DROPS / 195 / 10

Lemon Pie by DROPS Design

Ylhäältä alas neulottu pusero DROPS Karisma-langasta. Työssä on kaarroke ja kirjoneuletta. Koot S-XXXL. Neulottu myssy DROPS Karisma-langasta. Työssä on kirjoneuletta ja joustinneuletta.

DROPS Design: Malli u-854
Lankaryhmä B
-----------------------------------------------------------

KOKO SETTI:
Koko: S - M - L - XL - XXL - XXXL
Pään ympärys: n. 54/56 - 54/56 - 54/56 - 56/58 - 56/58 - 56/58 cm
Langanmenekki: Garnstudion
DROPS KARISMA (kuuluu lankaryhmään B):
400-450-500-550-600-650 g väriä 79, sitruuna
150-150-200-200-200-250 g väriä 01, luonnonvalkoinen
150-150-150-200-200-200 g väriä 72, vaalea helmiäisharmaa

400-450-450-500-550-600 g väriä 79, sitruuna
150-150-150-200-200-200 g väriä 01, luonnonvalkoinen
50-50-50-50-50-50 g väriä 72, vaalea helmiäisharmaa

150-150 g väriä 72, vaalea helmiäisharmaa
50-50 g väriä 79, sitruuna
50-50 g väriä 01, luonnonvalkoinen

----------------------------------------------------------

20 silmukkaa sileää neuletta ja kirjoneuletta leveyssuunnassa ja 26 kerrosta korkeussuunnassa = 10 x 10 cm.

PUIKOT:
DROPS SUKKAPUIKOT NRO 4,5 tai käsialan mukaan.
DROPS PYÖRÖPUIKOT NRO 4,5 tai käsialan mukaan: Pituus 40 cm ja 80 cm, sileään neuleeseen ja kirjoneuleeseen.
DROPS SUKKAPUIKOT NRO 3,5.
DROPS PYÖRÖPUIKOT NRO 3,5: Pituus 40 cm ja 80 cm, joustinneuleeseen.

21 silmukkaa sileää neuletta ja kirjoneuletta leveyssuunnassa ja 28 kerrosta korkeussuunnassa = 10 x 10 cm.

PUIKOT:
DROPS SUKKAPUIKOT NRO 4 tai käsialan mukaan.
DROPS PYÖRÖPUIKKO NRO 4 tai käsialan mukaan: Pituus 40 cm, sileään neuleeseen ja kirjoneuleeseen.
DROPS PYÖRÖPUIKKO NRO 3: Pituus 40 cm, joustinneuleeseen.

Saat tämän mallin langat alkaen 37.80€. Lue lisää.

Mallin ohjeet

OHJE:

-------------------------------------------------------

LISÄYS-/KAVENNUSVINKKI:
Laske kuinka usein kerroksella lisätään seuraavasti: Laske kerroksen silmukkaluku (esim. 96 silmukkaa) ja jaa tämä luku lisäysten määrän kanssa (esim. 32) = 3.
Tässä esimerkissä lisätään tekemällä 1 langankierto joka 3.silmukan jälkeen. Seuraavalla kerroksella langankierrot neulotaan kiertäen oikein, jottei muodostuisi reikiä. Kavennukset tehdään neulomalla joka 2. ja joka 3.silmukka oikein yhteen.

KOROTUS (takana niskassa):
Mikäli et halua työhön korotusta, jätä tämä katkelma väliin.
Kiinnitä 1 merkki kerroksen alkuun (= keskitaka). Neulo työn oikealta puolelta vaalean helmiäisharmaalla langalla 15-16-17-18-19-20 silmukkaa oikein merkin ohitse, käännä työ, kiristä lanka ja neulo 30-32-34-36-38-40 silmukkaa nurin. Käännä työ, kiristä lanka ja neulo 45-48-51-54-57-60 silmukkaa oikein, käännä työ, kiristä lanka ja neulo 60-64-68-72-76-80 silmukkaa nurin. Käännä työ, kiristä lanka ja neulo 75-80-85-90-95-100 silmukkaa oikein, käännä työ, kiristä lanka ja neulo 90-96-102-108-114-120 silmukkaa nurin. Käännä työ, kiristä lanka ja neulo oikeaa keskelle taakse asti. Neulo sitten KAARROKE ohjeen mukaisesti.

