DROPS Children 12-49 by DROPS Design

DROPS Jakku, myssy ja kauluri ”Highlander”- ja ”Camelia”-langoista.

Tällä ohjeella ei vielä ole nimeä. Tee nimiehdotus!

LastenDROPS 12-49
DROPS design: Malli nro HH-002-bn
--------------------------------------------------------

JAKKU:
Koko: 3/4-5/6-7/8 (9/10-11/12-13/14) v
Langanmenekki: Garnstudion DROPS Highlander:
250-250-300 (300-350-350) g nro 07, kirsikanpunainen
Sekä: Garnstudion DROPS Camelia:
50-50-50 (50-50-50) g nro 24, kirsikanpunainen

HUOM! Camelia-lanka on poistunut valikoimasta. Camelia-langalle hyvä lankavaihtoehto on Garnstudion Alpaca-lanka. Ota huomioon, että langanmenekki voi muuttua.

DROPS PUIKOT NRO 8 tai käsialan mukaan.
NEULETIHEYS: 10 s x 16 krs sileää neuletta puikoilla nro 8 = 10 x 10 cm.
DROPS DUFFELINAPPI (520): 5 kpl.

TAKAKAPPALE: Luo 41-44-47 (50-53-56) s (sis. 1 reunas kummassakin reunassa) puikoille nro 8 Highlander-langalla. Neulo 4 krs ainaoikeaa. Jatka neulomalla sileää neuletta. TARKISTA NEULETIHEYS! Kun työn pituus on 10-11-12 (12-13-13) cm, kavenna kummassakin reunassa 1 s. Toista tällaiset kavennukset, kun työn pituus on 20-21-23 (25-26-27) cm = 37-40-43 (46-49-52) s. Kun työn pituus on 30-32-34 (36-38-40) cm, päätä kummastakin reunasta kädenteitä varten joka 2. krs: 1 x 3 s ja 0-1-2 (3-4-5) x 1 s = 31-32-33 (34-35-36) s. Kun työn pituus on 43-46-49 (52-55-58) cm, päätä keskimmäiset 5-6-7 (8-9-10) s pääntietä varten ja neulo molemmat puolet erikseen. Päätä seuraavalla krs:lla vielä 1 s pääntien reunasta = 12 s jäljellä olalla. Päätä loput s:t kerralla, kun työn pituus on 45-48-51 (54-57-60) cm. Neulo pääntien toinen puoli vastaavasti.

VASEN ETUKAPPALE: Luo 24-26-27 (29-30-32) s (sis. 1 reunas sivussa ja 4 reunas etureunassa) puikoille nro 8 Highlander-langalla. Neulo 4 krs ainaoikeaa. Jatka neulomalla sileää neuletta, lukuun ottamatta 4 ainaoikeinneulottua s etureunassa. Kun työn pituus on 10-11-12 (12-13-13) cm, kavenna sivussa 1 s. Toista tällaiset kavennukset, kun työn pituus on 20-21-23 (25-26-27) cm = 22-24-25 (27-28-30) s. Kun työn pituus on 30-32-34 (36-38-40) cm, päätä sivusta kädentietä varten kuten takana = 19-20-20 (21-21-22) s työssä. Kun työn pituus on 37-39-41 (43-45-48) cm, siirrä etureunan 4 reunas apulangalle pääntietä varten. Päätä sitten pääntien reunasta joka 2. krs: 3-4-4 (5-5-6) x 1 s = 12 s jäljellä olalla. Päätä loput s:t kerralla, kun työn pituus on 45-48-51 (54-57-60) cm.

OIKEA ETUKAPPALE: Neulo vasemman etukappaleen peilikuvaksi.
Tee lisäksi etureunaan napinlävet.
1 napinläpi = neulo etureunan 2. ja 3. s oikein yhteen ja tee sitten 1 langankierto puikolle. Seuraavalla krs:lla langankierto neulotaan kiertäen oikein, jottei reiästä tulisi liian suuri.
Tee napinlävet kun työn pituus on:
Koko 3/4 v: 8, 15, 22, 29 ja 36 cm.
Koko 5/6 v: 10, 17, 24, 31 ja 38 cm.
Koko 7/8 v: 10, 18, 25, 33 ja 40 cm.
Koko 9/10 v: 10, 18, 26, 34 ja 42 cm.
Koko 11/12 v: 12, 20, 28, 36 ja 44 cm.
Koko 13/14 v: 14, 22, 30, 38 ja 46 cm.

HIHA: Luo löyhästi 20-20-22 (22-24-24) s (sis. 1 reunas kummassakin reunassa) puikoille nro 8 Highlander-langalla. Neulo 4 krs ainaoikeaa. Jatka neulomalla sileää neuletta. Kun työn pituus on 6 cm, lisää kumpaankin reunaan 1 s. Toista tällaiset lisäykset 5-4,5-5 (4,5-5,5-5) cm välein yht. 5-6-6 (7-7-8) kertaa = 30-32-34 (36-38-40) s. Kun hihan pituus on 28-31-34 (37-41-45) cm, päätä kummastakin reunasta hihanpyöriötä varten joka 2. krs: 1 x 4 s, päätä sitten kummastakin reunasta 1 s kunnes työn pituus on 31-35-39 (43-48-53) cm. Päätä lopuksi kummastakin reunasta 1 x 3 s. Työn pituus on n. 32-36-40 (44-49-54) cm. Päätä loput s:t kerralla.

VIIMEISTELY: Ompele olkasaumat päätösreunojen sisäpuolelta.

