DROPS Baby / 20 / 19

Sweet Little Cupcake Hat by DROPS Design

Virkattu DROPS myssy pitsireunuksilla ”Merino Extra Fine” -langasta.

DROPS design: Malli nro ME-052-by
------------------------------------------------------------
Koko: 1/3 kk - 6/18 kk (2/4) v
Lapsen päänympärys: 40/42 - 44/48 (48/52) cm
Langanmenekki: Garnstudion DROPS MERINO EXTRA FINE:
joka kokoon 100 g nro 16, vaalea roosa
joka kokoon 50 g nro 01, luonnonvalkoinen (reunuksiin)

DROPS VIRKKUUKOUKKU NRO 4,5 tai käsialan mukaan.
VIRKKUUTIHEYS: 16 pp x 14 krs koukulla nro 4,5 = 10 x 10 cm.

Saat tämän mallin langat alkaen 11.40€. Lue lisää.

Mallin ohjeet

MYSSY:

VIRKKAUSINFO 1:
Jokaisen kerroksen ensimmäinen pp korvataan 2 kjs:lla. Joka kerroksen lopuksi virkataan 1 pp edellisen kerroksen 2. kjs:aan.

VIRKKAUSINFO 2:
Jokaisen kerroksen ensimmäinen pp korvataan 2 kjs:lla. Joka kerroksen lopuksi virkataan 1 ps kerroksen 2. kjs:aan.

LISÄYSVINKKI:
Lisää 1 pp virkkaamalla toiseksi uloimpaan pp:seen 2 pp.

2 PUOLIPYLVÄÄN YHTEENVIRKKAAMINEN:
Kavenna 1 pp virkkaamalla 2 puolipylvästä yhteen, eli virkkaa 1 pp, mutta jätä viimeinen langankierto ja läpiveto vielä tekemättä (= 3 s koukulla), virkkaa 1 pp seuraavaan s:aan ja vedä viimeinen langankierto kaikkien koukulla olevien 5 s:n läpi.

2 KIINTEÄN SILMUKAN YHTEENVIRKKAAMINEN:
Virkkaa 2 ks yhteen yhdeksi kiinteäksi silmukaksi näin: Vie koukku ensimmäisen s:n läpi, ota lanka koukulle, vie koukku seuraavan s:n läpi, ota lanka koukulle, tee sitten langankierto koukulle ja vedä lanka kaikkien koukulla olevien 3 s:n läpi.
------------------------------------------------------------

KORVALAPPU:
Virkkaa 5 kjs koukulla nro 4,5 ja vaalealla roosalla langalla. Virkkaa 1 pp 3. kjs:aan koukusta laskien, 1 pp kumpaankin 2 seuraavaan kjs:aan = 4 pp, käännä työ. LUE VIRKKAUSINFO 1. Virkkaa 1 krs pp:itä ja lisää SAMALLA kumpaankin reunaan 1 pp (LUE LISÄYSVINKKI)! Toista tällaiset lisäykset jokaisella krs:lla yht. 6-7 (8) kertaa = 16-18 (20) pp. Virkkaa sitten 1 pp jokaiseen pp:seen kunnes korvalapun pituus on 6-7 (8) cm. Laita työ odottamaan ja virkkaa toinen korvalappu samoin.

MYSSY:
LUE VIRKKAUSINFO 2! Virkkaa 7-8 (9) kjs, virkkaa sitten toisen korvalapun silmukoiden kohdalle pp:itä, virkkaa 18-20 (22) kjs (= keskietu), virkkaa toisenkin korvalapun silmukoiden kohdalle pp:itä, virkkaa 7-8 (9) kjs ja virkkaa lopuksi 1 ps krs:n ensimmäiseen kjs:aan = 64-72 (80) pp. Jatka pp:iden virkkaamista suljettuna virkkauksena. Kun työn pituus keskellä takana on 8-10 (11) cm, tee seuraavalla krs:lla kavennukset näin: *1 pp jokaiseen 6 ensimmäiseen s:aan, virkkaa sitten seuraavat 2 pp yhteen (KS. SELITYS YLLÄ)*, toista *-* koko krs:n ajan. Työstä kapeni 8-9 (10) pp.
Virkkaa 1 krs ilman kavennuksia. Seuraava krs virkataan näin: *1 pp jokaiseen 5 ensimmäiseen s:aan, virkkaa seuraavat 2 pp yhteen*, toista *-* koko krs:n ajan. Toista tällaiset kavennukset joka 2. krs vielä 3 kertaa (kavennusten väliin virkataan jokaisella kerralla 1 pp vähemmin) = 24-27 (30) pp työssä. Virkkaa 2-2 (3) krs ilman kavennuksia. Seuraava krs virkataan näin: *1 pp ensimmäiseen s:aan, virkkaa sitten seuraavat 2 pp yhteen*, toista *-* koko krs:n ajan = 16-18 (20) pp. Virkkaa seuraavalla krs:lla kaikki s:t pareittain yhteen = 8-9 (10) pp työssä. Katkaise lanka. Harsi lanka jäljellä oleviin silmukoihin ja kiristä aukko umpeen. Myssyn pituus ylhäältä alas mitattuna on n. 17-19 (21) cm.

