DROPS / 207 / 22

Winter Fjords Jacket by DROPS Design

Gebreid vest met ronde pas in DROPS Air. Het werk wordt van boven naar beneden gebreid met Scandinavisch patroon. Maten S – XXXL.

DROPS Design: Patroon nr. ai-233
Garengroep C of A + A
-------------------------------------------------------

200-250-250-250-300-350 g kleur 05, bruin
50-50-50-50-50-50 g kleur 01, naturel
50-50-50-50-50-50 g kleur 02, tarwe
50-50-50-50-50-50 g kleur 06, zwart
50-50-50-50-50-50 g kleur 21, zeeblauw
50-50-50-50-50-50 g kleur 26, beige
50-50-50-50-50-50 g kleur 27, zeegroen

STEKENVERHOUDING:
16 steken in de breedte en 20 naalden in de hoogte met tricotsteek/Scandinavisch patroon = 10 x 10 cm.

NAALDEN:
DROPS NAALDEN ZONDER KNOP MAAT 5.5 MM.
DROPS RONDBREINAALD 5.5 MM: Lengte 40 cm en 80 cm voor tricotsteek/Scandinavisch patroon.
DROPS NAALDEN ZONDER KNOP MAAT 4 MM.
DROPS RONDBREINAALD 4 MM: Lengte 80 cm voor de boordsteek.
De naalddikte is slechts een richtlijn. Als u te veel steken heeft op 10 cm, ga dan verder met een grotere naald. Als u te weinig steken heeft op 10 cm, ga dan verder met een kleinere naald.

DROPS PARELMOERKNOPEN, Gebogen (wit) NR 522: 6-6-7-7-7-7 stuks.

DROPS Air mix DROPS Air mix 3.90 € /50g
Wolplein.nl
Bestel
DROPS Air uni colour DROPS Air uni colour 3.90 € /50g
Het garen om dit patroon van te maken kunt u vanaf 39.00€ krijgen. Lees meer.

Instructies voor het patroon

UITLEG VOOR HET PATROON:

-------------------------------------------------------

RIBBEL/RIBBELSTEEK (heen en weer gebreid):
Brei alle naalden recht.
1 ribbel = Brei 2 naalden recht.
.

PATROON:
Zie telpatronen A.1 tot A.3. (A.3 laat zien in welke kleur de biezen worden gebreid). De telpatronen laten alle naalden in het patroon aan de goede kant zien.
LET OP: Om het omslagsymbool beter te kunnen zien, zijn er 2 verschillende symbolen gebruikt in de telpatronen. Beide omslagen worden gedraaid gebreid op de volgende naald om gaatjes te voorkomen.

BIEZEN:
De biezen worden in de achtergrondkleur gebreid in het patroon. De kleuren zijn te zien in telpatroon A.3.

TIP VOOR HET MEERDEREN-1 (verdeeld):
Om uit te rekenen hoe u verdeeld meerdert, neem het totaal aantal steken op de naald (dus 92 steken) minus de biezen (dus 10 steken) en deel de overgebleven steken door het aantal te maken meerderingen (dus 9) = 9.1.
In dit voorbeeld, meerdert u door 1 omslag te maken na ongeveer elke 9e steek. Meerder niet op de biezen. Brei op de volgende naald (verkeerde kant) de omslagen gedraaid om gaatjes te voorkomen.

TIP VOOR HET MEERDEREN-2 (voor de zijkanten van het lijf):
Alle meerderingen worden aan de goede kant gebreid!
Brei tot er 2 steken over zijn voor de markeerdraad, maak 1 omslag, 4 recht (de markeerdraad zit tussen deze 4 steken) maak 1 omslag (= 2 steken gemeerderd op elke markeerdraad; 4 steken gemeerderd op de naald).
Brei op de volgende naald de omslag gedraaid averecht om gaatjes te voorkomen. Brei dan de nieuwe steken in tricotsteek.

