DROPS / 199 / 22

Rivage by DROPS Design

Stickad tröja med raglan i DROPS Alpaca. Arbetet stickas uppifrån och ner med hålmönster på ärmarna. Storlek S - XXXL.

DROPS Design: Modell z-856
Garngrupp A
-------------------------------------------------------

350-350-400-450-500-550 g färg 7120, ljus grågrön

DROPS RUNDSTICKOR NR 3: längd på 40 cm och 80 cm till slätstickning.
DROPS STRUMPSTICKOR NR 2,5.
DROPS RUNDSTICKOR NR 2,5: längd på 40 cm och 80 cm till kanter.

Garnet till detta mönstret kostar 189kr. Läs mer.
-------------------------------------------------------

FÖRKLARING TILL BESKRIVNINGEN:

-------------------------------------------------------

Se diagram A.1 till A.8. Välj diagram för din storlek (gäller A.5, A.6 och A.7).

ÖKNINGSTIPS-1 (jämn fördelning):
För att beräkna hur det ska ökas jämnt, räknar man det totala maskantalet på varvet (t.ex 124 maskor) och delar med det antal ökningar som ska göras (t.ex 26) = 4,8.
I detta exempel ökas det genom att göra 1 omslag om stickan efter ca var 5:e maska. På nästa varv stickas omslagen vridet räta så att det inte blir hål.

RAGLAN:
Öka till raglan i varje övergång mellan framstycke/bakstycke och ärmar som förklarat nedan.
Öka så här efter markören: Sticka 1 rätmaska, gör 1 omslag om stickan.
Öka så här före markören: Sticka till det återstår 1 maska före markören, gör 1 omslag om stickan, sticka 1 rätmaska.
Dvs det ökas 2 maskor vid varje markör och totalt 8 maskor på varvet.
På nästa varv stickas omslagen räta så att det blir hål. Sedan stickas de nya maskorna i slätstickning på fram- och bakstycket och i hålmönster på ärmarna.

ÖKNINGSTIPS-2 (gäller i sidorna på fram- och bakstycket):
Sticka till det återstår 3 maskor före markören, gör 1 omslag om stickan, sticka 6 rätmaskor (markören sitter mitt emellan dessa 6 maskorna), gör 1 omslag om stickan (= 2 maskor ökade vid markören och totalt 4 maskor ökade på varvet). På nästa varv stickas omslagen vridet räta så att det inte blir hål. Sedan stickas de nya maskorna i slätstickning.

MINSKNINGSTIPS (gäller mitt under ärmarna):
Minska 1 maska på varje sida av markören så här: Sticka till det återstår 3 maskor före markören, sticka 2 maskor räta tillsammans, sticka 2 rätmaskor (markören sitter mellan dessa 2 maskorna), lyft 1 maska som om den skulle stickas rät, sticka 1 rätmaska, drag den lyfta maskan över maskan som stickades (= 2 maskor minskade).

-------------------------------------------------------

BÖRJA ARBETET HÄR:

-------------------------------------------------------

TRÖJA - KORT ÖVERSIKT ÖVER ARBETET:
Halskant och ok stickas runt på rundsticka, uppifrån och ner. Oket delas till fram- och bakstycke och ärmar. Fram- och bakstycket fortsätter runt på rundsticka, uppifrån och ner. Ärmarna stickas runt på strumpstickor/kort rundsticka, uppifrån och ner.

HALSKANT:
Lägg upp 120-124-128-132-138-146 maskor på rundsticka 2,5 med Alpaca. Sticka 6 varv RÄTSTICKNING runt – läs förklaring ovan. Sticka 1 varv rätt där det ökas 6-26-22-38-32-44 maskor jämnt fördelat – läs ÖKNINGSTIPS-1 = 126-150-150-170-170-190 maskor. Sticka 1 varv rätt (omslagen stickas vridet räta). Sedan stickas oket som förklarat nedan.

