DROPS / 96 / 3

DROPS 96-3 by DROPS Design

DROPS Kort, dwars gebreid vest met kabel van 2 draden “Alpaca”. Maat S t/m XXL.

Dit model heeft nog geen naam. Heeft u misschien een goede voorstel?

Maat: S - M - L - XL - XXL
Materialen: DROPS Alpaca van Garnstudio
500-550-600-700-750 gr nr. 7139 donker mintgroen
DROPS Breinld en sokkenbreinld nr. 4,5 – of de breinld, die u nodig heeft voor de volgende steekverhouding: 20 st lichtelijk uitgerekte boordst = 10 cm breed. Gebruik eventueel grotere of kleine naalden om de juiste steekverhouding te krijgen. Brei een proeflapje!
DROPS knoop, nr. 536: 4 stuks.

(Ga verder naar het patroon...)

Trefwoorden:

pattern type: vesten, shape: alles-in-één, overdwars, technique: kabel,
Garen type
Deals vanaf
3.75 EUR
3.19 EUR

Patroon: Zie teltekening M.1. De teltekening geeft de goede kant van het werk weer. Zowel de heengaande als de teruggaande naalden zijn weergegeven.

Patroon tips (geldt voor de mouwen): Om te zorgen dat de kabels symmetrisch zijn moet u de instructies van M.1 in spiegelbeeld breien aan de achterkant van de rechter mouw en aan de voorkant van de linker mouw. D.w.z. dat er st voor het werk gezet moeten worden waar staat dat ze achter het werk gezet moeten worden en vice versa. Als u dit niet doet draaien de kabels de verkeerde kant op.

Het vest wordt overdwars gebreid. Begin bij de middenvoor van het rechter voorpand, brei naar de zijkant, zet st op een hulpdraad voor de mouw, zet nieuwe st op voor de mouw, en brei verder het achterpand naar de andere zijkant. Zet st op een hulpdraad voor de mouw. Zet nieuwe st op voor de mouw en brei naar de middenvoor van het linker voorpand toe.

Achter- en voorpand: Zet 90-94-98-102-106 st op met 2 draden Alpaca (dubbele draad) met breinld 4.5 mm. Brei als volgt (1e nld = goede kant): 1 kantst (wordt op het hele werk in ribbelst gebreid) - *2 r, 2 av”, herhaal van *-* over 12 st, M.1 (= 8 st), *2 av, 2 r*, herhaal van *-* en eindig met 1 kantst (die op het hele werk in ribbelst wordt gebreid). Ga zo verder in patroon tot een hoogte van 16-16-18-18 cm. Zet dan 12-12-14-15-16 nieuwe st op bovenaan de schouder – brei deze st av (op de goede kant) met 1 kantst langs de zijkant terwijl u verder gaat = 102-106-112-116-122 st (de nieuwe st vormen een soort inzet aan de bovenkant van de schouder voor een betere pasvorm en worden later weer afgekant). Brei nu de overige st zoals eerst en brei de 2 buitenste st aan weerskanten van de inzet av samen in elke 8e nld tot er nog 2 av st over zijn. Brei tegelijkertijd bij een hoogte van 29-31-34-37-41 cm alleen verder op de 57-57-61-61-65 st langs de onderkant en zet de resterende 37-41-41-45-45 st op een hulpdraad voor de mouw. Brei 1 cm, plaats een merkdraad (= rechter zijkant), brei 1 cm. Zet vervolgens 33-37-37-41-41 nieuwe st op boven de st op de draad voor de mouw = 90-94-98-102-106 st. Brei door in patroon zoals eerst. Zet bij een hoogte van 43-47-51-57-63 cm vanaf de merkdraad de bovenste 33-37-37-41-41 st op een hulpdraad voor de mouw. Brei 1 cm over de resterende 57-57-61-61-65 st, plaats een merkdraad (= linker zijkant), brei 1 cm. Zet vervolgens 37-41-41-47-47 nieuwe st op boven de st op de draad voor de mouw = 94-98-102-106-110 st. Brei als volgt vanaf de schouder: 1 kantst, 4 av, *2 r, 2 av*, herhaal van *-* over 12 st, M.1 (= 8 st), *2 r, 2 av*, herhaal van *-* en eindig met 1 kantst. Ga zo verder en meerder tegelijkertijd voor de inzet op de schouder door 2 st in de eerste en laatste av st te breien bovenop de schouder in elke 8st nld totdat er 12-12-14-14-16 av st zijn = 102-106-112-116-122 st. Kant bij een hoogte van 14-16-17-20-22 cm vanaf de merkdraad aan de linkerkant de bovenste 12-12-14-14-16 av st af voor de hals = 90-94-98-102-106 st. Brei verder in patroon, en kant tegelijkertijd na 1 cm af voor 2 knoopsgaten langs de bovenkant als volgt: 5 st, kant 2 st af, 9 st, kant 2 st af, brei de nld uit. Zet in de volgende nld 2 nieuwe st op boven de 2 afgekante st. Brei verder in patroon. Maak nog 2 knoopsgaten op dezelfde manier bij een hoogte van 28-30-33-36-40 cm vanaf de merkdraad aan de linkerkant. Brei 2 cm en kant alle st af.

Rechter mouw: Lees a.u.b. de Patroon tips hierboven voordat u verder breit. Zet de st van de hulpdraad voor de mouw aan het rechter voorpand op sokkenbreinld 4.5 mm. Neem 6 nieuwe st op van het midden onderarm en neem 1 st op uit elke st die werd opgezet boven de st van de draad op het achterpand = 76-84-84-92-92 st. Brei het patroon zoals eerst – zie Patroon tips hierboven - met 6 av st op het midden ondermouw. Voltooi tegelijkertijd de inzet door 2 st av samen te breien op het midden bovenmouw, en minder de 6 av st van het midden ondermouw naar 2 st av door 4 x 2 st av samen te breien op elke 2 cm = 70-78-79-86-86 st. Brei verder tot een mouwlengte van 65-66-66-67-67 cm vanaf de hals en kant af.

Linker mouw: Lees a.u.b. de Patroon tips hierboven voordat u verder gaat. Zet de st van de draad voor de mouw aan de linkerkant terug op sokkenbreinld 4.5 mm. Neem 1 st op in elke st die opgezet werd boven de st op de draad voor de mouw en 6 nieuwe st op de midden ondermouw = 76-84-84-92-92 st. Brei als de rechter mouw.

Afwerking: Zet de inzet aan de schouder van het achterpand. Leg het linker voorpand een beetje schuin over het rechter voorpand, ca 3-4 cm onder de hals. Zet de knopen aan.

Telpatroon

= recht op de goede kant, averecht op de verkeerde kant
= zet 2 st op de hulpnld voor het werk, 2 r, 2 r van de hulpnld
= zet 2 st op de hulpnld achter het werk, 2 r, 2 r van de hulpnld
= de panden in één stuk. De pijl geeft de breirichting aan.

Denkt u een fout te hebben gevonden in het patroon? Laat dan een opmerking of vraag achter in ons Opmerkingen gedeelte bovenaan het patroon. Ga naar het origineel patroon DROPS 96-3.