DROPS / 60 / 21

DROPS 60-21 by DROPS Design

DROPS oversized sweater med patent og raglan i "Lima"

Størrelse: Small - Medium (Large - XL)
Materialer: DROPS Lima fra Garnstudio
850-900 (1000-1150) gr f.nr 100, natur

DROPS Pinde: 4. Ærmep: 4 (til halsen)

DROPS Lima uni colour DROPS Lima uni colour 13.50 kr /50g
Garnet til denne opskrift koster fra 229.5kr. Læs mere.
Strikkefasthed: 16 m x 40 p på p 4 og "patent" = 10 x 10 cm. Husk pindenr er kun vejledende! Strikkefastheden er specielt vigtig når der strikkes raglan.

Retstrik (frem og tilbage): 1. p: Ret, 2. p: Ret.

Strikketips!: Luk således på retsiden: Før 3 kantm: 2 r sammen. Efter 3 kantm: 1 m løs af, strik 1 r, løft den løse m over. Luk således på vrangen: Før 3 kantm: Tag de næste 2 m løs af p, sæt dem drejet tilbage på venstre p (en efter en), strik de 2 m drejet vr sammen. Efter 3 kantm: 2 vr sammen. "Patent": 1. p: r. 2. p: * 1 dobbelt m (se forkl under), 1 r *, gentag * - *. Gentag 1. og 2. p løbende. Dobbelt m = Strik 1 r i m som ligger lige under næste m (Dvs at maskerne fra de to forrige p strikkes som én, og masken fra forrige p "slippes ned").

Ryg: For- og bagstykket strikkes frem og tilbage på p. Slå 91-99 (107-115) m op (inkl 1 kantm i hver side til søm - strikkes hele tiden som retstrik opover) på p 4 med off-white og strik 4 p retstrik, derefter strikkes "patent" opover med 1 kantm i hver side. Husk på strikkefastheden. Når arb måler 41-42 (44-48) cm lukkes der 6 m af i hver side. Derefter lukkes der af til raglan - se Strikketips! - indenfor 1 retmaske + 2 m glatstrik (= 3 kantm), der lukkes således: S: 1 m på hver 4. p, 22 gange M: 1 m på hver 4. p 17 gange, derefter 1 m på hver 3. p 8 gange, L: 1 m på hver 4. p 14 gange, derefter 1 m på hver 3. p 14 gange, XL: 1 m på hver 4. p 4 gange, derefter 1 m på hver 3. p 28 gange = 35-37 (39-39) m. Når m er aflukket til raglan og arb måler ca 63-65 (69-73) cm sættes alle m på en tråd til hals.

Forstk: Slå op og strik som ryg, men når der er 8 p tilbage af raglanaflukningen sættes de midterste 13-15 (17-17) m på en tråd til hals. Videre sættes der 2 m på tråden til hals på hver 2. p: 3 gange. Efter sidste aflukning sættes de resterende m fra forstk på tråden = 35-37 (39-39) m. Arb måler ca 63-65 (69-73) cm.

Ærme: Slå 37-39 (41-43) m op (inkl 1 m i hver side til søm - strikkes hele tiden som retstrik opover) på p 4 med off-white og strik 4 p retstrik, derefter strikkes "patent" opover til færdig mål. Når arb måler 5 cm tages der 1 m ud i hver side: 18-18 (19-19) gange på S: Hver 9. p, M: Hver 8. p, L+XL: Skiftevis hver 7. og 8. p = 73-75 (79-81) m - de udtagne m strikkes ind i "patent" efterhånden. Når arb måler 47-45 (44-43,5) cm lukkes der 6 m af i hver side. Derefter lukkes der af til raglan - se Strikketips! - indenfor 1 m retstrik + 2 m glatstrik (= 3 kantm), der lukkes således: S: 1 m på hver 3. p 20 gange, derefter 1 m på hver 2. p 4 gange, M: 1 m på hver 4. p 1 gang, derefter 1 m på hver 3. p 24 gange, L: 1 m på hver 4. p 3 gange, derefter 1 m på hver 3. p 24 gange, XL: 1 m på hver 4. p 10 gange, derefter 1 m på hver 3. p 18 gange = 13-13 (13-13) m. Efter sidste aflukning sættes alle m på en tråd til hals, arb måler ca 64-64 (65-66) cm.

Montering: Sy ærmesømmene og sidesømmene. Sy raglansømmene (der er beregnet 1 m til søm i hver side af ærmet, for-/rygstk), og sy sammen midt under ærmerne. Saml m fra tråden op rundt i halsen på ærmep 4 med off-white og strik "patent" i 9-10 (11-11) cm, luk elastisk af.
Blusens mål op til skulderen = ca 66-68 (72-76) cm.

