DROPS Extra / 0-1024

Flapping Around by DROPS Design

DROPS Pääsiäinen: Aikuisen ja lapsen virkatut kanatohvelit ”Nepal”-langasta. Koot 23-43.

DROPS Design: Malli nro ne-147
Lankaryhmä C
----------------------------------------------------------
LAPSEN TOHVELIT:
Koko: 23/25 - 26/28 - 29/31 - 32/34
Jalkapohjan pituus: 15-17-18-20 cm
Langanmenekki: Garnstudion
DROPS NEPAL:
50-100-100-100 g nro 2923, punamulta
joka kokoon 50 g nro 3620, punainen
Sekä jäännöslankaa nro 6790, kuninkaansininen ja 0100 luonnonvalkoinen (koristeluun).

DROPS VIRKKUUKOUKKU NRO 3,5 tai käsialan mukaan.
VIRKKUUTIHEYS: 18 ks ja n. 20 krs koukulla nro 3,5 = 10 x 10 cm.

AIKUISEN TOHVELIT:
joka kokoon 100 g nro 2923, punamulta
joka kokoon 100 g nro 3620, punainen
Sekä jäännöslankaa nro 6790, kuninkaansininen ja 0100 luonnonvalkoinen (koristeluun).

DROPS VIRKKUUKOUKKU NRO 3,5 tai käsialan mukaan.
VIRKKUUTIHEYS: 18 ks ja n. 20 krs koukulla nro 3,5 = 10 x 10 cm.

alkaen 1.95 € /50g
DROPS Nepal uni colour DROPS Nepal uni colour 1.95 € /50g
Käsityöliike Menita
Tilaa
DROPS Nepal mix DROPS Nepal mix 2.05 € /50g
Saat tämän mallin langat alkaen 3.90€. Lue lisää.

Mallin ohjeet

ALOITUSYMPYRÄ:
Aloita suljettua virkkausta kjs-renkaan sijaan tällä tekniikalla, jottei työn alkuun jäisi reikä: Pidä kiinni langanpäästä ja kierrä lanka kerran vasemman käden etusormen ympärille. Pidä muodostunut silmukka vasemman käden peukalon ja etusormen välissä ja aseta lanka vasemman etusormen päälle. Vie koukku silmukkaan, ota lanka koukulle ja vedä lanka silmukan läpi, virkkaa 1 kjs, virkkaa sitten ks:ita silmukkaan. Kun työssä on haluttu määrä ks:ita, kiristä langan avulla silmukka umpeen. Päättele langanpää työn takaosaan.

LISÄYSVINKKI:
Lisää 1 ks virkkaamalla 2 ks samaan ks:aan.

KAVENNUSVINKKI:
Kavenna 1 ks virkkaamalla 2 ks yhteen näin: *Vie koukku seuraavaan ks:aan, ota lanka koukulle*, toista *-* vielä kerran, tee 1 langankierto ja vedä lanka kaikkien koukulla olevien 3 s:n läpi.

NIRKKOREUNUS:
Virkkaa *1 ks ensimmäiseen ks:aan, virkkaa 3 kjs, 1 p 3. kjs:aan koukusta laskien, jätä n. 1 cm väliin*, toista *-* koko krs:n ajan ja virkkaa lopuksi 1 ps ensimmäiseen ks:aan.

