DROPS / 224 / 4

Stone Cables by DROPS Design

Miehen neulottu pusero DROPS Air-langasta. Työssä on raglanlinjat, palmikoita ja kaksinkertainen pääntien reunus. Koot S-XXXL.

  • Stone Cables / DROPS 224-4 - Miehen neulottu pusero DROPS Air-langasta. Työssä on raglanlinjat, palmikoita ja kaksinkertainen pääntien reunus. Koot S-XXXL.
  • Stone Cables / DROPS 224-4 - Miehen neulottu pusero DROPS Air-langasta. Työssä on raglanlinjat, palmikoita ja kaksinkertainen pääntien reunus. Koot S-XXXL.
  • Stone Cables / DROPS 224-4 - Miehen neulottu pusero DROPS Air-langasta. Työssä on raglanlinjat, palmikoita ja kaksinkertainen pääntien reunus. Koot S-XXXL.
  • Stone Cables / DROPS 224-4 - Miehen neulottu pusero DROPS Air-langasta. Työssä on raglanlinjat, palmikoita ja kaksinkertainen pääntien reunus. Koot S-XXXL.
DROPS Design: Malli ai-372
Lankaryhmä C tai A + A
-------------------------------------------------------

400-450-500-550-600-650 g väriä 03, helmiäisharmaa

PUIKOT:
DROPS PYÖRÖPUIKOT NRO 5 tai käsialan mukaan: Pituus 40 cm ja 80 cm.
DROPS PYÖRÖPUIKOT NRO 4: Pituus 40 cm ja 80 cm.
Voit myös käyttää MAGIC LOOP -tekniikkaa, jolloin tarvitset vain yhden 80 cm:n pituisen pyöröpuikon/puikkokoko.

NEULETIHEYS:
17 silmukkaa piirroksen A.1 mallineuletta leveyssuunnassa ja 22 kerrosta korkeussuunnassa = 10 x 10 cm.
HUOM: Mikäli saat liikaa silmukoita per 10 cm, vaihda paksumpiin puikkoihin. Jos saat liian vähän silmukoita per 10 cm, vaihda ohuempiin puikkoihin.

-------------------------------------------------------
Magic loop – Lue tekniikasta tässä
-------------------------------------------------------

Saat tämän mallin langat alkaen 45.60€. Lue lisää.

Mallin ohjeet

OHJE:

-------------------------------------------------------

MALLINEULE:
Katso ruutupiirrokset A.1-A.7.

KAVENNUS-/LISÄYSVINKKI (kaventaminen/lisääminen tasavälein):
Laske kuinka usein kerroksella kavennetaan/lisätään seuraavasti: Laske kerroksen silmukkaluku (esim. 224 silmukkaa) ja jaa tämä luku lisäysten/kavennusten määrän kanssa (esim. 20) = 11,2.
Tässä esimerkissä kavennetaan neulomalla n. joka 10. ja joka 11.silmukka oikein yhteen.
Tämän esimerkin lisäykset tehdään 1 langankierrolla n. joka 11.silmukan jälkeen. Seuraavalla kerroksella langankierrot neulotaan kiertäen, jottei muodostuisi reikiä.

RAGLANKAVENNUKSET:
Kavenna jokaisen kappaleiden rajakohdan merkkilangan molemmin puolin 1 silmukka seuraavasti (= työstä kapenee 8 silmukkaa): Neulo kunnes merkkilankaa edeltää 3 silmukkaa, neulo 2 silmukkaa oikein yhteen, 2 silmukkaa oikein (merkkilanka on näiden 2 silmukan keskellä), nosta 1 silmukka oikein neulomatta, neulo 1 silmukka oikein, vedä nostettu silmukka neulotun silmukan yli.
HUOM! Kun raglanlinjojen vieressä olevat silmukat eivät enää riitä kokonaiseen palmikkoon, neulo palmikon silmukoilla sileää neuletta.

LISÄYSVINKKI (keskellä hihan alla):
Lisää merkityn silmukan kummallekin puolelle 1 silmukka seuraavasti: Neulo merkittyyn silmukkaan asti, tee 1 langankierto puikolle, neulo 1 silmukka (merkitty silmukka), tee 1 langankierto puikolle. Seuraavalla kerroksella langankierrot neulotaan kiertäen oikein, jottei muodostuisi reikiä. Jatkossa lisätyillä silmukoilla neulotaan mallineuletta piirroksen A.1 mukaisesti.

NEULOMISVINKKI:
Kun päätät kädenteitä varten miehustassa ja hihoissa, tee tämä piirroksen A.x samalla kerroksella sekä miehustassa että hihoissa (yksittäiset palmikot). Tällä tavoin kaikkien näiden palmikoiden palmikonkierrot voidaan jatkossakin tehdä samalla kerroksella.

