Subscribe ·
  • Free Pattern
  • Free Pattern
Andere taal:

DROPS 69-19 by DROPS Design

DROPS Lange vest met ajourmotief van “Silke-Tweed”. Maat M - XL.

Tips & Hulp

Leer elke dag iets nieuws!

Wil je weten hoe je begint met dit patroon? Kijk onder "VIDEO'S" aan het begin van het patroon, hier vind je een selectie instructievideo's, die je verder kan helpen - alle onze patronen hebben video's!

En dat is niet alles - in onze "Tips & Hulp" gedeelte zit vol met informatie om je te helpen met onze patronen - of met je eigen ontwerpen!

Zoek in onze Instructievidoe's en bekijk honderden video's met uitleg over technieken of presentatie van onze garens; of kijk bij onze Lessen voor stap voor stap instructies! "Tips & Hulp" zit ook vol van patrooninspiraties, creaties door DROPS fans en veel meer! Kijk voor meer hier!
Steekverhouding: 24 st x 32 nld = 10 x 10 cm in tricotst. Gebruik eventueel grotere of kleinere nld om de juiste steekverhouding te krijgen. Haak een proeflapje!

Ribbelst, heen en weer: alle naalden recht breien.

Patroon: Zie de teltekeningen. 1 teltekening = 1 herhaling. Het patroon is weergegeven op de goede kant. De teltekeningen voor Patronen 2 t/m 5 staan overdwars op de pagina met de onderkant van de teltekening aan de binnenkant van de pagina. Denk eraan dat «p» «nld» betekent; «M» betekent «Patroon». Let bij het wisselen van de Patronen 2 t/m 5 op dat de patronen recht boven elkaar komen zoals te zien is op de teltekening.

Tips voor het minderen (voor de hals):
Alle minderingen komen op de goede kant van het werk. Minder 1 st voor de hals naast de 3 kantst in ribbelst tot de vereiste afmetingen als volgt:
Voor de 3 kantst: 2 r samenbr.
Na de 3 kantst: 1 r afh, 1 r, afgeh st overh.

Brei tip (voor de hals en de armsgaten): Let er bij het minderen in een patroon op dat het aantal omslagen overeen komt met het aantal samengebreide st. Brei bij het afkanten tricotst op de laatste herhaling om vergissingen in het patroon te voorkomen.

Panden: Zet 256-280-304 st op. Brei Patroon 1 met 5 st langs de beide voorpanden in ribbelst tot de vereiste afmetingen.
Meerder in de laatste nld van Patroon 1 1 st = 257-281-305 st. Brei hierna Patroon 2 als volgt: 5 st ribbelst, 3 st van Patroon A, 240-264-288 st van Patroon B, 4 st van Patroon C, 5 st ribbelst.
Brei bij een hoogte van ca. 17 cm – d.w.z. na een volledige herhaling van Patroon 2 - Patroon 3.
Maak bij een hoogte van 19-20-21 cm een knoopsgat in de rechter knoopbies - kant de 4e st vanaf de kant af en maak in de volgende nld 1 omsl boven de afgekante st. Maak knoopsgaten bij een hoogte van:
Maat S/M: 26, 33, 40, 47, 54 en 61 cm
Maat M/L: 27, 34, 41, 48, 55 en 62 cm
Maat XL: 28, 35, 42, 49, 56 en 63 cm
Brei bij een hoogte van ca. 39 cm (d.w.z. na de laatste nld van Patroon 3) - Patroon 4 eenmaal en brei vervolgens Patroon 5 tot de vereiste afmetingen.
Brei tegelijkertijd bij een hoogte van 54-55-56 cm de volgende nld als volgt: 64-70-76 st voor het voorpand, kant 8 st af voor de armsgaten, 113-125-137 st voor het achterpand, kant 8 st af voor de armsgaten, 64-70-76 st voor het voorpand. Brei de delen afzonderlijk verder.

