DROPS / 199 / 20

White Pearl by DROPS Design

Neulottu tunika DROPS Paris-langasta. Työssä on pitsineuletta ja edessä on pääntien halkio. Koot S-XXXL.

DROPS Design: Malli w-765
Lankaryhmä C tai A + A
-------------------------------------------------------

450-500-550-600-700-750 g väriä 16, valkoinen

NEULETIHEYS:
17 silmukkaa sileää neuletta ja pitsineuletta leveyssuunnassa ja 22 kerrosta korkeussuunnassa = 10 x 10 cm.

PUIKOT:
DROPS PYÖRÖPUIKKO NRO 5 tai käsialan mukaan: Pituus 80 cm, sileään neuleeseen ja pitsineuleeseen.
DROPS PYÖRÖPUIKKO NRO 4: Pituus 80 cm, reunuksiin.

Kommentit (4) FAQ

Saat tämän mallin langat alkaen 12.15€. Lue lisää.
OHJE:

-------------------------------------------------------

Katso ruutupiirrokset A.1-A.5. Piirrokset näyttävät mallineuleen kaikkia kerroksia oikealta puolelta katsottuna.

KAVENNUSVINKKI 1 (tunikan hameosa):
Kaikki kavennukset tehdään oikealla puolella!
Tee kavennukset merkkilangan molemmin puolin seuraavasti: Aloita 2 silmukan päässä merkkilangasta, neulo 2 silmukkaa oikein yhteen, merkkilanka, nosta 1 silmukka oikein neulomatta, neulo 1 silmukka oikein, vedä nostettu silmukka neulotun silmukan yli (= merkkilangan kohdalla kapeni 2 silmukkaa ja työstä kapeni 4 silmukkaa).

KAVENNUSVINKKI 2 (kädentiet):
Kaikki kavennukset tehdään oikealla puolella!
Kavenna 3 ainaoikeinneulotun reunasilmukan sisäpuolella seuraavasti: Kerroksen alussa 3 reunasilmukan jälkeen: Nosta 1 silmukka oikein neulomatta, neulo 1 silmukka oikein, vedä nostettu silmukka neulotun silmukan yli (= työstä kapeni 1 silmukka).
Kerroksen lopussa ennen 3 reunasilmukkaa: Aloita 2 silmukan päässä 3 reunasilmukasta ja neulo 2 silmukkaa oikein yhteen (= työstä kapeni 1 silmukka).

LISÄYSVINKKI (etu-/takakappaleen kummassakin reunassa):
Kaikki lisäykset tehdään oikealla puolella! Lisää 1 ainaoikeinneulotun reunasilmukan sisäpuolelle 1 silmukka, tekemällä 1 langankierto puikolle. Seuraavalla kerroksella (nurja puoli) langankierto neulotaan kiertäen nurin, jottei muodostuisi reikää. Jatkossa lisätyillä silmukoilla neulotaan sileää neuletta.

-------------------------------------------------------

ALOITA TYÖ TÄSTÄ:

-------------------------------------------------------

TUNIKA: LYHYT YLEISKATSAUS TYÖSTÄ:
Työ neulotaan osina tasona pyöröpuikolla, alhaalta ylös. Lopuksi työ ommellaan yhteen. Takakappaleessa neulotaan pitsineuletta samalla tavalla kuin edessä, mutta ilman reikäriviä ja halkiota. Mikäli et halua takakappaleeseen pitsineuletta, neulo näillä silmukoilla sileää neuletta.

ETUKAPPALE:
Luo 109-117-123-133-143-153 silmukkaa pyöröpuikolle nro 4 Paris-langalla. Neulo tasona kaikilla silmukoilla mallineuletta piirroksen A.1 mukaisesti (1.kerros = nurja puoli, piirroksen A.1 5.kerroksella merkki, jossa neulotaan 2 silmukkaa oikein yhteen, koskee myös työn nurjan puolen kerrosta. HUOM: 5.kerroksen viimeinen silmukka neulotaan oikein).
Vaihda pyöröpuikkoon nro 5, kun olet neulonut piirroksen A.1 loppuun. Jatka neulomalla sileää neuletta, lukuun ottamatta 1 AINAOIKEINNEULOTTUA reunasilmukkaa kummassakin reunassa (lue selitys yllä). TARKISTA NEULETIHEYS!
Kun työn pituus on 5-5-5-5-6-6 cm, kiinnitä 2 merkkilankaa työhön seuraavasti: Laske 26-29-31-35-39-43 silmukkaa, kiinnitä 1 merkkilanka työhön, laske 57-59-61-63-65-67 silmukkaa, kiinnitä 1 merkkilanka työhön (viimeisen merkkilangan jälkeen kerroksella on jäljellä 26-29-31-35-39-43 silmukkaa).
LUE LOPUT ETUKAPPALEEN OHJEESTA ENNEN KUIN JATKAT NEULOMISTA!

