DROPS / 60 / 24

Happy Summer by DROPS Design

Gehaakte DROPS Bikini en zonnehoed van “Safran”. Maat S - L.

BIKINI
Maat: S/M (M/L)
Maat broekje: Wijdte voorpand: 26 (29) cm. Wijdte achterpand: 31 (36) cm.
Materiaal: DROPS Safran Mouliné van Garnstudio,
100 (150) gr nr. 44, licht beige

DROPS Haaknaald: 3 mm, of de haaknaald die u nodig heeft voor de juiste steekverhouding.

ZONNEHOED
Materiaal: DROPS Safran Mouliné van Garnstudio,
100 (100) gr nr. 44, licht beige

DROPS Haaknaald 2,5 mm, of de haaknaald die u nodig heeft voor de juiste steekverhouding.

Het garen om dit patroon van te maken kunt u vanaf 2.98€ krijgen. Lees meer.

Instructies voor het patroon

BIKINI:

Steekverhouding:
18 hstk en 14 toeren met Safran en haaknaald 3 mm = 10 X 10 cm. Gebruik indien nodig een dikkere of dunnere haaknaald. Haak altijd een proeflapje!

Beschrijving haken:
Hstk (=half stokje): Sla de draad om de haaknaald, trek de draad door de st er onder, sla de draad opnieuw om de haaknaald en trek de draad in één keer door alle omslagen.
Mindering: Minder st door over 1 st minder te haken. Meerdering: Meerder 1 st door een nieuwe l te haken en in de volgende nld een hstk op deze losse te haken.
Het werk keren: Haak aan het einde van elke toer 1 l om het werk mee te keren. Het eerste hstk van de volgende toer wordt vervangen door 2 l.

Broek:
Begin bovenaan het voorpand en haak in één keer door naar het achterpand. Lees eerst de beschrijving van het haken hierboven.
Haak een ketting van 46 (54) l + 2 l om het werk te keren met haaknaald 3 mm en licht beige. Haak hstk. Minder tegelijkertijd aan weerszijden in iedere toer: 2 (2) keer 1 hstk, daarna in iedere 2e toer: 13 (16) keer 1 hstk = 16 (18) st. Het werk is nu ca 20 (24) cm hoog. Haak 6 (7) cm, de hoogte is nu 26 (31) cm. Meet steeds vanaf dit punt het werk! Meerder vanaf nu 4 (4) keer 1 hstk aan weerszijden in iedere toer, 14 (17) keer 1 hstk in iedere 2e toer, en 2 (2) keer 1 hstk in iedere toer = 56 (64) hstk. De hoogte van het achterpand = 24 (28) cm. Knip de draad af en hecht deze goed af. Haak en ketting van ca 130 cm van l. Rijg de ketting om en om op en neer door de 1e toer van de bovenkant van het voor- en achterpand. Leg een knoop aan de zijkant.

Bovenstukje:
Haak en ketting van ca 70 (70-70) cm van l met haaknaald 3 mm en licht beige. Meet steeds vanaf dit punt het werk.
1e toer: Haak 2 hstk in de 2e l vanaf de haaknaald, keer met 2 l.
2e toer: 2 hstk in ieder hstk eronder (= 4 hstk), keer met 2 l.
3e toer: 1 hstk in het 1e hstk, 2 hstk in de volgende st, plaats een markeerring, 2 hstk in de volgende st, 1 hstk in de laatste st (= 6 hstk), keer met 2 l.
4e toer: 2 hstk (1 st in iedere hstk), 2 hstk in de volgende st, (markeerring), 2 hstk in de volgende st, 2 hstk (1 hstk in ieder van de volgende 2 hstk) (= 8 hstk in de toer), keer met 2 l.
5e toer: 3 hstk (1 st in iedere hstk), 2 hstk in de volgende hstk, (markeerring), 2 hstk in de volgende st, 3 hstk (1 st in ieder van de volgende 3 hstk) (= 10 hstk in de toer), keer met 2 l.
Ga verder met meerderen met 1 hstk meer aan weerszijden van de markeerring tot er 24 (28-32) hstk in de toer zijn en het bovenstukje aan de buitenkant ca 9 (10-11) cm is. Meerder in de volgende 6 toeren in iedere 2e toer = 30 (34-38) hstk in de toer - het bovenstukje is aan de buitenkant ca 13 (14-16) cm. Haak nu verder zonder hstk te meerderen. Haak tot het bovenstukje aan de buitenkant ca 19,5 (20,5-23) cm is. Knip de draad af en maak deze goed vast. Haak nog een deel. Haak een ketting van l van ca 120 cm. Rijg de ketting om en om, op en neer door de laatste toer van beide bovenstukdelen. Leg een knoop middenachter.

ZONNEHOED:

Steekverhouding:
20 hstk en 15 toeren met Safran Mouliné op haaknaald 2,5 mm = 10 x 10 cm. Gebruik indien nodig een dikkere of dunnere haaknaald. Haak altijd een proeflapje!

Hstk (=half stokje):
Sla de draad om de haaknaald, trek de draad door de st er onder, sla de draad opnieuw om de haaknaald en trek de draad in één keer door alle omslagen.

Dstk (= dubbel stokje):
Sla de draad 2 keer om de haaknaald, trek de draad door de st er onder, sla de draad nog een keer om de haaknaald, trek de draad door de 1e lus, sla de draad om de haaknaald, trek de draad door de 2e lus, sla nog een keer om de haaknaald en trek de draad door de laatste lus.

