DROPS Baby / 20 / 19

Sweet Little Cupcake Hat by DROPS Design

Hæklet hue med flæser og blonder til baby og børn i DROPS Merino Extra Fine.

Tags: huer, hulmønster, sæt,

DROPS design: Model nr ME-052-by
---------------------------------------------------------
Størrelse: 1/3 mdr – 6/18 mdr (2/4) år
Passer hovedmål: 40/42 – 44/48 (48/52) cm
Materialer: DROPS MERINO EXTRA FINE fra Garnstudio
100 gr i alle str i f.nr 16, lys rosa
50 gr i alle str i f.nr 01, natur (til kanter)

DROPS HÆKLENÅL nr 4,5 – eller den nål du skal bruge for at få 16 halvst i bredden og 14 rækker i højden på 10 x 10 cm.

Garnet til denne opskrift koster fra 56.85kr. Læs mere.
HUE:

HÆKLEINFO-1:
Første halvst på hver række erstattes med 2 lm. Hver række afsluttes med 1 halvst i 2.lm i beg af forrige række.
HÆKLEINFO-2:
Første halvst i beg af hver omg erstattes med 2 lm. Hver omg afsluttes med 1 km i 2.lm i beg af omg.
UDTAGNINGSTIPS:
Der tages 1 halvst ud ved at hækle 2 halvst i næst yderste halvst.
SAMMENHÆKLING AF HALVST:
Der tages en halvst ind ved at hækle 2 halvst sammen, dvs hækl en halvst men vent med sidste omslag og gennemtræk (= 3 m tilbage på nålen), hækl 1 halvst i næste m og træk sidste omslag igennem alle 5 m på nålen.
SAMMENHÆKLING AF FM:
2 fm hækles sammen til 1 fm således: Stik nålen ind i første m, hent tråden, stik nålen ind i næste m, hent tråden, lav et omslag og træk tråden igennem alle 3 m på nålen.
---------------------------------------------------------

ØREKLAP:
Hækl 5 lm på nål 4,5 med lys rosa. Hækl 1 halvst i 3.lm fra nålen, 1 halvst i de 2 næste lm = 4 halvst, vend arb. LÆS HÆKLEINFO-1. Hækl 1 række halvst Samtidig med at der tages 1 halvst ud i hver side – læs UDTAGNINGSTIPS! Gentag udtagningen i hver side på hver række totalt 6-7 (8) gange = 16-18 (20) halvst. Fortsæt med halvst og slut af når øreklappen måler 6-7 (8) cm. Læg arb til side og hækl 1 øreklap til.

HUE:
LÆS HÆKLEINFO-2! Hækl 7-8 (9) lm, hækl halvst over den ene øreklap, hækl 18-20 (22) lm (= midt foran), hækl halvst over den anden øreklap, hækl 7-8 (9) lm og slut af med 1 km i første lm = 64-72 (80) halvst. Fortsæt rundt med halvst. Når arb måler 8-10 (11) cm fra midt bagpå hækles næste omg med indtagninger således: * 1 halvst i hver af de 6 første m, derefter hækles de 2 næste halvst sammen – SE FORKL OVER *, gentag fra *-* omg rundt (der er nu taget 8-9-10 halvst ind på omg).
Hækl 1 omg uden indtagninger og så næste omg således: * 1 halvst i hver af de 5 første m, derefter hækles de 2 næste halvst sammen*, gentag fra *-* omg rundt.
Gentag indtagningen på hver 2.omg (med 1 halvst mindre mellem indtagningerne for hver gang der tages ind) 3 gange til = 24-27 (30) halvst på omg. Hækl 2-2 (3) omg uden at tage ind. Næste omg hækles således: * 1 halvst i første m, derefter hækles de 2 næste halvst sammen *, gentag fra *-* omg rundt = 16-18 (20) halvst. På næste omg hækles alle halvst sammen 2 og 2 = 8-9 (10) halvst tilbage på omg. Klip tråden, sy den igennem de sidste m og træk sammen, huen måler ca 17-19 (21) cm fra toppen og ned.