Diagram

Wilmy Van Rooij 16.10.2018 - 15:37:

Hallo, ik begrijp niet hoe ik nu de raglan in het achterpand moet maken. Ik ben maat xl aan het breien, en begrijp niks van de minderingen en van de kantsteken die genoemd worden. Ik heb tot nu toe elke eerste steek van de naald in ribbelsteek gebreid, kantsteek, en bij de raglan staat dat ik 3kantsteken moet maken. kunt u mij uitleggen hoe ik nu te werk moet gaan?

Marie 12.09.2018 - 10:30:

Bonjour, Lorsque je commence les diminutions pour le raglan (après les 3 premières mailles du rang - lisière +2- et avant les 3 dernières), je perds complètement le motif de la maille anglaise. A partir du raglan, les mailles sont "mélangées" et ne forment plus les "lignes" du bas du corps :( Je l'ai fait en taille M avec des diminutions sur rang endroit, tous les 4 rangs. Qu'est ce que j'ai loupé à votre avis ? Merci !

DROPS Design 12.09.2018 kl. 12:51:

Bonjour Marie, quand on commence le raglan, on tricote 1 m point mousse, 2 m jersey, côtes comme avant et on termine par 2 m jersey et 1 m point mousse. Les diminutions du raglan se font juste après les 2 m jersey en début de rang et juste avant les 2 m jersey en fin de rang, les côtes vont ainsi être "mangées" par les diminutions (= qui se tricotent en jersey) et les 2 m jersey forment la ligne du raglan avec la maille diminuée. Continuez ensuite à tricoter les mailles en côtes anglaises comme avant: les mailles doubles au-dessus des mailles doubles et les mailles endroit au-dessus des mailles endroit. Bon tricot!

Cheryl 09.04.2018 - 15:47:

Please can you tell me how to decrease 1st 3 times every 4th row please

DROPS Design 09.04.2018 kl. 16:11:

Dear Cheryl, work *1 row with dec, 3 rows without dec* and repeat from *-* a total of 2 times, work 1 more row with dec = you have decreased a total of 3 times every 4th row. Happy knitting!

Cheryl Barham 04.04.2018 - 09:46:

Thank-you SO much for a speedy reply. I understand now.😀 Loving this pattern!

Cheryl Barham 03.04.2018 - 21:41:

Hello, I'm having difficulty understanding the neck shaping on the front. I've put the centre stitches on a holder but how do you decrease ? But I don't understand how to decrease the sides and add stitches to the centre holder?. Many thanks Cheryl

DROPS Design 04.04.2018 kl. 09:00:

Dear Cheryl, after you have slipped the middle sts on a st holder for neck, continue each side separately dec for raglan as before and slipping now on the same st holder 2 sts towards neck (= st holder) every other row a total of 3 times , you will have 6 sts more on the st holder. Work then 2nd side and continue the same way, dec for raglan and slipping on every 2nd row 2 sts towards neck on the st holder a total of 3 times. Happy knitting!

Karoliina 06.02.2018 - 06:40:

Kokeilen vielä kerran: Ohjeessa sanotaan, että patenttineuleen 1. Krs (eli oikean puolen kerros) neulotaan kokonaan oikein. Kaksoissilmukan videolla neuvotaan kuitenkin, että kaksoisilmukat (jotka neulotaan vaatteen nurjalle puolelle) neulottaisiin oikealla puolella nurin. Kuinka tässä puserossa tulee toimia? Videon ohjeen vai puseron ohjeen mukaan? Puseron ohjeen mukaan tehtynä pinta ei näytä samalta kuin kuvassa...

DROPS Design 22.03.2018 kl. 14:41:

Hei, tässä puserossa oikean puolen kerrokset neulotaan oikein.

Maxine 24.01.2018 - 21:13:

Jag älskar detta mönstret och vill gärna påbörja det men undrar ca hur många garnnystan som går åt till att sticka denna tröjan i stl M-L? På ett ungefär.

DROPS Design 25.01.2018 kl. 11:36:

Hei Maxine. I str medium trenger du 900 gram og i large trenger du 1000 gram, du finner også garnmengden til høyre/ eller under bildet på modellen. God Fornøyelse!

Karoliina 26.12.2017 - 13:26:

Ohjeessa sanotaan, että patenttineuleen 1. Krs (eli oikean puolen kerros) neulotaan kokonaan oikein. Kaksoissilmukan videolla neuvotaan kuitenkin, että kaksoisilmukat (jotka neulotaan vaatteen nurjalle puolelle) neulottaisiin oikealla puolella nurin. Kuinka tässä puserossa tulee toimia? Videon ohjeen vai puseron ohjeen mukaan? Puseron ohjeen mukaan tehtynä pinta ei näytä samalta kuin kuvassa...

Sylvia 21.12.2017 - 21:59:

Thanks a lot! And Merry Christmas to you.

Sylvia 20.12.2017 - 20:40:

Would it be possible to translate this pattern into Polish? It's perfect! Thank you in advance;)

DROPS Design 21.12.2017 kl. 07:45:

Hi Sylvia. I have sent your request to our Polish translator, so I hope it will be translated soon. Merry Christmas. Best regards Drops design

Kommentere opskrift DROPS 60-21