DROPS / 202 / 17

Berry Diamond Cardigan by DROPS Design

Ylhäältä alas neulottu jakku DROPS Air-langasta. Työssä on raglanlinjat, pussihihat ja pitsineuletta. Koot S-XXXL.

DROPS Design: Malli ai-188
Lankaryhmä C tai A + A
-------------------------------------------------------

300-300-350-350-400-450 g väriä 23, koralliriutta

DROPS PYÖRÖPUIKOT NRO 5,5 tai käsialan mukaan: Pituus 40 cm ja 80 cm, sileään neuleeseen.
DROPS SUKKAPUIKOT NRO 4,5.
DROPS PYÖRÖPUIKKO NRO 4,5: Pituus 80 cm, joustinneuleeseen.
Mikäli saat liikaa silmukoita per 10 cm, vaihda paksumpiin puikkoihin. Jos saat liian vähän silmukoita per 10 cm, vaihda ohuempiin puikkoihin.

DROPS HELMIÄISNAPPI, Kaareva (valkoinen) NRO 522: 5-5-5-6-6-6 kpl.

Saat tämän mallin langat alkaen 24.00€. Lue lisää.

Mallin ohjeet

OHJE:

-------------------------------------------------------

Laske kuinka usein kerroksella lisätään/kavennetaan seuraavasti: Laske kerroksen silmukkaluku (esim. 88 silmukkaa), miinus etureunat (esim. 10 silmukkaa) ja jaa loput silmukat lisäysten/kavennusten määrän kanssa (esim. 9) = 8,7.
Tässä esimerkissä lisätään tekemällä 1 langankierto n. joka 9.silmukan jälkeen. Seuraavalla kerroksella (nurja puoli) langankierrot neulotaan kiertäen nurin, jottei muodostuisi reikiä. Älä tee lisäyksiä etureunojen kohdalla.
Tämän esimerkin kavennukset tehdään neulomalla n. joka 8. ja joka 9.silmukka yhteen.

MALLINEULE:
Katso ruutupiirrokset A.1-A.14. Katso halutun koon piirros (A.14). Piirrokset näyttävät mallineuleen kaikkia kerroksia oikealta puolelta katsottuna.

NAPINLÄPI:
Tee napinlävet oikeaan etureunaan (kun vaate puetaan päälle). Tee napinläpi työn oikealta puolelta, kun kerroksella on jäljellä 3 silmukkaa, seuraavasti: Tee 1 langankierto puikolle, neulo seuraavat 2 silmukkaa oikein yhteen ja neulo viimeinen silmukka oikein. Seuraavalla kerroksella langankierto neulotaan oikein, jolloin työhön muodostuu reikä.
Ensimmäinen napinläpi tehdään, kun pääntien reunuksen joustinneuleen pituus on n. 1½-2 cm. Seuraavat 4-4-4-5-5-5 napinläpeä tehdään aina n. 9½-10-10-9-9½-10 cm:n välein.

KAVENNUSVINKKI (hihat):
Kavenna merkkilangan molemmin puolin 1 silmukka seuraavasti: Neulo kunnes merkkilankaa edeltää 3 silmukkaa, neulo 2 silmukkaa oikein yhteen, neulo 2 silmukkaa oikein (merkkilanka on näiden silmukoiden keskellä), nosta 1 silmukka oikein neulomatta, 1 silmukka oikein, vedä nostettu silmukka neulotun silmukan yli.

-------------------------------------------------------

ALOITA TYÖ TÄSTÄ:

-------------------------------------------------------

JAKKU: LYHYT YLEISKATSAUS TYÖSTÄ:
Pääntien reunus, kaarroke ja etu-/takakappaleet neulotaan tasona pyöröpuikolla keskeltä edestä alkaen, ylhäältä alas. Hihat neulotaan suljettuna neuleena lyhyellä pyöröpuikolla/sukkapuikoilla, ylhäältä alas.

