DROPS / 201 / 31

April Showers Jacket by DROPS Design

Strikket lang jakke med rundt bærestykke i 2 tråde DROPS Sky. Arbejdet strikkes ovenfra og ned med hulmønster. Størrelse S - XXXL.

DROPS Design: Model sk-041
Garngruppe B + B eller D
-------------------------------------------------------

350-400-450-500-550-600 farve 13, lys jeansblå

STRIKKEFASTHED:
12 masker i bredden og 17 pinde i højden med glatstrik og 2 tråde = 10 x 10 cm.

PINDE:
DROPS STRØMPEPINDE NR 9.
DROPS RUNDPINDE NR 9: Længde på 40 cm og 80 cm.
DROPS STRØMPEPINDE NR 8: Til rib.
DROPS RUNDPINDE NR 8: Længde på 80 cm til rib.

DROPS PERLEMORKNAP, Buet (hvid) NR 522: 7 stk i alle størrelser.

Garnet til denne opskrift koster fra 202.65kr. Læs mere.
-------------------------------------------------------

FORKLARING TIL OPSKRIFTEN:

-------------------------------------------------------

Se diagram A.1 og A.2. Vælg diagram for din størrelse. Diagrammerne viser alle pinde i mønsteret set fra retsiden.

UDTAGNINGSTIPS-1 (jævnt fordelt):
For at beregne hvordan der skal tages ud jævnt, regner man det totale maskeantal på pinden (f.eks 62 masker) minus forkanterne (= 8 masker) og deler de resterende masker med antal udtagninger som skal gøres (f.eks 19) = 2,8.
I dette eksempel tages der ud ved at slå om efter ca hver 3.maske. På næste pind (vrangen) strikkes omslagene drejet vrang så der ikke bliver hul.

UDTAGNINGSTIPS-2 (gælder siderne på ryg- og forstykke):
Strik til der er 2 masker tilbage før mærketråden, slå om, strik 4 masker ret (mærketråden sidder midt mellem disse masker), slå om. På næste pind (vrangen) strikkes omslagene drejet vrang så der ikke bliver hul. Videre strikkes de nye masker i glatstrik.

Luk af til knaphul på højre forkant (når tøjet er på). Luk af fra retsiden når der er 3 masker tilbage på pinden således: Slå om, strik de 2 næste masker ret sammen og strik sidste maske ret. På næste pind strikkes omslaget ret så der bliver hul.
Første knaphul lukkes når ribben i halsen måler ca 2 cm. Derefter lukkes de 6 næste med ca 7-7-8-8-8-9 cm mellem hver.

-------------------------------------------------------

START ARBEJDET HER:

-------------------------------------------------------

JAKKE – KORT OVERSIGT OVER ARBEJDET:
Arbejdet strikkes frem og tilbage på rundpind ovenfra og ned. Ærmerne strikkes rundt på lille rundpind/strømpepinde.

HALSKANT:
Slå 62-62-66-66-70-70 masker op (inklusiv 4 kantmasker i hver side mod midt foran) på rundpind 8 med 2 tråde Sky. Strik 1 pind vrang fra vrangen. Derefter strikkes der rib således: 4 kantmasker RETSTRIK – læs forklaring over, (2 ret, 2 vrang) til der er 6 masker tilbage på pinden, 2 ret, 4 kantmasker retstrik. Fortsæt ribben således til arbejdet måler 3 cm – sørg for at slutte efter en pind fra vrangen. Husk KNAPHUL på højre forkant!

BÆRESTYKKE:
Skift til rundpind 9. Nu strikkes der mønster og der tages ud jævnt fordelt således: 4 kantmasker retstrik, strik A.1 (vælg diagram for din størrelse) til der er 5 masker tilbage på pinden, A.2 (vælg diagram for din størrelse), 4 kantmasker retstrik, SAMTIDIG tages der ud på hver pind med pil i diagrammet således:
Pil-1: Tag 19-19-21-21-21-23 masker ud jævnt fordelt – læs UDTAGNINGSTIPS-1 = 81-81-87-87-91-93 masker.
Pil-2: Tag 26-28-30-30-30-32 masker ud jævnt fordelt = 107-109-117-117-121-125 masker. HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN!
Pil-3: Tag 24-28-30-30-30-32 masker ud jævnt fordelt = 131-137-147-147-151-157 masker.
Pil-4: Tag 24-30-30-30-30-32 masker ud jævnt fordelt = 155-167-177-177-181-189 masker.
Nu er udtagningen i størrelse S, M og L færdig. I størrelse XL, XXL og XXXL fortsætter udtagningen således:
Pil-5: Tag 22-30-32 masker ud jævnt fordelt = 199-211-221 masker.

Alle størrelser:
Når hele diagram A.1 og A.2 er strikket færdig i højden, måler arbejdet ca 18-18-18-22-22-22 cm fra opslåningskanten. Nu fortsættes der med glatstrik og 4 kantmasker retstrik i hver side mod midt foran. Når arbejdet måler ca 19-20-22-24-26-28 cm tages der 23-29-31-19-27-31 masker ud jævnt fordelt = 178-196-208-218-238-252 masker. Fortsæt til arbejdet måler 21-23-25-27-29-31 cm. Næste pind fra vrangen strikkes således: Strik de første 28-30-32-34-38-41 masker (= højre forstykke), sæt de næste 37-42-44-45-47-48 masker på en tråd (= ærme) og slå 6-6-6-8-8-10 nye masker op på pinden (= i siden under ærmerne), strik de næste 48-52-56-60-68-74 masker (= bagstykke), sæt de næste 37-42-44-45-47-48 masker på en tråd (= ærme) og slå 6-6-6-8-8-10 nye masker op på pinden (= i siden under ærmerne), strik de resterende 28-30-32-34-38-41 masker (= venstre forstykke). HERFRA MÅLES ARBEJDET VIDERE!

