DROPS / 193 / 17

Warm Detour by DROPS Design

Virkatut ja huovutetut tohvelit DROPS Polaris-langasta. Työssä on raitoja. Koot 35 - 43.

DROPS Design: Malli po-103
Lankaryhmä F tai E + E
-------------------------------------------------------

KOKO:
35/37 - 38/40 - 41/43
Jalkapohjan pituus: 22 - 24 - 27 cm

LANGANMENEKKI: Garnstudion
DROPS POLARIS (kuuluu lankaryhmään F):
200-200-200 g väriä 08, punainen
100-100-100 g väriä 03, tummanharmaa
100-100-100 g väriä 04, keskiharmaa

VIRKKUUTIHEYS:
9 kiinteää silmukkaa leveyssuunnassa ja 10 kerrosta korkeussuunnassa = 10 x 10 cm.

VIRKKUUKOUKKU:
DROPS VIRKKUUKOUKKU NRO 7 tai käsialan mukaan.

alkaen 5.10 € /100g
DROPS Polaris uni colour DROPS Polaris uni colour 5.10 € /100g
Käsityöliike Menita
Tilaa
DROPS Polaris mix DROPS Polaris mix 6.00 € /100g
Saat tämän mallin langat alkaen 20.40€. Lue lisää.
OHJE:

-------------------------------------------------------

MALLIVIRKKAUS:
Katso piirrokset A.1-A.3.
Piirroksiin harmaalla merkitty kenttä on jo virkattu, kenttä näyttää mihin seuraavan kerroksen silmukat virkataan.

VÄRINVAIHDOT:
Värinvaihdosta tulee kaikkein siistein, kun virkkaat viimeisen värinvaihtoa edeltävän kiinteän silmukan seuraavasti: Vie koukku viimeiseen silmukkaan, ota uusi väri koukulle, tee uudella värillä 1 langankierto koukulle ja vedä lanka kaikkien koukulla olevien silmukoiden läpi. Jatka virkkaamista uudella värillä.

-------------------------------------------------------

ALOITA TYÖ TÄSTÄ:

-------------------------------------------------------

TOHVELI: LYHYT YLEISKATSAUS TYÖSTÄ:
Työ virkataan suljettuna virkkauksena jalkapohjan keskeltä alkaen, ylös kohti päälliosaa. Tee työn aikana värinvaihdot ja lue MALLIVIRKKAUS.

JALKAPOHJA:
Virkataan suljettuna virkkauksena keskeltä jalan alta alkaen.
Virkkaa 17-19-23 ketjusilmukan ketju (= piirrokseen A.1 harmaalla merkitty kenttä) koukulla nro 7 ja punaisella langalla.
Virkkaa sitten suljettua virkkausta (eli virkkaa ketjusilmukkaketjun molemmin puolin) seuraavasti (kerroksen vaihtumiskohta = keskellä takana kantapäässä): Virkkaa ensimmäisten 2 ketjusilmukan kohdalla mallivirkkausta piirroksen A.1a mukaisesti, virkkaa seuraavien 13-15-19 ketjusilmukan kohdalla mallivirkkausta piirroksen A.1b mukaisesti, virkkaa viimeisten 2 ketjusilmukan kohdalla mallivirkkausta piirroksen A.1c mukaisesti, jatka virkkaamista ketjusilmukkaketjun toisella puolella, eli virkkaa ensimmäisten 2 ketjusilmukan kohdalla mallivirkkausta piirroksen A.1d mukaisesti, virkkaa seuraavien 13-15-19 ketjusilmukan kohdalla mallivirkkausta piirroksen A.1e mukaisesti ja virkkaa viimeisten 2 ketjusilmukan kohdalla mallivirkkausta piirroksen A.1f mukaisesti = 34-38-46 kiinteää silmukkaa ensimmäisellä kerroksella. Jatka mallivirkkausta tähän tapaan. TARKISTA VIRKKUUTIHEYS! Kun olet virkannut piirroksen A.1 loppuun, viimeisellä kerroksella on 51-55-63 kiinteää silmukkaa. Jalkapohjan pituus on n. 27-29-33 cm.