PÄÄNTIEN REUNUS:
Luo 88-92-96-100-104-108 silmukkaa (sisällyttäen 5 reunasilmukkaa kummassakin etureunassa) pyöröpuikolle nro 4,5 Air-langalla. Neulo 1 kerros nurin nurjalta puolelta. Jatka neulomalla seuraavasti (1.kerros = oikea puoli): 5 AINAOIKEINNEULOTTUA (lue selitys yllä) reunasilmukkaa, *2 silmukkaa oikein, 2 silmukkaa nurin*, toista *-* kunnes jäljellä on 7 silmukkaa, neulo 2 silmukkaa oikein ja neulo lopuksi 5 ainaoikeinneulottua reunasilmukkaa. Neulo 3 cm joustinneuletta tähän tapaan. Neulo 1 kerros oikein oikealta puolelta ja lisää tasavälein joka kokoon 9 silmukkaa (lue LISÄYS-/KAVENNUSVINKKI) = 97-101-105-109-113-117 silmukkaa. Vaihda pyöröpuikkoon nro 5,5. Neulo 1 kerros nurin nurjalta puolelta, lukuun ottamatta 5 ainaoikeinneulottua reunasilmukkaa kummassakin reunassa. Neulo sitten kaarroke alla olevan ohjeen mukaisesti.

KAARROKE:
Ensimmäinen kerros (= oikea puoli) neulotaan näin: 5 ainaoikeinneulottua reunasilmukkaa, neulo mallineuletta piirroksen A.1 mukaisesti (= 15 silmukkaa), neulo 2 silmukkaa sileää neuletta (= raglanlinja), tee 1 langankierto puikolle, neulo 10-12-14-16-18-20 silmukkaa sileää neuletta (= hiha), tee 1 langankierto puikolle, neulo 2 silmukkaa sileää neuletta (= raglanlinja), neulo mallineuletta piirroksen A.2 mukaisesti (= 29 silmukkaa), neulo 2 silmukkaa sileää neuletta (= raglanlinja), tee 1 langankierto puikolle, neulo 10-12-14-16-18-20 silmukkaa sileää neuletta (= hiha), tee 1 langankierto puikolle, neulo 2 silmukkaa sileää neuletta (= raglanlinja), neulo mallineuletta piirroksen A.3 mukaisesti (= 15 silmukkaa) ja neulo lopuksi 5 ainaoikeinneulottua reunasilmukkaa. Työssä on nyt 105-109-113-117-121-125 silmukkaa.
Jatka mallineuletta tähän tapaan. Eli tee etu- ja takakappaleiden kummassakin reunassa lisäykset piirrosten A.1, A.2 ja A.3 mukaisesti. Tee hihojen kummassakin reunassa lisäykset 1 langankierrolla sileän neuleen silmukoiden molemmin puolin. Raglanlinjassa on aina 2 silmukkaa sileää neuletta. Toista tällaiset lisäykset joka 2.kerros (eli jokaisella oikean puolen kerroksella). Seuraavalla kerroksella (nurja puoli) langankierrot neulotaan kiertäen nurin, jottei muodostuisi reikiä. Hihojen lisätyillä silmukoilla neulotaan sileää neuletta. Etu- ja takakappaleiden lisätyillä silmukoilla neulotaan mallineuletta piirrosten A.1, A.2 ja A.3 mukaisesti. TARKISTA NEULETIHEYS ja muista tehdä oikeaan etureunaan NAPINLÄVET (lue selitys yllä).
Kun olet neulonut piirrokset A.1, A.2 ja A.3 loppuun, työssä on 169-173-177-181-185-189 silmukkaa.
Jatka hihoissa ja etu-/takakappaleissa lisäyksiä kuten aiemmin, mutta neulo nyt piirrosten A.1-A.3 mallineuleen silmukoilla mallineuletta piirrosten A.4-A.8 mukaisesti näin: Neulo piirroksen A.1 mallineuleen silmukoilla mallineuletta piirroksen A.4 mukaisesti (= 24 silmukkaa). Neulo piirroksen A.2 mallineuleen 47 silmukalla mallineuletta seuraavasti: Neulo mallineuletta piirroksen A.5 mukaisesti (= 2 silmukkaa), neulo 42 silmukalla mallineuletta piirroksen A.6 mukaisesti (= 3 kpl 14 silmukan mallikertaa) ja neulo mallineuletta piirroksen A.7 mukaisesti (= 3 silmukkaa). Neulo piirroksen A.3 mallineuleen silmukoilla mallineuletta piirroksen A.8 mukaisesti (= 24 silmukkaa). Jatka mallineuletta tähän tapaan. Neulo reunasilmukat, raglanlinjojen silmukat ja hihojen silmukat kuten aiemmin.
Kun olet neulonut ylös piirrokseen kokosi nuolella merkittyyn kerrokseen, kaarrokkeeseen on tehty yhteensä 18-21-22-24-26-29 lisäyskerrosta ja työssä on nyt 241-269-281-301-321-349 silmukkaa. Työn pituus keskiedun luomisreunasta mitattuna on n. 21-24-25-27-29-32 cm.
Seuraava kerros (= nurja puoli) neulotaan näin:
Neulo 41-44-46-50-54-59 silmukkaa kuten aiemmin (= etukappale), siirrä seuraavat 44-52-54-56-58-62 silmukkaa apulangalle hihaa varten, luo apulangan silmukoiden tilalle 8-8-10-10-12-12 silmukkaa (= sivussa hihan alla), neulo seuraavat 71-77-81-89-97-107 silmukkaa kuten aiemmin (= takakappale), siirrä seuraavat 44-52-54-56-58-62 silmukkaa apulangalle hihaa varten, luo apulangan silmukoiden tilalle 8-8-10-10-12-12 silmukkaa (= sivussa hihan alla) ja neulo loput 41-44-46-50-54-59 silmukkaa kuten aiemmin (= etukappale). Neulo etu-/takakappaleet ja hihat erikseen. KAIKKI MITAT OTETAAN JATKOSSA TÄSTÄ!