RYG & FORSTYKKE:
= 116-124-132-144-160-176 masker. Sæt en mærketråd i hver side midt i de 6-6-6-8-8-10 nye masker under hvert ærme. Mærketråden følger med i arbejdet. Fortsæt frem og tilbage i glatstrik og 4 kantmasker retstrik i hver side mod midt foran. Når arbejdet måler 4 cm, tages der 1 maske ud på hver side af mærketråden – læs UDTAGNINGSTIPS-2. Tag ud således på hver 12.-12.-8.-8.-8.-8.cm totalt 3-3-4-4-4-4 gange = 128-136-148-160-176-192 masker. Når arbejdet måler 32 cm, tages der 26-30-30-34-38-38 masker ud jævnt fordelt = 154-166-178-194-214-230 masker. Skift til rundpind 8. Strik rib fra retsiden således: 4 kantmasker retstrik, (2 ret, 2 vrang) til der er 6 masker tilbage på pinden, 2 ret, 4 kantmasker retstrik. Når ribben måler 4 cm lukkes der af med ret over ret og vrang over vrang. Sørg for at aflukningskanten ikke strammer. Gå evt 1 pindenummer op når der lukkes af. Jakken måler ca 60-62-64-66-68-70 cm fra skulderen og ned.

ÆRME:
Sæt de 37-42-44-45-47-48 masker fra tråden i den ene side af arbejdet tilbage på lille rundpind 9 og strik 1 maske op i hver af de 6-6-6-8-8-10 nye masker under ærmet = 43-48-50-53-55-58 masker. Sæt en mærketråd midt i de nye masker under ærmet (= 3-3-3-4-4-5 nye masker på hver side af mærketråden). Mærketråden følger med i arbejdet. Strik rundt i glatstrik. Når ærmet måler 4 cm tages der 1 maske ind på hver side af mærketråden – læs INDTAGNINGSTIPS. Tag ind således i de forskellige størrelser:
Størrelse S: Tag ind på skiftevis hver 4.cm og 5.cm totalt 8 gange.
Størrelse M: Tag ind på hver 3.cm totalt 10 gange.
Størrelse L: Tag ind på hver 3.cm totalt 10 gange.
Størrelse XL: Tag ind på skiftevis hver 2.cm og hver 3.cm totalt 11 gange.
Størrelse XXL: Tag ind på skiftevis hver 2.cm og hver 3.cm totalt 11 gange.
Størrelse XXXL: Tag ind på hver 2.cm totalt 12 gange.
Når alle indtagninger på ærmet er færdige, er der 27-28-30-31-33-34 masker på omgangen. Fortsæt i glatstrik til ærmet måler 40-38-37-35-33-32 cm (kortere mål i de større størrelser på grund af bredere hals og længere bærestykke). Nu tages der 5-4-6-5-7-6 masker ud jævnt fordelt = 32-32-36-36-40-40 masker. Skift til strømpepinde 8. Strik rib (2 ret, 2 vrang) i 4 cm. Luk af med ret over ret og vrang over vrang. Sørg for at aflukningskanten ikke strammer. Gå evt 1 pindenummer op når der lukkes af. Ærmet måler ca 44-42-41-39-37-36 cm. Strik det andet ærme på samme måde.

= lav 1 omslag mellem 2 masker, på næste pind (vrangen) strikkes omslaget ret så der bliver hul
= strik 2 masker ret sammen (= 1 maske taget ind)
= udtagningspind - læs forklaring i opskriften

Mona Granath 21.03.2019 - 15:29:

Hej! Vill gärna sticka denna kofta, men jag tål inte garnet Sky, som innehåller ull Har ni förslag på annat garn? Enligt garnkonverteraren finns inte garnet Belle med som alternativ (?)/Mvh Mona

DROPS Design 26.03.2019 kl. 13:20:

Hej. Vi håller fortfarande på att utveckla konverteraren så därför finns inte alla alternativ med ännu. Du kan ersätta Sky med ett annat garn i garngrupp B (som då också stickas med 2 trådar), t.ex. DROPS Belle. Tänk bara på att räkna om garnmängden, du hittar hur du gör det här, samt att få rätt stickfasthet. Lycka till!

Arja Nielsen 06.03.2019 - 12:27:

Olen tekemässä tätä juuri nyt. Etu-ja takakappaleosiossa neuvotaan leventämään 2x2 silmukkaa koossa L ensin 4 cm:n kohdalla ja lisäksi vielä neljä kertaa 8 cm:n välein. Näistä tulee jo 36 cm. 32 cm:n kohdalla pitäisi kuitenkin jo lisätä 32 silmukkaa ja aloittaa resori. Onko ohjeessa vai sen tulkitsijana vikaa?

DROPS Design 06.04.2019 kl. 14:07:

Hei, nämä lisäykset tehdään yhteensä 4 kertaa, eli ensimmäinen lisäyskerros + vielä 8 cm välein 3 kertaa.

Kommentere opskrift DROPS 201-31