DROPS / 201 / 14

Summer Berries Jacket by DROPS Design

Strikket jakke i DROPS Delight. Arbejdet er strikket ovenfra og ned med raglan, ¾ ærmer og A-facon. Størrelse S – XXXL

DROPS Design: Model de-195
Garngruppe A
-----------------------------------------------------------

250-300-300-350-400-400 g farve 20, blåbærtærte

DROPS RUNDPINDE NR 3: Længde på 60 cm eller 80 cm til glatstrik.
DROPS STRØMPEPINDE NR 2,5 til rib.
DROPS RUNDPINDE NR 2,5: Længde på 60 eller 80 cm til rib.

DROPS PERLEMORKNAP, Buet (lys rosa) NR 618: 6-6-6-7-7-7 stk.

DROPS Delight print DROPS Delight print 19.95 kr /50g
Garnet til denne opskrift koster fra 99.75kr. Læs mere.

Instruktioner

-------------------------------------------------------

FORKLARING TIL OPSKRIFTEN:

-------------------------------------------------------

PERLESTRIK (strikket frem og tilbage på pinden):
1.PIND: * 1 maske ret, 1 maske vrang *, strik fra *-*.
2.PIND: ret over vrang og vrang over ret. Gentag 2.PIND.

STRIBER:
For at tøjet skal blive mere stribet, strikkes der skiftevis med tråde fra 2 forskellige nøgler, sørg for at nøglerne starter med forskellige farver. * Strik 2 pinde/omgange med det første nøgle, strik 2 pinde/omgange med andet nøgle (stram ikke tråden når den trækkes med op) *, strik fra *-*. På denne måden blandes farverne mere og vil giv smallere striber.

UDTAGNINGSTIPS-1 (jævnt fordelt):
For at beregne hvordan der skal tages ud jævnt fordelt, regner man det totale maskeantal på pinden (f.eks 116 masker), minus forkanterne (f.eks 10 masker) og deler de resterende masker med antal udtagninger som skal gøres (f.eks 20) = 5,3. I dette eksempel tages der ud efter ca hver 5.maske. Der tages ikke ud over forkanterne. Tag 1 maske ud ved at slå om, på næste pind strikkes omslaget drejet så der ikke bliver hul.

UDTAGNINGSTIPS-2 (gælder i siderne på ryg- og forstykke):
Alle udtagninger gøres fra retsiden!
Start 1 maske før mærket, slå om pinden, strik 1 maske ret, slå om (= 2 masker taget ud). Gentag ved begge mærker. På næste pind strikkes omslagene drejet vrang så der ikke bliver hul.

RAGLAN:
Tag ud til raglan i hver overgang mellem ryg & forstykke og ærmer. Alle udtagninger gøres fra retsiden og de nye masker strikkes i glatstrik.

TAG UD SÅLEDES NÅR DER SKAL TAGES 2 MASKER UD PÅ HVER SIDE AF MASKEN MED MÆRKETRÅD I:
Start før masken med mærketråd i, hent lænken op før masken og strik lænken drejet ret, slå om, strik 1 ret (= masken med mærketråd i), slå om, hent lænken før næste maske og strik lænken drejet ret (= 4 masker taget ud). På næste pind strikkes omslagene vrang så der bliver hul.

TAG UD SÅLEDES NÅR DER SKAL TAGES 1 MASKE UD PÅ HVER SIDE AF MASKEN MED MÆRKETRÅD I:
Start før masken med mærketråd i, slå om, strik 1 ret (= masken med mærketråd i), slå om (= 2 masker taget ud). På næste pind strikkes omslagene vrang så der bliver hul.

STRIKKETIPS:
Når der tages ud til raglan på hver 4.pind vil hullerne i raglanlinjen få længere afstand mellem hinanden end de gør når der tages ud på hver 2.pind. For at undgå dette strikkes der hul på de pinde fra retsiden uden udtagning således:
Start 2 masker før masken med mærketråd i, strik 2 ret sammen, slå om, strik 1 ret (= masken med mærketråd i), slå om, tag 1 maske løs af pinden som om den skulle strikkes ret, strik 1 ret, løft den løse maske over masken som blev strikket. På næste pind strikkes omslagene vrang så der bliver hul.

