DROPS / 57 / 5

DROPS 57-5 by DROPS Design

DROPS trøje i Camelia med ribstrik.

Størrelse: S/M (M/L - XL)
NB! Målene på måleskitsen viser tøjet målt i strakt tilstand. Ryg og forstykke bliver smallere pga mønsteret.
Materialer: DROPS Camelia fra Garnstudio
350 (400-450) gr f.nr 18, lilla

DROPS Rundp 3,5
DROPS Skal-Knapper: 6 stk. (Knap nr 525)

Strikkefasthed: 23 m x 30 p på p 3,5 og glatstrik = 10 x 10 cm. Husk pindenr er kun vejledende!

Ribkant: * 1 vr, 2 r, 1 vr *. Gentag fra *-*.

Retstrik (frem og tilbage): 1. p: Ret, 2. p: Ret.

Knaphul: Der lukkes af til knaphul på højre forstk når arb måler 2 (2-2) cm, 7,5 (8-8) cm, 13 (14,5-14,5) cm, 18,5 (20,5-20,5) cm, 24 (27-27) cm og 29,5 (33,5-33,5) cm. 1 knaphul = strik den 8. og 9. m vr sammen og tag en ny m op med et omslag på næste p.

Ryg og forstykke: Trøjen strikkes frem og tilbage på rundp. Slå 264 (276-288) m op på rundp 3,5 med lilla og strik ribkant, men den yderste m i hver side mod midt foran strikkes i retstrik i stedet for vr opover. Husk at strikke knaphul på højre forstk opover (se forkl over). Husk på strikkefastheden. Strik til arb måler 13 (13-13) cm.
Læs hele næste afsnit før der strikkes videre!
Når arb måler 13 (13-13) cm strikkes næste p således: 15 m rib, sæt en mærketråd, 10 m rib (= 2 vr, 2 r, 2 vr, 2 r, 2 vr), sæt en mærketråd, strik til der er 25 m tilbage, sæt en mærketråd, strik 10 m rib (= 2 vr, 2 r, 2 vr, 2 r, 2 vr), sæt en mærketråd, strik de sidste 15 m.
Nu tages der 1 m ud på hver 2. p: på siden af de 10 m mellem mærketrådene som vender mod midt foran og der tages 1 m ind på siden som vender mod siden/ærmehullet. De udtagne/indtagne m strikkes ind i ribkanten efterhånden.
Tag ud således: Strik 1 m mere i den yderste m vr. Tag ind således: Strik 2 m ret eller vr sammen alt efter hvad som passer med ribben. De 10 m i midten vil forskyde sig mod trøjens side - pas på at det ikke forskydes flere m end de 10 m i midten.
Fortsæt at forskyde de 10 m på hver 2. p til de 10 m er kommet til trøjens side/ærmehul - slut forskydningen af på en p hvor ribben går op - ha' evt 1-3 m yderst i siden før de 10 m.
Samtidig når arb måler 23 (25-24) cm strikkes næste p således: 64 (67-70) m forstk, luk 4 m af til ærmegab, 128 (134-140) m ryg, luk 4 m af til ærmegab, 64 (67-70) m forstk. Hver del strikkes færdig for sig.

Forstk: = 64-67-70 m. Luk derefter af til ærmegab på hver 2. p: 3 m 1 (1-2) gange, 2 m 2 (2-2) gange, 1 m 1 (2-2) gange = 56 (58-58) m. Når arb måler 48 (50-50) cm lukkes der 36 (38-38) m af fra skulderen mod halsen = 20 (20-20) m på p. Fortsæt at strikke opover i yderligere 7 cm over disse m, luk af.

Ryg: = 128 (134-140) m. Luk derefter af til ærmegab som på forstk = 112 (116-116) m. Når arb måler 46 (48-48) cm lukkes de midterste 36 (36-36) m af til hals. Derefter lukkes der 2 m af i hver side på næste p mod halsen. Luk af når arb måler 48 (50-50) cm.

Ærme: Slå 54 (54-54) m op (inkl 1 kantm i hver side til søm - strikkes i retstrik) på p 3,5 med lilla og strik ribkant. Samtidig når arb måler 8 (9-10) cm tages der 1 m ud i hver side indenfor kantm: 31 (31-33) gange på S/M+M/L: Hver 3. p, XL: Skiftevis hver 2. og 3. p = 116 (116-120) m. De udtagne m strikkes ind i ribkanten efterhånden.
Når arb måler 44 (43-43) cm lukkes der af til ærmekuppel i hver side på hver 2. p: 3 m 15 (17-18) gange, 6 m 1 gang, luk af. Arb måler ca 56 (56-57) cm.

Montering: Sy skuldersømmen og ærmesømmen. Sy kraven sammen midt bagpå og sy kraven til ryggen. Fold de yderste 2 m langs stolpe/halskant mod vrangen og sy kanten fast med usynlige sting - der er nu en lille foldekant aller yderst mod midt foran. Sy ærmerne og knapperne i.

Diagram

Kommentarer (1)

Jenny Bowen-Davies 20.06.2018 - 16:27:

I've just started making this in Drops Alpaca and am puzzled that the estimated width (57cm blocked) is so much larger than likely body width say 45cm in Small-Medium. Grateful for an explanation so I can either continue with confidence or rework on smaller needles (even though my swatch was a little tighter than the recommended tension). Many thanks. Jenny

Kommentere opskrift DROPS 57-5