DROPS / 202 / 18

Berry Diamond by DROPS Design

Gebreide trui met raglan en ballonmouwen in DROPS Air. Het werk wordt van boven naar beneden gebreid met kantpatroon. Maten S - XXXL.

DROPS Design: Patroon nr. ai-189
Garengroep C of A + A
-------------------------------------------------------

300-300-350-350-400-450 g kleur 23, koraal

STEKENVERHOUDING:
16 steken in de breedte en 20 naalden in de hoogte met tricotsteek = 10 x 10 cm.

NAALDEN:
DROPS NAALDEN ZONDER KNOP MAAT 5.5 MM.
DROPS RONDBREINAALD 5.5 MM: lengte 40 cm en 80 cm voor tricotsteek.
DROPS NAALDEN ZONDER KNOP MAAT 4.5 MM.
DROPS RONDBREINAALD 4.5 MM: lengte 40 cm en 80 cm voor de boordsteek.

DROPS Air mix DROPS Air mix 3.90 € /50g
Wolplein.nl
Bestel
DROPS Air uni colour DROPS Air uni colour 3.90 € /50g
Het garen om dit patroon van te maken kunt u vanaf 23.40€ krijgen. Lees meer.

Instructies voor het patroon

UITLEG VOOR HET PATROON:

-------------------------------------------------------

TIP VOOR HET MEERDEREN/MINDEREN (verdeeld):
Om uit te rekenen hoe u verdeeld meerdert/mindert, neem het totaal aantal steken op de naald (dus 78 steken) en deel deze door het aantal te maken meerderingen/minderingen (dus 10) = 7.8.
In dit voorbeeld, meerdert u door 1 omslag te maken na ongeveer elke 8e steek. Brei op de volgende naald de omslagen gedraaid recht om gaatjes te voorkomen.
Bij het minderen breit u ongeveer elke 7e en 8e steek recht samen.

PATROON:
Zie telpatronen A.1 tot A.8. Kies het telpatroon voor uw maat (geldt voor A.8).

TIP VOOR HET MINDEREN (voor de mouwen):
Minder 1 steek aan elke kant van de markeerdraad als volgt: Brei tot er 3 steken over zijn voor de markeerdraad, brei 2 recht samen, 2 recht, (de markeerdraad zit tussen deze steken), 1 steek recht afhalen, 1 recht en haal de afgehaalde steek over de gebreide steek.

-------------------------------------------------------

BEGIN HET WERK HIER:

-------------------------------------------------------

TRUI - KORTE SAMENVATTING VAN HET WERK:
De hals, de pas en het lijf worden in de rondte gebreid met de rondbreinaald vanaf de overgang tussen de mouw en het achterpand, van boven naar beneden. De mouwen worden in de rondte gebreid met de korte rondbreinaald/breinaalden zonder knop, van boven naar beneden.

HALS:
Zet 76-80-84-88-92-96 steken op met rondbreinaald 4.5 mm en Air. Brei 1 naald recht. Brei dan 3 cm boordsteek (= 2 recht / 2 averecht). Brei 1 naald recht terwijl u 10 steken verdeeld meerdert in alle maten – lees TIP VOOR HET MEERDEREN/MINDEREN = 86-90-94-98-102-106 steken. Ga verder met rondbreinaald 5.5 mm. Brei dan de pas zoals beschreven hieronder.

