DROPS / 97 / 22

Suspended Ice Crystals by DROPS Design

Kuviollinen takki raglanilla ”Karisma”-langasta

Drops 97-22
Koko: S – M – L – XL – XXL
Langanmenekki: Karisma Superwash
350-350-400-450-500 g nro 01, luonnonvalkoinen
Joka kokoon 100 g nro 55, vaalea ruskeameleerattu
Joka kokoon 100 g nro 44, vaaleanharmaa
Joka kokoon 50 g nro 52, tumma sinappi

DROPS Pyöröpuikko ja Sukkapuikot nro 4.
DROPS Pyöröpuikko nro 3,5 (joustimia varten).
DROPS Virkkuukoukku nro 4.
Neuletiheys: 21 s x 28 krs sileää = 10 x 10 cm.
DROPS Hopeanappi (534): 6-6-7-7-7 kpl.

Saat tämän mallin langat alkaen 32.40€. Lue lisää.

Mallin ohjeet

Joustinneule: * 2 o, 3 n *, toista *-*.

Ainaoikeinneule (edestakaisin puikolla):
Neulo kaikki krs:t oikein.

Mallineule: Katso ruutupiirrokset M.1-M.3. Piirrokset näyttävät mallineuletta oikealta puolelta katsottuna. Neulo M.2:n ja M.3:n aikana sileää. Neulo M.2:n mukaan samanaikaisesti kuin kavennat raglania varten. Huolehdi samalla siitä, että mallineuleet koko ajan käyvät yksiin etu- ja takakappaleessa ja hihoissa, niin että ainoat kohdat missä mallineuleet eivät käy yksiin ovat missä kappaleet yhdistyvät.

Kavennusvinkki (koskee raglania):
Kavenna näin työn oikealta puolelta:
Ennen merkkilankaa: 2 s oikein yhteen
Merkkilangan jälkeen: Nosta 1 s oikein neulomatta, neulo 1 oikein, vedä nostettu s neulotun yli.
Kavenna näin työn nurjalta puolelta:
Ennen merkkilankaa: 2 s kiertäen nurin yhteen (neulo s:oiden takareunoihin)
Merkkilangan jälkeen: 2 s nurin yhteen.

Napinläpi: Päätä 3. s etureunasta ja luo seuraavalla krs:lla 1 uusi s päätetyn tilalle.
Päätä napinläpejä varten kun työn pituus on:
Koko S: 2, 11, 20, 29 ja 38 cm.
Koko M: 2, 12, 21, 31 ja 40 cm.
Koko L: 2, 10, 18, 26, 34 ja 42 cm.
Koko XL: 2, 11, 19, 28, 36 ja 45 cm.
Koko XXL: 2, 11, 20, 28, 37 ja 46 cm.
Päätä yhtä napinläpeä varten myös pääntien reunassa.

Etu- ja takakappale: Neulo edestakaisin pyöröpuikolla. Luo pyöröpuikolle nro 3,5 luonnonvalkoisella langalla 177-192-207-232-257 s (sis. 5 reuna-s kummassakin reunassa). Neulo näin (1. krs =oikea puoli): 5 ainaoikeinneulottua reuna-s, * 2 o, 3 n *, toista *-* ja neulo lopuksi 2 o ja 5 ainaoikeinneulottua reuna-s. Jatka joustinta samalla tavalla – päätä samanaikaisesti napinläpejä varten pitkin oikeaa etureunaa – katso selitys yllä. Kun joustimen pituus on 6 cm, vaihda pyöröpuikkoon nro 4. Neulo 1 krs oikein (oikealta puolelta) ja säädä samalla määrä s:oita tasavälein seuraaviksi: 169-185-201-225-249 s. Neulo sitten 1 krs oikein nurjalta puolelta. Neulo seuraava krs näin: 5 ainaoikeinneulottua reuna-s, seuraavilla 159-175-191-215-239 s:illa M.1:n mukaan ja 5 ainaoikeinneulottua reuna-s.
Kiinnitä merkkilanka 45-47-53-59-63 s kummastakin reunasta (= 79-91-95-107-123 s merkkilankojen välissä keskellä takana – jotta reikäneule ei menisi pilalle, älä kiinnitä merkkilangat aivan sivujen keskikohtiin kaikissa kooissa). Jatka mallineuletta – samanaikaisesti kun työn pituus on 12 cm, lisää kummankin merkkilangan molemmin puolin 1 s. Toista lisäys vielä 3 kertaa joka 5. cm = 185-201-217-241-265 s – neulo lisätyillä s:oilla sileää. Kun työn pituus on n. 32-33-34-35-36 cm – sopeuta niin, että olet neulonut ainakin 2 krs sileää reikäkrs:n jälkeen – neulo seuraava krs näin: neulo 44-48-52-58-64 s (= etukappale), päätä kädentietä varten 10 s, neulo 77-85-93-105-117 s (= takakappale), päätä kädentietä varten 10 s, neulo 44-48-52-58-64 s (= etukappale). Laita työ odottamaan ja neulo hihat.