HÆKLEKANT:
Hækl på nål 4,5 med natur rundt om huens åbning således: * 1 fm i første m, 1 lm, spring over 1 m/række *, gentag fra *-* omg rundt og slut af med 1 km i første fm.

SNOR MED POMPON:
Start med pomponen: Hækl 4 lm på nål 4,5 med natur og sæt dem til en ring med 1 km i 1.lm. OBS: 1.fm i beg af omg erstattes med 1 lm og hver omg afsluttes med 1 km i lm i beg af omg.
1.OMG: Hækl 4 fm om ringen.
2.OMG: Hækl 2 fm i hver fm = 8 fm.
3.OMG: * 1 fm i første fm, 2 fm i næste fm *, gentag fra *-* omg rundt = 12 fm.
4.-5.OMG: Hækl 1 fm i hver fm = 12 fm.
6.OMG: * 1 fm i første fm, derefter hækles de 2 næste fm sammen – SE FORKL OVER *, gentag fra *-* omg rundt = 8 fm.
7.RÆKKE: Læg arb fladt og hækl 1 fm i hver fm gennem begge lag = 4 fm.
8.RÆKKE: Hækl fm sammen 2 og 2 = 2 fm.
Hækl 22-26 (30) cm med lm til snor og hæft med 1 km nederst på den ene øreklap midt på. Gentag på den anden side.

BLONDEKANTER:
Der hækles ca 7 omg med blondekant rundt om huen. Start i 2.omg øverst på huen og hækl 1.omg således: 1 fm i første m, * 3 lm, 1 st i 1.lm, spring over ca 1,5 cm, 1 fm i næste m *, gentag fra *-* rundt om toppen på huen og slut af med 1 km i første fm. Klip og sy tråden. Derefter hækles der 6 omg til (evt efter eget ønske) på samme måde med ca 2-2½ cm mellem hver omg.

Denne opskrift er blevet rettet. .

Opdateret online: 27.01.2011
Hækl 1 omg uden indtagninger og så næste omg således: * 1 halvst i hver af de 5 første m, derefter hækles de 2 næste halvst sammen*, gentag fra *-* omg rundt.
Gentag indtagningen på hver 2.omg (med 1 halvst mindre mellem indtagningerne for hver gang der tages ind) 3 gange til = 24-27 (30) halvst på omg

Elena 13.09.2015 - 18:57:

Bonjour Merci pour les corrections précédentes. toujours pour le bonnet taille 2/4 il est marqué de "Répéter ces diminutions (avec 1 dB en moins entre 2 dB fermées ens à chaque tour de diminutions) encore 3 fois tous les 3 tours = 24-27 (30) dB. " or si l'on veut respecter la taille finale il faudrait faire ces diminutions tous les tours, et non tous les 3 tours ? Car le résultat donne un bonnet très pointu, très différent de la photo. D'avance merci.

DROPS Design 14.09.2015 kl. 09:46:

Bonjour Elena, on aura bien les 21 cm de hauteur totale en commençant les diminutions à 11 cm + 17 tour avec dim (y compris les tours sans diminutions). Si vous souhaitez un bonnet plus arrondi, vous pouvez volontiers modifier la hauteur et les diminutions. Bon crochet!

Elena 10.09.2015 - 21:11:

Bonjour, je suis en train de crocheter le cache oreille en taille 2/4 ans. je suis arrivée à 20 dB mais comme il s'agit du 16eme rang, la hauteur totale mesure beaucoup plus de 8 cm. (logique par rapport à l'échantillon). Faut il faire 8 cm de hauteur totale ou 8 cm de 20 dB à partir de la fin des augmentations? d'avance merci.

DROPS Design 11.09.2015 kl. 10:23:

Bonjour Elena, on augmente tous les rangs (et pas tous les 2 rangs, correction faite), et on continue jusqu'à ce que le cache-oreille mesure 8 cm de hauteur totale. Bon crochet!

