DROPS / 201 / 12

Midnight Mingle by DROPS Design

Stickad sjal i DROPS Sky. Arbetet stickas med hålmönster och rätstickning.

DROPS Design: Modell sk-031
Garngrupp B
-------------------------------------------------------

STORLEK:
Mått: Bredd överst: ca 196 cm. Längd mitt på: ca 83 cm.

GARNÅTGÅNG:
DROPS SKY från Garnstudio (tillhör garngrupp B)
200 g färg 13, ljus jeansblå

STICKFASTHET:
19 maskor på bredden och 25 varv på höjden med slätstickning = 10 x 10 cm.
18 maskor på bredden och 36 varv på höjden med rätstickning = 10 x 10 cm.

STICKOR:
DROPS RUNDSTICKA NR 5: längd på 80 cm.

från 49.00 kr /50g
DROPS Sky uni colour DROPS Sky uni colour 49.00 kr /50g
Garnaffären
Beställ 
DROPS Sky mix DROPS Sky mix 49.00 kr /50g
Garnet till detta mönstret kostar 196kr. Läs mer.
-------------------------------------------------------

FÖRKLARING TILL BESKRIVNINGEN:

-------------------------------------------------------

Se diagram A.1 till A.8.
Diagrammen visar alla varv i mönstret sett från rätsidan.

ÖKNINGSTIPS-1 (jämn fördelning):
Öka 1 maska genom att göra 1 omslag om stickan. På nästa varv stickas omslaget vridet så att det inte blir hål.

-------------------------------------------------------

BÖRJA ARBETET HÄR:

-------------------------------------------------------

SJAL - KORT ÖVERSIKT ÖVER ARBETET:
Arbetet stickas fram och tillbaka på rundsticka uppifrån och ner.

SJAL:
Lägg upp 9 maskor med Sky på rundsticka 5.
VARV 1 (= rätsidan): Sticka 1 rätmaska, 1 omslag, 3 rätmaskro, 1 omslag, 1 rätmaska, 1 omslag, 3 rätmaskor, 1 omslag och 1 rätmaska = 13 maskor. Sätt en markör i den mittersta maskan.
VARV 2 (= avigsidan): Sticka räta över alla maskor.
VARV 3 (= rätsidan): Sticka 1 rätmaska, 1 omslag, sticka rätmaskor fram till maskan med markör, 1 omslag, 1 rätmaska (= mittmaskan), 1 omslag, sticka rätmaskor till det är 1 maska kvar, 1 omslag och 1 rätmaska = 4 maskor ökad. KONTROLLERA STICKFASTHETEN!
Upprepa 2:a och 3:e varvet 14 ggr till = 73 maskor på varvet, anpassa så att sista varvet stickas från avigsidan. (Arbetet mäter ca 11 cm mätt längs mittmaskan).

Nu stickas det mönster så här från rätsidan: 1 kantmaska rätstickning, A.1 över nästa maska, A.2 till det återstår 2 maskor före mittmaskan, A.3 över de nästa 2 maskorna, 1 maska rätstickning (= mittmaskan), A.4 över nästa maska, A.2 till det återstår 3 maskor på stickan, A.5 över de nästa 2 maskorna, 1 kantmaska rätstickning. Fortsätt fram och tillbaka så till A.1 – A.5 är färdigstickade på höjden. Det är nu 127 maskor på varvet.
Nu stickas det mönster så här: 1 kantmaska rätstickning, A.6 över de nästa 4 maskorna, sticka A.7 till det återstår 5 maskor före mittmaskan SAMTIDIGT som det ökas 1 maska – läs ÖKNINGSTIPS, sticka A.8 över de nästa 5 maskorna, sticka 1 maska rätstickning (= mittmaskan), A.6 över de nästa 4 maskorna, sticka A.7 till det återstår 6 maskor på stickan SAMTIDIGT som det ökas 1 maska, sticka A.8 över de nästa 5 maskorna, 1 kantmaska rätstickning = 133 maskor. Fortsätt fram och tillbaka så till A.6 till A.8 är färdigstickade på höjden. Det är nu 157 maskor på varvet. Arbetet mäter ca 29 cm längs mittmaskan.