TIP VOOR HET MINDEREN (voor de mouwen):
Minder 1 steek aan elke kant van de markeerdraad als volgt: Brei tot er 3 steken over zijn voor de markeerdraad, 2 recht samen, 2 recht (de markeerdraad zit tussen deze 2 steken), 1 steek recht afhalen, 1 recht en haal de afgehaalde steek over de gebreide steek.

KNOOPSGATEN:
Brei knoopsgaten op de rechter voorbies (als het kledingstuk gedragen wordt). Brei aan de goede kant als er 3 steken over zijn op de naald als volgt: Maak 1 omslag, 2 recht samen en 1 recht. Brei op de volgende naald (verkeerde kant) de omslag recht zodat er een gaatje ontstaat.
Het eerste knoopsgat wordt gebreid als de boordsteek op de hals 3 cm meet. Brei dan de andere 5-5-6-6-6-6 knoopsgaten met ongeveer 10½-10½ -9½ -9½-10-10 cm tussen elk.

-------------------------------------------------------

BEGIN HET WERK HIER:

-------------------------------------------------------

VEST – KORTE SAMENVATTING VAN HET WERK:
Het werk wordt heen en weer gebreid met de rondbreinaald, van boven naar beneden. De mouwen worden in de rondte gebreid met een korte rondbreinaald/breinaalden zonder knop. De biezen worden gebreid in de achtergrondkleur - lees BIEZEN!

HALS:
Zet 92-96-100-104-112-116 steken op met rondbreinaald 4 mm en zwart. Brei 1 naald averecht aan de verkeerde kant en brei dan boordsteek als volgt (eerste naald aan de goede kant): 5 voorbiessteken in RIBBELSTEEK – lees beschrijving hierboven, (2 recht, 2 averecht) tot er 7 steken over zijn op de naald, brei 2 recht en eindig met 5 voorbiessteken in ribbelsteek. Ga verder met deze boordsteek heen en weer gebreid voor 3 cm – pas aan zodat de volgende naald aan de goede kant is. Denk om de knoopsgaten op de rechter voorbies – lees beschrijving hierboven!

PAS:
Ga verder met rondbreinaald 5.5 mm en brei 1 naald recht aan de goede kant terwijl u tegelijkertijd 9-15-16-17-19-25 steken verdeeld meerdert – lees TIP VOOR HET MEERDEREN-1 = 101-111-116-121-131-141 steken. Brei 3 naalden met tricotsteek en 5 voorbiessteken in ribbelsteek aan elke kant. Brei nu in patroon als volgt: 5 voorbiessteken in ribbelsteek, A.1 (= 1 steek), herhaal A.2 (= 5 steken) tot er 5 steken over zijn op de naald (= in totaal 18-20-21-22-24-26 herhalingen van A.2 in de breedte), 5 voorbiessteken in ribbelsteek. DENK OM DE STEKENVERHOUDING! Als A.1 en A.2 klaar zijn in de hoogte, zijn er 227-251-263-275-299-323 steken op de naald. Het werk meet ongeveer 24 cm vanaf de opzetrand naar beneden. Ga verder met bruin tot het werk 25-27-29-31-33-35 cm meet, meerder TEGELIJKERTIJD als het werk 24-25-27-29-31-33 cm meet, 0-0-7-9-11-13 steken verdeeld – denk om TIP VOOR HET MEERDEREN-1 = 227-251-270-284-310-336 steken. De volgende naald aan de verkeerde kant wordt als volgt gebreid: Brei de eerste 36-39-42-45-50-55 steken (= linker voorpand), plaats de volgende 47-52-56-57-60-63 steken op een hulpdraad voor de mouw, zet 8-8-8-10-10-10 nieuwe steken op de naald (= in zijkant onder de mouw), brei de volgende 61-69-74-80-90-100 steken (= achterpand), plaats de volgende 47-52-56-57-60-63 steken op een hulpdraad voor de mouw, zet 8-8-8-10-10-10 nieuwe steken op de naald (= in zijkant onder de mouw) en brei de volgende 36-39-42-45-50-55 steken (= rechter voorpand). Het lijf en mouwen worden apart verder gebreid. HET WERK WORDT NU VANAF HIER GEMETEN!

