DROPS / 202 / 14

Autumn Spice Cardigan by DROPS Design

Ylhäältä alas neulottu jakku 2-kertaisesta DROPS Sky-langasta. Työssä on raglanlinjat, kohoneuletta ja sivuhalkiot. Koot S-XXXL.

DROPS Design: Malli sk-033
Lankaryhmä B + B tai D
-------------------------------------------------------

350-400-400-450-500-550 g väriä 11, hasselpähkinä

NEULETIHEYS:
13 silmukkaa sileää neuletta leveyssuunnassa ja 15 kerrosta korkeussuunnassa, 2-kertaisella langalla = 10 x 10 cm.

PUIKOT:
DROPS SUKKAPUIKOT NRO 7 tai käsialan mukaan.
DROPS PYÖRÖPUIKOT NRO 7 tai käsialan mukaan: Pituus 40 cm ja 80 cm, sileään neuleeseen.
DROPS SUKKAPUIKOT NRO 6.
DROPS PYÖRÖPUIKOT NRO 6: Pituus 40 cm ja 80 cm, joustinneuleeseen.
Mikäli saat liikaa silmukoita per 10 cm, vaihda paksumpiin puikkoihin. Jos saat liian vähän silmukoita per 10 cm, vaihda ohuempiin puikkoihin.

DROPS HELMIÄISNAPPI, Kaareva (valkoinen) NRO 522: 5-5-6-6-6-6 kpl.

alkaen 5.90 € /50g
DROPS Sky uni colour DROPS Sky uni colour 5.90 € /50g
Tilaa
DROPS Sky mix DROPS Sky mix 5.90 € /50g
Tilaa
Puikot & Virkkuukoukut
Saat tämän mallin langat alkaen 41.30€. Lue lisää.
OHJE:

-------------------------------------------------------

Katso ruutupiirrokset A.1-A.5. Katso halutun koon piirrokset.

LISÄYSVINKKI (lisääminen tasavälein):
Laske kuinka usein kerroksella lisätään seuraavasti: Laske kerroksen silmukkaluku (esim. 63 silmukkaa), miinus kummankin reunan ainaoikeinneulotut silmukat (= 4 silmukkaa) ja jaa loput silmukat lisäysten määrän kanssa (esim. 10) = 5,9.
Tässä esimerkissä lisätään tekemällä 1 langankierto n. joka 6.silmukan jälkeen. Seuraavalla kerroksella langankierrot neulotaan kiertäen, jottei muodostuisi reikiä.

RAGLANLISÄYKSET (hihat):
Kaikki lisäykset tehdään oikealla puolella!
Lisää hihojen merkkilankojen jälkeen/ennen hihojen merkkilankoja 1 silmukka seuraavasti: Neulo hihan ensimmäiseen merkkilankaan asti, 1 silmukka oikein, tee 1 langankierto puikolle, neulo kunnes seuraavaa merkkilankaa edeltää 1 silmukka, tee 1 langankierto puikolle, 1 silmukka oikein. Toista toisessa hihassa (= työhön lisättiin 4 silmukkaa). Seuraavalla kerroksella (nurja puoli) langankierrot neulotaan nurin, jolloin työhön muodostuu reikiä. Jatkossa lisätyillä silmukoilla neulotaan sileää neuletta.

Tee napinlävet oikeaan etureunaan (kun vaate puetaan päälle). Tee napinläpi työn oikealta puolelta, kun kerroksella on jäljellä 3 silmukkaa, seuraavasti: Tee 1 langankierto puikolle, neulo seuraavat 2 silmukkaa oikein yhteen ja neulo viimeinen silmukka oikein. Seuraavalla kerroksella langankierto neulotaan oikein, jolloin työhön muodostuu reikä.
Ensimmäinen napinläpi tehdään, kun pääntien reunuksen joustinneuleen pituus on n. 1½-2 cm. Seuraavat 4-4-5-5-5-5 napinläpeä tehdään aina n. 10-10-9-9-10-10 cm:n välein.

-------------------------------------------------------

ALOITA TYÖ TÄSTÄ:

-------------------------------------------------------

JAKKU: LYHYT YLEISKATSAUS TYÖSTÄ:
Työ neulotaan tasona pyöröpuikolla, ylhäältä alas. Hihat neulotaan suljettuna neuleena sukkapuikoilla/lyhyellä pyöröpuikolla, ylhäältä alas.