INDTAGNINGSTIPS (gælder midt under ærmerne):
Start 2 masker før masken med mærket i, strik 2 masker drejet ret sammen, strik 1 maske ret (= masken med mærket), strik 2 masker ret sammen (= 2 masker taget ind).

KNAPHUL:
Første knaphul lukkes af på første pind fra retsiden efter det retstrikkede i halsen, derefter lukkes de 5-5-5-6-6-6 næste af med ca 8 cm mellem hver.
Luk af til knaphul på højre forkant således: Strik til der er 3 masker tilbage på pinden (set fra retsiden), slå om, strik 2 ret sammen og 1 ret. På næste pind strikkes omslaget ret så der bliver hul.

-------------------------------------------------------

START ARBEJDET HER:
-------------------------------------------------------

JAKKE – KORT OVERSIGT OVER ARBEJDET:
Arbejdet strikkes frem og tilbage på rundpind fra midt foran og der strikkes ovenfra og ned. Ærmerne strikkes rundt på strømpepinde. Hele arbejdet strikkes i STRIBER – se forklaring over.

BÆRESTYKKE:
Slå 116-116-116-136-136-136 masker op (inklusiv 5 kantmasker i hver side mod midt foran) på rundpind 2,5 med Delight. Strik 5 kantmasker PERLESTRIK – læs forklaring over, rib med 2 masker ret / 2 masker vrang til der er 5 masker tilbage og strik 5 kantmasker perlestrik.
Når arbejdet måler 1,5 cm strikkes der 1 pind fra retsiden hvor der tages ud således: Strik perlestrik over 5 kantmasker, strik ret og tag 18 masker ud jævnt fordelt over de næste 106-106-106-126-126-126 masker - læs UDTAGNINGSTIPS-1, og afslut med 5 kantmasker perlestrik = 134-134-134-154-154-154 masker.
Strik 1 pind vrang fra vrangen med 5 kantmasker i hver side i perlestrik.
Byt til rundpind 3. HUSK KNAPHUL på højre forkant – se forklaring over.
Sæt 4 mærketråde i arbejdet (dette gøres uden at maskerne strikkes): Første mærketråd sættes i den 26.-26.-26.-31.-31.-31.maske på pinden, anden mærketråd sættes i den 47.-47.-47.-52.-52.-52.maske på pinden, tredje mærketråd sættes i den 88.-88.-88.-103.-103.-103.maske på pinden og fjerde mærketråd sættes i den 109.-109.-109.-124.-124.-124.maske på pinden. Mellem maskerne med mærketråd i er der nu 25-25-25-30-30-30 masker på hvert forstykke, 40-40-40-50-50-50 masker på bagstykket og 20 masker i alle størrelser på hvert ærme.
HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN!
Næste pind strikkes således fra retsiden: 5 kantmasker perlestrik, glatstrik over de næste 20-20-20-25-25-25 masker, tag 2 masker ud på hver side af masken med mærketråd i til RAGLAN – se forklaring over, strik glatstrik over de 20 masker på ærmet, tag 2 masker ud på hver side af masken med mærketråd i, strik glatstrik over de 40-40-40-50-50-50 masker på bagstykket, tag 2 masker ud på hver side af masken med mærketråd i, strik glatstrik over de 20 masker på ærmet, tag 2 masker ud på hver side af masken med mærketråd i, strik glatstrik over de næste 20-20-20-25-25-25 masker på forstykket og afslut med 5 kantmasker perlestrik.

