DROPS / 117 / 28

DROPS 117-28 by DROPS Design

DROPS palmikkosukat ”Karisma”-langasta.

Tällä ohjeella ei vielä ole nimeä. Tee nimiehdotus!

DROPS design: Malli nro ME-013
----------------------------------------------------------
Koko: 35/37 - 38/40 - 41/43
Jalkapohjan pituus: n. 22-24-27 cm
Sukan pituus: n. 28-30-31 cm
Langanmenekki: Garnstudion DROPS KARISMA:
joka kokoon 150 g nro 40, vaalea vanharoosa

DROPS SUKKAPUIKOT NRO 3,5 tai käsialan mukaan.
Neuletiheys: 22 s x 30 krs sileää neuletta puikoilla nro 3,5 = 10 x 10 cm.
----------------------------------------------------------

(Siirry ohjeeseen)

Tagit:

kenkäkoko: 35-37 (22cm), 38-40 (24cm), 41-43 (27cm), kuvio/tekniikka: palmikko, ohjetyyppi: sukat,

Katso ruutupiirrokset M.1-M.3. Piirrokset näyttävät mallineuletta oikealta puolelta katsottuna.

KANTAPÄÄKAVENNUKSET:
1. KRS (= oikea puoli): Neulo kunnes jäljellä on 7-8-9 s, nosta seuraava s neulomatta, neulo 1 o, vedä nostettu s neulotun yli, käännä työ.
2. KRS (= nurja puoli): Neulo kunnes jäljellä on 7-8-9 s, nosta seuraava s neulomatta, neulo 1 n, vedä nostettu s neulotun yli, käännä työ.
3. KRS (= oikea puoli): Neulo kunnes jäljellä on 6-7-8 s, nosta seuraava s neulomatta, neulo 1 o, vedä nostettu s neulotun yli, käännä työ.
4. KRS (= nurja puoli): Neulo kunnes jäljellä on 6-7-8 s, nosta seuraava s neulomatta, neulo 1 n, vedä nostettu s neulotun yli, käännä työ.
Jatka kaventamista samalla tavalla, ja neulo niin että joka toisella kerroksella jäljellä olevien silmukoiden määrä vähenee yhdellä, ennen kuin nostat s. Kavenna kunnes puikoilla on 11-11-11 s jäljellä.
----------------------------------------------------------
----------------------------------------------------------

SUKKA:
Neulotaan suljettuna neuleena sukkapuikoilla. Luo sukkapuikoille nro 3,5 Karisma-langalla 54-61-68 s. Neulo 1 krs oikein. Jatka neulomalla joustinneuletta seuraavasti: 2-3-3 n, 2 o, 2-2-3 n, M.1 (= 15 s), 2-2-3 n, 2 o, 2-3-3 n, 2 o, *3 n, 2 o*, toista *-* kunnes olet neulonut krs:n loppuun. Jatka mallineuletta tähän tapaan kunnes olet neulonut piirroksen M.1 loppuun. Neulo jatkossa M.1:n sijaan mallineuletta piirroksen M.2 mukaisesti (muilla silmukoilla jatketaan joustinneuletta kuten aiemmin). Kun työn pituus on 21-22-23 cm, kavenna jokaisessa nurjassa raidassa 1 s neulomalla raidan ensimmäiset 2 s nurin yhteen (kavenna myös mallineuleen vieressä olevissa raidoissa 1 s). HUOM! Älä kavenna M.2:n silmukoiden kohdalla. Työssä on nyt jäljellä 45-51-57 s. Jatka joustinneuletta ja mallineuletta piirroksen M.2 mukaisesti. Kun työn pituus on 23-24-25 cm, jätä ensimmäiset 23-25-27 s työhön kantapäätä varten ja siirrä loput 22-26-30 s apulangalle (= keskellä jalan päällä).
Neulo tasona n. 5-5½-6 cm sileää neuletta kantapään silmukoilla. Kiinnitä 1 merkkilanka työhön. Tee sitten KANTAPÄÄKAVENNUKSET (ks. selitys yllä). Poimi tämän jälkeen kantalapun kummastakin reunasta 11-13-15 s ja siirrä apulangan s:t takaisin puikoille = 55-63-71 s. Kiinnitä 1 merkkilanka jalan päällä olevien 22-26-30 s:n molemmin puolin. Neulo jatkossa jalan päällä olevilla silmukoilla joustinneuletta kuten aiemmin ja muilla silmukoilla sileää neuletta. Kavenna SAMALLA kummassakin sivussa 1 s näin: Neulo 2 viimeistä s ennen jalan päällä olevaa joustinneuletta kiertäen oikein yhteen (eli neulo s:t takakautta yhteen) ja neulo 2 ensimmäistä s jalan päällä olevan joustinneuleen jälkeen oikein yhteen. Toista kavennukset 2 krs välein yht. 7 kertaa = 41-49-57 s. Kun työn pituus kantapään merkkilangasta mitattuna on n. 18-19-21 cm (= n. 4-5-6 cm jäljellä), kiinnitä 1 merkkilanka sukan kumpaankin sivuun siten, että jalan päällä on 20-24-28 s ja jalan alla on 21-25-29 s. Neulo jatkossa kaikilla silmukoilla sileää neuletta ja tee SAMALLA kärkikavennukset kummankin merkkilangan molemmin puolin näin: Ennen merkkilankaa: 2 s oikein yhteen. Merkkilangan jälkeen: 2 s kiertäen oikein yhteen. Kavenna joka 2. krs yht. 3 kertaa ja sitten vielä jokaisella krs:lla yht. 6-7-9 kertaa = 5-9-9 s jäljellä. Katkaise lanka, vedä se jäljellä olevien silmukoiden läpi ja kiristä. Päättele langanpäät huolellisesti.

Neulo toinen sukka ensimmäisen peilikuvaksi, eli neulo nyt M.2:n sijaan mallineuletta piirroksen M.3 mukaisesti.

= siirrä 3 s apupuikolle työn eteen, neulo 1 s nurin, neulo apupuikon 3 s oikein
= siirrä 1 s apupuikolle työn taakse, neulo 3 s oikein, neulo apupuikon s nurin

Mikäli uskot löytäneesi ohjeesta virheen, näppäile kommenttisi tai kysymyksesi ohjeen yläreunan Komentti-kenttään. Siirry mallin DROPS 117-28 alkuperäisohjeeseen.