JAKKU:
PÄÄNTIEN REUNUS:
Luo 69-71-75-77-79-81 silmukkaa pyöröpuikolle nro 6 2-kertaisella Sky-langalla. Neulo seuraavasti:
1.KERROS (nurja puoli): Neulo oikeaa.
2.KERROS (oikea puoli): Neulo oikeaa.
3.KERROS: Neulo 4 reunasilmukkaa AINAOIKEAA (lue selitys yllä), neulo nurjaa kunnes jäljellä on 4 silmukkaa, 4 reunasilmukkaa ainaoikeaa. Muista tehdä NAPINLÄVET!

KAARROKE:
Vaihda pyöröpuikkoon nro 7. Neulo mallineuletta seuraavasti (muista NAPINLÄVET): 4 reunasilmukkaa ainaoikeaa, neulo seuraavalla silmukalla mallineuletta piirroksen A.1 mukaisesti, neulo seuraavilla 12-12-12-14-14-14 silmukalla mallineuletta piirroksen A.2 mukaisesti (katso halutun koon piirros), kiinnitä 1 merkkilanka tähän (= vasen etukappale), 1 silmukka oikein, tee 1 langankierto puikolle, 3-4-6-3-4-5 silmukkaa oikein, tee 1 langankierto puikolle, 1 silmukka oikein, kiinnitä 1 merkkilanka tähän (= hiha), neulo seuraavilla 12-12-12-14-14-14 silmukalla mallineuletta piirroksen A.3 mukaisesti (katso halutun koon piirros), neulo seuraavalla silmukalla mallineuletta piirroksen A.4 mukaisesti (= takakappaleen keskisilmukka), neulo seuraavilla 12-12-12-14-14-14 silmukalla mallineuletta piirroksen A.2 mukaisesti, kiinnitä 1 merkkilanka tähän (= takakappale), 1 silmukka oikein, tee 1 langankierto puikolle, 3-4-6-3-4-5 silmukkaa oikein, tee 1 langankierto puikolle, 1 silmukka oikein, kiinnitä 1 merkkilanka tähän (= hiha), neulo seuraavilla 12-12-12-14-14-14 silmukalla mallineuletta piirroksen A.3 mukaisesti, neulo seuraavalla silmukalla mallineuletta piirroksen A.5 mukaisesti, 4 reunasilmukkaa ainaoikeaa (= oikea etukappale). Kummankin hihan kummassakin reunassa tehtiin RAGLANLISÄYS (lue selitys yllä) (= työhön lisättiin 4 silmukkaa), takakappaleen keskisilmukan (A.4) molemmin puolin lisättiin 1 silmukka (= työhön lisättiin 2 silmukkaa) ja etukappaleiden piirrosten A.1/A.5 mallineuleen ja etureunan sisäpuolelle lisättiin 1 silmukka (= työhön lisättiin 2 silmukkaa) = 77-79-83-85-87-89 silmukkaa. TARKISTA NEULETIHEYS! Jatka mallineuletta tähän tapaan ja toista hihojen raglanlisäykset joka 2.kerros vielä 14-16-16-19-19-19 kertaa (yhteensä 15-17-17-20-20-20 kertaa). SAMANAIKAISESTI kun olet neulonut piirrokset loppuun, toista viimeiset 2 kerrosta vielä 8-10-12-13-16-19 kertaa (eli kunnes takakappaleen piirrosten A.3 ja A.2 mallineuleiden välissä on 25-29-33-35-41-47 silmukkaa sileää neuletta ja etukappaleiden etureunan ja piirroksen A.2/A.3 mallineuleen välissä on 13-15-17-18-21-24 silmukkaa sileää neuletta) = 185-203-215-233-247-261 silmukkaa.

