotta päätösreunasta tulisi tarpeeksi joustava. Jakun pituus olalta alaspäin mitattuna on n. 56-58-60-62-64-66 cm.

HIHA:
Ota toisen sivun apulangalla odottavat 68-76-78-82-84-88 silmukkaa lyhyelle pyöröpuikolle/sukkapuikoille nro 4 ja poimi lisäksi jokaisesta hihan alapuolelle luodusta 8-8-10-10-12-12 silmukasta 1 silmukka = 76-84-88-92-96-100 silmukkaa. Kiinnitä 1 merkkilanka hihan alapuolelta poimittujen 8-8-10-10-12-12 silmukan keskelle ja anna merkkilangan kulkea työn mukana, tämän merkkilangan kohdalla tehdään myöhemmin kavennukset. Kerroksen vaihtumiskohta on merkkilangan kohdalla. Neulo sileää neuletta suljettuna neuleena. Kun työn pituus jakokohdasta mitattuna on 1 cm, kavenna keskellä hihan alla 2 silmukkaa (lue KAVENNUSVINKKI). Toista tällaiset kavennukset joka 4.-2.-2.-2.-1.-1.kerros yhteensä 11-15-14-16-15-17 kertaa = 54-54-60-60-66-66 silmukkaa. Neulo kunnes työn pituus jakokohdasta mitattuna on 17-16-15-13-12-10 cm.
Seuraava kerros neulotaan näin: Neulo *9-9-10-10-11-11 silmukkaa oikein, tee 1 langankierto puikolle*, toista *-* koko kerroksen ajan = 60-60-66-66-72-72 silmukkaa. Neulo seuraavalla kerroksella kaikki langankierrot kiertäen, jottei muodostuisi reikiä ja jatka sitten neulomalla näin: Neulo *9-9-10-10-11-11 silmukkaa oikein, 1 silmukka AINAOIKEAA (lue selitys yllä)*, toista *-* koko kerroksen ajan. Jatka mallineuletta tähän tapaan, kunnes työn pituus jakokohdasta mitattuna on 30-29-28-26-25-23 cm. Vaihda sukkapuikkoihin nro 3,5 ja neulo kaikilla silmukoilla mallineuletta piirroksen A.5 (= 2 silmukkaa) mukaisesti. Neulo 2 cm joustinneuletta tähän tapaan. Päätä silmukat löyhästi joustinneuletta neuloen. Päätä tarvittaessa silmukat pyöröpuikolla nro 4, jotta päätösreunasta tulisi tarpeeksi joustava. Hihan pituus jakokohdasta mitattuna on n. 32-31-30-28-27-25 cm. Neulo toinen hiha samoin.

= tee 2 silmukan väliin 1 langankierto puikolle (= reikä)
= tee 2 silmukan väliin 1 langankierto puikolle, seuraavalla kerroksella langankierto neulotaan kiertäen (= EI reikää)
= 2 silmukkaa oikein yhteen
= nosta 1 silmukka oikein neulomatta, neulo 1 silmukka oikein, vedä nostettu silmukka neulotun silmukan yli
= ensimmäisessä mallikerrassa tämä silmukka neulotaan oikein oikealta puolelta, jatkossa tämän ruudun silmukkaa ei enää neulota, siirry piirroksen seuraavaan merkkiin

Tarvitsetko opastusta ohjeeseen?

Kiitos, kun valitsit DROPS Design -ohjeen. Panostamme siihen, että ohjeemme ovat virheettömiä ja helppoja ymmärtää. Kaikki ohjeet käännetään norjasta ja voit aina tarkistaa mitat ja luvut alkuperäisestä ohjeesta (DROPS 200-31) .

Kommentit / Kysymykset (7)

Paola 03.11.2019 - 11:10:

Nel modello non avete messo A5 (lo schema delle 2 maglie). Penso si tratti di una costa 1/1 sia per il corpo che per le maniche,

DROPS Design 03.11.2019 kl. 11:30:

Buongiorno Paola. Trova il diagramma A.5 dopo tutti gli atri diagrammi, dove c’è anche il grafico con le misure, sulla destra. Buon lavoro!

Lorraine Bruce 06.09.2019 - 02:49:

I would like to make this garment with a higher neckline. How do I adjust the pattern to do this?

DROPS Design 06.09.2019 kl. 08:27:

Dear Mrs Bruce, we are unfortunately not able to adjust every pattern to every single request. For any individual assistance please contact the store where you bought the yarn or any knitting forum. Happy knitting!

Will 05.09.2019 - 17:59:

De telpatronen laten alle naalden in patroon aan de goede kant zien. wil dat zeggen dat een regel 2nld zijn.

DROPS Design 08.09.2019 kl. 17:33:

Dag Will,

Nee, zowel de heengaande als de teruggaande naald is te zien in het telpatroon.

De eerste naald en alle andere oneven naaalden in het telpatroon zijn aan de goede kant. Alle even naalden in het telpatroon zijn aan de verkeerde kant.

Ina 11.06.2019 - 14:34:

U schrijft, patronen zijn enkel aan de goede kant te zien. Betekent het dan dat 1 tegel patroon 2 naalden zijn? In dat geval wordt het patroon veel te groot in lente.

Claire 22.12.2018 - 18:13:

Magnifique . sûr je me le ferai

Erika 13.12.2018 - 13:12:

Aan de onderkant van de mouw hetzelfde motief , verkleind .

Hanne Staun 12.12.2018 - 10:16:

Ananas

Lisää kommentti ohjeeseen DROPS 200-31