PAS:
De eerste naald wordt als volgt gebreid: Brei A.1 over 29 steken (= achterpand), brei 2 steken in tricotsteek (= raglanlijn), maak 1 omslag, 10-12-14-16-18-20 steken in tricotsteek (= mouw), 1 omslag, 2 steken in tricotsteek (= raglanlijn), brei A.1 over 29 steken (= voorpand), 2 steken in tricotsteek (= raglanlijn), 1 omslag, 10-12-14-16-18-20 steken in tricotsteek (= mouw), maak 1 omslag en 2 steken in tricotsteek (= raglanlijn). Er zijn nu 94-98-102-106-110-114 steken op de naald.
Ga verder met dit patroon, dus op de voor- en achterpanden meerdert u aan elke kant zoals te zien is in A.1. Op de mouwen meerdert u aan elke kant met een omslag aan elke kant van de steken in tricotsteek. De raglan lijn is altijd 2 steken in tricotsteek. Meerder zo op iedere 2e naald. Brei op de volgende naald de omslagen gedraaid recht om gaatjes te voorkomen. Brei op de mouwen de gemeerderde steken in tricotsteek. Op de voor- en achterpanden breit u de gemeerderde steken in het patroon zoals te zien is in A.1. DENK OM DE STEKENVERHOUDING!
Als A.1 klaar is in de hoogte zijn er 158-162-166-170-174-178 steken op de naald.
Ga verder met de meerderingen op zowel de mouwen als de voor- en achterpanden, maar brei nu A.2 tot A.4 over de 47 steken in A.1 als volgt: Brei A.2 (= 2 steken), A.3 over 42 steken (= 3 herhalingen van 14 steken) en brei A.4 (= 3 steken). De raglanlijn en de mouwen worden zoals hiervoor gebreid.
Als u tot de naald gemarkeerd met een pijl in uw maat heeft gebreid, heeft u in totaal 18-21-22-24-26-29 keer gemeerderd vanaf het begin van de pas en zijn er 230-258-270-290-310-338 steken op de naald. Het werk meet ongeveer 21-24-25-27-29-32 cm vanaf de opzetrand midden voor.
Brei de volgende naald als volgt:
Brei 68-74-77-83-89-97 steken zoals hiervoor (= achterpand), plaats de volgende 44-52-54-56-58-62 steken op 1 hulpdraad voor de mouw, zet 8-8-10-10-12-12 nieuwe steken op de naald (= in de zijkant onder de mouw), brei de volgende 71-77-81-89-97-107 steken zoals hiervoor (= voorpand), plaats de volgende 44-52-54-56-58-62 steken op 1 hulpdraad voor de mouw, zet 8-8-10-10-12-12 nieuwe steken op de naald (= in zijkant onder de mouw)) en brei de laatste 3-3-4-6-8-10 steken zoals hiervoor (= achterpand). Knip de draad af. Het lijf en mouwen worden apart verder gebreid. HET WERK WORDT NU VANAF HIER GEMETEN!

LIJF:
= 158-170-182-198-218-238 steken. Voeg 1 markeerdraad in aan elke kant in het midden van de 8-8-10-10-12-12 opgezette steken onder elk mouw. Neem de markeerdraden mee tijdens het breien in de hoogte; ze markeren de zijkanten.
De eerste naald wordt als volgt gebreid (begin op de naald gemarkeerd met een pijl in uw maat zodat het patroon verder gaat): Brei 3-6-9-13-4-9 steken in tricotsteek, A.5a (= 15 steken), A.6a over de volgende 42-42-42-42-70-70 steken (= 3-3-3-3-5-5 herhalingen van 14 steken), brei A.7a (= 16 steken), 6-12-18-26-8-18 steken in tricotsteek (de markeerdraad zit in het midden van deze steken), brei A.5a (= 15 steken), A.6a over de volgende 42-42-42-42-70-70 steken (= 3-3-3-3-5-5 herhalingen van 14 steken), brei A.7a (= 16 steken) en eindig met 3-6-9-13-4-9 steken in tricotsteek.
Herhaal A.5a tot A.7a in de hoogte (de overgebleven steken worden gebreid zoals hiervoor) tot het werk ongeveer 4-5-4-6-4-4 cm meet vanaf de scheiding – pas zo aan dat u eindigt na een hele herhaling in de hoogte.
Ga dan verder met A.5b tot A.7b, de overgebleven steken worden zoals hiervoor gebreid. Brei tot A.5b tot A.7b 1 keer in de hoogte zijn gebreid. Ga dan verder in tricotsteek over alle steken. Als het werk 28-27-28-28-28-27 cm meet vanaf de scheiding, brei dan 1 naald recht terwijl u 30-34-38-38-42-50 steken verdeeld meerdert = 188-204-220-236-260-288 steken.
Ga verder met rondbreinaald 4.5 mm en brei 4 cm boordsteek (= 2 recht / 2 averecht). Kant dan losjes af met recht boven recht en averecht boven averecht, maar om te voorkomen dat de afkantrand te strak wordt, kunt u afkanten met naald 5.5 mm.