Jatka piirrosten A.2 ja A.3 mallineuleiden 14-14-14-16-16-16 silmukalla kohoneuletta, neulo kummankin etureunan 4 reunasilmukalla ainaoikeaa ja neulo muilla silmukoilla sileää neuletta, kunnes työn pituus keskiedun luomisreunasta mitattuna on 23-25-27-29-31-33 cm. Seuraava kerros (= nurja puoli) neulotaan näin: Neulo ensimmäisillä 31-33-35-38-41-44 silmukalla mallineuletta kuten aiemmin (= oikea etukappale), siirrä seuraavat 35-40-42-45-46-47 silmukkaa apulangalle (= hiha), luo apulangan silmukoiden tilalle 10-10-12-12-14-16 silmukkaa (= sivussa hihan alla), neulo seuraavat 53-57-61-67-73-79 silmukkaa (= takakappale), siirrä seuraavat 35-40-42-45-46-47 silmukkaa apulangalle (= hiha), luo apulangan silmukoiden tilalle 10-10-12-12-14-16 silmukkaa (= sivussa hihan alla) ja neulo loput 31-33-35-38-41-44 silmukkaa (= oikea etukappale). KAIKKI MITAT OTETAAN JATKOSSA TÄSTÄ!

ETU- JA TAKAKAPPALE:
= 135-143-155-167-183-199 silmukkaa. Kiinnitä 1 merkkilanka kumpaankin sivuun luotujen silmukoiden keskelle (= 5-5-6-6-7-8 luotua silmukkaa merkkilangan molemmin puolin). Neulo piirrosten A.2 ja A.3 mallineuleiden 14-14-14-16-16-16 silmukalla mallineuletta kuten aiemmin, neulo kummankin sivun keskimmäisillä 4 silmukalla ainaoikeaa (eli kummankin sivun merkkilangan molemmin puolin tulee 2 ainaoikeinneulottua silmukkaa) ja neulo kummankin etureunan 4 reunasilmukalla ainaoikeaa kuten aiemmin. Kerroksen loput silmukat neulotaan sileänä neuleena. Kun työn pituus jakokohdasta mitattuna on 15 cm, siirrä ensimmäiset ja viimeiset 36-38-41-44-48-52 silmukkaa apulangoille oikeaa ja vasenta etukappaletta varten = 63-67-73-79-87-95 silmukkaa jäljellä työssä. Neulo etukappaleet ja takakappale erikseen, jotta kumpaankin sivuun muodostuisi halkio.

TAKAKAPPALE:
Takakappaleessa on nyt 63-67-73-79-87-95 silmukkaa. Neulo mallineuletta piirrosten A.2/A.3 mukaisesti kuten aiemmin, jatka sileää neuletta ja neulo kummassakin reunassa 2 silmukalla ainaoikeaa. Kun työn pituus on 26 cm, lisää tasavälein 10-10-10-12-14-14 silmukkaa (lue LISÄYSVINKKI) (lisääminen tasavälein) = 73-77-83-91-101-109 silmukkaa. Vaihda pyöröpuikkoon nro 6. Neulo joustinneuletta (1 silmukka oikein, 1 silmukka nurin), lukuun ottamatta 2 ainaoikeinneulottua reunasilmukkaa kummassakin reunassa. Kun joustinneuleen pituus on 4 cm, päätä silmukat ainaoikeaa ja joustinneuletta neuloen. Ole tarkkana, että päätösreunasta tulee joustava. Päätä tarvittaessa silmukat yhtä numeroa paksummilla puikoilla, jotta päätösreunasta tulisi tarpeeksi joustava. Jakun pituus olalta alaspäin mitattuna on n. 56-58-60-62-64-66 cm.

OIKEA ETUKAPPALE:
Ota apulangalla odottavat silmukat takaisin pyöröpuikolle nro 7 = 36-38-41-44-48-52 silmukkaa. Jatka piirroksen A.3 mallineuletta, neulo etureunan 4 reunasilmukalla ainaoikeaa, neulo sivussa 2 silmukalla ainaoikeaa ja neulo muilla silmukoilla sileää neuletta. Kun työn pituus jakokohdasta mitattuna on 26 cm (tarkista, että olet neulonut yhtä monta kerrosta kuin takana), lisää tasavälein 5-5-6-7-7-7 silmukkaa (muista LISÄYSVINKKI) (lisääminen tasavälein) = 41-43-47-51-55-59 silmukkaa. Vaihda pyöröpuikkoon nro 6. Neulo joustinneuletta (1 silmukka oikein, 1 silmukka nurin), lukuun ottamatta 4 ainaoikeinneulottua reunasilmukkaa etureunassa ja 2 ainaoikeinneulottua reunasilmukkaa sivussa. Kun joustinneuleen pituus on 4 cm, päätä silmukat ainaoikeaa ja joustinneuletta neuloen. Ole tarkkana, että päätösreunasta tulee joustava. Päätä tarvittaessa silmukat yhtä numeroa paksummilla puikoilla, jotta päätösreunasta tulisi tarpeeksi joustava. Jakun pituus olalta alaspäin mitattuna on n. 56-58-60-62-64-66 cm.

