DROPS / 201 / 19

Sweet Heather Jacket by DROPS Design

Gebreid vest met raglan in DROPS Muskat. Het werk wordt van boven naar beneden gebreid met kantpatroon. Maat: S - XXXL

DROPS design: Patroon r-748
Garengroep B
----------------------------------------------------------

550-600-650-700-800-850 g kleur 06, lichtroze

STEKENVERHOUDING:
21 steken in de breedte en 28 naalden in de hoogte in tricotsteek = 10 x 10 cm.

NAALDEN:
DROPS NAALDEN ZONDER KNOP MAAT 4 mm
DROPS RONDBREINAALD 4 mm: Lengte 40 en 80 cm voor tricotsteek.
DROPS NAALDEN ZONDER KNOP MAAT 3 mm
DROPS RONDBREINAALD 3 mm: Lengte 80 cm voor de boordsteek.
De naalddikte is slechts een richtlijn! Als u te veel steken heeft op 10 cm, brei dan verder met grotere naalden. Als u te weinig steken heeft op 10 cm, brei dan verder met kleinere naalden.

DROPS PARELMOERKNOOP Bloem (roze), NR 616: 7 stuks voor alle maten

Opmerkingen (9)

Het garen om dit patroon van te maken kunt u vanaf 22.33€ krijgen. Lees meer.

Instructies voor het patroon

UITLEG VOOR HET PATROON:

----------------------------------------------------------

Zie telpatronen A.1 tot A.4. Kies het telpatroon voor uw maat (geldt voor A.1 en A.2). De telpatronen laten alle naalden in het patroon aan de goede kant zien.

RAGLAN:
Alle meerderingen worden aan de goede kant gemaakt.
Meerder 1 steek aan elke kant van A.2 (= 8 steken gemeerderd op de naald): Meerder 1 steek door 1 omslag te maken. Brei op de volgende naald (verkeerde kant) de omslag averecht zodat er een gaatje ontstaat. Brei dan de nieuwe steken in tricotsteek.

NAALD MET GAATJES:
Het meerderen voor de raglan op het voor- en achterpand is eerder klaar dan het meerderen op de mouwen. Om de naald met gaatjes, die door het meerderen aan de binnenkant A.2 ontstaat, voort te zetten, breit u een kantpatroon (A.3/A.4) naar beneden op het lijf aan de binnenkant van A.2 als volgt:
Brei A.3 als er 2 steken over zijn voor A.2 op het linker voorpand, en als er 2 steken over zijn voor de laatste herhaling van A.2 op het achterpand.
Brei A.4 na de eerste herhaling van A.2 op het achterpand en na A.2 op het rechter voorpand.

TIP VOOR HET MEERDEREN-1 (geldt voor het lijf):
Alle meerderingen worden aan de goede kant gemaakt.
Meerder 1 steek aan de binnenkant van A.2 op de voorpanden en op het achterpand (= 4 steken gemeerderd op de naald). Brei op de volgende naald (verkeerde kant) de omslag averecht zodat er een gaatje ontstaat. Voor iedere meerdering neemt het aantal steken tussen de 2 herhalingen van A.2 op het achterpand en tussen A.2 en de 5 voorbiessteken op de voorpanden toe.

TIP VOOR HET MEERDEREN-2 (verdeeld):
Zo berekent u hoe vaak er gemeerderd moet worden, neem het totaal aantal steken op de naald (dus 217 steken), minus de biezen (dus 10 steken) en deel de steken door het aantal te maken meerderingen (dus 31) = 6.7.
In dit voorbeeld meerdert u door 1 omslag te maken na afwisselend iedere 6e en 7e steek. Brei op de volgende naald de omslagen gedraaid om gaatjes te voorkomen.

TIP VOOR HET MINDEREN-1 (geldt voor de zijkanten van het lijf):
Alle minderingen worden aan de goede kant gemaakt!
Brei tot er 3 steken over zijn voor de markeerdraad en brei 2 recht samen, 2 recht (de markeerdraad zit tussen deze 2 steken), 1 steek recht afhalen, 1 recht, haal de afgehaalde steek over de gebreide steek. Herhaal aan de andere kant (= 4 steken geminderd op de naald).