Fortsæt i glatstrik med kantmasker i perlestrik og tag ud til raglan i hver overgang mellem ryg & forstykke og ærmer således:
Tag 2 masker ud på hver side af maskerne med mærketråd på hver 2.pind (dvs på hver pind fra retsiden) totalt 6-6-6-8-8-10 gange (første udtagning er allerede strikket), tag derefter 1 maske ud på hver side af maskerne med mærketråd i på hver 2.pind totalt 8-8-8-9-9-10 gange. Når der er taget ud totalt 14-14-14-17-17-20 gange er der 294-294-294-354-354-394 masker på pinden.
Fortsæt udtagningen til raglan og tag 1 maske ud på hver side af maskerne med mærketråd i på hver 2.pind totalt 0-7-12-4-13-12 gange og derefter på hver 4.pind (dvs på hver 2. pind fra retsiden) totalt 6-4-3-7-4-5 gange – læs STRIKKETIPS.
Efter sidste udtagning til raglan er der 342-382-414-442-490-530 masker på pinden og arbejdet måler ca 19-21-23-25-27-29 cm fra opslåningskanten (målt midt foran).
Næste pind strikkes således fra vrangen: Strik de første 52-57-61-67-73-78 masker som før (= højre forstykke), sæt de næste 72-82-90-92-104-114 masker på 1 tråd til ærme, slå 7-7-9-9-13-15 nye masker op på pinden (= i siden under ærmet), strik de næste 94-104-112-124-136-146 masker som før (= bagstykket), sæt de næste 72-82-90-92-104-114 masker på 1 tråd til ærme, slå 7-7-9-9-13-15 nye masker op på pinden (= i siden under ærmet) og strik de resterende 52-57-61-67-73-78 masker som før. Ryg & forstykke og ærmer strikkes videre hver for sig. Fjern mærketrådene i arbejdet. HERFRA MÅLES ARBEJDET VIDERE!

RYG & FORSTYKKE:
= 212-232-252-276-308-332 masker. Sæt 1 mærketråd i den midterste af de 7-7-9-9-13-15 masker som blev slået op under hvert ærme og lad mærketrådene følge med videre i arbejdet. Fortsæt frem og tilbage i glatstrik og 5 kantmasker perlestrik i hver side. Når arbejdet måler 3 cm tages der 2 masker ud i hver side – læs UDTAGNINGSTIPS-2 (= 4 masker taget ud). Tag ud således på hver 6.-6.-6.-5.-5.-4.cm totalt 5-5-5-6-6-7 gange = 232-252-272-300-332-360 masker. Når arbejdet måler 30 cm byttes det til rundpind 2,5. Strik perlestrik over 5 kantmasker, rib (2 ret /2 vrang) til der er 7 masker tilbage, strik 2 masker ret og 5 kantmasker perlestrik. Strik således til ribben måler 3 cm. Skift tilbage til rundpind 3 og luk af med ret fra retsiden. Jakken måler ca 56-58-60-62-64-66 cm fra skulderen og ned.

ÆRME:
Sæt de 72-82-90-92-104-114 masker fra tråden i den ene side af arbejdet på strømpepinde 3, strik 1 maske i hver af de 7-7-9-9-13-15 masker som blev slået op under ærmet = 79-89-99-101-117-129 masker på pindene. Strik rundt i glatstrik. Sæt et mærke i den midterste maske under ærmet. Når arbejdet måler 3 cm i alle størrelser tages der 1 maske ind på hver side af mærket – læs INDTAGNINGSTIPS. Tag ind således totalt 9-13-17-17-23-28 gange i S: På hver 10.omgang, i M: På hver 6.omgang, i L og XL: På hver 4.omgang, i XXL: På hver omgang totalt 4 gange og derefter på hver 3.omgang totalt 19 gange og i XXXL: På hver omgang totalt 8 gange og derefter på hver 2.omgang totalt 20 gange = 61-63-65-67-71-73 masker. Strik videre til ærmet måler 29-28-27-24-23-22 cm fra delingen. Strik 1 omgang ret hvor der tages 5-3-1-3-3-1 masker ind jævnt fordelt = 56-60-64-64-68-72 masker. Skift til strømpepinde 2,5 og strik rib 2 masker ret / 2 masker vrang i 3 cm. Skift tilbage til strømpepinde 3 og luk af med ret.

Gun-Britt Fredriksson 16.07.2019 - 18:30:

Summer Berries kofta och top, varför är det lika många maskor att lägga upp? Tacksam för svar!

DROPS Design 26.08.2019 kl. 14:47:

Hei Gun-Britt. Dette er to ganske like modeller, bare at det er en jakke og en genser. De starter med samme maskeantallet, men etter vrangborden økes det flere masker på jakken enn på genseren. mvh Drops design

Jana Coufalová 13.01.2019 - 22:55:

Nádherný svetřík, moje barvy :)

Eve 16.12.2018 - 15:57:

Schlicht und trotzdem sehr schön. Würde wohl eine Lieblingsteil!

Ma 12.12.2018 - 21:36:

Skulle göra mindre halsringning.

Kommentere opskrift DROPS 201-14