MOUW:
Plaats de 44-52-54-56-58-62 steken van de hulpdraad aan de ene kant van het werk op korte rondbreinaald/breinaalden zonder knop maat 5.5 mm en neem 1 steek op in elk van de 8-8-10-10-12-12 opgezette steken onder de mouw = 52-60-64-66-70-74 steken. Voeg 1 markeerdraad in, in het midden van de 8-8-10-10-12-12 steken onder de mouw en neem de markeerdraad mee tijdens het breien in de hoogte; het wordt gebruikt bij het minderen. Begin de naald bij de markeerdraad en brei in tricotsteek in de rondte. Als het werk 2 cm meet vanaf de scheiding, minder dan 2 steken midden onder de mouw (geldt niet voor maat XXL) – lees TIP VOOR HET MINDEREN. Minder zo iedere 2e naald in totaal 1-5-2-3-0-2 keer = 50-50-60-60-70-70 steken. Als het werk 7-8-8-6-8-6 cm meet brei dan in patroon in de rondte als volgt:
Brei A.8a over alle steken (= 5-5-6-6-7-7 herhalingen van 10 steken). Als A.8a klaar is zijn er 70-70-84-84-84-84 steken op de naald. Ga verder met A.8b. Herhaal A.8b in de hoogte tot het werk ongeveer 41-38-38-36-34-32 cm meet vanaf de scheiding (kortere afmetingen in de grotere maten vanwege bredere schouders en een langere mouwkop) – pas zo aan dat u eindigt na een hele herhaling in de hoogte. Ga verder met A.8c. Als A.8c klaar is zijn er 35-35-42-42-42-42 steken op de naald. Brei 1 naald recht terwijl u 3-3-6-6-2-2 steken verdeeld mindert = 32-32-36-36-40-40 steken. Ga verder met breinaalden zonder knop maat 4.5 mm en brei boordsteek (= 2 recht / 2 averecht) voor 5 cm. Kant dan losjes af met recht boven recht en averecht boven averecht, maar om te voorkomen dat de afkantrand te strak wordt kunt u afkanten met naald 5.5 mm. De mouw meet ongeveer 48-45-45-43-41-39 cm vanaf de scheiding. Brei de andere mouw op dezelfde manier.

Dit patroon is gecorrigeerd. .

Gewijzigd online: 26.09.2019
Nieuwe telpatronen: A.5 en A.7 (naald 15 miste eenOMSLAG).
A.6 (naald 23 miste een OMSLAG)

Telpatroon

= recht
= maak 1 omslag tussen 2 steken (= gaatje)
= maak 1 omslag tussen 2 steken; brei op de volgende naald de omslag gedraaid (= GEEN gaatje)
= 2 recht samen
= 1 steek recht afhalen, 1 recht en haal de afgehaalde steek over de gebreide steek
= 1 steek recht afhalen, 2 recht samen en haal de afgehaalde steek over de samengebreide steken
= geen steek in dit vierkant, ga gelijk verder met het volgende symbool in het telpatroon
= laatste meerdering op de voor- en achterpanden

Heeft u hulp nodig voor dit patroon?

Bedankt dat u een patroon van DROPS Design kiest. We zijn er trots op dat we patronen aanbieden die correct en makkelijk te volgen zijn. Alle patronen zijn uit het Noors vertaald en u kunt altijd het origineel patroon controleren (DROPS 202-18) voor de afmetingen en de berekiningen.

Kinga 09.11.2019 - 23:52:

Hei! Jeg sliter med økningen på begynnelsen av A1. Jeg skal fra 90 til 98 masker men i følge oppskrifta så skal jeg bare lage 4 ekstra kast om pinnen. Misforstår jeg noe nå?

