DROPS / 202 / 31

Awakening Spring Jacket by DROPS Design

Strikket jakke med raglan i DROPS Paris. Arbeidet strikkes ovenfra og ned med hullmønster. Størrelse S - XXXL.

DROPS Design: Modell w-759
Garngruppe C eller A + A
-------------------------------------------------------

450-500-550-600-650-700 g farge 27, fersken

STRIKKEFASTHET:
17 masker i bredden og 22 pinner i høyden med glattstrikk = 10 x 10 cm.

PINNER:
DROPS SETTPINNER NR 5.
DROPS RUNDPINNER NR 5: Lengde på 40 cm og 80 cm til glattstrikk.
DROPS SETTPINNER NR 4 – til vrangbord.
DROPS RUNDPINNE NR 4: Lengde på 80 cm til vrangbord.
Pinne nr er kun veiledende. Får du for mange masker på 10 cm, bytt til tykkere pinner. Får du for få masker på 10 cm, bytt til tynnere pinner.

DROPS PERLEMORKNAPP, Buet (hvit) NR 521: 6 stk i alle størrelser.

Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 117kr. Les mer.
-------------------------------------------------------

FORKLARING TIL OPPSKRIFTEN:

-------------------------------------------------------

Se diagram A.1 til A.5. Velg diagram for din størrelse (gjelder A.2 og A.3). Diagrammene viser alle pinnene i mønsteret sett fra retten.

FELLETIPS-1 (jevn fordeling):
For å beregne hvordan det skal felles jevnt, regner man det totale maskeantallet på pinnen (f.eks 102 masker) minus stolpene (f.eks 8 masker), og deler de resterende maskene med antall fellinger som skal gjøres (f.eks 9) = 10,4.
I dette eksempelet felles det ved å strikke vekselvis hver 9. og 10.maske og hver 10. og 11.maske rett sammen.

FELLETIPS-2 (gjelder ermer):
Alle fellinger gjøres fra retten!
Fell 1 maske på hver side av A.5 slik: Strikk til det gjenstår 2 masker før A.5, strikk 2 masker rett sammen, strikk A.5, ta 1 maske løs av pinnen som om den skulle strikkes rett, 1 rett, løft den løse masken over masken som ble strikket (= 2 masker felt).

ØKETIPS-1 (gjelder sidene på bolen):
Det økes 4 masker på pinnen slik:
Øk 1 maske på hver side av A.5 ved å lage 1 kast om pinnen. På neste pinne (vrangen) strikkes kastene vridd vrang slik at det ikke blir hull. De nye maskene strikkes i glattstrikk.

ØKETIPS-2 (jevn fordeling):
For å beregne hvordan det skal økes jevnt, regner man det totale maskeantallet på pinnen (f.eks 177 masker) minus stolpene (f.eks 8 masker) og deler de resterende maskene med antall økninger som skal gjøres (f.eks 35) = 4,8.
I dette eksempelet økes det ved å lage 1 kast om pinnen etter ca hver 5.maske. På neste pinne (vrangen) strikkes kastene vridd slik at det ikke blir hull.

RAGLAN:
Alle økninger gjøres fra retten!
Øk 1 maske på hver side av 2 masker rett i hver overgang mellom for-/bakstykke og ermer (= 8 masker økt på pinnen). Øk 1 maske ved å lage 1 kast om pinnen. På neste pinne (vrangen) strikkes kastene vridd vrang slik at det ikke blir hull. Videre strikkes de nye maskene i glattstrikk på ermene, og de strikkes inn i mønsteret på forstykkene og bakstykket.

KNAPPHULL:
Fell til knapphull på høyre stolpe (når plagget tas på). Fell fra retten når det gjenstår 3 masker på pinnen slik: Lag 1 kast om pinnen, strikk de 2 neste maskene rett sammen og strikk siste maske rett. På neste pinne strikkes kastet rett slik at det blir hull.
Første knapphull felles når vrangborden i halsen måler ca 1½-2 cm. Deretter felles de 5 neste med ca 8-8-9-9-9-10 cm mellom hver.

