DROPS / 98 / 34

DROPS 98-34 by DROPS Design

Irtokaulus kaksinkertaisesta ”Alpaca”-langasta jossa virkattu reunus ja kukka ”Cotton Viscose”-langasta

Tällä ohjeella ei vielä ole nimeä. Tee nimiehdotus!

Drops 98-34
Koko: one-size
Langanmenekki: Alpaca
100 g nro 501, vaaleanharmaa
sekä: Cotton Viscose
50 g nro 18, helmiäisharmaa

DROPS Lyhyt Pyöröpuikko nro 4.
Virkkuukoukku nro 3,5.
Neuletiheys: 19 s x 25 krs sileää kaksinkertaisella langalla = 10 x 10 cm.
Muut tarvikkeet: 1 pieni hakaneula (kukkaan)

Kommentit (36)

100% Alpakkaa
alkaen 3.65 € /50g
54% Puuvillaa, 46% Viskoosia
Joustinneule: * 2 o, 3 n *, toista *-*.

Lisäysvinkki: Lisää heti 2:en oikean s:n jälkeen, poimimalla 2:en silmukan välisen lenkin puikolle ja neulomalla tämä kiertäen nurin (ts. neulo silmukan takareunaan, eikä etureunaan), jottei muodostuisi reikää. Lisää seuraavalla kerralla heti ennen 2 oikeaa s, lisäykset tehdään siis vuorotellen nurjien kohtien oikeassa ja vasemmassa reunassa.

Kaulus: Työ neulotaan suljettuna neuleena tasona pyöröpuikolla ylhäältä alas. Luo pyöröpuikolle nro 4 kaksinkertaisella Alpaca-langalla 80 erittäin löyhää s (luo vaihtoehtoisesti kahdelle saman paksuiselle puikolle ja vedä toinen puikko pois ennen kuin neulot, näin luomisreunasta tulee venyvä). Neulo 1 krs oikein, 1 krs nurin ja 1 krs oikein. Neulo sitten joustinta kuten yllä selitetään. Kun työn pituus on 12 cm, lisää kaikki 3 ns 4:ään ns:aan – lue lisäysvinkki yllä = 96 s. Tee lisäykset jokaisessa nurjassa kohdassa vielä kerran 2:n krs:n jälkeen. Lisää sitten (edelleen nurjissa kohdissa) joka 4. krs: 4 kertaa ja sitten joka 6. krs: 2 kertaa, tai kunnes työn pituus on 22 cm. Neulo 1 krs oikein, 1 krs nurin ja 1 krs oikein ja päätä sitten s:t löyhästi – jotta päätösreuna ei kiristäisi, tee 1 langankierto n. joka 12. s:n jälkeen samalla kuin päätät (langankierrot päätetään kuten muut s:t).

Virkattu reunus: Virkkaa reunus kauluksen ylä- ja alareunaan koukulla nro 3,5 ja Cotton Viscose-langalla näin: 1 ks ensimmäiseen s:aan, * 4 kjs, jätä 1 s väliin, 1 ks seuraavaan s:aan *, toista *-* koko krs:n ajan ja virkkaa lopuksi 4 kjs ja 1 ps ensimmäiseen ks:aan krs:n alussa.

