DROPS / 201 / 14

Summer Berries Jacket by DROPS Design

Sweter rozpinany na drutach, przerabiany od góry do dołu, z włóczki DROPS Delight, z reglem, rękawami ¾, w kształcie trapezu. Od S do XXXL

DROPS design: model de-195
Grupa włóczek A
----------------------------------------------------------

DROPS DELIGHT od Garnstudio (należy do Grupy włóczek A)
250-300-300-350-400-400 g kolor 20, jagodowe ciasto

PRÓBKA:
24 oczka na szerokość i 32 rzędy na wysokość, dżersejem = 10 x 10 cm.

DRUTY:
DRUTY POŃCZOSZNICZE DROPS nr 3
DRUTY Z ŻYŁKĄ DROPS nr 3 – 60 lub 80 cm, na dżersej.
DRUTY POŃCZOSZNICZE DROPS nr 2,5, na ściągacze
DRUTY Z ŻYŁKĄ DROPS nr 2,5 – 60 lub 80 cm, na ściągacze.
Podany rozmiar drutów jest orientacyjny! Jeżeli masz za dużo oczek na 10 cm, użyj większych drutów. Jeżeli jest za mało oczek na 10 cm, użyj mniejszych drutów.

GUZIKI DROPS Z MASY PERŁOWEJ, okrągłe (blush), nr 618: 6-6-6-7-7-7 szt.
----------------------------------------------------------

75% Wełna, 25% Poliamid
od 13.80 zł /50g
DROPS Delight print DROPS Delight print 13.80 zł /50g
Koszt włóczki na wykonanie tego wzoru to 69.00zł. Więcej informacji.

Objaśnienia do wzoru

WYKORZYSTYWANE TECHNIKI:

----------------------------------------------------------

ŚCIEG RYŻOWY (przerabiać w tę i z powrotem):
RZĄD 1: *1 oczko prawe, 1 oczko lewe*, powtarzać od *-*.
RZĄD 2: przerabiać oczka lewe na prawo, a prawe na lewo.
Powtarzać rząd 2.

PASKI:
Aby uzyskać jeszcze więcej pasków należy przerabiać na przemian 1 nitką z 2 różnych motków, dopasować, aby zaczynały się od innego koloru. Przerobić *2 okrążenia włóczką z pierwszego motka, 2 okrążenia włóczką z drugiego motka (nie unosić i zaciskać nitki w górę, gdy jest ponownie używana)*, powtarzać od *-*. W ten sposób kolory są jeszcze bardziej wymieszane, a paski cieńsze.

DODAWANIE OCZEK-1 (w regularnych odstępach):
Aby obliczyć gdzie dodawać oczka, należy wziąć ogólną liczbę oczek (np. 116 oczek), pomniejszoną o oczka obszyć przodów (np. 10 oczek) i pozostałą liczbę oczek podzielić przez liczbę oczek jaka ma być dodana (np. 20) = 5,3. W tym przykładzie będziemy dodawać oczko za ok. każdym 5-tym oczkiem. Nie dodawać oczek ponad obszyciami przodów. Aby dodać 1 oczko należy wykonać 1 narzut, w następnym rzędzie przerobić oczko przekręcone w miejscu narzutu, aby uniknąć dziur.

DODAWANIE OCZEK-2 (boki przodów/tyłu):
Wszystkie oczka są dodawane na prawej stronie robótki.
Zaczynając 1 oczko przed markerem, wykonać 1 narzut, 1 oczko prawe, 1 narzut (= zostają dodane 2 oczka). Powtarzać w miejscu dwóch markerów. W następnym rzędzie przerobić oczka przekręcone w miejscu narzutów na lewo, aby uniknąć dziur.

REGLAN:
Dodawać oczka na reglan w miejscu każdego przejścia między rękawami, a tyłem/przodami. Wszystkie oczka są dodawane na prawej stronie robótki i są przerabiane dżersejem.