NEULOMISVINKKI:
Kun neulot kirjoneuletta on tärkeää, että lankoja ei kiristetä työn takana, koska muuten neulepinnasta tulee epätasainen. Vaihda tarvittaessa paksumpiin puikkoihin, jotta neulepinnasta tulisi tarpeeksi tasainen.
On tärkeää, että neuletiheys täsmää myös korkeudeltaan, koska muuten puseron kaarrokkeesta tulee liian lyhyt ja kädentiestä liian pieni!

MALLINEULE:
Pusero: Katso ruutupiirrokset A.1-A.6. Katso halutun koon piirrokset (A.1, A.3, A.4, A.5 ja A.6). Koko mallineule neulotaan sileänä neuleena.
Myssy: Katso ruutupiirros A.7. Koko mallineule neulotaan sileänä neuleena.

KAVENNUSVINKKI (keskellä hihojen alla):
Aloita 2 silmukan päässä merkitystä silmukasta, neulo 2 silmukkaa oikein yhteen, neulo 1 silmukka oikein (= merkitty silmukka), neulo 2 silmukkaa kiertäen oikein yhteen (= työstä kapeni 2 silmukkaa).

-------------------------------------------------------

ALOITA TYÖ TÄSTÄ:

-------------------------------------------------------

PUSERO: LYHYT YLEISKATSAUS TYÖSTÄ:
Pääntien reunus, kaarroke ja etu-/takakappale neulotaan suljettuna neuleena pyöröpuikolla, ylhäältä alas. Hihat neulotaan suljettuna neuleena lyhyellä pyöröpuikolla /sukkapuikoilla, ylhäältä alas.

PÄÄNTIEN REUNUS:
Luo 96-100-104-112-116-124 silmukkaa pyöröpuikolle nro 3,5 vaalean helmiäisharmaalla langalla. Neulo 1 kerros oikein. Neulo sitten 3 cm joustinneuletta suljettuna neuleena (= 2 silmukkaa oikein / 2 silmukkaa nurin). Neulo 1 kerros oikein ja lisää tasavälein 32-34-34-34-34-36 silmukkaa (lue LISÄYS-/KAVENNUSVINKKI) = 128-134-138-146-150-160 silmukkaa. Vaihda pyöröpuikkoon nro 4,5. Neulo 1 kerros oikein.
Tee nyt korotus takana niskassa, jotta kaarrokkeesta tulisi takakappaleessa hieman korkeampi. Tämä korotus voidaan myös jättää tekemättä, jolloin pääntiestä tulee edessä ja takana samanlainen. Tee KOROTUS (lue selitys yllä), tai neulo seuraavaksi KAARROKE.

