DROPS / 200 / 20

Mahala by DROPS Design

Gebreide trui in DROPS Bomull-Lin of DROPS Paris. Het werk wordt gebreid met kantpatroon en ribbelsteek. Maten S – XXXL.

Trefwoorden: kantpatroon, truien,

DROPS Design: Patroon nr. l-151
Garengroep C of A + A
-------------------------------------------------------

DROPS BOMULL-LIN van garnstudio (behoort tot garengroep C)
500-550-600-650-700-800 g kleur 03, lichtbeige
Of gebruik:
DROPS PARIS van garnstudio (behoort tot garengroep C)
550-600-650-750-800-900 g kleur 26, beige

STEKENVERHOUDING:
15 steken in de breedte en 19 naalden in de hoogte met tricotsteek = 10 x 10 cm.
15 steken in de breedte en 29 naalden in de hoogte met ribbelsteek = 10 x 10 cm.
14 steken in de breedte met kantpatroon A.1b = 10 cm.

NAALDEN:
DROPS RONDBREINAALD 5.5 MM: lengte 60 cm of 80 cm.
DROPS RONDBREINAALD 6 MM: lengte 60 cm of 80 cm voor de mouwen.

Opmerkingen (14)

53% katoen, 47% linnen
vanaf 2.73 € /50g
DROPS Bomull-Lin uni colour DROPS Bomull-Lin uni colour 2.73 € /50g
Het garen om dit patroon van te maken kunt u vanaf 27.30€ krijgen. Lees meer.

Instructies voor het patroon

UITLEG VOOR HET PATROON:

-------------------------------------------------------

Zie telpatronen A.1 tot A.7. De telpatronen laten alle naalden in het patroon aan de goede kant zien.

TIP VOOR HET MEERDEREN/MINDEREN-1 (verdeeld):
Om uit te rekenen hoe u verdeeld mindert/meerdert, neem het totaal aantal steken op de naald (dus 72 steken) minus de kantsteken (dus 2 steken) en deel de overgebleven steken door het aantal te maken minderingen/meerderingen (dus 4) = 17.5.
In dit voorbeeld, mindert u door afwisselend elke 16e en 17e steek en elke 17e en 18e steek samen te breien.
Bij het meerderen maakt u 1 omslag na afwisselend elke 17e en 18e steek. Brei op de volgende naald de omslagen gedraaid om gaatjes te voorkomen.

TIP VOOR HET MINDEREN-2 (voor de hals):
Alle minderingen worden aan de goede kant gemaakt!
Minder 1 steek na de 3 steken in ribbelsteek vanaf de hals als volgt: 1 steek recht afhalen, 1 recht en haal de afgehaalde steek over (= 1 steek geminderd).
Minder 1 steek voor de 3 steken in ribbelsteek vanaf de hals als volgt: brei tot er 5 steken over zijn voor de hals, 2 recht samen en brei 3 steken in ribbelsteek (= 1 steek geminderd).

TIP VOOR HET MEERDEREN-2 (voor de mouwen):
Meerder 1 steek door 1 omslag te maken aan de binnenkant van de 1 kantsteek aan elke kant. Brei op de volgende naald de omslagen gedraaid om gaatjes te voorkomen. Brei dan de nieuwe steken in patroon A.7.

-------------------------------------------------------

BEGIN HET WERK HIER:

-------------------------------------------------------

TRUI - KORTE SAMENVATTING VAN HET WERK:
Het werk wordt heen en weer gebreid in delen en op het einde samengenaaid. De mouwen worden heen en weer gebreid met de rondbreinaald. Bomull-Lin wordt na het wassen gelijkmatiger. Als het kledingstuk klaar is spoel het dan uit en leg het in de juiste afmetingen (zie tekening) plat neer te drogen.