DODAWAĆ NASTĘPUJĄCO 2 OCZKA Z KAŻDEJ STRONY OCZKA Z MARKEREM:
zaczynając przed oczkiem z nitką markerem, nabrać oczko z nitki poprzecznej przed tym oczkiem i przerobić je przekręcone na prawo, wykonać 1 narzut, 1 oczko prawe (= oczko z nitką markerem), wykonać 1 narzut, nabrać oczko z nitki poprzecznej przed następnym oczkiem i przerobić je przekręcone na prawo (= dodane 4 oczka). W następnym rzędzie przerobić narzuty na lewo, powstaną otwory/dziurki.

DODAWAĆ NASTĘPUJĄCO 1 OCZKO Z KAŻDEJ STRONY OCZKA Z MARKEREM:
zaczynając przed oczkiem z nitką markerem, wykonać 1 narzut, 1 oczko prawe (= oczko z nitką markerem), wykonać 1 narzut (= zostają dodane 2 oczka). W następnym rzędzie przerobić narzuty na lewo, powstaną otwory/dziurki.

WSKAZÓWKA:
Gdy dodajemy oczka na reglan co 4 rzędy, dziurki/otwory reglanu nie będą w jednej linii, tak jakbyśmy dodawali oczka co 2 rzędy. Aby tego uniknąć, będziemy przerabiać dziurki w rzędach na prawej robótki bez dodawania oczek następująco:
zaczynając 2 oczka przed oczkiem z nitką markerem, przerobić 2 oczka razem na prawo, wykonać 1 narzut, 1 oczko prawe (= oczkiem z nitką markerem), wykonać 1 narzut, zdjąć 1 oczko jak do przerobienia na prawo, 1 oczko prawe, przełożyć oczko zdjęte nad przerobionym oczkiem. W następnym rzędzie przerobić narzuty na lewo, powstaną otwory/dziurki.

ZAMYKANIE OCZEK (środek pod rękawami):
Zaczynając 2 oczka przed oczkiem z markerem, przerobić 2 oczka przekręcone i przerobione razem na prawo, 1 oczko prawe (oczko z markerem), 2 oczka razem na prawo (= zostają zamknięte 2 oczka).

DZIURKI NA GUZIKI:
1-szą dziurkę na guzik wykonać w 1-szym rzędzie na prawej stronie robótki za ściągaczami francuskimi wykończenia dekoltu, kolejnych 5-5-5-6-6-6 dziurek rozmieścić co ok. 8 cm.
Wykonywać dziurki na guziki na obszyciu prawego przodu następująco: przerabiać aż zostaje 3 oczka (widok na prawej stronie robótki), wykonać 1 narzut, przerobić 2 oczka razem na prawo i 1 oczko prawe. W następnym rzędzie przerobić narzut na prawo, powstanie dziurka.

----------------------------------------------------------

ROBÓTKĘ ROZPOCZYNAMY TUTAJ:
----------------------------------------------------------

SWETER – SKRÓCONY OPIS ROBÓTKI:
Przerabiany od góry do dołu, w tę i z powrotem na drutach z żyłką, zaczynając od środka przodu. Rękawy są przerabiane na okrągło na drutach pończoszniczych. Sweter jest przerabiany w całości w paski, patrz powyżej.