-------------------------------------------------------

START ARBEIDET HER:

-------------------------------------------------------

JAKKE – KORT OVERSIKT OVER ARBEIDET:
Arbeidet strikkes frem og tilbake på rundpinne ovenfra og ned. Ermene strikkes rundt på liten rundpinne/settpinner ovenfra og ned.

HALSKANT:
Legg opp 102-106-114-118-126-130 masker (inkludert 4 stolpemasker rille i hver side mot midt foran) på rundpinne 4 med Paris. Strikk 1 pinne vrang fra vrangen. Deretter strikkes det vrangbord slik fra retten: 4 stolpemasker RILLE – les forklaring over, (2 rett, 2 vrang) til det gjenstår 6 masker på pinnen, 2 rett, 4 stolpemasker rille. Fortsett frem og tilbake slik til vrangborden måler 2½ cm – husk KNAPPHULL – les forklaring over. Strikk 1 pinne rett der det felles 9-13-13-17-17-21 masker jevnt fordelt – les FELLETIPS-1 (jevn fordeling) = 93-93-101-101-109-109 masker. Strikk 1 pinne vrang tilbake fra vrangen (de 4 stolpemaskene i hver side strikkes i rille).

BÆRESTYKKE:
Bytt til rundpinne 5. Strikk MØNSTER – les forklaring over, slik:
4 stolpemasker rille, A.1 over de neste 10 maskene, A.2 – velg diagram for din størrelse, over de neste 5-5-7-7-9-9 maskene, lag 1 kast om pinnen, strikk 1 maske rett, sett en merketråd her (= venstre forstykke), strikk 1 maske rett, lag 1 kast om pinnen, strikk 8 masker rett, lag 1 kast om pinnen, strikk 1 maske rett, sett en merketråd her (= erme), strikk 1 maske rett, lag 1 kast om pinnen, A.3 – velg diagram for din størrelse, over de neste 6-6-8-8-10-10 maskene, A.1 over de neste 20 maskene (= 2 rapporter), A.2 over de neste 5-5-7-7-9-9 maskene, lag 1 kast om pinnen, 1 maske rett, sett en merketråd her (= bakstykke), 1 maske rett, lag 1 kast om pinnen, 8 masker rett, lag 1 kast om pinnen, 1 maske rett, sett en merketråd her (= erme), 1 maske rett, lag 1 kast om pinnen, A.3 over de neste 6-6-8-8-10-10 maskene, A.4 over de neste 9 maskene, 4 stolpemasker rille (= høyre forstykke). Det er nå økt 8 masker til RAGLAN – les forklaring over. Fortsett mønsteret frem og tilbake slik, og øk til raglan på hver 2.pinne totalt 18-22-23-26-28-30 ganger = 237-269-285-309-333-349 masker. HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN. Når diagrammene er strikket ferdig i høyden, fortsetter mønsteret på samme måte. Dvs det strikkes mønster A.2/A.3 mot raglanlinjen på forstykkene og bakstykket, og det er nå plass til 1 rapport ekstra med A.1 før A.2 og etter A.3 på forstykkene og bakstykket. Ermene fortsetter i glattstrikk. Når alle økningene til raglan er ferdige måler arbeidet ca 21-23-25-27-29-31 cm fra oppleggskanten og ned midt foran. Neste pinne fra vrangen strikkes slik:
NB: Noen av maskene (= 1-1-0-1-1-3 masker) på ermene strikkes inn på pinnen til bolen, slik at overgangen mellom bol og ermer ikke lenger er ved merketrådene:
Strikk de første 39-43-45-49-53-57 maskene, sett de neste 44-52-56-60-64-64
maskene på en tråd (= erme), legg opp 10-10-12-12-14-16 nye masker på pinnen (= i siden under ermet), strikk de neste 71-79-83-91-99-107 maskene (= bakstykke), sett de neste 44-52-56-60-64-64 maskene på en tråd (= erme), legg opp 10-10-12-12-14-16 nye masker på pinnen (= i siden under ermet), strikk de resterende 39-43-45-49-53-57 maskene på pinnen. HERFRA MÅLES ARBEIDET VIDERE!