Ghita 21.03.2015 - 09:11:

Pouvez-vous me dire si db veut dire double ou demi bride ? Merci

DROPS Design 21.03.2015 kl. 10:50:

Bonjour Mme Ghita, 1 dB = 1 demi-bride (voir vidéo ci-dessous). Bon crochet!

Susanne 01.09.2014 - 19:55:

Ok, danke, das wollte ich nur bestätigt wissen - hab gerade gesehen, dass das von mir gemeinte hellrosa der Farbkarte merino EXTRA FINE angehört- aber auch das wirkt anders...danke!

Susanne Strobl 01.09.2014 - 13:39:

Liebes Garnstudio Team, ich bin gerade dabei mir Baby Merino Wolle von Drops zu bestellen...bin mir mit den von euch angegebenen Farbnummern nicht sicher. Beim Baby Drops gehäkelten Kleid (20-20) mit Mütze steht Farbe hellrosa Nr.16- die Nr 16 ist lt Farbkarte aber nicht hellrosa und das abgebildetet hellrosa sieht ganz anders aus. Meine Frage, welche Farbe muss ich bestellen, die der Farbe des abgebildeten Kleides entspricht? Mit lieben Grüßen, Susanne

DROPS Design 01.09.2014 kl. 13:59:

Nr. 16 ist auch in der Farbkarte hellrosa (hell rosa), wirkt aber tatsächlich anders als auf dem Modellfoto. Leider ist es so, dass die Farben nie ganz naturgetreu abgebildet werden können. Zum einen wirken die Farben von Bildschirm zu Bildschirm anders, je nach Bildschirmmarke und -einstellung, außerdem spielen auch die Lichtverhältnisse und Kameraeinstellungen beim Fotografieren eine Rolle. Etwas kräftiger als hellrosa ist die Farbe 25, rosa.

Corinda 27.01.2014 - 10:51:

Geweldige muts. Ik heb hem alleen een maatje kleiner gemaakt. Valt best groot

Kerstin 08.03.2013 - 22:31:

Hallo, Sind die 8-10(11) cm mit den Ohrenklappen oder ohne den Ohrenklappen gemeint? Manches ist doch etwas missverständlich erklärt. LG Kerstin

DROPS Design 11.03.2013 kl. 10:18:

Liebe Kerstin, ja diese Angabe hat in der deutschen Übersetzung gefehlt, ich ergänze es gleich: es wird ab der hintern Mitte gemessen, also ohne die Ohrenklappen.

Allison 10.02.2013 - 18:27:

Hello, Thank you for the adorable patterns- the dress is gorgeous! I have started making this hat now and am curious if the pattern has been corrected according to the mistakes found by previous posters. Thank you!

Camilla 25.04.2012 - 14:43:

Som sagt som de övriga redan påpekat är det fel i mönstret. Sista delen på mössan när den skall minskas när man har virkat 8-10 (11)cm, så skall varje varv minskas med i mitt fall 9 halvst. Detta görs genom att minska antalet halvst innan man virkar ihop två hst dvs Varv 1 6 halvst virka ihop två osv repetera varvet ut. Varv 2 bara halvst. Varv 3 5 halvst virka ihop två repetera varvet ut Varv 4 endast halvst. Varv 5 4 halvst virka ihop två osv i totalt tio varv. Då blir det rätt. :)

DROPS Design 01.05.2012 kl. 00:23:

Det stämmer, du har en m mindre mellan minskn för varje gång du minskat på ett varv. Vi ska se över så det kan förklaras tydligare, tack för hjälpen.

Melanie Kargl-kasper 15.04.2012 - 21:05:

Hallo, muss es unbedingt eine drops-häkelnadel sein oder geht auch eine andere in derselben stärke?? mfg, melanie

DROPS Design 18.04.2012 kl. 10:16:

Sie können auch eine andere Nadel benutzen. Wichtig ist die Maschenprobe.

Kommentere opskrift DROPS Baby 20-19