KAARROKE:
Lue NEULOMISVINKKI! Neulo mallineuletta suljettuna neuleena piirroksen A.1 mukaisesti. TARKISTA NEULETIHEYS! Kun olet neulonut piirroksen A.1 loppuun, neulo 2-2-2-2-4-8 kerrosta sileää neuletta sitruunan värisellä langalla ja lisää SAMALLA tasavälein ensimmäisellä kerroksella 32-34-38-46-50-56 silmukkaa (muista LISÄYS-/KAVENNUSVINKKI) = 160-168-176-192-200-216 silmukkaa.
Neulo sitten mallineuletta suljettuna neuleena piirroksen A.2 mukaisesti (= 20-21-22-24-25-27 kpl 8 silmukan mallikertaa). Tee SAMALLA tasavälein jokaisella piirrokseen nuolella merkityllä kerroksella lisäykset alla olevan ohjeen mukaisesti:
Lisää tasavälein piirrokseen nuolella 1 merkityllä kerroksella 40-48-56-56-64-64 silmukkaa = 200-216-232-248-264-280 silmukkaa (kerrokselle tulee nyt 25-27-29-31-33-35 kpl 8 silmukan mallikertaa).
Lisää tasavälein piirrokseen nuolella 2 merkityllä kerroksella 32-40-48-48-56-56 silmukkaa = 232-256-280-296-320-336 silmukkaa (kerrokselle tulee nyt 29-32-35-37-40-42 kpl 8 silmukan mallikertaa).
Lisää tasavälein piirrokseen nuolella 3 merkityllä kerroksella 20-32-32-40-40-48 silmukkaa = 252-288-312-336-360-384 silmukkaa.
Kun olet neulonut piirroksen A.2 loppuun, neulo mallineuletta suljettuna neuleena piirroksen A.3 mukaisesti (= 21-24-26-28-30-32 kpl 12 silmukan mallikertaa). Jatka mallineuletta tähän tapaan.
Lisää SAMALLA tasavälein piirrokseen nuolella 4 merkityllä kerroksella 20-16-16-20-20-20 silmukkaa = 272-304-328-356-380-404 silmukkaa. Neulo kunnes piirroksen A.3 mallineuletta on jäljellä 1 kerros. Neulo sitten viimeinen kerros näin: Neulo 42-46-49-54-59-64 silmukkaa piirroksen A.3 viimeisen kerroksen mukaisesti (= ½ takakappale), siirrä seuraavat 52-60-66-70-72-74 silmukkaa apulangalle hihaa varten, luo apulangan silmukoiden tilalle 8-8-10-10-12-14 silmukkaa (= sivussa hihan alla), neulo 84-92-98-108-118-128 silmukkaa piirroksen A.3 viimeisen kerroksen mukaisesti (= etukappale), siirrä seuraavat 52-60-66-70-72-74 silmukkaa apulangalle hihaa varten, luo apulangan silmukoiden tilalle 8-8-10-10-12-14 silmukkaa (= sivussa hihan alla) ja neulo loput 42-46-49-54-59-64 silmukkaa piirroksen A.3 viimeisen kerroksen mukaisesti (= ½ takakappale).
Neulo etu-/takakappale ja hihat erikseen. KAIKKI MITAT OTETAAN JATKOSSA TÄSTÄ!

ETU- JA TAKAKAPPALE:
= 184-200-216-236-260-284 silmukkaa.
KOOT S ja M: Neulo mallineuletta suljettuna neuleena piirroksen A.4 mukaisesti (= 46-50 kpl 4 silmukan mallikertaa).
Kun olet neulonut piirroksen A.4 loppuun, neulo mallineuletta suljettuna neuleena piirroksen A.5 mukaisesti. Lisää SAMALLA tasavälein piirrokseen nuolella 5 merkityllä kerroksella kumpaankin kokoon 16 silmukkaa = 200-216 silmukkaa. Kun olet neulonut piirroksen A.5 loppuun, jatka neulomista otsikon KAIKKI KOOT ohjeen mukaisesti!
KOKO L: Neulo mallineuletta suljettuna neuleena piirroksen A.5 mukaisesti (= 54 kpl 4 silmukan mallikertaa). Lisää SAMALLA tasavälein piirrokseen nuolella 5 merkityllä kerroksella 16 silmukkaa = 232 silmukkaa. Kun olet neulonut piirroksen A.5 loppuun, jatka neulomista otsikon KAIKKI KOOT ohjeen mukaisesti!
KAIKKI KOOT:
Neulo mallineuletta suljettuna neuleena piirroksen A.6 mukaisesti (= 50-54-58-59-65-71 kpl 4 silmukan mallikertaa). Jatka mallineuletta tähän tapaan.
Lisää SAMALLA tasavälein piirrokseen A.6 nuolella 5 merkityllä kerroksella 16 silmukkaa (nämä lisäykset tehdään ainoastaan koissa XL, XXL ja XXXL ja vain piirroksen A.6 ensimmäisessä mallikerrassa) = 200-216-232-252-276-300 silmukkaa.
Jatka piirroksen A.6 mallineuletta, kunnes työn pituus jakokohdasta mitattuna on kaikissa koissa n. 31 cm. Neulo sitruunan värisellä langalla 1 kerros oikein ja lisää tasavälein 52-56-60-64-68-76 silmukkaa = 252-272-292-316-344-376 silmukkaa. Vaihda pyöröpuikkoon nro 3,5. Neulo sitruunan värisellä langalla 3 cm joustinneuletta suljettuna neuleena (= 2 silmukkaa oikein / 2 silmukkaa nurin). Päätä silmukat löyhästi joustinneuletta neuloen. Tee tarvittaessa 1 langankierto joka 8.silmukan jälkeen samalla kun päätät silmukat, jotta päätösreunasta tulisi tarpeeksi joustava (langankierrot päätetään kuten muut silmukat).
Puseron pituus olalta alaspäin mitattuna on n. 58-60-62-64-66-68 cm.