JALKAOSA:
Jatka virkkaamista keskeltä takaa kantapäästä alkaen, virkkaa tummanharmaalla langalla seuraava kerros näin: Virkkaa ensimmäisten 4 silmukan kohdalla mallivirkkausta piirroksen A.2a mukaisesti, toista seuraavien 13-15-19 silmukan kohdalla piirroksen A.2b mallikertaa, virkkaa seuraavien 17 silmukan kohdalla mallivirkkausta piirroksen A.2c mukaisesti, toista seuraavien 13-15-19 silmukan kohdalla piirroksen A.2d mallikertaa ja virkkaa lopuksi viimeisten 4 silmukan kohdalla mallivirkkausta piirroksen A.2e mukaisesti. Jatka mallivirkkausta tähän tapaan, kunnes olet virkannut piirroksen A.2 loppuun (tee värinvaihdot piirroksen mukaisesti) = 41-45-53 kiinteää silmukkaa viimeisellä kerroksella.
Virkkaa ensimmäisen silmukan kohdalla mallivirkkausta piirroksen A.3a mukaisesti, toista seuraavien 12-14-18 silmukan kohdalla piirroksen A.3c mallikertaa, virkkaa seuraavien 15 silmukan kohdalla mallivirkkausta piirroksen A.3b mukaisesti, toista loppujen 13-15-19 silmukan kohdalla piirroksen A.3c mallikertaa. Jatka mallivirkkausta tähän tapaan, kunnes olet virkannut piirroksen A.3 loppuun (tee värinvaihdot piirroksen mukaisesti) = 33-37-45 kiinteää silmukkaa viimeisellä kerroksella. Katkaise lanka ja päättele langanpäät.

Virkkaa toinen tohveli samoin.

HUOVUTUS:
Laita tohvelit pesukoneeseen ja käytä pesuainetta ilman entsyymejä ja optisia valkaisuaineita. Aseta kone 40 asteen pesuohjelmalle, tavallinen linkous, ei esipesua. Pesun jälkeen tohveli puetaan jalkaan ja venytetään oikean kokoiseksi sen vielä ollessa märkä. Jatkossa tohvelit pestään samoin kuin villavaatteet.

Piirros

= 1 ketjusilmukka, tämä ketjusilmukkaketju selitetään ohjeessa. Ensimmäinen kerros alkaa mustan soikean merkin kohdalta
= kerroksen aluksi virkataan 1 ketjusilmukka ja kerroksen lopuksi virkataan 1 piilosilmukka kerroksen 1.ketjusilmukkaan
= kiinteä silmukka silmukkaan
= kiinteä silmukka silmukan takareunaan
= 2 kiinteää silmukkaa samaan silmukkaan
= VIRKKAA 2 KIINTEÄÄ SILMUKKAA YHTEEN (silmukan takareunaan): *Vie koukku seuraavaan silmukkaan, ota lanka koukulle*, toista *-* vielä kerran, tee 1 langankierto koukulle ja vedä lanka kaikkien koukulla olevien 3 silmukan läpi (= työstä kapeni 1 kiinteä silmukka).
= puolipylväs silmukan takareunaan
= pylväs silmukan takareunaan
= VIRKKAA 3 PYLVÄSTÄ YHTEEN (silmukan takareunaan): Virkkaa 1 pylväs kumpaankin 2 ensimmäiseen silmukkaan, mutta jätä kummankin pylvään viimeinen langankierto ja läpiveto vielä tekemättä, virkkaa 1 pylväs seuraavaan silmukkaan ja vedä lanka viimeisellä läpivedolla kaikkien koukulla olevien 4 silmukan läpi (työstä kapeni = 2 pylvästä)
= VIRKKAA 3 KAKSOISPYLVÄSTÄ YHTEEN (silmukan takareunaan): Virkkaa 1 kaksoispylväs kumpaankin 2 ensimmäiseen silmukkaan, mutta jätä kummankin kaksoispylvään viimeinen langankierto ja läpiveto vielä tekemättä, virkkaa 1 kaksoispylväs seuraavaan silmukkaan ja vedä lanka viimeisellä läpivedolla kaikkien koukulla olevien 4 silmukan läpi (työstä kapeni = 2 kaksoispylvästä)
= kerros virkataan tummanharmaalla langalla
= kerros virkataan keskiharmaalla langalla

Lisää kommentti ohjeeseen DROPS 193-17