Hiha: Luo sukkapuikoille nro 4 vaaleanharmaalla langalla 48-48-52-52-56 s. Neulo 2 krs sileää, vaihda luonnonvalkoiseen lankaan ja neulo 1 krs sileää, neulo sitten M:3:n mukaan. Neulo tämän jälkeen sileää luonnonvalkoisella langalla lopulliseen mittaan asti. Samanaikaisesti kun työn pituus on 5 cm, lisää keskelle hihan alle 2 s yht. 12-14-14-17-18 x 3-2½-2½-2-2 cm:n välein = 72-76-80-86-92 s. Kun työn pituus on 40 cm, päätä 10 s keskellä hihan alla = 62-66-70-76-82 s. Laita työ odottamaan ja neulo toinenkin hiha.

Kalvosin: Virkkaa kummankin hihan alareunaan yksi pala. Virkkaa koukulla nro 4 ja vaaleanharmaalla langalla näin:
1. krs: 1 ks jokaiseen s:aan = 48-48-52-52-56 ks.
2. krs: 3 kjs, 1 p kumpaankin 2:een seuraavaan s:aan, 1 kjs, jätä 1 s väliin, * 1 p jokaiseen seuraavaan 3:een s:aan, 1 kjs, jätä 1 s väliin *, toista *-* koko krs:n ajan ja virkkaa lopuksi 1 ps krs:n alkuun.
3. krs: 4 kjs, * 3 p jokaiseen kjs-kaareen ja 1 kjs p-ryhmien yläpuolelle *, toista *-* koko krs:n ajan ja virkka lopuksi 1 ps krs:n alkuun. Toista 3. krs jatkossa kunnes kalvosimen pituus on 10 cm, katkaise lanka.

Olkaosa: Laita hihat samalle pyöröpuikolle etu- ja takakappaleen kanssa missä on päätetty kädenteitä varten = 289-313-337-373-409 s. Kiinnitä merkkilanka kaikkiin kohtiin, joissa yhdistyvät etukappale, takakappale ja hihat. Neulo 1 krs sileää luonnonvalkoisella langalla ja säädä samalla määrä s:oita tasavälein seuraaviksi: 284-308-332-372-404 s. Neulo nyt M.2:n mukaan, 5 ainaoikeaa reuna-s kummassakin reunassa – etureuna seuraa jatkossa tulevia värin vaihtoja, valitse yksi väreistä etureunaan, niillä krs:illa, joilla neulotaan kahdella eri värillä.
Neulo 2 tai 3 krs M.2:n mukaan (katso että seuraava krs neulotaan oikealta puolelta) ennen kuin aloitat raglankavennuksia. Kun M.2 on valmis, neulo luonnonvalkoisella langalla lopulliseen mittaan asti.

Raglankavennukset: Kavenna jokaisen merkkilangan molemmin puolin, eli kavenna 8 s/kav.krs – katso kavennusvinkki yllä: Kavenna 1 s joka 2. krs: 19-20-21-20-20 kertaa ja sitten joka krs: 4-5-6-10-13 kertaa.

Pääntie: Samanaikaisesti kun työn pituus on 45-47-49-51-53 cm, siirrä kummastakin etureunasta 10-11-12-13-14 s apulangalle pääntietä varten. Kavenna vielä kohti pääntietä joka 2. krs: 1 x 2 s ja 2 x 1 s. Kaikkien kavennusten raglania ja pääntietä varten jäljellä on 72-78-84-98-104 s ja työn pituus on n. 52-54-56-58-60 cm olkaan asti mitattuna.