HIHA:
Ota toisen sivun apulangalla odottavat 52-60-66-70-72-74 silmukkaa sukkapuikoille tai lyhyelle pyöröpuikolle nro 4,5 ja poimi lisäksi jokaisesta hihan alapuolelle luodusta 8-8-10-10-12-14 silmukasta 1 silmukka = 60-68-76-80-84-88 silmukkaa. Kiinnitä 1 merkkilanka keskeltä hihan alta poimittujen 8-8-10-10-12-14 silmukan keskelle, eli kiinnitä merkkilanka keskikohdan jälkeiseen silmukkaan, laske 29-33-37-39-41-43 silmukkaa, kiinnitä 1 merkkilanka seuraavaan silmukkaan (= keskisilmukka). Viimeisen merkkilangan jälkeen kerroksella on nyt jäljellä 29-33-37-39-41-43 silmukkaa. Anna merkkilankojen kulkea työn mukana. Keskellä hihan alla olevan merkkilangan kohdalla tehdään myöhemmin kavennukset, keskellä hihan päällä olevan merkkilangan kohdalta lasketaan kuvion alku.
LUE LOPUT HIHAN OHJEESTA ENNEN KUIN NEULOT!
Neulo piirroksen A.3 viimeinen kerros, jotta kuvio loppuu kuten etu-/takakappaleessa.
KOOT S ja M: Neulo mallineuletta suljettuna neuleena piirroksen A.4 mukaisesti (= 15-17 kpl 4 silmukan mallikertaa). Piirrokseen A.4 on merkitty keskellä hihan päällä oleva silmukka (merkitty piirrokseen kolmiolla), laske siitä kuvion alku. Kun olet neulonut piirroksen A.4 loppuun, neulo mallineuletta suljettuna neuleena piirroksen A.5 mukaisesti. Kun olet neulonut piirroksen A.5 loppuun, neulo mallineuletta suljettuna neuleena piirroksen A.6 mukaisesti alas joustinneuleeseen asti.
KOKO L: Neulo mallineuletta suljettuna neuleena piirroksen A.5 mukaisesti (= 19 kpl 4 silmukan mallikertaa). Piirrokseen A.5 on merkitty keskellä hihan päällä oleva silmukka (merkitty piirrokseen kolmiolla), laske siitä kuvion alku. Kun olet neulonut piirroksen A.5 loppuun, neulo mallineuletta suljettuna neuleena piirroksen A.6 mukaisesti alas joustinneuleeseen asti.
KOOT XL, XXL ja XXXL: Neulo mallineuletta suljettuna neuleena piirroksen A.6 mukaisesti (= 20-21-22 kpl 4 silmukan mallikertaa). Piirrokseen A.6 on merkitty keskellä hihan päällä oleva silmukka (merkitty piirrokseen kolmiolla), laske siitä kuvion alku. Jatka piirroksen A.6 mallineuletta alas joustinneuleeseen asti.
KAVENNUKSET:
SAMANAIKAISESTI kun työn pituus on 2-2-2-2-3-3 cm, kavenna keskellä hihan alla 2 silmukkaa (lue KAVENNUSVINKKI). Toista tällaiset kavennukset 6-4-2½-2½-2-1½ cm välein yhteensä 7-10-13-14-15-16 kertaa = 46-48-50-52-54-56 silmukkaa.
Kun hihan pituus jakokohdasta mitattuna on n. 40-39-37-35-34-32 cm (suurimmissa koissa on lyhyemmät mitat, koska niissä on korkeammat kaarrokkeet), neulo sitruunan värisellä langalla 1 kerros oikein ja lisää tasavälein 2-0-2-0-2-0 silmukkaa = 48-48-52-52-56-56 silmukkaa. Vaihda sukkapuikkoihin nro 3,5. Neulo 5 cm joustinneuletta suljettuna neuleena (= 2 silmukkaa oikein / 2 silmukkaa nurin). Päätä silmukat joustinneuletta neuloen ja ole tarkkana, että päätösreunasta tulee joustava. Tee tarvittaessa 1 langankierto joka 8.silmukan jälkeen samalla kun päätät silmukat, jotta päätösreunasta tulisi tarpeeksi joustava (langankierrot päätetään kuten muut silmukat). Hihan pituus jakokohdasta alaspäin mitattuna on n. 45-44-42-40-39-37 cm. Neulo toinen hiha samoin.