DROPS Design 11.11.2019 kl. 13:24:

Hei Kinga. Husk de 2 kastene i A.1 også (A.1 strikkes 2 ganger = 4 økninger) + de 4 som er beskrevet i oppskriften = 8 økninger på 1. omgang = 98 masker. God Fornøyelse!

Astrid Louise Løvlie 26.10.2019 - 18:10:

Jeg får ikke masketallet til å stemme for str S etter A2.-A.4. For ermene står det at det skal være 44 masker, men 14 startmasker med 18 økninger gir femti masker, og for for og bakstykke ender jeg opp med 65. Så summen blir 230, men fordelingen feil. Kan dere hjelpe med hvordan fordelingen skal være og hvordan arbeidet blir videre?

Ingrid 20.10.2019 - 10:45:

Laatste stuk pas/eerste stuk lijf komt niet uit. Als ik in maat L - 77 steken, 54 op hulpdraad, 10 opzetten, 81 steken, 54 op huldraad en 10 opzetten - gedaan heb, houd ik er geen 4 over voor de laatst 4 steken. Daarna is het mij ook niet duidelijk waar je begint nadat je de draad hebt afgeknipt. Helpen jullie mij verder?

Nguyễn Thu Thảo 12.10.2019 - 13:36:

I am 1m60 80kg, which size i should choose?

DROPS Design 14.10.2019 kl. 09:22:

Dear Mrs Thu Thảo , measure a similar garment you have and like the shape and compare these measurements to those in meeasurement chart, this will then help you to choose the matching size. Read more about schematic drawing here. Happy knitting!

Eva Karlsen 15.09.2019 - 14:10:

Hei ! Jeg har kommet til første økning av A8 på armen . Det skal her økes 1 maske først og sist på rapporten . Det blir da 2 kast etter hverandre ....forstår jeg det riktig ???

DROPS Design 16.09.2019 kl. 13:47:

Hei Eva. Litt usikker på hva du mener. Når du starter med erme og diagram A.8a strikker du 2 omganger glattstrikk før du starter med økningene og økningene er ca midt i diagrammet. Hvor står det at det skal økes med 1 maske først og sist i rapporten? Og hvilken str strikker du? Mvh DROPS design

Eva 10.09.2019 - 19:29:

Hvorfor skal det økes på bolen før en strikker vrangborden ?? Kan jeg sløyfe det ??

DROPS Design 11.09.2019 kl. 10:10:

Hei Eva, Dette er foreslått for å hindre at vrangborden blir stram. Du kan gjerne sløyfe det hvis du vil. God fornøyelse!

Turid 15.08.2019 - 20:31:

Hvorfor skal tråden klippes etter deling av armer osv? Skjønner ikke hvor omgangen skal begynne !

DROPS Design 06.09.2019 kl. 10:37:

Hej Turid, du starter nu omgangen i den ene side ved mærketråden. God fornøjelse!

Silje 30.07.2019 - 10:25:

Det er noe feil i oppdelingmaskene etter du har, strikket opp til angitt str på mønster a2 til a4...

Cristine 03.06.2019 - 01:17:

Hi, I can't seem to find the pattern "A.7a" on this page.

DROPS Design 03.06.2019 kl. 10:06:

Hi Christine. We'll upload A.7 shortly. Thank's for letting us know it was missing. Happy knitting

Helinä 02.06.2019 - 09:24:

Miksi sama kavennus ohjeistetaan tekemään eri tavoilla? Esim. tässä ohjeessa hihojen kavennusvinkki: 2 o yhteen on käytännössä sama kuin "nosta 1 silmukka oikein neulomatta, 1 silmukka oikein, vedä nostettu silmukka neulotun silmukan yli". Sama asia, ensimmäinen yhdellä kertaa ja jälkimmäinen vaiheittain tehtynä. Kavennus taipuu kummassakin neuleen suuntaan. Jos haluttaisiin kavennus eri suuntaan, pitäisi tehdä 1o, nosta seuraava äsken neulotun yli (neulesuuntaa vastaan).

Laat een opmerking achter voor DROPS 202-18