DROPS / 116 / 47

DROPS 116-47 by DROPS Design

Kuviolliset DROPS palmikkosukat ”Karisma”-langasta.

Tällä ohjeella ei vielä ole nimeä. Tee nimiehdotus!

DROPS design: Malli nro U-567
----------------------------------------------------------
Koko: 35/37 - 38/40 - 41/43
Jalkapohjan pituus: 22-24-27 cm
Varren pituus: 44-46-48 cm
Langanmenekki: Garnstudion DROPS KARISMA:
150-150-200 g nro 55, vaalea ruskeakirjava
100-100-100 g nro 01, luonnonvalkoinen

----------------------------------------------------------

(Siirry ohjeeseen)

Tagit:

kenkäkoko: 35-37 (22cm), 38-40 (24cm), 41-43 (27cm), kuvio/tekniikka: palmikko, ohjetyyppi: sukat, teema: pohjanmaalainen,

Katso ruutupiirrokset M.1, M.2 ja M.3. Piirrokset näyttävät yhtä mallikertaa leveyssuunnassa.

KAVENNUSVINKKI:
Kavenna merkkilangan molemmin puolin 1 s näin: Ennen merkkilankaa: 2 s oikein yhteen. Merkkilangan jälkeen: 2 s kiertäen oikein yhteen (eli neulo s:t takakautta yhteen).

KANTAPÄÄKAVENNUKSET:
1. KRS (= oikea puoli): Neulo kunnes jäljellä on 7-8-9 s, neulo 2 s kiertäen oikein yhteen (eli neulo s:t takakautta yhteen), käännä työ.
2. KRS (= nurja puoli): Neulo kunnes jäljellä on 7-8-9 s, neulo 2 s nurin yhteen, käännä työ.
3. KRS (= oikea puoli): Neulo kunnes jäljellä on 6-7-8 s, neulo 2 s kiertäen oikein yhteen, käännä työ.
4. KRS (= nurja puoli): Neulo kunnes jäljellä on 6-7-8 s, neulo 2 s nurin yhteen, käännä työ.
Jatka kaventamista samalla tavalla, ja neulo niin että joka toisella kerroksella jäljellä olevien silmukoiden määrä vähenee yhdellä, ennen kuin neulot 2 s yhteen. Kavenna kunnes puikoilla on jäljellä 12-14-16 s.
----------------------------------------------------------
----------------------------------------------------------

SUKKA:
Neulotaan suljettuna neuleena. Luo lyhyelle pyöröpuikolle nro 3 luonnonvalkoisella langalla 100-100-120 s. Neulo 6 cm mallineuletta piirroksen M.1 mukaisesti. Neulo sitten 1 krs sileää neuletta ja kavenna SAMALLA 16-16-24 s seuraavasti:
KOOT 35/37 ja 38/40: Kavenna 6 palmikon kohdalla 2 s ja 4 palmikon kohdalla 1 s = 84-84 s.
KOKO 41/43: Kavenna jokaisen palmikon kohdalla 2 s = 96 s.
Vaihda sukkapuikkoihin nro 3,5 ja jatka neulomalla mallineuletta piirroksen M.2 mukaisesti. TARKISTA NEULETIHEYS! Kun olet neulonut piirroksen loppuun, työn pituus on n. 21 cm. Kiinnitä 1 merkkilanka krs:n alkuun. Jatka neulomalla mallineuletta piirroksen M.3 mukaisesti ja kavenna SAMALLA merkkilangan molemmin puolin 1 s (KS. KAVENNUSVINKKI). Toista tällaiset kavennukset 4 krs:n välein yht. 17-15-18 kertaa (kavennusten aikana keskellä takana olevaa mallineuletta ei voida neuloa piirroksen mukaisesti, mutta tarkista että neulot muuten mallineuletta piirroksen mukaisesti, jotta kuvio jatkuu oikein). Kun työn pituus on 42-44-46 cm, jatka neulomista vaalealla ruskeakirjavalla langalla. Kun kaikki kavennukset on tehty, työssä on jäljellä 50-54-60 s. Kun työn pituus on 44-46-48 cm, jätä ensimmäiset 12-14-16 s puikoille, siirrä seuraavat 26-26-28 s apulangalle (= keskellä jalan päällä) ja jätä loput 12-14-16 s puikoille = 24-28-32 s kantapäätä varten. Neulo tasona kantapään silmukoilla 5-5½-6 cm sileää neuletta. Kiinnitä 1 merkkilanka työhön. Tee sitten KANTAPÄÄKAVENNUKSET (ks. selitys yllä). Poimi tämän jälkeen kantalapun kummastakin reunasta 11-12-13 s ja siirrä apulangan s:t takaisin puikoille = 60-64-70 s. Kiinnitä 1 merkkilanka jalan päällä olevien 26-26-28 s:n molemmin puolin. Jatka sileää neuletta suljettuna neuleena ja kavenna SAMALLA kummassakin sivussa näin: Neulo 2 viimeistä s ENNEN ensimmäistä merkkilankaa kiertäen oikein yhteen (eli neulo s:t takakautta yhteen) ja neulo 2 ensimmäistä s toisen merkkilangan JÄLKEEN oikein yhteen. Toista kavennukset 2 krs välein yht. 8-8-9 kertaa = 44-48-52 s. Kun työn pituus kantapään merkkilangasta mitattuna on 18-20-22 cm (= n. 4-4-5 cm jäljellä), kiinnitä 1 merkkilanka sukan kumpaankin sivuun siten, että jalan päällä on 22-24-26 s ja jalan alla on 22-24-26 s. Jatka sileää neuletta ja tee SAMALLA kärkikavennukset kummankin merkkilangan molemmin puolin näin: ENNEN merkkilankaa: 2 s oikein yhteen. Merkkilangan JÄLKEEN: 2 s kiertäen oikein yhteen (eli neulo s:t takakautta yhteen). Kavenna joka 2. krs yht. 4-4-5 kertaa ja sitten vielä jokaisella krs:lla 5-6-6 kertaa = 8 s jäljellä. Katkaise lanka, vedä se jäljellä olevien silmukoiden läpi ja kiristä. Päättele langanpäät huolellisesti.

Piirros

= oikea s luonnonvalkoisella langalla
= oikea s vaalealla ruskeakirjavalla langalla
= nurja s luonnonvalkoisella langalla

Mikäli uskot löytäneesi ohjeesta virheen, näppäile kommenttisi tai kysymyksesi ohjeen yläreunan Komentti-kenttään. Siirry mallin DROPS 116-47 alkuperäisohjeeseen.