VIRKATTU REUNUS:
Virkkaa reunus myssyn reunoihin koukulla nro 4,5 ja luonnonvalkoisella langalla seuraavasti: *1 ks ensimmäiseen s:aan, 1 kjs, jätä 1 s/krs väliin*, toista *-* koko krs:n ajan ja virkkaa lopuksi 1 ps krs:n ensimmäiseen ks:aan.

TUPSUNYÖRI:
Tee aluksi tupsu: Virkkaa 4 kjs koukulla nro 4,5 ja luonnonvalkoisella langalla ja sulje kjs:t renkaaksi 1 ps:lla ensimmäiseen kjs:aan. HUOM: Jokaisen kerroksen ensimmäinen ks korvataan 1 kjs:lla ja joka kerroksen lopuksi virkataan 1 ps krs:n ensimmäiseen kjs:aan.
1. KRS: Virkkaa 4 ks renkaaseen.
2. KRS: Virkkaa 2 ks jokaiseen ks:aan = 8 ks.
3. KRS: * 1 ks ensimmäiseen ks:aan, 2 ks seuraavaan ks:aan*, toista *-* koko krs:n ajan = 12 ks.
4.-5. KRS: Virkkaa 1 ks jokaiseen ks:aan = 12 ks.
6. KRS: *1 ks ensimmäiseen ks:aan, virkkaa sitten seuraavat 2 ks yhteen (KS. SELITYS YLLÄ)*, toista *-* koko krs:n ajan = 8 ks.
7. KRS: Taita työ litteäksi ja virkkaa 1 ks jokaiseen ks:aan molempien kerrosten läpi = 4 ks.
8. KRS: Virkkaa ks:t pareittain yhteen = 2 ks.
Virkkaa sitten 22-26 (30) cm:n pituinen kjs-ketju nyöriä varten ja kiinnitä lopuksi nyöri virkkaamalla toisen korvalapun alareunan keskelle 1 ps. Tee toisen korvalapun nyöri samoin.

PITSIREUNUKSET:
Virkkaa myssyn reunoihin n. 7 krs:n levyinen pitsireunus. Aloita myssyn 2. kerroksesta kärjestä laskien ja virkkaa 1. krs seuraavasti: 1 ks ensimmäiseen s:aan, *3 kjs, 1 p ensimmäiseen näistä 3 kjs, jätä n. 1,5 cm väliin, 1 ks seuraavaan s:aan*, toista *-* koko myssyn kärjen ympäri ja virkkaa lopuksi 1 ps krs:n ensimmäiseen ks:aan. Katkaise lanka ja päättele langanpäät. Virkkaa vielä 6 samanlaista kerrosta (tai haluttu määrä kerroksia) aina 2-2½ cm välein.

Tähän ohjeeseen on tehty korjaus. .

Päivitetty nettiin: 27.01.2011
Kun työn pituus keskellä takana on 8-10 (11) cm, tee seuraavalla krs:lla kavennukset näin: *1 pp jokaiseen 6 ensimmäiseen s:aan, virkkaa sitten seuraavat 2 pp yhteen (KS. SELITYS YLLÄ)*, toista *-* koko krs:n ajan. Työstä kapeni 8-9 (10) pp.
Virkkaa 1 krs ilman kavennuksia. Seuraava krs virkataan näin: *1 pp jokaiseen 5 ensimmäiseen s:aan, virkkaa seuraavat 2 pp yhteen*, toista *-* koko krs:n ajan. Toista tällaiset kavennukset joka 2. krs vielä 3 kertaa (kavennusten väliin virkataan jokaisella kerralla 1 pp vähemmin) = 24-27 (30) pp työssä.

Tarvitsetko opastusta ohjeeseen?

Kiitos, kun valitsit DROPS Design -ohjeen. Panostamme siihen, että ohjeemme ovat virheettömiä ja helppoja ymmärtää. Kaikki ohjeet käännetään norjasta ja voit aina tarkistaa mitat ja luvut alkuperäisestä ohjeesta (DROPS Baby 20-19) .

Kommentit / Kysymykset (12)

Elena 13.09.2015 - 18:57:

Bonjour Merci pour les corrections précédentes. toujours pour le bonnet taille 2/4 il est marqué de "Répéter ces diminutions (avec 1 dB en moins entre 2 dB fermées ens à chaque tour de diminutions) encore 3 fois tous les 3 tours = 24-27 (30) dB. " or si l'on veut respecter la taille finale il faudrait faire ces diminutions tous les tours, et non tous les 3 tours ? Car le résultat donne un bonnet très pointu, très différent de la photo. D'avance merci.