KARCZEK:
Na drutach z żyłką nr 2,5 nabrać 116-116-116-136-136-136 oczek (w tym 5 oczek obszycia przodu z każdej strony) włóczką Delight. Przerobić 5 oczek obszycia przodu ściegiem ryżowym – patrz powyżej, dalej przerabiać 2 oczka prawe/2 oczka lewe, aż zostaje 5 oczek i zakończyć przerabiając 5 oczek obszycia przodu ściegiem ryżowym.
Gdy długość robótki wynosi 1,5 cm, przerobić 1 rząd na prawej stronie robótki, dodając oczka następująco: przerobić 5 oczek obszycia przodu ściegiem ryżowym, przerabiać na prawo, w tym samym czasie równomiernie dodając 18 oczek ponad 106-106-106-126-126-126 następnymi oczkami – PATRZ DODAWANIE OCZEK-1, i zakończyć przerabiając 5 oczek obszycia przodu ściegiem ryżowym = 134-134-134-154-154-154 oczka.
Przerobić 1 rząd na lewo na lewej stronie robótki z 5 oczkami obszycia przodu z każdej strony ściegiem ryżowym.
Dalej przerabiać na drutach z żyłką nr 3. Pamiętać o DZIURKACH NA GUZIKI na obszyciu prawego przodu - patrz powyżej.
Umieścić 4 nitki markery (bez przerabiania oczek): umieścić 1-szą nitkę marker w 26te-26te-26te-31sze-31sze-31sze oczko, 2-gą nitkę marker w 47me-47me-47me-52gie-52gie-52gie oczko, umieścić 3-cią nitkę marker w 88me-88me-88me-103cie-103cie-103cie oczko i umieścić 4-tą nitkę marker w 109te-109te-109te-124te-124te-124te oczko. Jest teraz 25-25-25-30-30-30 oczek między oczkami z nitką markerem na każdym przodzie, 40-40-40-50-50-50 oczek na tył i 20 oczek we wszystkich rozmiarach na każdy rękaw.
ZACHOWAĆ TAKIE SAMO NAPRĘŻENIE NICI JAK W PRZYPADKU PRÓBKI!
Przerabiać kolejny rząd na prawej stronie robótki następująco: 5 oczek obszycia przodu ściegiem ryżowym, dżersejem ponad 20-20-20-25-25-25 następnymi oczkami, dodać na reglan 2 oczka z każdej strony oczka z nitką markerem – patrz powyżej, przerabiać dżersejem ponad 20 oczkami rękawa, dodać 2 oczka z każdej strony oczka z nitką markerem, przerabiać dżersejem ponad 40-40-40-50-50-50 oczkami tyłu, dodać 2 oczka z każdej strony oczka z nitką markerem, przerabiać dżersejem ponad 20 oczkami rękawa, dodać 2 oczka z każdej strony oczka z nitką markerem, przerabiać dżersejem ponad 20-20-20-25-25-25 następnymi oczkami przodu i zakończyć przerabiając 5 oczek obszycia przodu ściegiem ryżowym.

Dalej przerabiać dżersejem, a oczka obszyć przodów ściegiem ryżowym i dodawać oczka na reglan w miejscu każdego przejścia między tyłem/przodami i rękawami następująco:
dodawać 2 oczka z każdej strony oczek z nitką markerem w sumie 6-6-6-8-8-10 razy co 2 rzędy (tj. w każdym rzędzie na prawej stronie robótki) (pierwsze dodawanie oczek jest teraz gotowe), następnie dodać 1 oczko z każdej strony oczek z nitką markerem w sumie 8-8-8-9-9-10 razy co 2 rzędy. Gdy oczka zostaną dodane w sumie 14-14-14-17-17-20 razy, jest 294-294-294-354-354-394 oczka.
Dalej dodawać na reglan 1 oczko z każdej strony oczek z nitką markerem w sumie 0-7-12-4-13-12 razy co 2 rzędy i w sumie 6-4-3-7-4-5 razy co 4 rzędy (tzn. co 2 rzędy na prawej stronie robótki) – patrz WSKAZÓWKA.
Po dodaniu ostatniego oczka na reglan, jest 342-382-414-442-490-530 oczek, a długość robótki wynosi ok. 19-21-23-25-27-29 cm od rzędu nabierania oczek (mierząc wzdłuż przodu).
Przerabiać kolejny rząd na lewej stronie robótki następująco: przerobić 52-57-61-67-73-78 pierwszych oczek jak wcześniej (= prawy przód), zdjąć 72-82-90-92-104-114 następnych oczek na drut pomocniczy na rękaw, nabrać 7-7-9-9-13-15 oczek (= bok, pod rękawem), przerobić 94-104-112-124-136-146 następnych oczek jak wcześniej (= tył), zdjąć 72-82-90-92-104-114 następnych oczek na drut pomocniczy na rękaw, nabrać 7-7-9-9-13-15 oczek (= bok, pod rękawem) i przerobić 52-57-61-67-73-78 ostatnich oczek jak wcześniej. Kończyć tył/ przody i rękawy oddzielnie. Usunąć nitki markery. OD TEGO MOMENTU MIERZYĆ STĄD!