Virkattu kukka: Virkkaa koukulla nro 3,5 ja Cotton Viscose-langalla 4 kjs ja sulje nämä renkaaksi yhdellä ps:lla 1. kjs:aan.
1. krs: 1 ks renkaaseen, * 2 kjs, 1 ks renkaaseen *, toista *-* yht. 6 kertaa ja virkkaa lopuksi 2 kjs ja 1 ps ensimmäiseen ks:aan krs:n alussa = 7 kjs-kaaria.
2. krs: 1 kjs, virkka sitten jokaiseen kjs-kaareen: 1 ks, 3 p ja 1 ks, virkkaa lopuksi 1 ps ensimmäiseen ks:aan krs:n alussa. Käännä työ – virkkaa nyt kukka takaosastaan valmiiksi.
3. krs: 1 kjs, * virkkaa 1 ks 1. krs:n ks:aan (ts. virkkaa terälehtien taakse edellisen krs:n s:n ympäri, kiristä lanka), 4 kjs *, toista *-* yht. 7 kertaa ja virkkaa lopuksi 1 ps ensimmäiseen ks:aan krs:n alussa.
4. krs: 1 kjs, virkkaa sitten jokaiseen kjs-kaareen: 1 ks, 1 kjs, 5 p, 1 kjs ja 1 ks, virkkaa lopuksi 1 ps ensimmäiseen ks:aan krs:n alussa. Vaihda Alpaca-lankaan.
5. krs: * Virkkaa 1 ks 3. krs:n ks:aan (ts. virkkaa 2:en terälehden taakse edellisen krs:n s:n ympäri, kiristä lanka), 5 kjs *, toista *-* yht. 7 kertaa ja virkkaa lopuksi 1 ps ensimmäiseen ks:aan krs:n alussa.
6. krs: 1 kjs, virkkaa sitten jokaiseen kjs-kaareen: 1 ks, 1 kjs, 7 p, 1 kjs ja 1 ks, virkkaa lopuksi 1 ps ensimmäiseen ks:aan krs:n alussa. Vaihda takaisin Cotton Viscose-lankaan.
7. krs: * Virkkaa 1 ks 5. krs.n ks:aan (ts. virkkaa terälehtien taakse edellisen krs:n s:n ympäri, kiristä lanka), 5 kjs *, toista *-* yht. 7 kertaa ja virkkaa lopuksi 1 ps ensimmäiseen ks:aan krs:n alussa.
8. krs: 1 kjs, virkkaa sitten jokaiseen kjs-kaareen: 1 ks, 1 kjs, 7 p, 1 kjs ja 1 ks, virkka lopuksi 1 ps ensimmäiseen ks:aan krs:n alussa.

Katkaise ja päättele langanpäät. Kiinnitä pieni hakaneula kukan takaosaan ja kiinnitä kukka kaulukseen.

Kommentit (36)

Näppäile kommenttisi tähän!

Anett B Oulie 05.02.2017 - 22:53:

Kjempefin, men mye enklere å strikke fra vrangen. Les vrang som rett og omvendt. Da får du flest masker med rett når du strikker. Ellers gjør du akkurat det samme, og så bare vrenger du den når du er ferdig ;)

Sonja Güldenpenning 25.10.2012 - 13:07:

HAllo, wird der Kragen in Runden gestrickt oder in Reihen hin und her. Vielen Dank. Sonja

DROPS Design 26.10.2012 kl. 11:03:

Hallo Sonja, der Kragen wird rund gestrickt.

DROPS Design 02.11.2008 - 23:29:

Robin, whole piece is knitted with double strands (two threads). Gauge listed is also using two threads.

Robin 02.11.2008 - 02:59:

Pattern says cast on 80 sts with 2 threads do you use two throughout pattern?

DROPS Design 29.10.2008 - 17:27:

Robin, just fold it so you are able to cast on around both points. This is to create a loose cast on. You can also use an extra needle if you have another one, or make sure to cast on very loose.

Robin 29.10.2008 - 04:25:

When you say fold the circular needle double and cast on 80 sts using both ends what do you mean? fold the needle in half?

campodabarca 17.09.2006 - 10:12:

very easy and straight foward to make and it looks very elegant

Ann 21.08.2006 - 16:24:

Gillar denna också. Ta med tack.

Jada 06.08.2006 - 12:21:

Denne var utrolig vakker!

Madeleine 02.08.2006 - 16:20:

Söt modell och väldigt användbar! Kan användas både till vardags och fest. Hoppas att den kommer med!

Lisää kommentti ohjeeseen DROPS 98-34