VIRKKAUSINFO:
Suljettu virkkaus: Jokaisen ks-kerroksen ensimmäinen ks korvataan 1 kjs:lla. Kerroksen lopuksi virkataan 1 ps krs:n ensimmäiseen kjs:aan.
Tasovirkkaus: Jokaisen ks-kerroksen ensimmäinen ks korvataan 1 kjs:lla.
--------------------------------------------------------

LAPSEN TOHVELI:
Virkataan aluksi suljettuna virkkauksena kärjestä alkaen, sitten tasona kohti kantapäätä. Työ virkataan koukulla nro 3,5 ja punaisella langalla. Tee ALOITUSYMPYRÄ (kts. selitys yllä) = käjen ulkoreuna.
1.KRS: LUE VIRKKAUSINFO! Virkkaa 7-7-7-8 ks ympyrään, virkkaa lopuksi 1 ps ensimmäiseen ks:aan.
2.KRS: Lisää 1 ks jokaiseen ks:aan (LUE LISÄYSVINKKI) = 14-14-14-16 ks.
3.KRS: Virkkaa 1 ks jokaiseen ks:aan ja lisää SAMALLA tasavälein 4-6-8-8 s = 18-20-22-24 ks.
4.KRS: Virkkaa 1 ks jokaiseen ks:aan.
5.KRS: Virkkaa 1 ks jokaiseen ks:aan ja lisää SAMALLA tasavälein 8 s = 26-28-30-32 ks.
6.KRS: Virkkaa 1 ks jokaiseen ks:aan.
7.KRS: Virkkaa 1 ks jokaiseen ks:aan ja lisää SAMALLA tasavälein 4 s = 30-32-34-36 ks.
Virkkaa sitten 1 ks jokaiseen ks:aan, kunnes työn pituus on 4-4½-5-5½ cm. Vaihda punamullan väriseen lankaan ja virkkaa 1 ks jokaiseen s:aan suljettuna virkkauksena, kunnes työn pituus on 7½-8½-9-10 cm. Kun olet virkannut viimeisen krs:n viimeisen ks:n, älä virkkaa 1 ps krs:n ensimmäiseen ks:aan, vaan virkkaa 1 ks jokaiseen 10-10-11-12 seuraavaan ks:aan (1. krs = oikea puoli), käännä työ ja virkkaa 1 ks nurjan puolen krs:n jokaiseen 20-20-22-24 seuraavaan ks:aan (= 10-12-12-12 ks jäljellä keskellä edessä, aiempi krs:n vaihtumiskohta on nyt jalkapohjassa).
Virkkaa jatkossa tasona ks:ita, eli virkkaa jokaisella krs:lla 20-20-22-24 ks.
Kun työn pituus on n. 14½-16½-17½-19½ cm, virkkaa seuraava krs (= oikea puoli) näin:
1.KRS: Virkkaa 6-6-7-8 ks, kavenna seuraavien 4 ks:n kohdalla 2 ks (LUE KAVENNUSVINKKI) = 8-8-9-10 ks, käännä työ (= 10-10-11-12 ks jäljellä krs:n toisessa päässä).
2.KRS: Kavenna ensimmäisten 4 ks:n kohdalla 2 ks, virkkaa 1 ks jokaiseen ks:aan koko krs:n pituudelta = 6-6-7-8 ks, käännä työ.
3.KRS: Virkkaa 2-2-3-4 ks, kavenna viimeisten 4 ks:n kohdalla 2 ks = 4-4-5-6 ks.
4.KRS: Kavenna ensimmäisten 2-2-2-4 ks:n kohdalla 1-1-1-2 ks, virkkaa 1 ks jokaiseen ks:aan koko krs:n pituudelta = 3-3-4-4 ks. Katkaise lanka ja päättele langanpäät.
Virkkaa toisen sivun 10-10-11-12 ks:n kohdalla seuraavasti:
1.KRS: Kavenna ensimmäisten 4 ks:n kohdalla 2 ks, virkkaa 1 ks jokaiseen ks:aan koko krs:n pituudelta = 8-8-9-10 ks, käännä työ.
2.KRS: Virkkaa 4-4-5-6 ks, kavenna viimeisten 4 ks:n kohdalla 2 ks = 6-6-7-8 ks, käännä työ.
3.KRS: Kavenna ensimmäisten 4 ks:n kohdalla 2 ks, virkkaa 1 ks jokaiseen ks:aan koko krs:n pituudelta = 4-4-5-6 ks.
4.KRS: Kavenna viimeisten 2-2-3-4 ks:n kohdalla 1-1-1-2 ks = 3-3-4-4 ks. Katkaise lanka ja päättele langanpäät. Ompele tohveli yhteen keskeltä takaa. Virkkaa toinen tohveli samoin.

