DROPS / 56 / 13

Neige by DROPS Design

Strikket bluse med brombærmønster i DROPS Vienna eller Melody

Størrelse: Small (Medium) Large
Overvidde: 116 (120) 126 cm. Hel længde: 70 (74) 77 cm.
Ærmelængde: 54 (54) 54 cm.

Garnforbrug: DROPS Vienna fra Garnstudio
9 (10) 11 ngl naturhvid (fv 21)

Eller brug:
Materialer: DROPS Melody fra Garnstudio
350 (350-400) gr f.nr 01, natur

Pinde: DROPS Pinde nr 6 og Ærmep 6 (til halsen)

Strikkefasthed: 16 m og 16 p i mønster på p 6 = 10 x 10 cm. Husk pindenr er kun vejledende!

Retstrik (frem og tilb): 1. p: Ret, 2. p: Ret.

Mønster: Mønsteret er delbart med 4 m (=1 rapp).
1. og 3. p: (retsiden) Strik vrang.
2. p: (vrangen) * I næste m strikkes 1 r, 1 vr, 1 r og derefter 3 vr sm *, gentag fra *-* p ud.
4. p: *3 vr sm, i næste m strikkes 1 r, 1 vr, 1 r*, gentag fra *-*. Gentag 1.- 4. p løbende. (Tips: Det er lettest at strikke 3 vr sm med tråden på forsiden af arb.)

Forstykke: Slå 94 (98) 102 m op (inkl 1 kantm i hver side til søm - kantm strikkes ikke ind i mønsteret) på p 6 med naturhvid og strik 2 p retstrik. Strik derefter Mønster til færdig mål. Husk på strikkefastheden. Når arb måler 45 (49) 51 cm lukkes der 3,3,2,2,1,1,1 m af i hver side til ærmegab på hver 2. p = 68 (72) 76 m. Når arb måler 63 (67) 70 cm lukkes de midterste 14 (16) 16 m af til hals. Luk derefter 3,2,2,1 m af mod halsen på hver 2. p. Luk af når arb måler 70 (74) 77 cm.

Ryg: Slå op og strik som forstykke, men på ryggen lukkes der af til hals når arb måler 68 (72) 75 cm. Luk de midterste 26 (28) 28 m. Derefter lukkes 2 m af i hver side på næste p mod halsen. Luk af når arb måler 70 (74) 77 cm.

Ærme: Slå 42 (46) 46 m (inkl 1 kantm i hver side til søm - strikkes ikke ind i mønsteret) op på p 6 med naturhvid og strik 2 p retstrik, fortsæt med Mønster til færdig mål. Samtidig når arb måler 3 cm tages der 1 m ud i hver side: 20 (18) 20 gange på hver 3. p = 82 (82) 86 m. De udtagede m strikkes først ind i Mønsteret når de i hver side udgør en hel rapport. Når arb måler 44 (43) 43 cm lukkes der 3 m af i hver side til ærmekuppel på hver 2. p: 9 gange, luk af. Arb måler ca 54 (54) 54 cm.

Montering: Sy skuldersømmen. Sy ærmerne i blusen og sy ærmesømmen og sidesømmen i ét. Saml ca 70-80 m op rundt i halsen på ærmep 6 med naturhvid og strik 2 omg retstrik, luk af (pas på at der ikke lukkes af for stramt).

Diagram

Louise Marmoiton 04.11.2018 - 23:03:

Bonjour. J'arrive à faire le point d'astrakan mais j'ai un problème avec les diminutions et les augmentations. Ce serait bien si je pouvais voir une vidéo sinon comment faire? Svo

DROPS Design 05.11.2018 kl. 09:59:

Bonjour Mme Marmoiton, quand vous rabattez des mailles ou diminuez, ne tricotez pas ces mailles en point d'astrakan mais juste à l'endroit/à l'envers comme elles auraient dû se tricoter. Tricotez ensuite les mailles qui ne peuvent plus se tricoter dans le point d'astrakan simplement à l'env/à l'end en fonction du rang (par ex si vous n'avez pas assez de m pour tricoter 3 m ens à l'env, tricotez ces m à l'env et augmentez dans la m suivante comme avant). Bon tricot!