KAVENNUKSET MERKKILANKOJEN KOHDALLA:
Kavenna seuraavalla oikean puolen kerroksella kummankin merkkilangan molemmin puolin 1 silmukka (lue KAVENNUSVINKKI 1) (= työstä kapeni 4 silmukkaa). Toista tällaiset kavennukset 4 cm välein yhteensä 12 kertaa = 61-69-75-85-95-105 silmukkaa.
PITSINEULE:
SAMANAIKAISESTI kun työn pituus on 46-47-48-46-47-49 cm, aloita keskiedun pitsineule. Kun piirroksen A.2 mallineule alkaa, merkkilankojen kohdalla on jäljellä vielä 1 kavennus (kaikissa koissa). Kerros neulotaan seuraavasti: Neulo 13-17-20-25-30-35 silmukalla ainaoikeaa ja sileää neuletta kuten aiemmin, neulo mallineuletta piirroksen A.2 mukaisesti (= 39 silmukkaa), neulo sitten lopuilla 13-17-20-25-30-35 silmukalla sileää neuletta ja ainaoikeaa kuten aiemmin. Jatka mallineuletta tähän tapaan (muista tehdä merkkilankojen kohdalla viimeinen kavennus).
SIVULISÄYKSET:
SAMANAIKAISESTI kun työn pituus on 55-55-55-55-56-56 cm, lisää kumpaankin reunaan 1 silmukka (lue LISÄYSVINKKI). Toista tällaiset lisäykset 3-3-3-4-4-4 cm välein yhteensä 3 kertaa kummassakin reunassa = 67-75-81-91-101-111 silmukkaa.
KÄDENTIET:
SAMANAIKAISESTI kun työn pituus on 64-65-66-67-68-69 cm, neulo kummankin reunan reunimmaisilla 6-6-7-9-11-13 silmukalla 4 kerrosta ainaoikeaa (muilla silmukoilla neulotaan sileää neuletta ja pitsineuletta kuten aiemmin). Kun olet neulonut kummassakin reunassa 4 kerrosta ainaoikeaa, päätä 2 seuraavan kerroksen alusta kädenteitä varten 3-3-4-6-8-10 silmukkaa. Kavenna seuraavalla oikean puolen kerroksella kummassakin reunassa kädentietä varten 1 silmukka (lue KAVENNUSVINKKI 2). Toista tällaiset kavennukset joka 2.kerros (eli jokaisella oikean puolen kerroksella) yhteensä 1-4-5-7-9-11 kertaa.
PITSINEULE JATKUU:
SAMANAIKAISESTI kun olet neulonut piirroksen A.2 loppuun, neulo näillä samoilla 39 silmukalla mallineuletta piirroksen A.3 mukaisesti. Jatka mallineuletta tähän tapaan, kunnes työssä on yhteensä 1-1-1-2-2-2 piirroksen A.3 mallikertaa, mutta päätä piirroksen A.3 viimeisen mallikerran viimeisellä kerroksella (nurja puoli) kerroksen keskimmäinen silmukka keskiedun halkiota varten. Neulo molemmat puolet erikseen.