-------------------------------------------------------

MYSSY: LYHYT YLEISKATSAUS TYÖSTÄ:
Työ neulotaan suljettuna neuleena pyöröpuikolla, alhaalta ylös. Vaihda työhön sukkapuikot, kun pyöröpuikko käy liian pitkäksi.

MYSSY:
Luo 132-140 silmukkaa pyöröpuikolle nro 3 vaalean helmiäisharmaalla langalla. Neulo 10 cm joustinneuletta suljettuna neuleena (= 2 silmukkaa oikein / 2 silmukkaa nurin). Vaihda pyöröpuikkoon nro 4. Neulo 1 kerros oikein ja kavenna tasavälein 36-36 silmukkaa (lue LISÄYS-/KAVENNUSVINKKI) = 96-104 silmukkaa.
Lue NEULOMISVINKKI ja neulo mallineuletta suljettuna neuleena piirroksen A.7 mukaisesti (= 12-13 kpl 8 silmukan mallikertaa). TARKISTA NEULETIHEYS! Kun olet neulonut piirroksen A.7 loppuun, jatka sileää neuletta sitruunan värisellä langalla. Kun työn korkeus on 24-24 cm, neulo 1 kerros oikein ja kavenna tasavälein 0-2 silmukkaa = 96-102 silmukkaa. Kiinnitä nyt 6 merkkiä työhön seuraavasti: Kiinnitä ensimmäinen merkki kerroksen alkuun, kiinnitä sitten seuraavat 5 merkkiä aina 16-17 silmukan välein.
Kavenna seuraavalla kerroksella jokaisen merkin jälkeen 1 silmukka, neulomalla jokaisen merkin jälkeiset 2 silmukkaa oikein yhteen. Toista tällaiset kavennukset joka 2.kerros yhteensä 10-10 kertaa ja sitten jokaisella kerroksella yhteensä 2-3 kertaa = 24-24 silmukkaa jäljellä työssä. Neulo 2 kerroksen ajan kaikki silmukat pareittain oikein yhteen = 6-6 silmukkaa jäljellä työssä. Katkaise lanka ja vedä se jäljellä olevien silmukoiden läpi, kiristä lanka ja päättele langanpäät hyvin. Myssyn korkeus päälaelta alaspäin mitattuna on yhteensä n. 32-33 cm. Taita joustinneule kaksinkerroin ylös työn päälle.

Piirros

= vaalea helmiäisharmaa
= sitruuna
= luonnonvalkoinen
= lisäyskerros
= hihan keskisilmukka

Tarvitsetko opastusta ohjeeseen?

Kiitos, kun valitsit DROPS Design -ohjeen. Panostamme siihen, että ohjeemme ovat virheettömiä ja helppoja ymmärtää. Kaikki ohjeet käännetään norjasta ja voit aina tarkistaa mitat ja luvut alkuperäisestä ohjeesta (DROPS 195-10) .

Kommentit / Kysymykset (18)

Lotta Karle 20.01.2020 - 20:36:

Hej, jag söker ett garn som inte kliar. vilket är bäst alpaca eller babymerino? Hur ska jag göra? Om jag tar baby merion, kan jag då gå upp i storlek, ex. göra XL för att uppnå storlek M.

Emilia 31.07.2019 - 07:05:

Hej! När jag stickar ärmarna, är det meningen att öka på det varvet med pil, som i resten av tröjan, eller ska man skippa det? Tack för alla fina mönster!

