DROPS Extra / 0-861

Julius by DROPS Design

Neulottu DROPS joulutonttu “Baby Merino” -langasta.

DROPS Design: Malli nro bm-013
Lankaryhmä A
---------------------------------------------------------
Mitat:
Korkeus: n. 36 cm
Langanmenekki: Garnstudion DROPS BABY MERINO:
50 g nro 16, punainen
50 g nro 22, vaaleanharmaa
50 g nro 20, tummanharmaa
Jäännöslankaa nro 02, luonnonvalkoinen
Jäännöslankaa nro 21, musta

DROPS SUKKAPUIKOT NRO 2,5 tai käsialan mukaan.
NEULETIHEYS: 26 s x 34 krs sileää neuletta puikoilla nro 2,5 = 10 x 10 cm.
MUUT TARVIKKEET: Vanua tontun täyttämiseen.

(Siirry ohjeeseen)

Tagit:

ohjetyyppi: lelut, teema: joulu, tonttu,

AINAOIKEINNEULE (tasona):
Neulo kaikki kerrokset oikein.

AINAOIKEINNEULE (suljettuna neuleena):
Neulo vuorotellen 1 krs oikein ja 1 krs nurin.

LISÄYSVINKKI:
Lisää 1 s neulomalla seuraavaan s:aan 2 s näin: Neulo sama s sekä etu- että takakautta.

KAVENNUSVINKKI:
Kavenna 1 s neulomalla seuraavat 2 s oikein yhteen.

RAIDOITUS:
Neulo *4 krs vaaleanharmaalla, 4 krs punaisella*, toista *-*.
---------------------------------------------------------

JOULUTONTTU:
Neulotaan sukkapuikoilla. Vartalo, kädet ja pää neulotaan yhtenä kappaleena ja jalat neulotaan yhtenä kappaleena.

VARTALO:
Neulotaan suljettuna sileänä neuleena sukkapuikoilla. Vartalo neulotaan alhaalta ylös pään kärkeen. Luo 40 s punaisella langalla 4 sukkapuikolle nro 2,5.
1.KRS: *4 s, lisää 1 s seuraavaan s:aan (lue LISÄYSVINKKI yllä)*, toista *-* koko krs:n ajan = 48 s (työhön lisättiin 8 s).
2.KRS: *5 s, lisää 1 s seuraavaan s:aan*, toista *-* koko krs:n ajan = 56 s.
3.KRS: *6 s, lisää 1 s seuraavaan s:aan*, toista *-* koko krs:n ajan = 64 s.
Vaihda seuraavalla krs:lla vaaleanharmaaseen lankaan ja jatka neulomalla RAIDOITUSTA (ks. selitys yllä). Kun olet neulonut 5 kokonaista raitaa vaaleanharmaalla langalla, tee kavennukset seuraavasti:
1.KRS: Vaihda punaiseen lankaan, *neulo 6 s, kavenna 1 s (lue KAVENNUSVINKKI yllä)*, toista *-* koko krs:n ajan = 56 s (työstä kapeni 8 s).
2.-4.KRS: Neulo oikeaa.
5.KRS: Vaihda vaaleanharmaaseen lankaan, *neulo 5 s, kavenna 1 s*, toista *-* koko krs:n ajan = 48 s.
6.-8.KRS: Neulo oikeaa.
9.KRS: Vaihda punaiseen lankaan, *neulo 4 s, kavenna 1 s*, toista *-* koko krs:n ajan = 40 s.
10.-12.KRS: Neulo oikeaa.
13.KRS: Vaihda vaaleanharmaaseen lankaan, neulo 3 s, kavenna 1 s*, toista *-* koko krs:n ajan = 32 s.
14.-16.KRS: Neulo oikeaa.
17.KRS: Vaihda punaiseen lankaan, neulo 2 s, kavenna 1 s*, toista *-* koko krs:n ajan = 24 s.
18.-20.KRS: Neulo oikeaa.
21.KRS: Vaihda vaaleanharmaaseen lankaan, neulo 1 s, kavenna 1 s*, toista *-* koko krs:n ajan = 16 s.
22.-23.KRS: Neulo oikeaa.
24.KRS: Päätä ensimmäiset 2 s (= kädentie), neulo 5 s, päätä seuraavat 2 s (= kädentie), neulo loput 5 s = 12 s jäljellä. Siirrä kaikki s:t apulangalle, jätä työ odottamaan.