VIRKATTU REUNUS:
Aloita työn oikealta puolelta, keskeltä takaa. Virkkaa 1 krs koko aukon reunan ympäri punamullan värisellä langalla. Sivuihin virkataan seuraavasti: *Virkkaa 1 ks, 1 kjs, jätä n. 1 cm väliin*, toista *-* kunnes olet etuosan kulman kohdalla, etuosan 1. kulmaan virkataan seuraavasti: *Vie koukku sivun kerrosten viimeiseen ks:aan, ota lanka koukulle, vie koukku etuosan reunuksen 1. ks:aan, ota lanka koukulle, tee 1 langankierto ja vedä lanka kaikkien koukulla olevien 3 s:n läpi. Virkkaa 1 ks etuosan reunuksen jokaiseen ks:aan, etuosan 2. kulma virkataan 1. kulman peilikuvaksi. Toista toisessa sivussa *-* ja virkkaa lopuksi 1 ps krs:n ensimmäiseen ks:aan. Vaihda punaiseen lankaan ja virkkaa aukon reunan ympäri NIRKKOREUNUS (kts. selitys yllä). Katkaise lanka ja päättele langanpäät. Toista toisessa tohvelissa.

SILMÄ KOISSA 23/25 - 26/28 - 29/31:
Virkataan koukulla nro 3,5 ja kuninkaansinisellä langalla. Tee aloitusympyrä (kts. selitys yllä). Virkkaa 6 ks renkaaseen. Vaihda luonnonvalkoiseen lankaan ja virkkaa 2 ks jokaisen ks:n takareunaan, virkkaa lopuksi 1 ps krs:n ensimmäiseen ks:aan = 12 ks. Virkkaa vielä 3 tällaista silmää ja kiinnitä silmät tohvelin etuosaan.

SILMÄ KOOSSA 32/34:
Virkataan koukulla nro 3,5 ja kuninkaansinisellä langalla. Tee aloitusympyrä (kts. selitys yllä). Virkkaa 6 ks renkaaseen. Virkkaa 2 ks jokaiseen ks:aan, virkkaa lopuksi 1 ps krs:n ensimmäiseen ks:aan = 12 ks. Vaihda luonnonvalkoiseen lankaan ja virkkaa silmukoiden takareunaan seuraavasti: 2 ks ensimmäiseen ks:aan, *1 ks seuraavaan ks:aan, 2 ks seuraavaan ks:aan*, toista *-* koko krs:n ajan ja virkkaa lopuksi 1 ks viimeiseen ks:aan ja 1 ps krs:n ensimmäiseen ks:aan = 18 ks. Virkkaa vielä 3 tällaista silmää ja kiinnitä silmät tohvelin etuosaan.

KORISTELU:
Kirjo sieraimet nokkaan pienin pistoin punamullan värisellä langalla. Kiinnitä silmien yläpuolelle pieniä silmäripsiä seuraavasti: Leikkaa n. 5 cm:n pituinen kuninkaansininen lanka. Taita lanka kaksinkerroin, vedä taitettu pää virkkuukoukun avulla työn läpi oikealle puolelle. Vedä nipun avoin pää taitetun pään läpi. Tee kummankin silmän yläpuolelle 2 tällaista ripsiä.
--------------------------------------------------------

