DROPS / 56 / 15

DROPS 56-15 by DROPS Design

Lang DROPS trøje med hulmønster

Størrelse: Small-Medium/Large-XLarge
Brystvidde: 106-114-122 cm. Hel længde: 70-74-77 cm.
Materialer: DROPS Muskat fra Garnstudio
700-750-850 gr burgunder (fv 41)

Pinde: DROPS Rundp og Ærmep nr 4
Tilbehør: DROPS Mørk Nødde-Knap: 7 stk (Knap nr 514)

Garnet til denne opskrift koster fra 164.25kr. Læs mere.
Strikkefasthed: 21 m og 28 p i mønster på p 4 = 10 x 10 cm. Bemærk strikkefastheden skal overholdes, passer den ikke, må der prøves med finere eller grovere pinde!

Knaphul: Når arb måler 1-1-1 cm, 8½-9½-10 cm, 16-18-19 cm, 24-26-27½ cm, 32-34-36 cm, 39½-42½-45 cm og 47-51-54 cm lukkes der af til knaphul på højre forstykke således: Luk den 5. og 6. m og slå 2 nye m op over de aflukkede på næste p.

Mønster Ryg og forstykke: Se diagram Mønsteret i diagrammet ses fra retsiden.
Mønster Ærme: * 4 r, 4 vr *, gentag fra *-*.
Ribkant: * 1 r, 1 vr *. Gentag fra *-*.

Tips! Ved aflukning samtidig med at der strikkes mønster på blusen - tag hensyn til hvor i diagrammet der lukkes. F.o.m. " 2 r sm " til den første udtagning: Luk 2 m i stedet for 1 m (ellers vil udtagningen udjævne aflukningen). F.o.m. den anden udtagningen til " 1 m løs af p, 1 r, løft den løse m over": Luk ikke 1 m løs af osv... udgør aflukningen. Luk derimod 1 m om der ikke skal lukkes på den p i diagrammet. På retmaskerne mellem slå om og på vrangm lukkes der almindelig.

Ryg og forstykke: Trøjen strikkes frem og tilbage på rundp. Slå 242-258-274 m (inkl 2 x 9 m stolpe) på rundp 4 med burgunder og strik 3 cm ribkant. Husk at strikke knaphul på højre forstykke (se forkl over). Strik derefter mønster således: 1. p. = retsiden. 1 kantm (som strikkes vrang både fra retsiden og vrangen, 8 m ribkant, strik mønster til der er 9 m tilbage på p, 8 m ribkant (start med 1 m vrang), 1 kantm (som strikkes vrang både fra retsiden og vrangen). Husk på strikkefastheden. Når arb måler 47-50-53 cm strikkes næste p således: 63-67-71 m forstykke, luk 4 m af til ærmegab, 108-116-124 m ryg, luk 4 m af til ærmegab, 63-67-71 m forstykke. Hver del strikkes færdig for sig.

Forstykke: = 63-67-71 m. Luk derefter 3 m af til ærmegab på hver 2. p: 1-2-2 gange, 2 m 4-4-4 gange, 1 m 3-3-4 gange, og på hver 4. p: 1 m 1-2-3 gange. Samtidig når arb måler 48-52-55 cm lukkes der af til hals på indersiden af de 8 yderste m på hver 2. p: 2 m 1 gang, 1 m 2-3-3 gange, på hver 4. p: 1 m 7 gange, og på hver 6. p: 1 m 3 gange. Luk 2 m af til halsen således: 3 vr sm. 1 m: 2 vr sm. (Tips: Det er enklere at strikke 3 vr sm med tråden foran arb). Når både ærmegabsaflukningen og halslukningen er færdig er der 25-24-26 m + 9 m stolpe tilbage på p. Når arb måler 70-74-77 cm lukkes der 25-24-26 m af fra skulderen mod halsen. De resterende 9 m (= stolpe) strikkes fortsat i yderligere 6½-7-7 cm - dette er kanten til halsen bag, luk af.

Ryg: = 108-116-124 m. Luk derefter af til ærmegab som på forstykke = 78-78-82 m. Når arb måler 68-72-75 cm lukkes de midterste 24-26-26 m af bagpå til hals. Derefter lukkes 2 m af på næste p mod halsen. Luk af når arb måler 70-74-77 cm.

Ærme: Slå 48-48-48 m op på ærmep 4 med burgunder og strik Mønster Ærme: 4 r, 4 vr. Samtidig når arb måler 5 cm tages der 2 m ud midt under ærmet 22-23-24 gange på S: Skiftevis hver 4. og 5. omg, M/L + XL: Hver 4. omg = 92-94-96 m - de udtagede m strikkes ind i Mønsteret efterhånden. Når arb måler 44-43-43 cm lukkes 4 m af midt under ærmet og der strikkes færdig frem og tilbage på p. Luk derefter af til ærmekuppel i hver side på hver 2. p: 3 m 2 gange, 2 m 5-3-3 gange, 1 m 4-10-11 gange, 2 m 4-3-3 gange, 4 m 2 gange, luk af. Arb måler ca 57-58-59 cm.

Montering: Sy skuldersømmen. Sy ærmerne i. Sy "stolperne" sammen midt bagpå med maskesting og sy kanten til halsen. Sy knapperne i.

Diagram

= ret fra retten/vrang fra vrangen
= vrang fra retten/ret fra vrangen
= 2 r sm
= 1 m løs af p, 1 r, løft den løse m over
= omslag
= dobbelt omslag
= 1 vr i forreste og 1 vr i bagerste led af det dobbelte omslag - set fra vrangen.

Kommentarer (2)

Yvonne 03.10.2012 - 13:00: www.garnstudio.com

Het zou prettig zijn als de tekst bij de tekening in het Nederlands zou zijn.

DROPS Design 03.10.2012 kl. 13:33:

Op een aantal van de oudere patronen zijn de vertalingen/symbolen nog niet aangepast. Dit wordt lopend gedaan. Ik heb dit nu ook bij deze gedaan. Maar op deze patronen staan ook standaard de Nederlandse verklaring van de symbolen in de teltekening staan onderaan het patroon, in dezelfde verticale volgorde als op de teltekening.

Lana 03.10.2011 - 00:15:

11111111111

Kommentere opskrift DROPS 56-15