TIP VOOR HET MINDEREN-2 (geldt voor de mouwen):
Minder 1 steek aan elke kant van de markeerdraad als volgt: Brei tot er 3 steken over zijn voor de markeerdraad en brei 2 recht samen, 2 recht (de markeerdraad zit tussen deze steken), 1 steek recht afhalen, 1 recht, haal de afgehaalde steek over de gebreide steek.

KNOOPSGATEN:
Minder voor de knoopsgaten op de rechter voorbies (als het kledingstuk gedragen wordt). Minder aan de goede kant als er 3 steken over zijn op de naald als volgt: Maak 1 omslag, brei de volgende 2 steken recht samen, brei de laatste steek recht. Brei op de volgende naald de omslag recht zodat er gaatjes ontstaan.
Minder voor het eerste knoopsgat als de boordsteek in de hals ongeveer 1½-2 cm meet. Minder dan de volgende 6 met ongeveer 7½-8-8½-8½-9-9½ cm tussen elk.

----------------------------------------------------------

BEGIN HET WERK HIER:

----------------------------------------------------------

VEST - KORTE SAMENVATTING VAN HET WERK:
Wordt heen en weer gebreid op de rondbreinaald, van boven naar beneden. Brei de mouwen in de rondte op breinaalden zonder knop/een korte rondbreinaald.

HALSRAND:
Zet 149-149-157-157-165-165 steken op (inclusief 5 voorbiessteken in ribbelsteek aan elke kant richting midden voor) op rondbreinaald 3 mm met Muskat. Brei 1 naald averecht op de verkeerde kant, brei dan boordsteek als volgt aan de goede kant: 5 voorbiessteken in RIBBELSTEEK – lees uitleg hierboven, 1 recht, A.1 (kies het telpatroon voor uw maat) over de eerste 28-28-30-30-32-32 steken, 1 recht, (2 averecht/2 recht) over de volgende 8 steken, 2 averecht, 1 recht, A.1 over de volgende 28-28-30-30-32-32 steken, 1 recht, A.1 over de volgende 28-28-30-30-32-32 steken, 1 recht, (2 averecht/2 recht) over de volgende 8 steken, 2 averecht, 1 recht, A.1 over de volgende 28-28-30-30-32-32 steken, 1 recht, 5 voorbiessteken in ribbelsteken. Ga zo verder heen en weer gebreid tot A.1 in de hoogte is gebreid = 145-145-153-153-161-161 steken. Denk om de knoopsgaten - lees uitleg hierboven.

PAS:
Ga verder met rondbreinaald 4 mm. Brei nu in patroon als volgt:
5 voorbiessteken in ribbelsteek, 1 recht, maak 1 omslag, A.2 (kies het telpatroon voor uw maat) over de volgende 27-27-29-29-31-31 steken (= linker voorpand), maak 1 omslag, 12 recht, maak 1 omslag (= mouw), A.2 over de volgende 27-27-29-29-31-31 steken, maak 1 omslag, 1 recht (= middelste steek op het achterpand), maak 1 omslag, A.2 over de volgende 27-27-29-29-31-31 steken (= achterpand), maak 1 omslag, 12 recht, maak 1 omslag (= mouw), A.2 over de volgende 27-27-29-29-31-31 steken, maak 1 omslag, 1 recht, 5 voorbiessteken in ribbelsteek (= rechter voorpand). Er zijn nu 8 steken gemeerderd voor de RAGLAN - lees uitleg hierboven. Ga zo verder in patroon heen en weer gebreid en meerder om de naald 20-24-26-30-35-38 keer in totaal = 305-337-361-393-441-465 steken. DENK OM DE STEKENVERHOUDING! Ga verder met dezelfde meerderingen voor de raglan op de mouwen 4-4-5-3-0-1 keer (= 24-28-31-33-35-39 meerderingen in totaal op de mouw). Op de voor- en achterpanden breit u nu in patroon A.3 en A.4, om de NAALD MET GAATJES door te laten lopen – lees uitleg hierboven, op iedere andere naald zoals hiervoor zonder meerderingen. De overgebleven steken worden in patroon gebreid zoals hiervoor. Als alle meerderingen klaar zijn, zijn er 321-353-381-405-441-469 steken op de naald.
Het werk meet ongeveer 21-23-25-27-29-31 cm vanaf de opzetrand en naar beneden midden voor.
Brei de volgende naald op de verkeerde kant als volgt: Brei de eerste 53-57-61-65-72-75 steken (= voorpand), zet de volgende 60-68-74-78-82-90 steken op een hulpdraad (= mouw), zet 8-8-10-10-12-14 nieuwe steken op de naald (= in de zijkant onder de mouwen), brei de volgende 95-103-111-119-133-139 steken (= achterpand), zet de volgende 60-68-74-78-82-90 steken op een hulpdraad (= mouw), zet 8-8-10-10-12-14 nieuwe steken op de naald (= in de zijkant onder de mouwen), brei de overgebleven 53-57-61-65-72-75 steken op de naald (= voorpand). MEET NU HET WERK VANAF HIER!