TYŁ & PRZODY:
= 212-232-252-276-308-332 oczka. Umieścić 1 nitkę marker na środku 7-7-9-9-13-15 oczek nabranych pod każdym rękawem i przesuwać nitki markery w miarę postępu robótki. Dalej przerabiać w tę i z powrotem dżersejem, z 5 oczkami obszycia przodu ściegiem ryżowym z każdej strony. Gdy długość robótki wynosi 3 cm, dodać 2 oczka z każdej strony – PATRZ DODAWANIE OCZEK-2 (= dodane 4 oczka). Dodawać tak samo w sumie 5-5-5-6-6-7 razy co 6-6-6-5-5-4 cm = 232-252-272-300-332-360 oczek. Gdy długość robótki wynosi 30 cm, zacząć przerabiać na drutach z żyłką nr 2,5. Przerabiać ściegiem ryżowym ponad 5 oczkami obszycia przodu, ściągaczem 2 oczka prawe/2 oczka lewe, aż zostaje 7 oczek, zakończyć przerabiając 2 oczka prawe i 5 oczek obszycia przodu ściegiem ryżowym. Dalej przerabiać tak samo, aż wysokość ściągacza wynosi 3 cm. Wziąć z powrotem druty z żyłką nr 3 i zamykać oczka na prawo na prawej stronie robótki. Całkowita długość swetra od ramienia wynosi ok. 56-58-60-62-64-66 cm.

RĘKAWY:
Wziąć z powrotem 72-82-90-92-104-114 oczek z drutu pomocniczego z jednej strony robótki i przełożyć je na druty pończosznicze nr 3 i dodatkowo nabrać 1 oczko w każde z 7-7-9-9-13-15 oczek nabranych pod rękawem = 79-89-99-101-117-129 oczek. Przerabiać na okrągło, dżersejem. Umieścić 1 marker w oczko środkowe pod rękawem. Gdy długość robótki wynosi 3 cm we wszystkich rozmiarach, zamknąć 1 oczko z każdej strony markera - patrz ZAMYKANIE OCZEK. Zamykać w sumie 9-13-17-17-23-28 razy, w rozmiarze S co 10 okrążeń, w rozmiarze M co 6 okrążeń, w rozmiarach L i XL co 4 okrążenia, w rozmiarze XXL 4 razy w każdym okrążeniu i 19 razy co 3 okrążenia, a w rozmiarze XXXL 8 razy w każdym okrążeniu i 20 razy co 2 okrążenia = 61-63-65-67-71-73 oczka. Przerabiać, aż długość rękawa od podziału robótki wynosi 29-28-27-24-23-22 cm. Dalej przerobić 1 okrążenie na prawo, w tym samym czasie równomiernie zamykając 5-3-1-3-3-1 oczko = 56-60-64-64-68-72 oczka. Dalej przerabiać na drutach pończoszniczych nr 2,5 ściągaczem, 2 oczka prawe/2 oczka lewe przez 3 cm. Wziąć z powrotem druty pończosznicze nr 3 i zamykać oczka na prawo.
Drugi rękaw wykonać tak samo.

WYKOŃCZENIE:
Przyszyć guziki na obszyciu lewego przodu.

Schemat

Gun-Britt Fredriksson 16.07.2019 - 18:30:

Summer Berries kofta och top, varför är det lika många maskor att lägga upp? Tacksam för svar!

DROPS Design 26.08.2019 kl. 14:47:

Hei Gun-Britt. Dette er to ganske like modeller, bare at det er en jakke og en genser. De starter med samme maskeantallet, men etter vrangborden økes det flere masker på jakken enn på genseren. mvh Drops design

Jana Coufalová 13.01.2019 - 22:55:

Nádherný svetřík, moje barvy :)

Eve 16.12.2018 - 15:57:

Schlicht und trotzdem sehr schön. Würde wohl eine Lieblingsteil!

Ma 12.12.2018 - 21:36:

Skulle göra mindre halsringning.

Dodaj komentarz do modelu DROPS 201-14