Pääntien reunus: Siirrä s:t pyöröpuikolle nro 3,5 ja poimi lisäksi pääntien molemmista reunoista edessä n. 16-20 s (sis. apulangan s:t) = 104-144 s. Neulo 1 krs oikein oikealta puolelta ja säädä samalla määrä s:oita tasavälein (älä tee kavennuksia etureunoissa) seuraaviksi: 87-87-92-92-97 s. Neulo sitten 1 krs oikein nurjalta puolelta.
Neulo seuraava krs näin: 5 ainaoikeinneulottua reuna-s, * 2 o, 3 n *, toista *-* ja neulo lopuksi 2 o ja 5 ainaoikeinneulottua reuna-s. Kun olet neulonut 2 krs joustinta, päätä yhtä napinläpeä varten muiden yläpuolella etureunassa.
Päätä joustinta neuloen kun joustimen pituus on 2 cm.

Viimeistely: Ompele kainalosaumat ja kiinnitä napit.

Piirros

= oikea s oikealla puolella, nurja s nurjalla puolella
= 2 s oikein yhteen, 1 langankierto
= 1 langankierto, nosta 1 s oikein neulomatta, 1 o, vedä nostettu s neulotun yli
= luonnonvalkoinen
= vaalea ruskeameleerattu
= tumma sinappi
= vaaleanharmaa

Tarvitsetko opastusta ohjeeseen?

Kiitos, kun valitsit DROPS Design -ohjeen. Panostamme siihen, että ohjeemme ovat virheettömiä ja helppoja ymmärtää. Kaikki ohjeet käännetään norjasta ja voit aina tarkistaa mitat ja luvut alkuperäisestä ohjeesta (DROPS 97-22) .

Kommentit / Kysymykset (32)

Henriette Nielsen 02.04.2019 - 16:19:

Jeg kan ikke få halskanten til at blive pæn. Det er som om at forstykket er for kort når der skal samles masker op til kraven. Der bliver en bule i hver side på forstykket. det er som om de 6 cm der er forskel på for og bagstykke er for meget. Hilsen Henriette

DROPS Design 05.04.2019 kl. 14:17:

Hej Henriette, da må du samle flere masker op i hvert hjørne, så maskerne bliver jævnt fordelt hele vejen rundt. God fornøjelse!

Gail E Larsen 30.12.2018 - 19:10:

Canadian, please can I buy from you ,this a beautiful pattern

DROPS Design 02.01.2019 kl. 10:57:

Dear Mrs Larsen, please find here list of DROPS retailer in/to Canada. Happy knitting!

Gøril Ottermo 05.01.2018 - 12:41:

Uff,,nå så jeg det skal hekles en mansjett nederst til slutt. Sorry,,viktig å lese alt, hehe. Da skal det bli bra 👍

Gøril Ottermo 05.01.2018 - 12:36:

Hei. Jeg er igang med denne kjmpefine koften. Men jeg ser at mønster på nedre del( begynnelsen av erme) ikke samsvarer med bilde . Det står at jeg skal strikke M3. Men på bilde er det et boblemønster i grått. Kan du være snill å sende meg oppskriften på boblemønsteret. Vil ha jakken som på bilde 👍mvh. Gøril

DROPS Design 05.01.2018 kl. 14:48:

Hei Gøril. Nederst på ermet er det en heklet grå mansjett, den hekles etter ermet er ferdig. Beskrivelsen står i oppskriften. God Fornøyelse!

Lola Holm 11.02.2015 - 18:04:

Raglanminskning 8 mask per minskn varv men är det varje varv eller? Minska 1 m på vartannat varv 20 ggr detta påverkar mönstret. Om det hade stått minska 8 maskor vartannat varv hade allt varit klart. LITE BRÅDIS

DROPS Design 25.02.2015 kl. 15:55:

Hej Lola, Ja du minskar 1 m på alla 8 raglan-ställen på vartannat varv. Lycka till!

Rebecca Jaehnke 14.08.2007 - 21:56:

Hej! Jag tänkte just sätta igång och sticka denna underbara kofta, när jag upptäckte att mönstret på Internetsidan saknar diagram för koftans mönster. Utan mönstret blir det ju svårt att sitcka koftan. Tror ni att ni skulle kunna lägga in diagrammet på hemsidan eller maila det till mig? Tack på förhand! /Rebecca Jaehnke

Pia 31.08.2006 - 01:13:

Underbar! Sitter och njuter av alla modellerna. Önskar att man kunde göra allihop

Lill 22.08.2006 - 09:29:

Mysig modell

Ann-Helen 18.08.2006 - 21:50:

Veldig søt. MÅ HA DENNE OGSÅ!!

marie 05.08.2006 - 18:29:

Jättefin ! Den måste jag bara sticka. Kommer nog ändå att sticke den i lite djärvare färger!

Lisää kommentti ohjeeseen DROPS 97-22