VASEN ETUKAPPALE:
Jatka neulomista seuraavasti (1.kerros = oikea puoli): Neulo kädentien reunassa 3 ainaoikeinneulottua reunasilmukkaa, jatka kädentien kavennuksia (mikäli niitä on vielä jäljellä), neulo sileää neuletta ja neulo sitten keskiedun reunimmaisilla 19 silmukalla mallineuletta piirroksen A.4A mukaisesti.
Kun työn pituus on 77-78-79-81-82-84 cm ja olet viimeksi neulonut oikean puolen kerroksen, siirrä keskiedun reunimmaiset 7-7-8-8-9-9 silmukkaa apulangalle pääntietä varten. Huom: Älä katkaise lankaa, vaan neulo aluksi silmukat ja siirrä ne sitten apulangalle.
Jatka neulomista ja päätä jokaisen nurjan puolen kerroksen alusta pääntietä varten näin: Päätä 2 silmukkaa 2 kertaa ja sitten 1 silmukka 3 kertaa = 15-16-16-17-17-18 silmukkaa jäljellä olalla. Neulo kunnes jäljellä on 1 kerros ennen kuin työn pituus on 82-84-86-88-90-92 cm. Neulo 1 kerros oikein nurjalta puolelta. Päätä silmukat oikein silmukoin työn oikealta puolelta. Tunikan pituus olalta alaspäin mitattuna on n. 82-84-86-88-90-92 cm.

OIKEA ETUKAPPALE:
Jatka neulomista seuraavasti (1.kerros = oikea puoli): Neulo keskiedun reunimmaisilla 19 silmukalla mallineuletta piirroksen A.4B mukaisesti, neulo sileää neuletta kuten aiemmin, jatka kädentien kavennuksia (mikäli niitä on vielä jäljellä) ja neulo kädentien reunassa 3 ainaoikeinneulottua reunasilmukkaa.
Kun työn pituus on 77-78-79-81-82-84 cm ja olet viimeksi neulonut nurjan puolen kerroksen, siirrä keskiedun reunimmaiset 7-7-8-8-9-9 silmukkaa apulangalle pääntietä varten. Huom: Älä katkaise lankaa, vaan neulo aluksi silmukat ja siirrä ne sitten apulangalle.
Jatka neulomista ja päätä jokaisen oikean puolen kerroksen alusta pääntietä varten näin: Päätä 2 silmukkaa 2 kertaa ja sitten 1 silmukka 3 kertaa = 15-16-16-17-17-18 silmukkaa jäljellä olalla. Neulo kunnes jäljellä on 1 kerros ennen kuin työn pituus on 82-84-86-88-90-92 cm. Neulo 1 kerros oikein nurjalta puolelta. Päätä silmukat oikein silmukoin työn oikealta puolelta.

TAKAKAPPALE:
Luo 109-117-123-133-143-153 silmukkaa pyöröpuikolle nro 4 Paris-langalla. Neulo tasona kaikilla silmukoilla mallineuletta piirroksen A.1 mukaisesti kuten edessä.
Vaihda pyöröpuikkoon nro 5, kun olet neulonut piirroksen A.1 loppuun. Jatka neulomalla sileää neuletta, lukuun ottamatta 1 ainaoikeinneulottua reunasilmukkaa kummassakin reunassa.
Kun työn pituus on 5-5-5-5-6-6 cm, kiinnitä 2 merkkilankaa työhön seuraavasti: Laske 26-29-31-35-39-43 silmukkaa, kiinnitä 1 merkkilanka työhön, laske 57-59-61-63-65-67 silmukkaa, kiinnitä 1 merkkilanka työhön (viimeisen merkkilangan jälkeen kerroksella on jäljellä 26-29-31-35-39-43 silmukkaa).
LUE LOPUT TAKAKAPPALEEN OHJEESTA ENNEN KUIN JATKAT NEULOMISTA!