ETU- JA TAKAKAPPALE:
= 169-181-193-209-229-249 silmukkaa. Kiinnitä 1 merkkilanka työn kumpaankin sivuun, kummankin hihan alapuolelle luotujen 8-8-10-10-12-12 silmukan keskelle. Anna merkkilankojen kulkea työn mukana.
Ensimmäinen kerros (= oikea puoli) neulotaan seuraavasti (aloita mallineule piirrokseen kokosi nuolella merkitystä kerroksesta, jotta mallineule jatkuisi siitä mihin se jäi): 5 ainaoikeinneulottua reunasilmukkaa, neulo mallineuletta piirroksen A.9a mukaisesti (= 7 silmukkaa), neulo seuraavilla 14-14-14-14-28-28 silmukalla mallineuletta piirroksen A.10a mukaisesti (= 1-1-1-1-2-2 kpl 14 silmukan mallikertaa), neulo mallineuletta piirroksen A.11a mukaisesti (= 16 silmukkaa), neulo 6-12-18-26-8-18 silmukkaa sileää neuletta (merkkilanka on näiden silmukoiden keskellä), neulo mallineuletta piirroksen A.12a mukaisesti (= 15 silmukkaa), neulo seuraavilla 42-42-42-42-70-70 silmukalla mallineuletta piirroksen A.10a mukaisesti (= 3-3-3-3-5-5 kpl 14 silmukan mallikertaa), neulo mallineuletta piirroksen A.11a mukaisesti (= 16 silmukkaa), neulo 6-12-18-26-8-18 silmukkaa sileää neuletta (merkkilanka on näiden silmukoiden keskellä), neulo mallineuletta piirroksen A.12a mukaisesti (= 15 silmukkaa), neulo seuraavilla 14-14-14-14-28-28 silmukalla mallineuletta piirroksen A.10a mukaisesti (= 1-1-1-1-2-2 kpl 14 silmukan mallikertaa), neulo mallineuletta piirroksen A.13a mukaisesti (= 8 silmukkaa) ja neulo lopuksi 5 ainaoikeinneulottua reunasilmukkaa.
Toista piirrosten A.9a-A.13a mallikertoja (loput silmukat neulotaan kuten aiemmin), kunnes työn pituus jakokohdasta mitattuna on n. 4-5-4-6-4-4 cm ja olet neulonut kokonaisen mallikerran loppuun.
Neulo sitten mallineuletta piirrosten A.9b-A.13b mukaisesti, loput silmukat neulotaan kuten aiemmin. Jatka mallineuletta tähän tapaan, kunnes olet neulonut piirrokset A.9b-A.13b loppuun. Jatka neulomalla sileää neuletta, lukuun ottamatta 5 ainaoikeinneulottua reunasilmukkaa kummassakin etureunassa. Kun työn pituus jakokohdasta mitattuna on 28-27-28-28-28-27 cm, neulo 1 kerros työn nurjalta puolelta ja lisää tasavälein 31-35-39-39-43-51 silmukkaa = 200-216-232-248-272-300 silmukkaa.
Vaihda pyöröpuikkoon nro 4,5. Seuraava kerros (= oikea puoli) neulotaan näin: 5 ainaoikeinneulottua reunasilmukkaa, *2 silmukkaa oikein, 2 silmukkaa nurin*, toista *-* kunnes jäljellä on 7 silmukkaa, neulo 2 silmukkaa oikein ja neulo lopuksi 5 ainaoikeinneulottua reunasilmukkaa. Neulo 4 cm joustinneuletta tähän tapaan. Päätä silmukat löyhästi ainaoikeaa ja joustinneuletta neuloen. Päätä tarvittaessa silmukat pyöröpuikolla nro 5,5, jotta päätösreunasta tulisi tarpeeksi joustava.