Joceline 21.09.2018 - 12:27:

Je voudrais faire ce pul mais avec des aiguilles 7 je prends en général du M. mais là je prends la taille S ? Merci de votre reponse

DROPS Design 21.09.2018 kl. 13:35:

Bonjour Joceline, ce modèle se tricote sur la base d'un échantillon de 16 m x 16 rangs en point fantaisie = 10 x 10 cm, ajustez la taille des aiguilles si besoin. Pour trouver votre taille, comparez les mesures du schéma à celle d'un pull similaire dont vous aimez la forme - ces mesures sont en cm, prises à plat d'un côté à l'autre. Bon tricot!

Laet 16.09.2018 - 19:31:

Quand on augmente tous les 3 rangs pour les manches, l.augmentation doit se faire sur le 3ème ou le 4ème rang ?

DROPS Design 17.09.2018 kl. 09:56:

Bonjour Mme Laet, on augmente sur le 3ème rang ainsi: *1 rang avec augmentations, 2 rangs sans augmentations* et on répète de *-*. Les augmentations se feront ainsi alternativement sur l'endroit et sur l'envers. Bon tricot!

Laëtitia C 15.09.2018 - 19:19:

Quand il faut augmenter à la manche tous les 3 rangs il faut faire l augmentation sur le 3ème rang ou sur le 4ème ?

Adeline Garatti 30.05.2018 - 22:27:

Bonjour, Pour la manche il est écrit de ne tricoter les augmentations que lorsque le nombres de mailles requis est atteint. J'ai fait ma première manche donc en tricotant les augmentations en jersey et les autres mailles en point fantaisie jusqu'à obtenir toutes les mailles. Cependant cela n'est pas très beau à mon avis pouvez vous m'indiquer comment procéder ?

DROPS Design 31.05.2018 kl. 08:14:

Bonjour Mme Garatti, vous pouvez tricoter les augmentations en jersey envers, puis dès que vous aurez 3 m de chaque côté, vous pourrez les tricoter en point fantaisie. Quand la couture sera faite sous la manche, on ne verra plus de démarcation. Bon tricot!

Lakshmi 13.04.2018 - 03:34:

Thank you so much for this pattern. I knitted this in Drop Melody and it is really beautiful .. it is my first sweater and I'm a new knitter. Lots of little mistakes but it really dow look lovely anyway! t

Jill 14.03.2018 - 14:50:

How many skeins would I need with 50G weight mohair ... I'm not clear on what THE MEANING: 50 g./103 yards OR THIS 350 (350, 400) g450 (500, 550) g. How many stitches per inch. Is there a way to determine my gauge using this stitch? I've got an armoire of yarn and would like to AVOID the yarn store! Thanks!

DROPS Design 15.03.2018 kl. 08:48:

Hi Jill, The amounts given are for when using Melody yarn, but the most important factor is the knitting tension. You need to know the number of stitches and rows which will make 10 x 10 cm and then convert the pattern numbers given to fit your wool - so we have 14 stitches x 19 rows using melody. If your yarn is different you will need to cast on the right number of stitches and work the right number of rows for your size and the yarn: takes a little maths, but is doable, Happy knitting!

Cl.Gilbert 13.08.2017 - 11:14:

Il me semble tellement enveloppant et doux ! Je l'appellerais : "cocoon" Orthographe ???

Lakshmi 25.01.2017 - 05:05:

Hello, the yarn is discontinued and the recommended yarn is Drops Melody - that suggests a 7mm needle - but this pattern calls for a 6mm needle.. so should I use a 6mm using the Melody yarn or use a 7mm and if so - will it not distort the pattern? Please let me know! I'm very excited to start knitting this beautiful sweater.

DROPS Design 25.01.2017 kl. 09:14:

Dear Mrs Lashmi, This pattern was written for Vienna which recommanded needle size was also 7 mm, remember to always check your tension knitting a swatch before and adjust needle size if needed. Read more about alternatives here. Happy knitting!

Kommentere opskrift DROPS 56-13