DROPS Design 14.09.2015 kl. 09:46:

Bonjour Elena, on aura bien les 21 cm de hauteur totale en commençant les diminutions à 11 cm + 17 tour avec dim (y compris les tours sans diminutions). Si vous souhaitez un bonnet plus arrondi, vous pouvez volontiers modifier la hauteur et les diminutions. Bon crochet!

Elena 10.09.2015 - 21:11:

Bonjour, je suis en train de crocheter le cache oreille en taille 2/4 ans. je suis arrivée à 20 dB mais comme il s'agit du 16eme rang, la hauteur totale mesure beaucoup plus de 8 cm. (logique par rapport à l'échantillon). Faut il faire 8 cm de hauteur totale ou 8 cm de 20 dB à partir de la fin des augmentations? d'avance merci.

DROPS Design 11.09.2015 kl. 10:23:

Bonjour Elena, on augmente tous les rangs (et pas tous les 2 rangs, correction faite), et on continue jusqu'à ce que le cache-oreille mesure 8 cm de hauteur totale. Bon crochet!

Ghita 21.03.2015 - 09:11:

Pouvez-vous me dire si db veut dire double ou demi bride ? Merci

DROPS Design 21.03.2015 kl. 10:50:

Bonjour Mme Ghita, 1 dB = 1 demi-bride (voir vidéo ci-dessous). Bon crochet!

Susanne 01.09.2014 - 19:55:

Ok, danke, das wollte ich nur bestätigt wissen - hab gerade gesehen, dass das von mir gemeinte hellrosa der Farbkarte merino EXTRA FINE angehört- aber auch das wirkt anders...danke!

Susanne Strobl 01.09.2014 - 13:39:

Liebes Garnstudio Team, ich bin gerade dabei mir Baby Merino Wolle von Drops zu bestellen...bin mir mit den von euch angegebenen Farbnummern nicht sicher. Beim Baby Drops gehäkelten Kleid (20-20) mit Mütze steht Farbe hellrosa Nr.16- die Nr 16 ist lt Farbkarte aber nicht hellrosa und das abgebildetet hellrosa sieht ganz anders aus. Meine Frage, welche Farbe muss ich bestellen, die der Farbe des abgebildeten Kleides entspricht? Mit lieben Grüßen, Susanne

DROPS Design 01.09.2014 kl. 13:59:

Nr. 16 ist auch in der Farbkarte hellrosa (hell rosa), wirkt aber tatsächlich anders als auf dem Modellfoto. Leider ist es so, dass die Farben nie ganz naturgetreu abgebildet werden können. Zum einen wirken die Farben von Bildschirm zu Bildschirm anders, je nach Bildschirmmarke und -einstellung, außerdem spielen auch die Lichtverhältnisse und Kameraeinstellungen beim Fotografieren eine Rolle. Etwas kräftiger als hellrosa ist die Farbe 25, rosa.

Corinda 27.01.2014 - 10:51:

Geweldige muts. Ik heb hem alleen een maatje kleiner gemaakt. Valt best groot

Kerstin 08.03.2013 - 22:31:

Hallo, Sind die 8-10(11) cm mit den Ohrenklappen oder ohne den Ohrenklappen gemeint? Manches ist doch etwas missverständlich erklärt. LG Kerstin

DROPS Design 11.03.2013 kl. 10:18:

Liebe Kerstin, ja diese Angabe hat in der deutschen Übersetzung gefehlt, ich ergänze es gleich: es wird ab der hintern Mitte gemessen, also ohne die Ohrenklappen.

Allison 10.02.2013 - 18:27:

Hello, Thank you for the adorable patterns- the dress is gorgeous! I have started making this hat now and am curious if the pattern has been corrected according to the mistakes found by previous posters. Thank you!

Camilla 25.04.2012 - 14:43:

Som sagt som de övriga redan påpekat är det fel i mönstret. Sista delen på mössan när den skall minskas när man har virkat 8-10 (11)cm, så skall varje varv minskas med i mitt fall 9 halvst. Detta görs genom att minska antalet halvst innan man virkar ihop två hst dvs Varv 1 6 halvst virka ihop två osv repetera varvet ut. Varv 2 bara halvst. Varv 3 5 halvst virka ihop två repetera varvet ut Varv 4 endast halvst. Varv 5 4 halvst virka ihop två osv i totalt tio varv. Då blir det rätt. :)

DROPS Design 01.05.2012 kl. 00:23:

Det stämmer, du har en m mindre mellan minskn för varje gång du minskat på ett varv. Vi ska se över så det kan förklaras tydligare, tack för hjälpen.

Melanie Kargl-kasper 15.04.2012 - 21:05:

Hallo, muss es unbedingt eine drops-häkelnadel sein oder geht auch eine andere in derselben stärke?? mfg, melanie

DROPS Design 18.04.2012 kl. 10:16:

Sie können auch eine andere Nadel benutzen. Wichtig ist die Maschenprobe.

Lisää kommentti ohjeeseen DROPS Baby 20-19