-------------------------------------------------------

ALOITA TYÖ TÄSTÄ:

-------------------------------------------------------

PUSERO: LYHYT YLEISKATSAUS TYÖSTÄ:
Etu-/takakappale neulotaan suljettuna neuleena pyöröpuikolla, alhaalta ylös kädenteihin asti. Hihat neulotaan suljettuna neuleena sukkapuikoilla / lyhyellä pyöröpuikolla, alhaalta ylös kädentiehen asti. Kaikki osat otetaan samalle pyöröpuikolle ja kaarroke neulotaan suljettuna neuleena pyöröpuikolla. Lopuksi kaksinkertainen pääntien reunus neulotaan joustinneuleena.

ETU- JA TAKAKAPPALE:
Luo 224-232-250-264-292-314 silmukkaa pyöröpuikolle nro 4 DROPS Air-langalla.
Neulo joustinneuletta suljettuna neuleena (= 1 silmukka oikein/1 silmukka nurin), kunnes joustinneuleen pituus on 5 cm.
Vaihda pyöröpuikkoon nro 5. Neulo 1 kerros oikein ja kavenna tasavälein 20-20-22-24-24-26 silmukkaa (lue LISÄYS/KAVENNUSVINKKI yllä) = 204-212-228-240-268-288 silmukkaa.
Jatka neulomalla mallineuletta piirrosten mukaisesti näin:
*Neulo 20-24-32-38-30-40 silmukalla mallineuletta piirroksen A.1 mukaisesti, neulo 11-11-11-11-22-22 silmukalla mallineuletta piirroksen A.2 mukaisesti (= 1-1-1-1-2-2 kpl 11 silmukan mallikertaa), A.3 (= 9 silmukkaa), A.4 (= 42 silmukkaa), A.5 (= 9 silmukkaa), neulo 11-11-11-11-22-22 silmukalla mallineuletta piirroksen A.6 mukaisesti (= 1-1-1-1-2-2 kpl 11 silmukan mallikertaa)*, toista *-* yhteensä 2 kertaa.
Kiinnitä 1 merkki piirroksen A.1 mallineuleen silmukoiden keskelle (10-12-16-19-15-20 silmukkaa piirroksen A.1 mallineuletta kummankin merkin molemmin puolin).
TARKISTA NEULETIHEYS!
Jatka mallineuletta tähän tapaan, kunnes työn pituus luomisreunasta mitattuna on n. 35-35-36-36-36-36 cm (lue NEULOMISVINKKI).
Päätä seuraavalla kerroksella kummankin merkin molemmin puolin 3-3-4-4-5-5 silmukkaa kädentietä varten (= päätä kummastakin sivusta 6-6-8-8-10-10 silmukkaa). Etukappaleessa ja takakappaleessa on nyt 96-100-106-112-124-234 silmukkaa. Jätä työ odottamaan ja neulo hihat.

HIHAT:
Luo 48-48-50-50-52-54 silmukkaa sukkapuikoille nro 4 DROPS Air-langalla. Neulo joustinneuletta suljettuna neuleena (= 1 silmukka oikein/1 silmukka nurin), kunnes joustinneuleen pituus on n. 5 cm. Vaihda sukkapuikkoihin nro 5. Neulo 1 kerros oikein ja lisää tasavälein 6-6-6-8-8-8 silmukkaa (muista KAVENNUS-/LISÄYSVINKKI) = 54-54-56-58-60-62 silmukkaa.
Kiinnitä 1 merkki kerroksen alkuun, keskellä hihan alla tehtävät lisäykset tehdään myöhemmin tämän merkin kohdalla.
Jatka neulomalla mallineuletta piirrosten mukaisesti näin:
Neulo 9-9-10-11-12-13 silmukalla mallineuletta piirroksen A.1 mukaisesti, neulo mallineuletta piirroksen A.3 mukaisesti (= 9 silmukkaa), A.7 (= 18 silmukkaa), A.5 (= 9 silmukkaa), ja neulo viimeisillä 9-9-10-11-12-13 silmukalla mallineuletta piirroksen A.1 mukaisesti. Jatka mallineuletta tähän tapaan.
Kun työn pituus luomisreunasta mitattuna on joka koossa n. 8 cm, lisää merkityn silmukan kummallekin puolelle 1 silmukka (lue LISÄYSVINKKI yllä).
Toista tällaiset lisäykset n. 6½-4½-3-3-2½-2 cm välein yhteensä 6-8-11-11-13-15 kertaa = 66-70-78-80-86-92 silmukkaa.
Neulo kunnes työn pituus luomisreunasta mitattuna on n. 44-43-42-41-40-38 cm (suurimmissa koissa on lyhyemmät mitat, koska niissä on leveämmät pääntiet ja korkeammat kaarrokkeet). Työhön neulotaan vielä n. 25-27-28-30-32-34 cm ennen pääntien reunuksen joustinneuletta. Sovita tarvittaessa hihaa ja tarkista onko pituus sopiva (muista NEULOMISVINKKI).
Päätä keskeltä hihan alta 6-6-8-8-10-10 silmukkaa = 60-64-70-72-76-82 silmukkaa.
Jätä työ odottamaan ja neulo toinen hiha samoin, mutta kiinnitä nyt keskellä hihan alla oleva merkki kerroksen viimeiseen silmukkaan.