Sticka A.1 - A.5 på samma sätt som tidigare i arbetet med 1 kantmaska rätstickning i varje sida och 1 maska rätstickning mitt på sjalen. När hela A.1 - A.5 är färdigstickade på höjden är det 211 maskor på varvet.
Sticka A.4, A.5 och A.6 på samma sätt som tidigare i arbetet – kom ihåg att öka 1 maska på första varvet i A.7 (både före och efter mittmaskan = totalt 2 maskor ökade på varvet) så att det finns plats fär 16 rapporter A.7 på varje sida av mittmaskan = 213 maskor. När A.6 - A.8 är färdigstickade på höjden är det 241 maskor på varvet. Arbetet mäter ca 46 cm längs mittmaskan.

Sticka A.1 - A.5 på samma sätt som tidigare i arbetet med 1 kantmaska rätstickning i varje sida och 1 maska rätstickning mitt på sjalen. När hela A.1 - A.5 är färdigstickat på höjden är det 295 maskor på varvet.
Sticka A.6 - A.8 på samma sätt som tidigare i arbetet – kom ihåg att öka 1 maska på första varvet i A.7 (både före och efter mittmaskan = totalt 2 maskor ökade på varvet) så att det finns plats för 23 rapporter A.7 på varje sida av mittmaskan = 297 maskor. När A.6 till A.8 är färdigstickade på höjden är det 325 maskor på varvet. Arbetet mäter ca 63 cm längs mittmaskan.

Sticka A.1 - A.5 på samma sätt som tidigare i arbetet med 1 kantmaska rätstickning i varje sida och 1 maska rätstickning mitt på sjalen. När hela A.1 - A.5 är färdigstickade på höjden är det 379 maskor på varvet.
Sticka A.6 - A.8 på samma sätt som tidigare i arbetet – kom ihåg att öka 1 maska på första varvet i A.7 (både före och efter mittmaskan = totalt 2 maskor ökade på varvet) så att det finns plats för 30 rapporter A.7 på varje sida av mittmaskan = 381 maskor. När A.6 till A.8 är färdigstickade på höjden är det 409 maskor på varvet. Arbetet mäter ca 80 cm längs mittmaskan.

Nu stickas det så här:
VARV 1 (= rätsidan): Sticka 1 rätmaska, 1 omslag, sticka rätmaskor fram till maskan med markör, 1 omslag, 1 rätmaska (= mittmaskan), 1 omslag, sticka rätmaskor till det är 1 maska kvar, 1 omslag och 1 rätmaska = 4 maskor ökade.
VARV 2 (= avigsidan): Sticka räta över alla maskor.
Upprepa 1:a och 2:a varvet 1 gång till (totalt 2 ggr). Maska av, men för att avmaskningskanten inte ska strama görs det 1 omslag efter ca var 4:e maska. Omslagen maskas av som egna maskor. Sjalen mäter ca 83 cm längs mittmaskan.

= mellan 2 maskor görs det 1 omslag om stickan, på nästa varv (avigsidan) stickas omslaget vridet avigt så att det inte blir hål
= 2 maskor räta tillsammans
= lyft 1 maska som om den skulle stickas rät, sticka 1 rätmaska, drag den lyfta maskan över maskan som stickades

Caroline Lambrichs 22.02.2019 - 21:26:

Ik heb onderstaand antwoord gekregen. Op de site vind ik alleen de patronen A1 tot en met A5. Indien mogelijk graag de link tot het volledige telpatroon. Groetjes, Caroline DROPS Design 22.02.2019 kl. 14:10: Dag Caroline, Deze staat helemaal onderaan bij de telpatronen.

Caroline Lambrichs 21.02.2019 - 16:10:

Ik mis bij dit patroon de teltekening van A6 tot en met A 8. Waar vind ik deze? Met vriendelijke breigroetjes, Caroline

DROPS Design 22.02.2019 kl. 14:10:

Dag Caroline,

Deze staat helemaal onderaan bij de telpatronen.

Květa L. 14.01.2019 - 19:54:

Nadýchaná krása, hned bych ho brala, nebo si ho uháčkovala👍👏

Jana Coufalová 13.01.2019 - 22:53:

Super šátek !!! Šátky miluju :)

Kommentér oppskrift DROPS 201-12