KÄSI:
Neulotaan yhtenä kappaleena sileänä neuleena. Käsi neulotaan aluksi tasona sukkapuikoilla ja sitten suljettuna neuleena. Luo 4 s punaisella langalla 1 sukkapuikolle. Lisää seuraavalla krs:lla jokaiseen s:aan 1 s = 8 s. Jatka neulomalla suljettua neuletta 4 sukkapuikolla seuraavasti: Lisää jokaiseen s:aan 1 s = 16 s. Jatka neulomalla yht. 9 krs oikein. Kavenna seuraavalla krs:lla näin: *Neulo 2 s, kavenna 1 s*, toista *-* koko krs:n ajan = 12 s. Neulo vielä 2 krs oikein. Vaihda seuraavalla krs:lla vaaleanharmaaseen lankaan ja jatka neulomalla RAIDOITUSTA.
Jatka raidoitusta kunnes työssä on 6 kokonaista vaaleanharmaata raitaa. HUOM: Viimeinen vaaleanharmaa krs (= 4. krs) neulotaan näin: Päätä ensimmäiset 2 s (= kädentie), neulo krs:n loput s:t = 10 s jäljellä. Siirrä kaikki s:t apulangalle. Katkaise lanka, vedä se loppujen silmukoiden läpi, kiristä aukko umpeen ja päättele langanpää. Täytä käsi vanulla (n. 1 cm:n päähän viimeisestä kerroksesta, jotta ranteesta tulee taipuva). Jätä työ odottamaan. Neulo toinen käsi samoin.

OLKAPÄÄ JA PÄÄ:
Ota vartalon ja käsien apulangalla odottavat s:t takaisin työhön (päätetyt s:t vastakkain). Neulo sitten kädet ja vartalo yhteen olkapäätä varten punaisella langalla näin: Neulo tosiesta kädestä 10 s, vartalosta 6 s, toisesta kädestä 10 s, vartalosta 6 s = 32 s työssä. Neulo 1 krs oikein. Kavenna seuraavalla krs:lla näin: *Neulo 2 s, kavenna 1 s*, toista *-* koko krs:n ajan = 24 s (työstä kapeni 8 s). Neulo vielä 1 krs oikein.
Vaihda seuraavalla krs:lla luonnonvalkoiseen lankaan (päätä varten) ja tee kavennukset näin: *Neulo 1 s, kavenna 1 s*, toista *-* koko krs:n ajan = 16 s. Neulo vielä 1 krs oikein. Tee sitten lisäykset näin: *Neulo 1 s, lisää 1 s seuraavaan s:aan*, toista *-* koko krs:n ajan = 24 s. Neulo vielä 11 krs oikein.
Kavenna sitten näin: *Neulo 1 s, kavenna 1 s*, toista *-* koko krs:n ajan = 16 s. Neulo vielä 3 krs oikein. Kavenna sitten näin: *Neulo 2 s, kavenna 1 s*, toista *-* koko krs:n ajan = 12 s. Neulo vielä 1 krs oikein. Kavenna sitten näin: *Neulo 1 s, kavenna 1 s*, toista *-* koko krs:n ajan = 8 s. Katkaise lanka ja vedä se loppujen 8 s:n läpi, kiristä aukko umpeen.

MYSSY:
Neulotaan suljettuna sileänä neuleena. Luo 28 s punaisella langalla sukkapuikoille nro 2,5. Neulo 6 krs oikein. Kavenna sitten seuraavasti:
1.KRS: *Neulo 5 s, kavenna 1 s*, toista *-* koko krs:n ajan = 24 s (työstä kapeni 4 s).
2.-6.KRS: Neulo oikeaa.
7.KRS: *Neulo 4 s, kavenna 1 s*, toista *-* koko krs:n ajan = 20 s.
8.-12.KRS: Neulo oikeaa.
13.KRS: *Neulo 3 s, kavenna 1 s*, toista *-* koko krs:n ajan = 16 s.
14.-18.KRS: Neulo oikeaa.
19.KRS: *Neulo 2 s, kavenna 1 s*, toista *-* koko krs:n ajan = 12 s.
20.-24.KRS: Neulo oikeaa.
25.KRS: *Neulo 1 s, kavenna 1 s*, toista *-* koko krs:n ajan = 8 s.
26.-28.KRS: Neulo oikeaa.
29.KRS: Neulo kaikki s:t pareittain yhteen = 4 s, katkaise lanka.
Vedä lanka loppujen 4 s:n läpi, kiristä aukko umpeen.