Zonnehoed:
Haak met haaknaald 2,5 mm en Safran Mouliné 4 l en sluit deze tot een ring met 1 hv in de 1e l . Begin alle toeren met 2 l. deze 2 l vervangen het 1e hstk. Eindig alle toeren met 1 hv.
1e en 2e toer: Haak 6 hstk in de ring. Haak daarna 2 hstk in ieder hstk = 12 hstk.
3e toer: * 2 hstk in de 1e hstk, 1 hstk in de volgende hstk *, herhaal steeds *-* = 6 meerderingen = 18 hstk.
4e toer: * 2 hstk in de 1e hstk, 2 hstk *, herhaal steeds *-*.
5e toer: * 2 hstk in de 1e hstk, 3 hstk *, herhaal steeds *-*.

Ga verder met het meerderen van 6 hstk in iedere toer, zodat er in iedere toer 1 hstk meer tussen de meerderingen komt.

Haak, als de lijn van de meerderingen vanaf het midden van de zonnehoed 9 (11) cm is - (het aantal steken moet is deelbaar door 6 ), de volgende toer (met gaatjes) als volgt: 5 l, * sla 5 hstk over, haak in de 6e hstk 5 dstk, 1 l *, herhaal steeds *-* eindig met 4 dstk in de 1e hstk en 1 hv in de 4e van de eerste 5 l. Haak daarna 2 toeren met hstk; 1 hstk in elke steken van de vorige toer. Herhaal deze 3 toeren 3 keer – de totale hoogte is ca 17 (19) cm vanaf het middelpunt, minder tegelijkertijd in de laatste toer met hstk gelijkmatig verdeeld in de toer 12 hstk door1 hstk per mindering over te slaan.
Haak daarna de hoedrand als volgt:
1e toer: 1 hstk in ieder hstk, maar 2 hstk in ieder derde hstk – herhaal dit steeds in de hele toer.
2e -10e toer: 1 hstk in iedere st. Knip de draad af en maak deze goed vast.

Dit patroon is gecorrigeerd. .

Gewijzigd online: 03.03.2006
Hoed: Hoedrand: 1e toer: 1 hstk in ieder hstk, maar 2 hstk in ieder derde hstk – herhaal dit steeds in de hele toer.

Apikin 23.07.2018 - 23:33:

Bonjour , je ne comprends pas l'explication ci-dessous . Pourriez-vous m'aider ? Merci . "Continuer à augmenter ainsi de 6 dB tous les rangs, en ajoutant 1 dB entre chaque augmentation."

DROPS Design 24.07.2018 kl. 09:10:

Bonjour Mme Apikin, continuez à augmenter 6 dB tous les tours ainsi: au tour 5, crochetez 2 dB dans la m suiv, 1 dB dans les 4 m suivantes, puis au tour 6: 2 dB dans la m suiv, 1 dB dans les 5 m suivantes et ainsi de suite: vous avez 1 dB en plus entre chaque augmentation à chaque tour. Bon crochet!

DROPS Design NL 14.02.2012 - 12:37:

Het hoedje wordt gehaakt met nld 2,5 mm. Een klein foutje. Het is hersteld. Bedankt.

Gerry Krijnen 13.02.2012 - 17:04:

Het hoedje , wordt dat nu met haaknaald nr.2.5 mm of met 4 mm gehaakt?

Monique 14.04.2010 - 20:56:

Dank je wel Tine. het is nu wel duidelijk, maar ik dacht altijd dat stk. STOKJE betekent en niet evengoed STEEK of STEKEN...ging er vanuit dat steken wordt omschreven als ST. en stokje als STK. dus dat is mijn verwarring...dank voor je antwoord, het gaat nu lukken hoor! in dit patroon zou dus een o'tje ofzo handig zijn!

DROPS Design NL 12.04.2010 - 14:25:

Betreffend uw tweede vraag. Er staat in het patroon, dat u eerst een toer met gaatjes haakt en vervolgens 2 toeren met 1 hstk in elke steken. U moet deze 3 toeren 3 keer herhalen. Dus geen meerderingen zoals eerder. Ik hoop dat u hiermee verder kan komen. Succes! Gr. Tine

DROPS Design NL 12.04.2010 - 14:22:

Wat vervelend dat u de beschrijving van de hstk niet begrijpt. Bij onze instructievideo's hebben wij ook een filmpje van een hstk, zodat u het beter begrijpt. Na de gaatjestoer moet het 1 hstk in elke stk (of steken) zijn als ik het originele patroon bekijkt. Dit is aangepast, zodat het geen verwarring maakt.

Monique 11.04.2010 - 22:12:

Het is niet duidelijk of bij het hoedje de 6 meerderingen in alle verdere toeren moeten, of alleen maar tot het begin van het gaatjespatroon!

Monique Van Den Burg 11.04.2010 - 15:01:

U geeft een merkwaardige beschrijving van het dubbele stokje! en de 1e toer na de gaatjes toer moet toch zijn: eenhalfstokje in ieder van de DUBBELE halfstokje van de vorige toer (en de 2e pas in het halfstokje...)? groetjes, monique

DROPS Design 07.01.2009 - 23:52:

You dec 1 stitch each side, i.e 2 sts on a row with dec. Do this on every row 2 times, i.e following 2 rows. Then not on every but everyother 13 (16) times - i.e another 26 (32) rows.

Lindsay 07.01.2009 - 23:40:

For the Bikini Bottom, could you clarify this line of directions: "Dec 1 st at each side 2 (2) times every row, then 13 (16) times every other row = 16 (18) sts" It's been a little confusing trying to figure out exactly what it's saying to do. Am I decreasing 4 sts every row and 16 sts every other row until I only have 18 sts left? I would really appreciate it! I love all your patterns and can't wait to finish this one!

Laat een opmerking achter voor DROPS 60-24