KAVENNUKSET MERKKILANKOJEN KOHDALLA:
Kavenna seuraavalla oikean puolen kerroksella kummankin merkkilangan molemmin puolin 1 silmukka (lue KAVENNUSVINKKI 1) (= työstä kapeni 4 silmukkaa). Toista tällaiset kavennukset 4 cm välein yhteensä 12 kertaa = 61-69-75-85-95-105 silmukkaa.
PITSINEULE:
SAMANAIKAISESTI kun työn pituus on 46-47-48-46-47-49 cm, aloita pitsineule keskellä takana. Kun piirroksen A.5A mallineule alkaa, merkkilankojen kohdalla on jäljellä vielä 1 kavennus (kaikissa koissa). Kerros neulotaan seuraavasti: Neulo 13-17-20-25-30-35 silmukalla ainaoikeaa ja sileää neuletta kuten aiemmin, neulo mallineuletta piirroksen A.5A mukaisesti (= 39 silmukkaa), neulo sitten lopuilla 13-17-20-25-30-35 silmukalla sileää neuletta ja ainaoikeaa kuten aiemmin. Jatka mallineuletta tähän tapaan (muista tehdä merkkilankojen kohdalla viimeinen kavennus).
SIVULISÄYKSET:
SAMANAIKAISESTI kun työn pituus on 55-55-55-55-56-56 cm, lisää kumpaankin reunaan 1 silmukka (lue LISÄYSVINKKI). Toista tällaiset lisäykset 3-3-3-4-4-4 cm välein yhteensä 3 kertaa kummassakin reunassa = 67-75-81-91-101-111 silmukkaa.
KÄDENTIET:
SAMANAIKAISESTI kun työn pituus on 64-65-66-67-68-69 cm, neulo kummankin reunan reunimmaisilla 6-6-7-9-11-13 silmukalla 4 kerrosta ainaoikeaa (muilla silmukoilla neulotaan sileää neuletta ja pitsineuletta kuten aiemmin). Kun olet neulonut kummassakin reunassa 4 kerrosta ainaoikeaa, päätä 2 seuraavan kerroksen alusta kädenteitä varten 3-3-4-6-8-10 silmukkaa. Kavenna seuraavalla oikean puolen kerroksella kummassakin reunassa kädentietä varten 1 silmukka (lue KAVENNUSVINKKI 2). Toista tällaiset kavennukset joka 2.kerros (eli jokaisella oikean puolen kerroksella) yhteensä 1-4-5-7-9-11 kertaa.
PITSINEULE JATKUU:
SAMANAIKAISESTI kun olet neulonut piirroksen A.5A loppuun, neulo näillä samoilla 39 silmukalla mallineuletta piirroksen A.5B mukaisesti lopulliseen mittaan asti.
PÄÄNTIE:
SAMANAIKAISESTI kun työn pituus on 80-82-84-86-88-90 cm, päätä keskimmäiset 27-27-29-29-31-31 silmukkaa pääntietä varten ja neulo molemmat puolet erikseen. Jatka mallineuletta kuten aiemmin. Niillä silmukoilla, joilla ei voida neuloa pitsineuletta pääntien kavennusten aikana, neulotaan sileää neuletta. Päätä seuraavalla kerroksella pääntien reunasta 1 silmukka = 15-16-16-17-17-18 silmukkaa jäljellä olalla. Neulo kunnes jäljellä on 1 kerros ennen kuin työn pituus on 82-84-86-88-90-92 cm. Neulo 1 kerros oikein nurjalta puolelta. Päätä silmukat oikein silmukoin työn oikealta puolelta. Neulo pääntien toinen puoli vastaavasti.

VIIMEISTELY:
Ompele olkasaumat päätösreunan sisäpuolelta siten, että olkapään keskelle tulee 2 nurjaa kerrosta vastakkain.
Ompele sivusaumat kädentieltä alaspäin (ompele reunat vastakkain uloimmista silmukanreunoista, jottei saumasta tulisi paksu).

PÄÄNTIEN REUNUS:
Aloita keskeltä edestä ja poimi työn oikealta puolelta pääntien reunasta n. 74-88 silmukkaa (sisällyttäen apulangalla odottavat silmukat edessä), pyöröpuikolle nro 4 Paris-langalla. Neulo 1 kerros oikein nurjalta puolelta, 1 kerros oikein oikealta puolelta ja 1 kerros oikein nurjalta puolelta. Päätä silmukat löyhästi oikein silmukoin työn oikealta puolelta. Katkaise lanka ja päättele langanpäät.

Nicole Preuss 30.06.2019 - 21:10:

Bytt til rundpinne 5 når A.1 er strikket ferdig. Strikk glattstrikk videre med 1 kantmaske i RILLE i hver side – les forklaring over. HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN! glattstrikk eller rille??? har strikket rille nå men ser ikke ut 😪

DROPS Design 01.07.2019 kl. 10:41:

Hej. Du ska nu sticka vidare i glattstrikk, det är kun 1 kantmaske i hver sida som ska stickas i rille. Lycka till!

Renate 20.12.2018 - 15:40:

Super.auf jeden Fall werde ich dieses nacharbeiten.Meine Nadel sind bereit

Beti 20.12.2018 - 13:25:

Dieses Modell ist traumhaft, würde es gern nacharbeiten.

Karen 11.12.2018 - 18:38:

I'm looking forward to making this one!

Lisää kommentti ohjeeseen DROPS 199-20