LIJF:
= 217-233-253-269-301-317 steken. Voeg een markeerdraad in, in het midden van de nieuw opgezette steken onder de mouwen (= 4-4-5-5-6-7 nieuwe steken aan elke kant van de markeerdraad). Neem de markeerdraad mee in de hoogte tijdens het breien.
Ga verder in patroon heen en weer gebreid zoals hiervoor, dus brei als volgt (aan de goede kant):
5 voorbiessteken in ribbelsteek, tricotsteek tot A.2, maak 1 omslag, brei A.2 over de volgende 27-27-29-29-31-31 steken, tricotsteek over de volgende 8-8-10-10-12-14 steken en minder tegelijkertijd 1 steek aan elke kant van de markeerdraad in de zijkant – lees TIP VOOR HET MINDEREN-1, brei A.2 over de volgende 27-27-29-29-31-31 steken, maak 1 omslag, tricotsteek tot de volgende herhaling van A.2, maak 1 omslag, brei A.2 over de volgende 27-27-29-29-31-31 steken, tricotsteek over de volgende 8-8-10-10-12-14 steken en minder tegelijkertijd 1 steek aan elke kant van de markeerdraad – denk om TIP VOOR HET MINDEREN-1, A.2 over de volgende 27-27-29-29-31-31 steken, maak 1 omslag, brei tricotsteek tot er 5 steken over zijn, 5 voorbiessteken in ribbelsteek.
Er is 1 steek gemeerderd aan de binnenkant van A.2 op de voor- en achterpanden – lees TIP VOOR HET MEERDEREN-1 (= 4 steken gemeerderd), en er is 1 steek geminderd aan elke kant van de markeerdraad aan elke kant (= 4 steken geminderd). Dus het aantal steken blijft steeds hetzelfde. Ga zo verder met minderen en meerderen op iedere andere naald 31-31-34-34-37-38 keer in totaal, tot het hele patroon geminderd is in de zijkant. Als de steken geminderd worden in de zijkant, brei dan zoveel steken van het patroon als past. Dus als er geen ruimte is voor de mindering en de omslag in kantpatroon in A.2, brei dan tricotsteek over deze steken.
Als het hele patroon in de zijkant geminderd is, meet het werk ongeveer 22-22-24-24-26-27 cm vanaf de scheiding. Brei nu tricotsteek en 5 voorbiessteken in ribbelsteek aan elke kant tot het werk 28 cm meet vanaf de scheiding (= ongeveer 6-6-4-4-2-1 cm met tricotsteek na het patroon in de zijkant). Meerder nu 31-35-39-39-43-47 steken verdeeld = 248-268-292-308-344-364 steken. Ga verder met rondbreinaald 3 mm. Brei boordsteek als volgt: 5 voorbiessteken in ribbelsteek, (2 recht/2 averecht) tot er 7 steken over zijn op de naald, 2 recht, 5 voorbiessteken in ribbelsteek. Als de boordsteek 4 cm meet, kant dan af met recht boven recht en averecht boven averecht. Zorg ervoor dat de afkantrand niet te strak is. Gebruik een grotere naald bij het afkanten. Het vest meet ongeveer 56-58-60-62-64-66 cm vanaf de schouder naar beneden.