HIHA:
Ota toisen sivun apulangalla odottavat 44-52-54-56-58-62 silmukkaa lyhyelle pyöröpuikolle/sukkapuikoille nro 5,5 ja poimi lisäksi jokaisesta hihan alapuolelle luodusta 8-8-10-10-12-12 silmukasta 1 silmukka = 52-60-64-66-70-74 silmukkaa. Kiinnitä 1 merkkilanka hihan alapuolelta poimittujen 8-8-10-10-12-12 silmukan keskelle ja anna merkkilangan kulkea työn mukana, tämän merkkilangan kohdalla tehdään myöhemmin kavennukset. Kerroksen vaihtumiskohta on merkkilangan kohdalla. Neulo sileää neuletta suljettuna neuleena. Kun työn pituus jakokohdasta mitattuna on 2 cm, kavenna keskellä hihan alla 2 silmukkaa (lue KAVENNUSVINKKI). Toista tällaiset kavennukset joka 2.kerros yhteensä 1-5-2-3-0-2 kertaa = 50-50-60-60-70-70 silmukkaa. Kun työn pituus on 7-8-8-6-8-6 cm, neulo mallineuletta suljettuna neuleena seuraavasti:
Neulo kaikilla silmukoilla mallineuletta piirroksen A.14a mukaisesti (= 5-5-6-6-7-7 kpl 10 silmukan mallikertaa). Kun olet neulonut piirroksen A.14a loppuun, työssä on 70-70-84-84-84-84 silmukkaa. Jatka neulomalla mallineuletta piirroksen A.14b mukaisesti. Toista piirroksen A.14b mallikertaa, kunnes työn pituus jakokohdasta mitattuna on n. 41-38-38-36-34-32 cm (suurimmissa koissa on lyhyemmät mitat, koska niissä on leveämmät olat ja korkeammat hihanpyöriöt) ja olet neulonut kokonaisen mallikerran loppuun. Neulo nyt mallineuletta piirroksen A.14c mukaisesti. Kun olet neulonut piirroksen A.14c loppuun, työssä on 35-35-42-42-42-42 silmukkaa. Neulo 1 kerros oikein ja kavenna tasavälein 3-3-6-6-2-2 silmukkaa = 32-32-36-36-40-40 silmukkaa. Vaihda sukkapuikkoihin nro 4,5. Neulo 5 cm joustinneuletta (= 2 silmukkaa oikein / 2 silmukkaa nurin). Päätä silmukat löyhästi joustinneuletta neuloen. Päätä tarvittaessa silmukat sukkapuikoilla nro 5,5, jotta päätösreunasta tulisi tarpeeksi joustava. Hihan pituus jakokohdasta mitattuna on n. 48-45-45-43-41-39 cm. Neulo toinen hiha samoin.

