DROPS / 113 / 12

DROPS 113-12 by DROPS Design

DROPS bolero van ”Cotton Viscose” en ”Kid-Silk” met gehaakte randen. Maat XS - XXL

Dit model heeft nog geen naam. Heeft u misschien een goede voorstel?

DROPS design: Model nr. KS-025
----------------------------------------------------------
Maat: XS - S – M – L – XL – XXL
Materiaal: DROPS COTTON VISCOSE
250-250-250-300-300-350 gr kleur nr. 28, lichtroze
50 gr voor alle maten kleur nr. 27, lila
En gebruik: DROPS KID-SILK
75-75-75-100-100-100 gr kleur nr. 03, lichtroze

DROPS BREINLD 5 mm – of de maat die u nodig heeft voor een stekenverhouding van 17 st x 22 nld in tricotst met 1 draad van iedere kwaliteit = 10 x 10 cm.
DROPS HAAKNLD 3.5 mm
DROPS Parelmoerknoop, nr. 522: 1 stk.

(Ga verder naar het patroon...)

Trefwoorden:

pattern type: bolero, shape: v-hals, technique: kantpatroon,

brei alle nld r.

TIP VOOR HET MEERDEREN (voorpand): Meerder 1 st middenvoor naast de 5 voorbies st door 1 omsl te maken. Brei de omsl in de teruggaande nld gedraaid om een gaatje te voorkomen.

TIP VOOR HET MINDEREN (hals):
Maak alle minderingen aan de goede kant.
Minder als volgt na de 5 ribbelst: 1 st r afh, 1 r, afgeh st overh
Minder als volgt voor de 5 ribbelst: 2 st r samenbreien.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

ACHTERPAND: Zet 58-64-70-78-88-98 st op (inclusief 1 kant st aan iedere kant) met nld 5 mm en 1 draad Kid-Silk en 1 draad lila Cotton Viscose (= 2 draden). Brei 4 nld tricotst (eerste nld = goede kant), ga verder met 1 draad Kid-Silk en 1 draad lichtroze Cotton Viscose. Brei 1 nld recht aan de goede kant, brei 1 nld recht aan de verkeerde kant, brei 5 nld tricotst en brei 1 nld recht aan de verkeerde kant. Ga verder in tricotst. DENK OM DE STEKENVERHOUDING!
Meerder bij een hoogte van 6 cm 1 st aan iedere kant en herhaal dit meerderen iedere 2-2-2.5-2.5-3-3 cm in totaal 5 keer = 68-74-80-88-98-108 st. Kant bij een hoogte van 18-19-20-21-22-23 cm af voor de armsgaten aan iedere kant aan het begin van iedere nld: 1-1-1-1-2-3 x 3 st, 0-1-1-2-3-3 x 2 st en 1-1-3-4-3-4 x 1 st = 60-62-64-66-68-70 st. Brei bij een hoogte van 33-35-37-39-41-43 cm 4 nld ribbelst – zie boven – over 26-26-28-28-30-30 st middenachter (brei de overige st als hiervoor). Kant nu de middelste 16-16-18-18-20-20 st af voor de hals = 22-23-23-24-24-25 st over voor iedere schouder. Brei iedere schouder apart verder met 5 ribbelst langs de hals en kant af bij een hoogte van 36-38-40-42-44-46 cm.