Linker voorpand: = 64-70-76 st. Kant voor de armsgaten af in elke 2e nld - zie de Brei tip: 3-5-6 x 2 st en 7-7-7 x 1 st = 51-53-57 st. Brei door in Patroon met 1-3-1 st in tricotst langs de armsgaten. Brei bij een hoogte van 61-62-63 cm 4 nld ribbelst op de 14 st van het middenvoorpand. Kant in de volgende nld 11 st af op het middenvoorpand. Brei 3 st ribbelst langs de hals, minder 12-13-14 x 1 st voor de hals in elke 2e nld - zie de brei tips = 28-29-32 st resteren voor de schouder. Kant af bij een hoogte van ca. 74-76-78 cm – d.w.z. na de 8e of 16e nld van Patroon 5.

Rechter Voorpand: = 64-70-76 st. Brei zoals het linker voorpand in spiegelbeeld en maak knoopsgaten in de knoopbies – het bovenste knoopsgat komt op de plek van de eerste mindering voor de hals.

Achterpand: = 113-125-137 st. Kant af voor de armsgaten aan weerskanten zoals beschreven voor het voorpand = 87-91-99 st. Brei door in patroon met 1-3-1 st tricotst aan weerskanten.
Brei bij een hoogte van ca. 72-74-76 cm (of wanneer er nog 2 cm gebreid moet worden om tot dezelfde hoogte te komen als het voorpand) 4 nld ribbelst op de middelste 33-35-37 st.
Kant in de volgende nld kant de middelste 27-29-31 st af. Brei 3 st langs de hals in ribbelst tot de vereiste afmetingen, minder 2 x 1 st voor de hals in elke 2e nld - zie de brei tips = 28-29-32 st resteren voor beide schouders. Kant af als het werk dezelfde hoogte heeft als het voorpand.

Mouw: Zet 56-56-56 st op. Brei Patroon 1 met 1 st aan weerskanten in tricotst – en meerder in de laatste nld van Patroon 1 1 st = 57-57-57 st. Brei verder volgens Patroon 2 als volgt: 1 kantst in tricotst, 3 st van Patroon A, 48 st van Patroon B, 4 st van Patroon C, 1 kantst in tricotst.
Meerder tegelijkertijd vanaf een hoogte van 10 cm 16-18-21 x 1 st aan weerskanten op elke 7-6-5 nld = 89-93-99 st - brei de gemeerderde st in tricotst totdat ze kunnen worden opgenomen in het patroon.
Brei tegelijkertijd bij een hoogte van ca. 12 cm – d.w.z. na 8 nld van Patroon 2 - Patroon 3. Brei bij een hoogte van ca. 34 cm Patroon 4 eenmaal (13 nld), en brei vervolgens Patroon 5 tot de vereiste afmetingen.
Kant bij een hoogte van ca. 47-46-44 cm af voor de mouwkop aan weerskanten in elke 2e nld: 1-1-1 x 3 st, 3-3-4 x 2 st, 11-13-12 x 1 st en hierna steeds 2 st aan weerskanten tot een hoogte van ca. 59-59-58 cm, kant de resterende st af.

Afwerking: Sluit de schoudernaden. Sluit de mouwnaden met de kantst als naadtoeslag en zet dan de mouwen in het vest. Zet de knopen aan.

Telpatroon

recht
averecht
1 omsl
2 st r samen
haal 1 st r van de nld af, 1 r en haal de afgeh st daarover
haal 1 st r van de nld af, 2 st r samen en haal de afgeh st daarover

Heeft u hulp nodig?

Voor verdere hulp met een patroon, kunt u ook contact opnemen met het verkooppunt waar u het garen heeft gekocht. Heeft u DROPS garens gekocht, dan kunt u ook rekenen op vakkundige hulp en weet u dat de winkel kennis heeft van DROPS patronen.

De patronen worden zorgvuldig gecontroleerd, maar wij nemen een voorbehoud in acht voor eventuele fouten. De patronen zijn vertaald vanuit het Noors en u kunt ook altijd het originele patroon bekijken voor afmetingen en berekeningen.

Ga naar het origineel patroon DROPS 69-19. Denkt u een fout te hebben gevonden in het patroon? Laat dan een opmerking of vraag achter in ons Opmerkingen gedeelte bovenaan het patroon.