Päivitetty nettiin: 17.10.2019
Uusi piirros A.4 (1. kerros)

Piirros

= oikea silmukka oikealta puolelta, nurja silmukka nurjalta puolelta
= tee 2 silmukan väliin 1 langankierto, seuraavalla kerroksella (nurja puoli) langankierto neulotaan nurin (= reikä)
= tee 2 silmukan väliin 1 langankierto, seuraavalla kerroksella (nurja puoli) langankierto neulotaan kiertäen nurin (= EI reikää)
= tämän ruudun silmukka on kavennettu pois työstä, siirry piirroksen seuraavaan merkkiin
= etukappaleiden ja takakappaleen viimeinen lisäys

Tarvitsetko opastusta ohjeeseen?

Kiitos, kun valitsit DROPS Design -ohjeen. Panostamme siihen, että ohjeemme ovat virheettömiä ja helppoja ymmärtää. Kaikki ohjeet käännetään norjasta ja voit aina tarkistaa mitat ja luvut alkuperäisestä ohjeesta (DROPS 202-17) .

Kommentit / Kysymykset (15)

Else Schott 19.11.2019 - 15:02:

I denne opskrift sætter man 16 masker af til ærmet. Herefter tages der ud 24 gange (str. XL) = 48 masker. 16+48=64, mener jeg. I opskriften står der, at man skal samle 54 masker op fra tråden. Jeg har 64. Hvad er der galt med min regnemaskine?

DROPS Design 21.11.2019 kl. 14:42:

Hej Else, 5 af maskerne fra hver side af ærmet strikkes med forstykket og bagstykket ifølge opskriften. God fornøjelse!

Hanne Annet Melsted 14.11.2019 - 21:52:

Hej. Er nu kommet så langt at jeg skal til at strikke ærmerne. Mønstrene der hedder 14 b og c findes ikke når opskriften printes. Mønstret slutter ved 14 a. Hvad gør jeg????? Med venlig hilsen Hanne

DROPS Design 19.11.2019 kl. 12:03:

Hei Hanne! Mønster A.14b og A.14c ligger i oppskriften. I diagram A. 14 er deler av diagrammet merket med klammer som er merket med a, b og c. Dette er mønstrene vi referer til som A.14a, A.14b og A.14c. Lykke til!

Chris 14.11.2019 - 17:07:

Bonjour, je lis : monter 88 mailles y compris 5 mailles de bordures de chaque côtés. Cela veut dire 88 + 10 mailles de bordures = 98 mailles au total ou 5 mailles de bordures - 77 mailles - 5 mailles de bordures? = 88 mailles au total Merci !

DROPS Design 15.11.2019 kl. 07:52:

Bonjour Chris, les mailles des bordures des devants sont comprises dans le nombre de mailles à monter, autrement dit, elles ne sont pas à ajouter, vous montez 88 m soit 78 m + 5 m de bordure devant de chaque côté. Bon tricot!

Poquet Lucy 03.11.2019 - 20:51:

Bonjour, Au rang 21 du diagramme A9b, j'ai bien 7 mailles. Je ne comprends pas la maille inexistante. En effet, il me reste bien ma 7 ème maille. Est ce que je dois après la 6 ème maille réaliser directement A10b rang 21 ? Merci pour votre aide.