Ok:
Byt till rundsticka 3. Sätt 4 markörer i arbetet som förklarat nedan (detta görs utan att maskorna stickas). Markörerna ska användas när det ska ökas till raglan: Sätt 1 markör i början av varvet, räkna 23 maskor (= ärm), sätt 1 markör före nästa maska, räkna 40-52-52-62-62-72 maskor (= framstycke), sätt 1 markör före nästa maska, räkna 23 maskor (= ärm), sätt 1 markör före nästa maska. Det är 40-52-52-62-62-72 maskor efter sista markören på bakstycket.
Första varvet stickas så här: Öka till RAGLAN efter markören – läs förklaring ovan, sticka A.1 över de nästa 21 maskorna (= ärm), öka till raglan på varje sida av markören, sticka slätstickning till det återstår 1 maska före nästa markör (= framstycke), öka till raglan på varje sida av markören, sticka A.1 över de nästa 21 maskorna (= ärm), öka till raglan på varje sida av markören, sticka slätstickning till det återstår 1 maska före markören i början av varvet (= bakstycke), öka till raglan före markören.
Fortsätt mönstret så med slätstickning på fram- och bakstycket och A.1 på ärmarna. KONTROLLERA STICKFASTHETEN!
SAMTIDIGT fortsätter ökningen till raglan på vartannat varv till det har ökats totalt 25-25-31-31-37-37 ggr vid varje markör (inklusive ökningen förklarad på första varvet). De nya maskorna stickas i slätstickning på fram- och bakstycket och i hålmönster som diagrammen visar på ärmarna.
När A.1 har stickats 1 gång på höjden, fortsätts hålmönstret på ärmarna som förklarat nedan:
HÅLMÖNSTER ÄRM:
STORLEK S och M: När A.1 har stickats 1 gång på höjden, stickas nästa varv så här över maskorna på ärmarna: Sticka A.2 (= 13 maskor), sticka A.3 över de nästa 24 maskorna (= 2 rapporter à 12 maskor), avsluta med A.4 (= 8 maskor). När A.2 till A.4 har stickats 1 gång på höjden, stickas nästa varv så här över maskorna på ärmarna: Sticka A.5 (= 13 maskor), sticka A.6 över de nästa 48 maskorna (= 4 rapporter à 12 maskor), avsluta med A.7 (= 8 maskor). När sista varvet i A.5 till A.7 återstår, delas oket till fram- och bakstycke och ärmar som förklarat nedan ALLA STORLEKAR.
STORLEK L och XL: När A.1 har stickats 1 gång på höjden, stickas nästa varv så här över maskorna på ärmarna: Sticka A.2 (= 13 maskor), sticka A.3 över de nästa 24 maskorna (= 2 rapporter à 12 maskor), avsluta med A.4 (= 8 maskor). När A.2 till A.4 har stickats 1 gång på höjden, stickas nästa varv så här över maskorna på ärmarna: Sticka A.5 (= 13 maskor), sticka A.3 över de nästa 48 maskorna (= 4 rapporter à 12 maskor), avsluta med A.7 (= 8 maskor). När sista varvet i A.5 till A.7 återstår, delas oket till fram- och bakstycke och ärmar som förklarat under ALLA STORLEKAR.
STORLEK XXL och XXXL: När A.1 har stickats 1 gång på höjden, stickas nästa varv så här över maskorna på ärmarna: Sticka A.2 (= 13 maskor), sticka A.3 över de nästa 24 maskorna (= 2 rapporter à 12 maskor), avsluta med A.4 (= 8 maskor). När A.2 till A.4 har stickats 1 gång på höjden, stickas nästa varv så här över maskoran på ärmarna: Sticka A.2 (= 13 maskor), sticka A.3 över de nästa 48 maskorna (= 4 rapporter à 12 maskor), avsluta med A.4 (= 8 maskor). När A.2 till A.4 har stickats färdigt, stickas nästa varv så här över maskorna på ärmarna: Sticka A.5 (= 13 maskor), sticka A.6 över de nästa 72 maskorna (= 6 rapporter à 12 maskor), avsluta med A.7 (= 8 maskor). När sista varvet i A.5 till A.7 återstår, delas oket till fram- och bakstycke och ärmar som förklarat under ALLA STORLEKAR.

ALLA STORLEKAR:
När ökningarna till raglan är färdiga är det 326-350-398-418-466-486 maskor på varvet. Fortsätt hålmönstret som förklarat ovan till sista varvet i A.5 till A.7 återstår.
Nu delas oket till fram- och bakstycke och ärmar, och sista varvet stickas så här: Sticka 4-1-2-0-4-3 rätmaskor, sätt de nästa 65-71-81-85-89-91 maskorna på 1 tråd till ärm, lägg upp 8-8-8-10-10-12 nya maskor på stickan (= i sidan under ärmen), sticka de nästa 98-104-118-124-144-152 maskorna räta (= framstycke), sätt de nästa 65-71-81-85-89-91 maskorna på 1 tråd till ärm, lägg upp 8-8-8-10-10-12 nya maskor på stickan (= i sidan under ärmen) och sticka de resterande 94-103-116-124-140-149 maskorna räta (= bakstycke). Oket mäter nu ca 20-20-24-24-27-27 cm från uppläggningskanten mitt fram. Ta bort alla markörer i arbetet och klipp av tråden. Sedan stickas fram- och bakstycke och ärmar färdiga var för sig. ARBETET MÄTS SEDAN HÄRIFRÅN!