AIKUISEN TOHVELI:
Virkataan aluksi suljettuna virkkauksena kärjestä alkaen, sitten tasona kohti kantapäätä. Työ virkataan koukulla nro 3,5 ja punaisella langalla. Tee ALOITUSYMPYRÄ (kts. selitys yllä) = käjen ulkoreuna.
1.KRS: Virkkaa 6-6-5 ks ympyrään (LUE VIRKKAUSINFO).
2.KRS: Virkkaa 2 ks jokaiseen ks:aan = 12-12-10 ks.
3.KRS (ja kaikki muut parittomat krs:t): Virkkaa 1 ks jokaiseen ks:aan.
4.KRS: *1 ks ensimmäiseen ks:aan, 2 ks seuraavaan ks:aan*, toista *-* yht. 6-6-5 kertaa = 18-18-15 ks.
6.KRS: *1 ks kumpaankin 2 ensimmäiseen ks:aan, 2 ks seuraavaan ks:aan*, toista *-* yht. 6-6-5 kertaa = 24-24-20 ks.
8.KRS: *1 ks jokaiseen 3 ensimmäiseen ks:aan, 2 ks seuraavaan ks:aan*, toista *-* yht. 6-6-5 kertaa = 30-30-25 ks.
10.KRS: *1 ks jokaiseen 4 ensimmäiseen ks:aan, 2 ks seuraavaan ks:aan*, toista *-* yht. 6-6-5 kertaa = 36-36-30 ks. Kaikki koon 35/37 lisäykset on nyt tehty.
12.KRS: *1 ks jokaiseen 5 ensimmäiseen ks:aan, 2 ks seuraavaan ks:aan*, toista *-* yht. 6-5 kertaa = 42-35 ks. Kaikki koon 38/40 lisäykset on yt tehty.
14.KRS: *1 ks jokaiseen 6 ensimmäiseen ks:aan, 2 ks seuraavaan ks:aan*, toista *-* yht. 5 kertaa = 40 ks.
16.KRS: *1 ks jokaiseen 7 ensimmäiseen ks:aan, 2 ks seuraavaan ks:aan*, toista *-* yht. 5 kertaa = 45 ks. Kaikki koon 41/43 lisäykset on nyt tehty.

KAIKKI KOOT:
= 36-42-45 ks työssä. Jatka virkkaamista, kunnes kaikissa koissa on virkattu yht. 16 krs. Vaihda punamullan väriseen lankaan ja virkkaa 1 ks jokaiseen ks:aan suljettuna virkkauksena (sulkematta kerroksia), kunnes työn pituus on n. 14-16-18 cm. Virkkaa 12-15-16 s värinvaihdon ohitse. Käännä työ ja virkkaa tasovirkkausta ensimmäisten 24-30-32 ks:n kohdalla (eli viimeiset 12-12-13 ks jätetään pois työstä ja värinvaihto jää keskelle jalan alle). Kun tohvelin pituus on 20-22-25 cm (eli n. 6-6-7 cm jakokohdasta mitattuna), kiinnitä 1 merkki työn keskelle (= 12-15-16 ks merkin kummallakin puolella). Kavenna seuraavalla krs:lla merkin molemmin puolin 1 ks, eli aloita 2 s:n päässä merkistä ja virkkaa seuraavat 4 ks pareittain yhteen (LUE KAVENNUSVINKKI). Työstä kapeni 2 ks. Virkkaa 1 krs ilman kavennuksia. Toista kavennukset seuraavalla krs:lla = 20-26-28 s jäljellä työssä. Katkaise lanka ja päättele langanpäät. Ompele tohveli yhteen keskeltä takaa (tohvelin pituus kärjestä kantapäähän mitattuna on n. 22-24-27 cm). Virkkaa toinen tohveli samoin.

