DROPS / 201 / 33

Sonora Sunrise Sweater by DROPS Design

Strikket genser med raglan i DROPS Paris. Arbeidet strikkes ovenfra og ned med striper. Størrelse S - XXXL.

DROPS Design: Modell w-756
Garngruppe C eller A + A
-------------------------------------------------------

250-250-250-300-300-350 g farge 30, jeansblå
150-150-200-200-200-250 g farge 32, lys lavendel
150-150-200-200-200-250 g farge 27, fersken
100-100-100-150-150-150 g farge 58, støvrosa
100-150-150-150-150-150 g farge 59, gammelrosa
50-50-50-50-50-50 g farge 41, sennep

DROPS RUNDPINNER NR 5,5: Lengde på 40 cm og 80 cm til glattstrikk.
DROPS SETTPINNER NR 4,5.
DROPS RUNDPINNE NR 4,5: Lengde på 40 cm og 80 cm til vrangbord.

-------------------------------------------------------

FORKLARING TIL OPPSKRIFTEN:

-------------------------------------------------------

ØKETIPS (jevn fordeling):
For å beregne hvordan det skal økes jevnt, regner man det totale maskeantallet på pinnen (f.eks 92 masker), og deler maskene med antall økninger som skal gjøres (f.eks 12) = 7,7. I dette eksempelet økes det ved å lage 1 kast om pinnen etter ca hver 8.maske. På neste omgang strikkes kastet vridd slik at det ikke blir hull.

STRIPER:
14-14-14½-14½-15-15 cm med støvrosa.
9-9½-10-10½-11-11 cm med gammelrosa.
2-2-2-2-2-2 cm med sennep.
9-9½-10-10½-11-11 cm med fersken.
9-9½-10-10½-11-11 cm med lys lavendel.
Deretter strikkes det med jeansblå til ferdig mål.

RAGLAN:
Øk til raglan i hver overgang mellom bol og ermer slik: Strikk til det gjenstår 1 maske før merketråden, lag 1 kast om pinnen, strikk 2 masker rett (merketråden sitter midt mellom disse 2 maskene), lag 1 kast om pinnen (= 2 masker økt). På neste omgang strikkes kastene rett slik at det blir hull. Videre strikkes de nye maskene i glattstrikk. Det økes totalt 8 masker på hver økeomgang.

-------------------------------------------------------

START ARBEIDET HER:

-------------------------------------------------------

GENSER - KORT OVERSIKT OVER ARBEIDET:
Bærestykke og bol strikkes rundt på rundpinne fra midt bak, ovenfra og ned. Ermene strikkes rundt på liten rundpinne/settpinner, ovenfra og ned. Hele plagget strikkes i glattstrikk med striper og vrangbordkanter.

BÆRESTYKKE:
Legg opp 92-96-100-104-108-116 masker på liten rundpinne 4,5 med støvrosa. Strikk 1 omgang rett. Deretter strikkes det vrangbord (= 2 rett / 2 vrang) i 4 cm. Bytt til rundpinne 5,5 og strikk 1 omgang rett der det økes 12-16-20-20-16-16 masker jevnt fordelt – les ØKETIPS = 104-112-120-124-124-132 masker.
Strikk neste omgang samtidig som det settes 4 merketråder slik: Strikk 18-20-22-23-23-25 masker rett (= halve bakstykke), sett første merketråd her, strikk 16 masker rett (= erme), sett andre merketråd her, strikk 36-40-44-46-46-50 masker rett (= forstykke), sett tredje merketråd her, strikk 16 masker rett (= erme), sett fjerde merketråd her og strikk de resterende 18-20-22-23-23-25 maskene rett (= halve bakstykke).
Videre strikkes det glattstrikk og STRIPER – les forklaring over, SAMTIDIG på første omgang økes det til RAGLAN i hver overgang mellom bol og ermer – les forklaring over. Fortsett økningen til raglan på hver 2.omgang til det er økt totalt 19-21-22-24-26-28 ganger på hver side av de 4 merketrådene. HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN!
Etter siste økning er det 256-280-296-316-332-356 masker på pinnen, og arbeidet måler ca 23-25-26-28-30-32 cm fra oppleggskanten midt bak. Dersom dette målet ikke er nådd, strikkes det videre uten økninger til riktig mål. Neste omgang strikkes slik:
Strikk 39-42-45-49-52-57 masker som før (= halve bakstykke), sett de neste 50-56-58-60-62-64 maskene på 1 tråd til erme, legg opp 8-8-10-10-12-12 nye masker på pinnen (= i siden under ermet), strikk 78-84-90-98-104-114 masker som før (= forstykke), sett de neste 50-56-58-60-62-64 maskene på 1 tråd til erme, legg opp 8-8-10-10-12-12 nye masker på pinnen (= i siden under ermet), og strikk de resterende 39-42-45-49-52-57 maskene som før (= halve bakstykke). Videre strikkes bol og ermer ferdig for seg. ARBEIDET MÅLES VIDERE HERFRA!

BOL:
= 172-184-200-216-232-252 masker. Fortsett med glattstrikk og striper. Når arbeidet måler 30-30-31-31-31-31 cm fra delingen, strikkes det 1 omgang rett der det økes 32-36-40-40-44-48 masker jevnt fordelt – husk ØKETIPS = 204-220-240-256-276-300 masker. Bytt til rundpinne 4,5 og strikk vrangbord (= 2 rett / 2 vrang) i 4 cm. Fell løst av med rett over rett og vrang over vrang. For å unngå at avfellingskanten strammer, kan det felles av med rundpinne 5,5. Genseren måler ca 62-64-66-68-70-72 cm fra skulderen og ned.