BOL:
= 169-185-197-213-233-253 masker. Strikk A.5 (= 8 masker) over de midterste 8 maskene under ermene, 4 stolpemasker rille i hver side mot midt foran og strikk så mange rapporter hullmønster som det er plass til ut mot hver side (mønsteret skal passe over mønsteret på bærestykket!), de resterende maskene strikkes i glattstrikk.
Når arbeidet måler 4 cm, økes det 1 maske på hver side av A.5 i hver side – les ØKETIPS-1. Øk slik på hver 6.cm totalt 2 ganger i alle størrelser = 177-193-205-221-241-261 masker. Fortsett videre til arbeidet måler 21 cm (avpass at det avsluttes etter et hullmønster i høyden + noen pinner med glattstrikk). Nå økes det 35-41-41-45-49-53 masker jevnt fordelt – les ØKETIPS-2 = 212-234-246-266-290-314 masker. Bytt til rundpinne 4. Strikk vrangbord fra retten slik: 4 stolpemasker rille, (2 rett, 2 vrang) til det gjenstår 6 masker på pinnen, 2 rett, 4 stolpemasker rille. Når vrangborden måler 3 cm, felles det av med rett over rett og vrang over vrang. Pass på at avfellingskanten ikke strammer. Gå evt opp et pinnenummer når det felles av. Jakken måler ca 48-50-52-54-56-58 cm fra skulderen og ned.

ERME:
Sett de 44-52-56-60-64-64 maskene fra tråden i den ene siden tilbake på liten rundpinne/settpinner 5. Strikk i tillegg opp 1 maske i hver av de 10-10-12-12-14-16 maskene under ermet = 54-62-68-72-78-80 masker. Fortsett rundt med glattstrikk og strikk A.5 over de midterste 8 maskene under ermet. Når arbeidet måler 4 cm felles det 2 masker under ermene – les FELLETIPS-2. Fell i de ulike størrelsene slik:
Størrelse S: Fell slik på hver 3.cm 5 ganger og hver 4.cm 4 ganger (= totalt 9 fellinger).
Størrelse M: Fell slik på hver 2.cm 6 ganger og hver 3.cm 6 ganger (= totalt 12 fellinger).
Størrelse L: Fell slik på hver 2.cm totalt 14 ganger.
Størrelse XL: Fell slik på hver cm 8 ganger og hver 2.cm 8 ganger (= totalt 16 fellinger).
Størrelse XXL: Fell slik på hver cm 9 ganger og hver 2.cm 9 ganger (= totalt 18 ganger).
Størrelse XXXL: Fell slik på hver cm 9 ganger og hver 2.cm 9 ganger (= totalt 18 fellinger).
Når alle fellingene på ermet er ferdige, er det 36-38-40-40-42-44 masker på omgangen. Fortsett videre til ermet måler 38-37-35-34-32-30 cm (kortere mål i de større størrelsene på grunn av lengre bærestykke).
Nå økes det 8-6-8-8-10-8 masker jevnt fordelt – husk ØKETIPS-2 = 44-44-48-48-52-52 masker. Bytt til settpinner 4. Strikk vrangbord (2 rett, 2 vrang) i 4 cm. Fell av med rett over rett og vrang over vrang. Pass på at avfellingskanten ikke strammer. Gå evt opp et pinnenummer når det felles av. Ermet måler ca 42-41-39-38-36-34 cm. Strikk det andre ermet på samme måte.

MONTERING:
Sy knappene til venstre stolpe.

= mellom 2 masker lages det 1 kast om pinnen, på neste pinne (vrangen) strikkes kastet vrang slik at det blir hull

Kommentér oppskrift DROPS 202-31