VIRKATTU REUNUS:
Aloita työn oikealta puolelta, keskeltä takaa. Virkkaa 1 krs koko aukon reunan ympäri punamullan värisellä langalla. Sivuihin virkataan seuraavasti: *Virkkaa 1 ks, 1 kjs, jätä n. 1 cm väliin*, toista *-* kunnes olet etuosan kulman kohdalla, etuosan 1. kulmaan virkataan seuraavasti: *Vie koukku sivun kerrosten viimeiseen ks:aan, ota lanka koukulle, vie koukku etuosan reunuksen 1. ks:aan, ota lanka koukulle, tee 1 langankierto ja vedä lanka kaikkien koukulla olevien 3 s:n läpi. Virkkaa 1 ks etuosan reunuksen jokaiseen ks:aan, etuosan 2. kulma virkataan 1. kulman peilikuvaksi. Toista toisessa sivussa *-* ja virkkaa lopuksi 1 ps krs:n ensimmäiseen ks:aan. Vaihda punaiseen lankaan ja virkkaa aukon reunan ympäri NIRKKOREUNUS (kts. selitys yllä). Katkaise lanka ja päättele langanpäät. Toista toisessa tohvelissa.

SILMÄ KOISSA 35/37 - 38/40 - 41/43:
Virkataan koukulla nro 3,5 ja kuninkaansinisellä langalla. Tee aloitusympyrä (kts. selitys yllä). Virkkaa 6 ks renkaaseen. Virkkaa 2 ks jokaiseen ks:aan, virkkaa lopuksi 1 ps krs:n ensimmäiseen ks:aan = 12 ks. Vaihda luonnonvalkoiseen lankaan ja virkkaa silmukoiden takareunaan seuraavasti: 2 ks ensimmäiseen ks:aan, *1 ks seuraavaan ks:aan, 2 ks seuraavaan ks:aan*, toista *-* koko krs:n ajan ja virkkaa lopuksi 1 ks viimeiseen ks:aan ja 1 ps krs:n ensimmäiseen ks:aan = 18 ks. Virkkaa vielä 3 tällaista silmää ja kiinnitä silmät tohvelin etuosaan, nokan yläpuolelle.

KORISTELU:
Kirjo sieraimet nokkaan pienin pistoin punamullan värisellä langalla. Kiinnitä silmien yläpuolelle pieniä silmäripsiä seuraavasti: Leikkaa n. 5 cm:n pituinen kuninkaansininen lanka. Taita lanka kaksinkerroin, vedä taitettu pää virkkuukoukun avulla työn läpi oikealle puolelle. Vedä nipun avoin pää taitetun pään läpi. Tee kummankin silmän yläpuolelle 2 tällaista ripsiä.

Tarvitsetko opastusta ohjeeseen?

Kiitos, kun valitsit DROPS Design -ohjeen. Panostamme siihen, että ohjeemme ovat virheettömiä ja helppoja ymmärtää. Kaikki ohjeet käännetään norjasta ja voit aina tarkistaa mitat ja luvut alkuperäisestä ohjeesta (DROPS Extra 0-1024) .

Kommentit / Kysymykset (2)

Claudia Pusch 19.01.2018 - 15:21:

Hallo, ich konnte der Wort Anleitung (Kinder32/34) folgen bis zum Beginn der ABNAHMEN in der 1. Runde: Ich habe es so verstanden, daß ich 8 fM häkel, dann 4 Abnahmen mit je 2 fM und dann nochmal 10 fM. Dann wenden, aber dann habe ich nicht 12 Maschen?! Würde mich sehr über Hilfe freuen. Danke

DROPS Design 19.01.2018 kl. 16:05:

Liebe Frau Pusch, bei der 2. Reihe verdoppeln Sie jede M = 16 M. Bei der 3. Reihe nehmen Sie 8 M zu = 24 M. Bei der 4. und 6. Reihe häkeln Sie keine Zunahme. Bei der 5. Reihe nehmen Sie 8 M = 32 M und bei der 7. Reihe nehmen Sie 4 M zu = 36 M. Viel Spaß beim häkeln!

Enas 30.11.2014 - 11:24:

I love it

Lisää kommentti ohjeeseen DROPS Extra 0-1024

Osterschuhe

Strickcafe, Switzerland