DROPS Design 22.08.2019 kl. 10:11:

Hej. Nej på ärmarna ska du inte öka vid pilen. Lycka till!

Christine Dammann 18.06.2019 - 16:05:

Ich würde gern dieses Modell in Baby Alpaca/Silk stricken. Wie verändert sich dabei das Strickmuster, bzw. die Maschenzahl bei Aufnahme und Muster? Kann ich einfach das Modell eine Größe größer stricken? Danke im Voraus.

DROPS Design 18.06.2019 kl. 16:21:

Liebe Frau Dammann, leider können wir jeder Anleitung nach jedem individuellen Frage anpassen und einzelne Modelle auf individuellen Wunsch hin umrechnen. Wenn sie Hilfe damit brauchen, wenden Sie sich bitte an dem Laden wo Sie die Wolle gekauft haben, dort hilft man Ihnen gerne weiter. Gerne können Sie sich auch von Nordischen Modellen von der Garngruppe A, wie BabyAlpaca Silk inspirieren. Viel Spaß beim stricken!

Cathy 11.03.2019 - 01:41:

For the sleeve, size M. Slip 60 stitches from holder yarn (60), pick up an additional one on each of the 8 new stitches under the sleeve (68). "Insert 1 marker thread in the middle of the 8-8-10-10-12-14 stitches under sleeve, i.e. insert marker thread in first stitch after the middle, count 33 stitches, insert 1 marker thread in next stitch (= middle stitch). 33 stitches now remain on round after last marker thread." This is incorrect, isn't it? 68/2 = 34, not 33.

DROPS Design 11.03.2019 kl. 11:16:

Dear Cathy, you should have (from beg of round = middle of the 8 new sts cast on): 1 st with marker (= mid under sleeve), 33 sts, 1 st with marker (mid upper sleeve), 33 sts = 68 sts. Happy knitting!

Veera 09.02.2019 - 13:52:

Hi, Cool sweate, but where Information / Explanation for the pattern? Something about: KNITTING TIP and work ELEVATION Thank you

DROPS Design 11.02.2019 kl. 08:25:

Dear Verra, the pattern started with some useful explanations/tips for the pattern, then you'll find the written pattern when it says "START THE PIECE HERE". Happy knitting!

Ellinor Olsson 08.02.2019 - 12:21:

Jag stickar nu min andra tröja i den här modellen. Jag gör inte ökningen inför resåren, gjorde det på den första tröjan och det blev helt fel. Förstår heller inte varför eftersom man normalt ökar maskantalet efter resår om man stickar nerifrån.

Cecilie 25.01.2019 - 19:04:

Hei. I strl. small ser det ut som diagram a3 slutter med to farger. Skal man dele opp til erme og bol mens man strikker mønster?

Pia Thorn 13.01.2019 - 16:44:

Hej. Jeg vil høre om det kan passe, at man i str s skal tage ud og sætte masker på snor til ærme på samme tid, mens man strikker mønster og ikke på en pind, hvor man strikker ensfarvet? mvh Pia

DROPS Design 16.01.2019 kl. 14:46:

Hei Pia. Det stemmer at du deler til ermer og bol på siste omgangen i A.3. Denne omgangen er ensfarget: hele omgangen strikkes med sitron. God fornøyelse

Chris 31.12.2018 - 13:33:

Klopt het dat er zoveel steken moeten GEMEERDERD worden voor de onderste rand in boordsteek?

DROPS Design 01.01.2019 kl. 19:04:

Chris,

Ja, dat klopt. Het patroon heeft een A-lijn en daarom wordt er gemeerderd voor de boord.

Krysia 14.12.2018 - 08:17:

Wat is de kabellengte die ik nodig heb voor de mouwen? Ik kan niet zo goed met 4naalden breien en wil dus een rondbreinaald gebruiken voor de mouwen.

DROPS Design 18.12.2018 kl. 10:26:

Dag Krysia,

Hiervoor heb je de korte rondbreinaald van 40 cm nodig.

Lisää kommentti ohjeeseen DROPS 195-10

Lemon Pie

Tänkimäätein, Finland