ERME:
Sett de 50-56-58-60-62-64 maskene fra tråden i den ene siden av arbeidet på liten rundpinne eller settpinner 5,5, strikk i tillegg opp 1 maske i hver av de 8-8-10-10-12-12 maskene som ble lagt opp i siden under ermet = 58-64-68-70-74-76 masker. Sett 1 merketråd midt i de 8-8-10-10-12-12 maskene under ermet og start omgangen her. Strikk glattstrikk og fortsett med striper som på bolen. Når arbeidet måler 31-30-29-27-26-24 cm fra delingen (kortere mål i de større størrelsene pga lengre bærestykke), strikkes det 1 omgang rett der det økes 10-12-12-14-14-12 masker jevnt fordelt = 68-76-80-84-88-88 masker. Bytt til settpinner 4,5 og strikk vrangbord rundt (= 2 rett / 2 vrang) i 4 cm. Fell løst av med rett over rett og vrang over vrang. For å unngå at avfellingskanten strammer, kan det felles av med settpinner 5,5. Ermet måler ca 35-34-33-31-30-28 cm fra delingen. Strikk det andre ermet på samme måte.

Denne oppskriften har blitt rettet. .

Oppdatert online: 06.05.2019
Rettelse - BÆRESTYKKET: .. sett fjerde merketråd her og strikk de resterende 18-20-22-23-23-25 maskene rett (= halve bakstykke).

Diagram

Maria Carola 19.07.2019 - 19:15:

Buona sera sono alla divisione corpo/maniche è possibile che vi sia un errore nel conteggio maglie? Il modello indica 56 maglie per ciascuna manica e a me risultano 58 (tra i due marcapunti) e 84 per davanti e dietro e io ne ho 82 (tra i due marcapunti). Grazie per la risposta! Carola

DROPS Design 19.07.2019 kl. 21:24:

Buongiorno Maria Carola. Alla fine degli aumenti, le maglie tra i marcapunti sono corretti come ha indicato lei. Quando si separano il davanti e dietro dalle maniche, una maglia da ciascun lato delle maniche viene aggiunta al davanti / dietro, per un risultato più pulito. Quindi è corretto che indichi 2 m in meno per le maniche e 2 in più sul davanti e dietro. Buon lavoro!

Maria Carola 12.07.2019 - 23:44:

Buonasera vorrei sapere se nei 14 cm della prima striscia da lavorare con il rosa cipria sono compresi anche i 4 cm lavorati a coste per il collo. Grazie per l’aiuto! Maria Carola

DROPS Design 19.08.2019 kl. 18:14:

Buonasera Maria Carola, consideri le coste come parte della prima striscia. Buon lavoro!

Kristine 06.07.2019 - 00:48:

Hvis man ønsker at strikke den i en enkelt farve, hvor meget garn skal man så bruge?

DROPS Design 09.07.2019 kl. 10:30:

Hej Kristine, hvis du kigger på DROPS 191-10 så har du en Paris bluse som er ensfarvet, find de mål som modsvarer den du vil strikke, så kan du bruge garnforbruget fra den. Tag hellere en nøgle ekstra end et for lidt ;)

Deb Adams 29.05.2019 - 11:50:

I notice that the yarn colours are different between this pattern and the current Drops Paris colour# (eg, 30 is Denim Blue in pattern, 30 is Grey Blue in wool warehouse). The colours also look different/brighter in the photo above compared to the current yarn especially number 32, Light Lavender in pattern, compared to number 32, Light Blue Purple at the store, which looks almost grey. Do I just order the yarn numbers as listed? Or have the colours changed since then?

DROPS Design 29.05.2019 kl. 13:53:

Dear Mrs Adams, the colours may look different because of the difference of light between shadecard and when the picture has been taken. The colours are the right ones, ie 30 and 32, store might have forgotten to edit the colour name. Happy knitting!

Rox 09.05.2019 - 15:33:

Om de andere naald wordt daar mee bedoeld: elke toer weer? of zit daar een toer tussen?

DROPS Design 09.05.2019 kl. 19:30:

Dag Rox,

Om de andere wordt mee bedoeld: de ene naald wel en de andere naald niet.

Berit 04.05.2019 - 13:04:

Strikker str L, etter halsens vrangbord , opplegg 100 masker økes til 120 masker. Merketråene settes først gang etter 22 masker som er halve bakstykket, men etter siste merketråd skal det gjenstå 27 masker som er den andre halvdel av bakstykket. Det stemmer ikke med 120 masker , men det gjenstår 22 masker som tilsvarer andre halvdel av bakstykket, tilsammen 44 masker, da tilsvarer det de 120 som var utgangspunktet for denne omgangen. Er det en trykkfeil i oppskriften ?

DROPS Design 06.05.2019 kl. 08:48:

Hei Berit. Det har du helt rett i, du skal ha igjen 22 masker slik at det er like mange masker på for- og bakstykket. Vi skal få rettet dette i oppskriften. Takk for beskjed og god fornøyelse

Susi Riemenschneider 27.02.2019 - 21:30:

Toller Pullover mit tollen Farben. Ich warte sehnsüchtig auf die Anleitung.

Iréne Lidström 25.02.2019 - 11:31:

När kommer mönster på denna fina tröja? Måste snart söka ngt annat.

Wylocke Monique 11.02.2019 - 11:59:

Prachtige pull die ik heel graag wil breien. nu nog de beschrijving en we kunnen starten

Doris 01.02.2019 - 21:44:

Das ist ja ein toller pullover!!! wann kommt die anleitung dazu raus? ich freue mich schon sehr diesen pulli zu stricken :-)

Kommentér oppskrift DROPS 201-33