VASEN ETUKAPPALE:
Neulo oikean etukappaleen peilikuvaksi.

HIHA:
Ota toisen sivun apulangalla odottavat 35-40-42-45-46-47 silmukkaa lyhyelle pyöröpuikolle/sukkapuikoille nro 7 ja pomi lisäksi jokaisesta hihan alapuolelle luodusta 10-10-12-12-14-16 silmukasta 1 silmukka = 45-50-54-57-60-63 silmukkaa. Kiinnitä 1 merkkilanka luotujen silmukoiden keskelle (= 5-5-6-6-7-8 luotua silmukkaa merkkilangan molemmin puolin). Neulo sileää neuletta suljettuna neuleena. Kun työn pituus jakokohdasta mitattuna on 4-4-3-5-4-3 cm, kavenna keskellä hihan alla 2 silmukkaa (lue KAVENNUSVINKKI). Toista tällaiset kavennukset n. 4-3-3-2-2-2 cm välein yhteensä 8-10-11-12-12-13 kertaa = 29-30-32-33-36-37 silmukkaa. Neulo kunnes hihan pituus jakokohdasta mitattuna on 38-37-35-34-32-31 cm (suurimmissa koissa on lyhyemmät mitat, koska niissä on leveämmät pääntiet ja korkeammat kaarrokkeet). Neulo 1 kerros oikein ja lisää tasavälein 5-6-6-7-8-9 silmukkaa = 34-36-38-40-44-46 silmukkaa. Vaihda sukkapuikkoihin nro 6 ja neulo 4 cm joustinneuletta (1 silmukka oikein, 1 silmukka nurin). Päätä silmukat joustinneuletta neuloen. Tee tarvittaessa 1 langankierto joka 6.silmukan jälkeen samalla kun päätät silmukat, jotta päätösreunasta tulisi tarpeeksi joustava (langankierrot päätetään kuten muut silmukat). Hihan pituus jakokohdasta mitattuna on n. 42-41-39-38-36-35 cm. Neulo toinen hiha samoin.

= nurja silmukka oikealta puolelta
= tee 2 silmukan väliin 1 langankierto, seuraavalla kerroksella (nurja puoli) langankierrot neulotaan nurin (työhön tulee muodostua reikiä)

Antonia 12.03.2019 - 22:09:

Hallo, ich habe angefangen die Jacke zu stricken und stolpere gleich am Anfang über die Angaben für die Knopflöcher ....... wenn die in die rechte Blende eingestrickt werden sollen müssen die dann nicht am Reihenanfang eingearbeitet werden ? Grüße Antonia

DROPS Design 13.03.2019 kl. 08:07:

Liebe Antonia, die Jacke wird von oben nach unten gestrickt, dh Hinreihe beginnt mit linkem Vorderteil und endet mit rechtem Vorderteil. Viel Spaß beim stricken!

MARIE 06.03.2019 - 17:51:

Bonjour, Ce modèle me plaît beaucoup ! Serait-il possible d'en avoir les explications en français ? Merci d'avance !

DROPS Design 07.03.2019 kl. 10:12:

Bonjour Marie, tous nos modèles sont disponibles en français, cliquez sur la flèche sous la photo pour modifier la langue. Bon tricot!

Marie Jose Savidan 29.01.2019 - 19:57:

Me encanta este modelo por favor mandenos las explicaciones. Gracias

Christel Marinissen 14.01.2019 - 08:31:

Erg mooi vest, wachten maar op het patroon

Lisää kommentti ohjeeseen DROPS 202-14