RECHTER VOORPAND: Zet 22-25-27-31-35-40 st op (inclusief 1 kant st aan de zijkant en 5 voorbies st middenvoor) met nld 5 mm en 1 draad Kid-Silk en 1 draad lila Cotton Viscose.
Ga verder als beschreven voor het achterpand, maar met 5 voorbies st middenvoor in ribbelst. Meerder na 2 nld 1 st middenvoor – ZIE TIP VOOR HET MEERDEREN – en herhaal dit meerderen om de nld in totaal 12-12-13-13-14-14 keer – brei de gemeerderde st in tricotst.
Meerder TEGELIJKERTIJD bij een hoogte van 6 cm aan de zijkant als beschreven voor het achterpand. Maak als alle meerderingen middenvoor gerdaan zijn na 1 cm 1 knoopsgat aan de goede kant als volgt: brei de 3e en 4e st vanaf middenvoor samen en maak 1 omsl. Na het meerderen aan de zijkant staan er 39-42-45-49-54-59 st op de nld en is het werk ongeveer 14-14-16-16-18-18 cm hoog. Brei nu 2 nld ribbelst heen en weer over alleen de 5 voorbies st en ga dan verder over alle st. Minder in de volgende nld aan de goede kant 1 st voor de hals – ZIE TIP VOOR HET MINDEREN - iedere nld vanaf middenvoor in totaal 4 keer en dan om de nld vanaf middenvoor in totaal 9-9-10-10-11-11 keer.
Kant TEGELIJKERTIJD bij een hoogte van 18-19-20-21-22-23 cm af voor het armsgat aan de zijkant als beschreven voor het achterpand. Als alle minderingen voor het armsgat en de hals zijn gedaan, zijn er 22-23-23-24-24-25 st over voor de schouder. Kant af bij een hoogte van 36-38-40-42-44-46 cm.

LINKER VOORPAND: Als het rechter voorpand, maar in spiegelbeeld en zonder knoopsgat.

MOUW:
Zet 44-46-48-50-52-54 st op (inclusief 1 kant st aan iedere kant) met nld 5 mm en 1 draad Kid-Silk en 1 draad lila Cotton Viscose. Brei 5 nld tricotst (eerste nld = goede kant), brei 1 nld recht aan de verkeerde kant, en brei 4 nld tricotst. Ga verder met 1 draad Kid-Silk en 1 draad lichtroze Cotton Viscose. Brei 1 nld recht aan de goede kant, Brei 1 nld recht aan de goede kant, brei 1 nld recht aan de verkeerde kant, brei 5 nld tricotst, brei 1 nld recht aan de verkeerde kant, 5 nld in tricotst en 1 nld recht aan de verkeerde kant. Ga nu verder in tricotst.

Meerder TEGELIJKERTIJD bij een hoogte van 15-15-14-14-14-13 cm 1 st aan iedere kant elke 6-5-4.5-3.5-3-3 cm in totaal 6-7-8-9-10-11 keer = 56-60-64-68-72-76 st. Kant bij een hoogte van 50-49-48-47-46-45 cm (minder cm voor de grootste maten voor een grotere mouwkop en bredere schouders) af voor de mouwkop aan iedere kant aan het begin van iedere nld: 1 x 3 st, 3 x 2 st en 1-2-3-4-5-6 x 1 st, dan 2 st aan iedere kant tot en hoogte van 56 cm, kant nu 1 x 3 st af aan iedere kant en kant de overgebleven st af in de volgende nld. De mouw is ongeveer 57 cm hoog.

AFWERKING: Naai de schoudernaden. Naai de mouwen in het vestje en naai de zij- en mouwnaden in de kant st. Naai de knoop aan.

PICOTRAND: Haak picotranden met Cotton Viscose en haaknld 3.5 mm in alle av nld aan de goede kant, langs de onderkant van het lijf en de mouwen en langs de opening van het voorpand als volgt:
1 rand langs de onderkant met lila
1 rand rond de opening van het voorpand met lila
2 randen,1 in iedere av nld aan de onderkant van het lijf met lichtroze
5 randen op de mouwen, de 2 onderste met lila en de 3 andere met lichtroze.
1 picot rand = 1 v in de eerste st, * 4 l, 1 v in de eerste l (= 1 picot), sla 1 st over, 1 v in volgende st *, herhaal van *-*.
(knip de draad niet af na de rand langs de onderkant, maar ga verder langs het voorpand, rond de hals en langs het andere voorpand).

Denkt u een fout te hebben gevonden in het patroon? Laat dan een opmerking of vraag achter in ons Opmerkingen gedeelte bovenaan het patroon. Ga naar het origineel patroon DROPS 113-12.