KAULUS: Ota vasemman etureunan apulangalla odottavat 4 s takaisin puikoille nro 8. Jatka ainaoikein -neuletta ja lisää SAMALLA 1. krs:lla jokaiseen s:aan 1 s = 8 s. Neulo kunnes kauluksen korkeus keskeltä takaa niskasta mitattuna on n. 12-13-15 (16-18-19) cm. Siirrä s:t apulangalle. Toista toisessa etureunassa. Ompele kaulus yhteen keskeltä takaa. Kiinnitä kaulus takakappaleen pääntien reunaan (ompele reunat vastakkain pienin, siistein pistoin).
Kiinnitä hihat paikoilleen. Ompele hiha- ja sivusaumat yhden reunasilmukan päästä. Kiinnitä napit.

TUPSUT: Tee kirsikanpunaisesta Camelia-langasta 2 tiheää tupsua, joiden halkaisija on n. 4 cm. Kiinnitä 1 tupsu vasemman etukappaleen kummankin 2 ylimmän napinläven sisäpuolelle.

MYSSY:

Koko: 3/5 - 6/9 - 10/14 v
Langanmenekki: Garnstudion DROPS Ull-Flamé:
50-50-50 g nro 01, luonnonvalkoinen
Sekä: Garnstudion DROPS Camelia:
50-50-50 g nro 34, oranssi
50-50-50 g nro 24, kirsikanpunainen

DROPS PUIKOT NRO 10 tai käsialan mukaan.
NEULETIHEYS: 8,5 s x 12 krs sileää neuletta 3-kertaisella langalla, puikoilla nro 10 = 10 x 10 cm.

AINAOIKEINNEULE tasona:
Neulo kaikki kerrokset oikein.

MYSSY: Neulotaan tasona. Käytä kaikkia värejä yhtaikaa ja luo 36-40-42 s puikoille nro 10. Neulo 2 krs ainaoikeaa. Jatka neulomalla sileää neuletta. TARKISTA NEULETIHEYS! Kun työn korkeus on 12-12-15 cm, kavenna tasavälein joka 2. krs: 5-6-6 x 4 s. Neulo sitten 1 krs ilman kavennuksia. Neulo seuraavalla krs:lla kaikki s:t pareittain yhteen = 8-8-9 s jäljellä työssä. Katkaise lanka ja vedä lanka loppujen silmukoiden läpi, kiristä aukko umpeen ja päättele langanpäät. Ompele myssy yhteen keskeltä takaa (ompele uloimmista silmukanreunoista, jottei saumasta tulisi paksu). Myssyn korkeus on yht. n. 21-23-25 cm.

TUPSUT: Tee 1 roosa ja 1 oranssi tiheä tupsu, jonka halkaisija on n. 4 cm. Kiinnitä tupsut myssyn päälaelle.

KAULURI:

Koko: 3/5 - 6/9 - 10/14 v
Langanmenekki: Garnstudion DROPS Camelia:
50-50-50 g nro 34, oranssi
50-50-50 g nro 24, kirsikanpunainen

DROPS LYHYT PYÖRÖPUIKKO NRO 4 JA PUIKOT NRO 5 tai käsialan mukaan.
NEULETIHEYS: 17 s x 34 krs ainaoikeaa 2-kertaisella Camelia-langalla, puikoilla nro 5 = 10 x 10 cm.

AINAOIKEINNEULE tasona:
Neulo kaikki kerrokset oikein.

JOUSTINNEULE: *1 o, 1 n* , toista *-*.

KAULURI: Neulotaan etukappaleen alareunasta takakappaleen alareunaan. Lopuksi neulotaan kaulus.
ETUKAPPALE: Käytä molempia värejä yhtaikaa ja luo 38-41-44 s puikoille nro 5. Neulo ainaoikeaa. Kun työn korkeus on 7-9-10 cm, päätä keskimmäiset 12-15-16 s pääntietä varten ja neulo molemmat puolet erikseen.
1. PUOLI: = 13-13-14 s. Jatka ainaoikein -neuletta ja päätä SAMALLA pääntien reunasta joka 2. krs: 1 x 3 s, 1 x 2 s ja 2 x 1 s = 6-6-7 s jäljellä olalla. Kun työn korkeus on 11-13-15 cm, kiinnitä 1 merkkilanka työhön (= olkapään keskikohta). KAIKKI MITAT OTETAAN JATKOSSA TÄSTÄ! Luo seuraavalla krs:lla pääntien reunaan 2 s, siirrä sitten s:t apulangalle.
2. PUOLI: Neulo ensimmäisen puolen peilikuvaksi.

TAKAKAPPALE: Ota ensimmäisen puolen s:t takaisin työhön, luo 22-25-26 s ja ota sitten toisen puolen s:t takaisin työhön = 38-41-44 s. Neulo ainaoikeaa, kunnes työn korkeus on 11-13-15 cm. Päätä s:t.

KAULUS: Poimi pääntien reunasta n. 60-70 s sukkapuikoille nro 4. Neulo joustinneuletta, kunnes kauluksen korkeus on 7-8-9 cm. Päätä s:t joustinneuletta neuloen.

Piirros

Kommentit (2)

DROPS Design 26.09.2011 - 20:31:

Masami, when you dec 4 sts evenly it just means you spread out the dec on the row so you don't make them next to each other, they don't have to be exactly with the same number of sts in between. If you dec 6 sts each time, the hat might come out too short.

Masami 24.09.2011 - 16:18:

For the largest hat, "cast on 42 and then bind off 4 sts evenly distributed" later. 42 can't be divided by four, so I was confused. But I bind off 6 sts evenly. (I am not English native speaker, so maybe I might misunderstand the pattern instructions.)

Lisää kommentti ohjeeseen DROPS Children 12-49