DROPS / 199 / 27

Lucy in the Sky by DROPS Design

Stickad sjal i DROPS Melody. Arbetet stickas uppifrån och ner med hålmönster.

DROPS Design: Modell ml-036
Garngrupp D
-------------------------------------------------------

STORLEK:
Mått: Höjd mätt längs mittmaskan ca 106 cm. Längd längs översidan ca 212 cm.

GARNÅTGÅNG:
DROPS MELODY från Garnstudio (tillhör garngrupp D)
200 g färg 15, ljus sjögrön

STICKFASTHET:
12 maskor på bredden och 14 varv på höjden med slätstickning = 10 x 10 cm.

STICKOR:
DROPS RUNDSTICKA NR 8: längd på 80 cm.

71% Alpacka, 25% Ull, 4% Polyamid
från 49.00 kr /50g
DROPS Melody uni colour DROPS Melody uni colour 49.00 kr /50g
Garnet till detta mönstret kostar 196kr. Läs mer.
-------------------------------------------------------

FÖRKLARING TILL BESKRIVNINGEN:

-------------------------------------------------------

Se diagram A.1 till A.6. Diagrammen visar alla varv i mönstret sett från rätsidan.

-------------------------------------------------------

BÖRJA ARBETET HÄR:

-------------------------------------------------------

SJAL - KORT ÖVERSIKT ÖVER ARBETET:
Arbetet stickas fram och tillbaka på rundsticka för att få plats med alla maskorna. Det stickas uppifrån och ner.

SJAL:
Lägg upp 9 maskor på rundsticka 8. Sticka 2 varv RÄTSTICKNING - se förklaring ovan. Sätt en markör i den mittersta maskan på varvet (= mittmaskan).
Sticka så här från rätsidan: 2 kantmaskor i rätstickning, gör 1 omslag om stickan, sticka 2 rätmaskor, gör 1 omslag om stickan, sticka 1 maska i slätstickning (= mittmaskan), gör 1 omslag om stickan, sticka 2 rätmaskor, gör 1 omslag om stickan, avsluta med 2 kantmaskor i rätstickning = 13 maskor. Sticka 1 varv rätt från avigsidan.

Sticka efter diagram A.1-A.3 så här från rätsidan:
Sticka 2 kantmaskor i rätstickning, sticka A.1 över 1 maska, A.2 upprepas till det återstår 1 maska före mittmaskan, sticka A.3 över 1 maska, 1 maska slätstickning (= mittmaskan), sticka A.1 över 1 maska, A.2 upprepas till det återstår 3 maskor på stickan, sticka A.3 över 1 maska och 2 kantmaskor i rätstickning. KONTROLLERA STICKFASTHETEN! När diagrammen har stickats 1 gång på höjden är det 35 maskor på varvet.
Sticka efter diagram A.4-A.6 så här från rätsidan:
Sticka 2 kantmaskor i rätstickning, sticka A.4 över 1 maska, sticka A.5 över 12 maskor, sticka A.6 över 2 maskor, sticka 1 maska slätstickning (= mittmaskan), sticka A.4 över 1 maska, sticka A.5 över 12 maskor, sticka A.6 över 2 maskor och sticka 2 kantmaskor i rätstickning. När diagrammen har stickats 1 gång på höjden är det 59 maskor på varvet.

Fortsätt att sticka efter diagram A.4-A.6, men för varje gång diagrammen stickas på höjden finns det plats för 1 rapport mer av A.5 mellan A.4 och A.6 på varje sida av mittmaskan. Sticka så till arbetet mäter ca 106 cm mätt längs mittmaskan, anpassa efter 1 hel rapport av diagrammen på höjden. Sticka 2 varv rätstickning över alla maskor.

AVMASKNING:
För att undvika att avmaskningskanten stramar maskas det av med dubbel tråd. Klipp en tråd på ca 4-5 meter och använd denna tillsammans med den andra tråden medan det maskas av med rätmaskor. Klipp av tråden och fäst den.

= mellan 2 maskor görs det 2 omslag om stickan, på nästa varv stickas det ena omslaget avigt, det andra släpps ner.

Diana 05.04.2019 - 23:19:

Thank you, but this still isn’t clear, is the second part, after the centre stitch a mirror image of part one? Also, please can you put instructions for row 9 in writing. I’m sorry but I’m not having a “happy knitting” experience. 😒

DROPS Design 08.04.2019 kl. 09:08:

Dear Diana, you work the same pattern on each side of the middle stitch = start with A.1, repeat A.2 and finish with A.3. On row 9 follow diagram symbols as on row 3 = YO, K1, YO, K2 tog, YO, K2 tog, YO (= A.1), repeat *K2 tog, YO* (= A.2) and finish with K2 tog, YO, K2 tog, YO, K1, YO (= A.3. Happy knitting!

Diana 05.04.2019 - 00:08:

Please can you explain in writing row 3 and row 9 of A1, A2, A3. I can’t understand it. Also, why in row one you just make one yarnover, yet the graph says the graphic means two yarnovers? Very confusing. Thank you.

DROPS Design 05.04.2019 kl. 09:57:

Dear Diana, you first work 2 sts in garter stitch, then work A.1, repeat A.2 and finish the first side of the shawl with A.3, work the middle stitch and repeat same pattern on the other side of shawl : A.1, repeat A.2 and finish with A.3 and 2 sts in garter stitch. On row 3 in A.1-2-3 work: YO, K1 (= A.1), *K2 tog, YO* (= A.2), repeat from *-* and work K2, YO (= A.3). Read more about diagrams here. Happy knitting!

Jette Andreasen 24.02.2019 - 07:59:

Jeg har fundet ud af det, så i behøver ikke svare på mit tidligere spørgsmål. Jeg fik bare ikke læst opskriften korrekt.

DROPS Design 28.02.2019 kl. 14:07:

Godt at høre Jette :)

Jette Andreasen 24.02.2019 - 07:46:

Jeg kan ikke forstå hvordan jeg kan få diagram a4-a6 til at passe efter første gennemgang. Jeg har plads til to a5, men hvordan skal jeg strikke mellem de to.

DROPS Design 28.02.2019 kl. 14:07:

Hej Jette, vi kan se at du har fundet ud af det :)

Kommentér oppskrift DROPS 199-27