MOUW:
Zet de 60-68-74-78-82-90 steken van de hulpdraad aan een kant van het werk terug op een korte rondbreinaald/breinaalden zonder knop maat 4 mm en neem daarnaast 1 steek op in elk van de 8-8-10-10-12-14 nieuw opgezette steken in de zijkant onder de mouw = 68-76-84-88-94-104 steken. Voeg een markeerdraad in, in het midden van de 8-8-10-10-12-14 nieuw opgezette steken (= 4-4-5-5-6-7 nieuwe steken aan elke kant van de markeerdraad). Brei in tricotsteek in de rondte. Als de mouw 4-4-4-3-3-2 cm meet, minder dan 1 steek aan elke kant van de markeerdraad onder de mouwen - lees TIP VOOR HET MINDEREN-2. Minder zo iedere 0-4-2-1½-1-1 cm 1-4-7-7-9-12 keer in totaal (slechts 1 mindering in maat S) = 66-68-70-74-76-80 steken. Als de mouw 29-28-26-25-23-22 cm meet, meerder dan 6-8-6-6-8-8 steken verdeeld op de naald = 72-76-76-80-84-88 steken. Brei verder met breinaalden zonder knop maat 3 mm. Brei boordsteek (2 recht/2 averecht) in de rondte voor 3 cm. Kant de steken af met recht boven recht en averecht boven averecht. Zorg ervoor dat de afkantrand niet te strak is. Gebruik een grotere naald bij het afkanten. De mouw meet ongeveer 32-31-29-28-26-25 cm. Brei een andere mouw op dezelfde manier.

Gewijzigd online: 23.04.2019
Correctie - HALSRAND: ... A.1 over de volgende 28-28-30-30-32-32 steken, 1 recht, (2 averecht/2 recht)...

= maak 1 omslag tussen 2 steken, brei op de volgende naald (verkeerde kant) de omslag averecht om een gaatje te maken
= Knoop: 1 recht in de voorste en achterste lus van dezelfde steek tot u van 1 naar 5 steken heeft gemeerderd. U heeft nu de 5 steken op de rechter naald. Haal de 2e steek (de volgende tot de laatste steek op de rechter naald) over de buitenste steek, haal de 3e steek over de buitenste steek, haal de 4e steek over de buitenste steek, haal de 5e steek over de eerste steek (= 1 knoop).
= dit vierkant is geen steek, ga gelijk verder met het volgende symbool in het telpatroon

Martina 13.05.2019 - 12:44:

Hallo, A3 und A4 finde ich in der Anleitung nicht....Vielen Dank für Ihre Hilfe! Ich habe gerade mit dieser schönen Jacke begonnen!

DROPS Design 13.05.2019 kl. 13:53:

Liebe Martina, A.3 und A.4 finden Sie rechts der Maßskizze - unter die Ärmel - sie werden beide über 2 Maschen und 10 Reihen gestrickt. Viel Spaß beim stricken!

Will 05.05.2019 - 22:57:

Ik snap de corrective niet, is deze al opgenomen in het patroon

DROPS Design 09.05.2019 kl. 21:57:

Dag Will,

De correcties die online staan zijn al verwerkt in het patroon. Als je het patroon af hebt gedrukt voor de datum van de correctie, zou je hem even opnieuw af kunnen drukken.

FRECON Francoise 22.02.2019 - 13:17:

J'adore, j'espère que ce ravissant modèle sera très bientôt publié !

Lizzi Ghislaine 09.02.2019 - 13:21:

J ai vraiment hâte de le faire prévenez moi des que les 3xplocations seront en ligne cordialement ghislaine lizzi

Lone Meyland 29.01.2019 - 10:28:

Very much as My design “ New Dawn” Ligner rigtig meget min model Lavendels New Dawn! Selv farven. New Dawn kan ses flere steder, som åbenbart ikke må henvises til her.

Sarda 19.12.2018 - 21:29:

Original

Sahar Taha 16.12.2018 - 16:43:

Great

Soerno 12.12.2018 - 11:20:

Superbe aspect dentelle

Angelika 11.12.2018 - 19:14:

Eine tolle und schicke Jacke, schlicht und elegant, mit sehr schönem Raglan-Muster.

Laat een opmerking achter voor DROPS 201-19