KAARROKE:
Ota kaikki silmukat samalle pyöröpuikolle, hihat kädenteitä varten päätettyjen silmukoiden tilalle = 312-328-352-368-400-432 silmukkaa.
Kiinnitä 1 merkkilanka jokaiseen kappaleiden rajakohtaan (= 4 merkkilankaa). Jokaisen merkkilangan molemmin puolin olevat 2 silmukkaa neulotaan jatkossa sileänä neuleena, muilla silmukoilla neulotaan mallineuletta kuten aiemmin. Jatka mallineuletta kuten aiemmin, kunnes työn pituus kappaleiden yhdistämiskohdasta mitattuna on n. 4-4-2-4-2-1 cm. Jatka mallineuletta kuten aiemmin ja aloita RAGLANKAVENNUKSET (lue selitys yllä).
Toista tällaiset kavennukset joka 2.kerros yhteensä 22-24-27-28-32-35 kertaa. Kun kaikki raglankavennukset on tehty, työssä on 136-136-136-144-144-152 silmukkaa, ja kaarrokkeen pituus kappaleiden yhdistämiskohdasta mitattuna on n. 24-26-27-29-31-33 cm.
Neulo seuraavalla kerroksella mallineuletta kuten aiemmin, mutta neulo nyt mallineuleen palmikoiden silmukat oikein ja tee tasavälein näiden silmukoiden kohdalla kavennukset näin: Kavenna etukappaleen palmikoiden kohdalla 6 silmukkaa, kavenna ensimmäisen hihan palmikoiden kohdalla 3 silmukkaa, kavenna takakappaleen palmikoiden kohdalla 6 silmukkaa ja kavenna toisen hihan palmikoiden kohdalla 3 silmukkaa = 118-118-118-126-126-134 silmukkaa.
Neulo 1 kerros oikein ja kavenna tasavälein 36-32-30-38-34-38 silmukkaa = 82-86-88-88-92-96 silmukkaa.
Työn pituus olalta alaspäin mitattuna on n. 64-66-68-70-72-74 cm.

KAKSINKERTAINEN PÄÄNTIEN REUNUS:
Vaihda lyhyeen pyöröpuikkoon nro 4 ja neulo joustinneuletta (= 1 silmukka oikein/1 silmukka nurin), kunnes joustinneuleen pituus on n. 12 cm. Tee seuraavalla kerroksella lisäykset, jotta pääntien reunuksesta tulisi tarpeeksi joustava, kun se taitetaan alas. Lisää tekemällä joka toisen nurjan silmukan jälkeen 1 langankierto puikolle = n. 102-107-110-110-115-120 silmukkaa. Seuraavalla kerroksella langankierrot neulotaan kiertäen nurin, jottei muodostuisi reikiä. Jatka joustinneuletta, kunnes pääntien reunuksen pituus on n. 14 cm (pääntien reunus taitetaan myöhemmin alas, jolloin sen pituus on n. 7 cm). Päätä silmukat löyhästi joustinneuletta neuloen.

VIIMEISTELY:
Ompele kainalosaumat. Taita pääntien reunuksen joustinneule kaksinkerroin työn sisäpuolelle ja ompele kiinni. On tärkeää, että saumasta tulee joustava, jotta pääntien reunuksesta tulisi tasainen ja siisti.

Piirros

symbols = oikea silmukka
symbols = nurja silmukka
symbols = siirrä 3 silmukkaa apupuikolle työn taakse, neulo 3 silmukkaa oikein, neulo apupuikon 3 silmukkaa oikein
symbols = siirrä 1 silmukka apupuikolle työn taakse, neulo 3 silmukkaa oikein, neulo apupuikon silmukka nurin
symbols = siirrä 3 silmukkaa apupuikolle työn eteen, neulo 1 silmukka nurin, neulo apupuikon 3 silmukkaa oikein

Kiitos, kun valitsit DROPS Design -ohjeen. Panostamme siihen, että ohjeemme ovat virheettömiä ja helppoja ymmärtää. Kaikki ohjeet käännetään norjasta ja voit aina tarkistaa mitat ja luvut alkuperäisestä ohjeesta (DROPS 224-4) .

Lisää kommentti ohjeeseen DROPS 224-4