JALKA:
Neulotaan alhaalta (pohjalta) ylös. Neulo aluksi pohja tasona ainaoikein -neuleena (ks. selitys yllä), neulo sitten jalka suljettuna ainaoikein -neuleena ja sääri sileänä neuleena.
Luo 4 s punaisella langalla. Seuraava krs neulotaan näin: 1 o, lisää 1 s kumpaankin 2 seuraavaan s:aan, 1 o = 6 s (työhön lisättiin 2 s). *Neulo 1 krs oikein, lisää seuraavalla krs:lla 1 s toiseen ja toiseksi viimeiseen s:aan* = 8 s. Toista *-* vielä kerran = 10 s. Jatka neulomalla tasona ainaoikeaa, kunnes työn pituus on n. 3½ cm. Kavenna seuraavalla krs:lla näin: Kavenna kummassakin reunassa 1 s = 8 s. Neulo 1 krs oikein. Kavenna seuraavalla krs:lla kummassakin reunassa 1 s = 6 s. Neulo 1 krs oikein. Kavenna seuraavalla krs:lla kummassakin reunassa 1 s ja päätä SAMALLA kaikki s:t. Katkaise lanka.
Pomi sitten uusia silmukoita seuraavasti: Aloita päätösreunan keskeltä (= jalan takaosa) ja poimi pohjan reunoista 40 s. Jatka neulomalla suljettua neuletta seuraavasti:
1.KRS (ja kaikki muut parittomat krs:t): Neulo kaikilla silmukoilla nurjaa.
2.KRS: 16 o, kavenna 1 s, 4 o, kavenna 1 s, 16 o = 38 s.
4.KRS: 15 o, kavenna 1 s, 4 o, kavenna 1 s, 15 o = 36 s.
6.KRS: 14 o, kavenna 1 s, 4 o, kavenna 1 s, 14 o = 34 s.
8.KRS: 13 o, kavenna 1 s, 4 o, kavenna 1 s, 13 o = 32 s.
10.KRS: 12 o, kavenna 4 s (eli neulo seuraavat 8 s pareittain yhteen), 12 o = 28 s.
12.KRS: 10 o, kavenna 4 s, 10 o = 24 s.
14.KRS: 4 o, kavenna 8 s, 4 o = 16 s.
Vaihda seuraavalla krs:lla tummanharmaaseen lankaan ja neulo kaikki s:t oikein. Neulo sitten oikeaa, kunnes jalan pituus on yht. n. 13 cm. Täytä jalka vanulla (n. 1 cm:n päähän viimeisestä kerroksesta, jotta säärestä tulee taipuva). Jätä työ odottamaan. Neulo toinen jalka samoin.

VIIMEISTELY:
Tee 2-kertaisesta langasta (= 1-kertainen luonnonvalkoinen + 1-kertainen vaaleanharmaa) 1 tupsu, jonka halkaisija on n. 1½ cm. Kiinnitä tupsu myssyn päälaelle ja kiinnitä sitten myssy tontun päähän. Kirjo silmät mustalla langalla. Täytä vartalo vanulla. Ompele vartalon luomisreuna yhteen. Aseta jalkojen päätösreuna vartalon alle ja kiinnitä.

KAULALIINA:
Neulotaan tasona seuraavasti: Luo 6 s punaisella langalla. Neulo ainaoikeaa, kunnes työn pituus on n. 26 cm (tai kunnes työ on halutun pituinen). Päätä s:t. Solmi kaulaliina kaulan ympärille.

Mikäli uskot löytäneesi ohjeesta virheen, näppäile kommenttisi tai kysymyksesi ohjeen yläreunan Komentti-kenttään. Siirry mallin DROPS Extra 0-861 alkuperäisohjeeseen.