FRAM- OCH BAKSTYCKE:
= 212-224-252-268-308-328 maskor. Sätt 1 markör i varje sida på fram- och bakstycket, mitt i de 8-8-8-10-10-12 maskorna som lades upp under ärmarna. Låt markörerna följa med i arbetet - de ska användas lite senare när det ska ökas i sidorna.
Börja varvet vid den ena markören och sticka slätstickning runt.
När arbetet mäter 4 cm från delningen i alla storlekar, ökas det 1 maska på varje sida av båda markörerna – läs ÖKNINGSTIPS-2 (= 4 maskor ökade). Öka så med 5 cm mellanrum totalt 5 ggr i alla storlekar = 232-244-272-288-328-348 maskor. Sticka till arbetet mäter ca 28-30-28-30-29-31 cm från delningen (eller till önskad längd, det återstår ca 2 cm till färdigt mått). Sticka 1 varv rätt där det ökas 56-60-68-72-80-84 maskor jämnt fördelat = 288-304-340-360-408-432 maskor. Detta görs för att undvika att resåren som ska stickas drar ihop sig.
Byt till rundsticka 2,5. Sticka resår runt (= 2 rätmaskor, 2 avigmaskor) i 2 cm. Maska av med rätmaskor över rätmaskor och avigmaskor över avigmaskor. Tröjan mäter ca 54-56-58-60-62-64 cm från axeln och ner.

ÄRM:
Sätt de 65-71-81-85-89-91 maskorna från tråden i den ena sidan av arbetet på strumpstickor eller kort rundsticka 3 och sticka dessutom upp 1 maska i var och en av de 8-8-8-10-10-12 maskorna som lades upp under ärmen = 73-79-89-95-99-103 maskor.
Sätt 1 markör mitt i de 8-8-8-10-10-12 maskorna under ärmen. Låt markören följa med i arbetet - den ska användas lite senare när det ska minskas under ärmen.
Börja varvet vid markören och sticka så här: Sticka 4-7-6-9-5-7 maskor slätstickning, sticka A.8 (= 5 maskor), sticka A.3 över de nästa 60-60-72-72-84-84 maskorna (= 5-5-6-6-7-7 rapporter à 12 maskor) och avsluta med 4-7-6-9-5-7 maskor slätstickning. Fortsätt mönstret så (hålmönstret fortsätter nu fint över ärmen).
SAMTIDIGT när arbetet mäter 3-3-3-2-2-2 cm från delningen, minskas det 2 maskor mitt under ärmen – läs MINSKNINGSTIPS. Minska så med 3½-3-2-2-1½-1½ cm mellanrum totalt 11-13-17-19-20-21 ggr = 51-53-55-57-59-61 maskor – OBS: De maskorna som inte går jämnt upp i hålmönstret när det minskas mitt under ärmen, stickas i slätstickning.
Sticka vidare till arbetet mäter 40-40-37-37-35-35 cm från delningen (eller till önskad längd, det återstår ca 4 cm till färdigt mått. OBS: Det är kortare mått i de större storlekarna pga vidare hals och längre ok).
Sticka 1 varv rätt där det ökas 17-15-17-19-17-19 maskor jämnt fördelat = 68-68-72-76-76-80 maskor. Detta görs för att undvika att resåren som ska stickas drar ihop sig. Byt till strumpstickor 2,5. Sticka resår runt (= 2 rätmaskor, 2 avigmaskor) i 4 cm. Maska av löst med rätmaskor över rätmaskor och avigmaskor över avigmaskor. Ärmen mäter ca 44-44-41-41-39-39 cm från delningen. Sticka den andra ärmen på samma sätt.

Natalija Krtinic 25.03.2019 - 17:11:

Liebe Frau Matzau, ich fing an Pullover 199/22 in Größe XXL mit Drops Alpaka Silk zu stricken, aber die Anleitung hat leider einen Fehler. Nachdem ich A2-A4 gestrickt hatte, waren nur insgesamt 69 Maschen auf der Nadel. A 6 erfoderte aber einen 6-fachen Rapport über 72 Maschen! Obwohl ich bis dahin alles Schritt für Schritt nach Anleitung gestrickt habe, fehlten mir am Ende 48 Maschen für den 6-fachen Rapport von A6. Bitte helfen Sie mir. Vielen Dank. LG Natalija Krtinic

DROPS Design 26.03.2019 kl. 08:39:

Liebe Frau Krtinic, wenn A.2-A.4 einmal in der Höhe gestrickt werden, stricken Sie noch A.2-A.4 in der Höhe: A.2, 4xA.3, A.4 (= 69 M bei der 1. Reihe - 93 M bei der letzten Reihe), dann stricken Sie A.5, A.6 x 6 und A.7 = 13 + 6x12 + 8= 93 M. Viel Spaß beim stricken!

Vicky Williams 11.03.2019 - 13:43:

How many balls of yarn would you need for the short sleeve version?

DROPS Design 11.03.2019 kl. 14:53:

Dear Mrs Williams, we are unfortunately not able to adjust every pattern to each individual request. For any individual assistance you are welcome to contact your DROPS store. Happy knitting!

Despina Papastergiou 17.02.2019 - 08:59:

I would like to have the pattern for this

Gerda Craps 31.01.2019 - 16:18:

Waar vind ik het patroon ?

Marianne Frenning Olsen 24.01.2019 - 08:58:

Denne er så fin. Venter spent på at oppskriften kommer, har garnet liggende klart.....

Christine 13.01.2019 - 22:16:

Très joli le point sur les manches qui contraste avec le devant uni.

Jo 18.12.2018 - 16:24:

Prachtig, hebben, maken

Kommentér oppskrift DROPS 199-22