DROPS Design 05.11.2019 kl. 08:04:

Bonjour Mme Poquet, aux rangs avec la case noire à la fin de A.9b, vous tricotez 6 m: 2 m end, 1 jeté, 1 dim, 2 m, puis vous tricotez A.10: 1 jeté (= c'est maintenant la dernière m de A.9), glissez la m suivante (= la 7ème m de A.9), tricotez les 2 premières m de A.10 ensemble à l'end, passez la m glissée par-dessus la m tricotée = c'est la 1ère m de A.10, 1 jeté (= 2ème m de A.10) et continuez A.10. Bon tricot!

Lucy Poquet 21.10.2019 - 19:20:

Bonjour Est il possible qu il y ait une erreur sur la diagramme A8 au niveau du 6 ème rang d'augmentation ? Je devrais avoir 229 ( je fais le modèle en taille L) et il ne m'en reste que 228. C'est au niveau de la dernière diminution, sur le diagramme A8,;avant le point mousse, qu il me manque une maille. J'ai repris tout mon rang et je ne vois pas où se trouve mon erreur. Merci pour votre aide.

DROPS Design 22.10.2019 kl. 10:39:

Bonjour Mme Poquet, A.8 semble juste, on a bien toujours 1 jeté pour chaque diminution du point ajouré + 1 jeté au début de A.8 tous les 2 rangs pour augmenter. Regardez si vous n'avez pas oublié un jeté au tour précédent. Vous pouvez mettre un marqueur entre chaque diagramme, ainsi, vous pouvez vérifier votre nombre de mailles à chaque tour. Bon tricot!

Lucy Poquet 16.10.2019 - 23:40:

Bonjour ! J'ai une difficulté sur le diagramme A4 ( je débute ). J'ai selon le diagramme 24 mailles, au rang suivant je devrai avoir 25 mailles. Or, quand je compte les diminutions, jetés et surjet je reste à 24 mailles notamment a cause du dernier motif ou je me trompe ? Merci !

DROPS Design 17.10.2019 kl. 10:11:

Bonjour Mme Poquet, il semble que vous ayez raison, à priori, la dernière diminution de A.4 (après le dernier jeté du point ajouré) est probablement en trop, nos stylistes vont vérifier et corriger le diagramme, merci pour votre retour. Bon tricot!

Elin Gamst 06.10.2019 - 16:50:

Hei kan ikke finne mønstret 9a/b og 10a/b i oppskriften .

DROPS Design 07.10.2019 kl. 13:11:

Hei Elin. Du finner a/b på høyre side av de aktuelle diagrammene (8 pinner av a og 42 pinner av b). God Fornøyelse!

Jonaina 05.10.2019 - 14:36:

Hej I texten står det att A.1 har 15 maskor men i diagramet har A.1 29 maskor. A.3 i diagramet visar 14 maskor men i texten står det 15 maskor. Varför står det olika antal maskor i texten och diagramet?

DROPS Design 07.10.2019 kl. 09:52:

Hei Jonaina Ingen feil i oppskriften. Diagram A.1 viser 15 masker i diagrammet og det står 15 masker i teksten. Mulig du har sett på diagrammet som står over (A.2), det har 29 masker. Diagram A.3 har 15 masker i diagrammet og det står 15 masker i oppskriften. Mvh DROPS design

Ulrika 26.09.2019 - 08:37:

I varv 7 på diagrammen A 9b till A 13b saknas 4 omslag, jämfört med hur hålmönstret ser ut på alla andra varv, ska det verkligen vara så?

DROPS Design 26.09.2019 kl. 08:44:

Hej Ulrika, vi skal se over diagrammerne A.11 og A.12 - tak for info :)

Mathilde 14.08.2019 - 21:58:

Hejsa :) Vil blot lige høre, om denne kan strikkes i Drops Brushed Alpaca Silk? Mvh Mathilde

DROPS Design 16.08.2019 kl. 09:58:

Hej Mathilde, Ja du kan bruge DROPS Brushed Alpaca Silk. Hvis du bruger garnomvandleren så vælger du DROPS Air, skriver antal gram i din størrelse, 1 tråd, så får du garnforbruget frem i DROPS Brushed Alpaca Silk. God fornøjelse!

Lisää kommentti ohjeeseen DROPS 202-17