LIJF:
= 149-163-174-190-210-230 steken. Voeg een markeerdraad in aan elke kant in het midden van de 8-8-8-10-10-10 opgezette steken onder elke mouw (= 4-4-4-5-5-5 nieuwe steken aan elke kant van de hulpdraden). Ga verder heen en weer gebreid met bruin, brei tricotsteek en 5 voorbiessteken in ribbelsteek aan elke kant richting midden voor. Als het werk 4 cm meet, meerder dan 1 steek aan elke kant van beide markeerdraden – lees TIP VOOR HET MEERDEREN-2. Herhaal het meerderen als het werk 16 cm meet = 157-171-182-198-218-238 steken. Als het werk 31 cm meet, meerder dan 23-25-26-30-30-34 steken verdeeld = 180-196-208-228-248-272 steken. Ga verder met rondbreinaald 4 mm en brei boordsteek als volgt: 5 voorbiessteken in ribbelsteek, (2 recht/ 2 averecht) tot er 7 steken over zijn op de naald, 2 recht en brei 5 voorbiessteken in ribbelsteek. Als de boordsteek 4 cm meet, kant dan af met recht boven recht en averecht boven averecht; zorg ervoor dat de afkantrand niet te strak wordt, u kunt afkanten met een naald in een grotere maat als dit een probleem is. Het vest meet ongeveer 60-62-64-66-68-70 cm vanaf de schouder naar beneden midden voor.

MOUW:
Plaats de 47-52-56-57-60-63 steken van de hulpdraad aan de ene kant van het werk op korte rondbreinaald/breinaalden zonder knop maat 5.5 mm en neem (met bruin) 1 steek op in elk van de 8-8-8-10-10-10 opgezette steken onder de mouw = 55-60-64-67-70-73 steken. Voeg 1 markeerdraad in, in het midden van de 8-8-8-10-10-10 steken (= 4-4-4-5-5-5 nieuwe steken aan elke kant van de markeerdraad. Begin de naald hier en brei in tricotsteek in de rondte met bruin. Als het werk 4-4-4-4-4-5 cm meet vanaf de scheiding, minder dan 2 steken onder de mouw – lees TIP VOOR HET MINDEREN. Minder zo iedere 3-2½-2-2-2-1½ cm in totaal 10-12-13-13-14-15 keer = 35-36-38-41-42-43 steken. Als het werk 37-36-34-33-31-30 cm meet, meerder dan 5-4-6-7-6-9 steken verdeeld = 40-40-44-48-48-52 steken. Ga verder met breinaalden zonder knop maat 4 mm en brei 4 cm boordsteek (= 2 recht/ 2 averecht); zorg ervoor dat de afkantrand niet te strak wordt, u kunt afkanten met een naald in een grotere maat als dit een probleem is. De mouw meet 41-40-38-37-35-34 cm vanaf de scheiding. Brei de andere mouw op dezelfde manier.

Telpatroon

= zwart
= zeegroen
= bruin
= naturel
= tarwe
= zeeblauw
= beige
= maak 1 omslag tussen 2 steken. Brei op de volgende naald (verkeerde kant) de omslag gedraaid averecht om een gaatje te voorkomen
= maak 1 omslag tussen 2 steken. Brei op de volgende naald (verkeerde kant) de omslag gedraaid averecht om een gaatje te voorkomen

Heeft u hulp nodig voor dit patroon?

Bedankt dat u een patroon van DROPS Design kiest. We zijn er trots op dat we patronen aanbieden die correct en makkelijk te volgen zijn. Alle patronen zijn uit het Noors vertaald en u kunt altijd het origineel patroon controleren (DROPS 207-22) voor de afmetingen en de berekiningen.

Laat een opmerking achter voor DROPS 207-22