ACHTERPAND:
Zet 72-78-84-90-100-108 steken op met rondbreinaald 5.5 mm en Bomull-Lin of Paris. Brei RIBBELSTEEK – lees beschrijving hierboven, heen en weer gebreid voor 5-6-6-7-7-8 cm. Brei nu in patroon A.1a met 1 kantsteek in ribbelsteek aan elke kant van het werk. Minder op de naald met een zwarte ster, 4-4-4-6-6-6 steken verdeeld – lees TIP VOOR HET MEERDEREN/MINDEREN-1 = 68-74-80-84-94-102 steken. Meerder op de naald met een witte ster 4-4-4-6-6-6 steken verdeeld – denk om TIP VOOR HET MEERDEREN/MINDEREN -1 = 72-78-84-90-100-108 steken. Ga verder met dezelfde minderingen op elke naald met een zwart ster en meerderingen op elke naald met een witte ster. Dit is ter compensatie voor de verschillende stekenverhoudingen in de verschillende structuren. De kantsteek aan elke kant wordt verder recht gebreid tot de gewenste lengte. DENK OM DE STEKENVERHOUDING. Als A.1a klaar is in de hoogte ga dan verder met A.1b voor 10-10-11-11-12-12 cm, brei dan A.1c.
Brei nu in patroon A.2a. Als A.2a klaar is in de hoogte brei dan A.2b voor 10-10-11-11-12-12 cm; tegelijkertijd als het werk 42-43-44-45-46-47 cm meet (als de stekenverhouding juist is bent u nog steeds met A.2b bezig) kant u 2-2-2-4-6-6 steken af op het begin van de volgende 2 naalden voor de armsgaten = 64-70-76-76-82-90 steken. Ga verder in patroon zoals hiervoor en 1 kantsteek in ribbelsteek aan elke kant. Als A.2b is gebreid voor 10-10-11-11-12-12 cm ga dan verder met A.2c, brei dan de eerste 10 naalden in A.3. Er zijn nu 68-74-80-82-88-96 steken op de naald. Kant dan de middelste 22-24-22-24-26-26 steken voor de hals af en brei elk schouder apart verder. Ga verder met tricotsteek en 3 steken in ribbelsteek richting de hals; minder tegelijkertijd op de volgende naald vanaf de hals 1 steek aan de binnenkant van de 3 kantsteken in ribbelsteek – lees TIP VOOR HET MINDEREN-2 = 22-24-28-28-30-34 steken. Als u 6 naalden tricotsteek heeft gebreid, ga verder met ribbelsteek voor ongeveer 2-3-3-4-4-5 cm. Het werk meet in totaal 58-60-62-64-66-68 cm vanaf de schouder naar beneden. Kant af. Brei de andere schouder op dezelfde manier.

VOORPAND:
Zet op en brei patroon op dezelfde manier als het achterpand. Kant ook steken af voor de armsgaten op dezelfde manier. Als er 1 naald over is in A.2c zijn er 68-74-80-82-88-96 steken op de naald. De volgende naald wordt als volgt gebreid aan de verkeerde kant:
Brei zoals hiervoor over de eerste 25-27-31-31-33-37 steken voordat u ze op 1 hulpdraad plaatst voor de rechterschouder, kant de volgende 18-20-18-20-22-22 steken af voor de hals en brei zoals hiervoor over de overgebleven 25-27-31-31-33-37 steken = linkerschouder.
Brei in patroon als volgt: 1 kantsteek in ribbelsteek, A.4 tot er 8 steken over zijn, A.5 over de volgende 8 steken. Op de naald met de zwarte cirkel mindert u 2 steken verdeeld over A.4 in alle maten (u mindert ook 1 steek in A.5) = 22-24-28-28-30-34 steken. Op de naald met de witte cirkel meerdert u 2 steken verdeeld over A.4 in alle maten (er zijn daarnaast nog 2 steken geminderd in A.5, dus een totaal van 3 geminderde steken in A.5) = 22-24-28-28-30-34 steken. Brei verder tot A.4 en A.5 klaar zijn in de hoogte. Ga dan verder met ribbelsteek voor ongeveer 2-3-3-4-4-5 cm; pas aan zodat het overeenkomt met het achterpand. Kant af. Het werk meet in totaal 58-60-62-64-66-68 cm vanaf de schouder naar beneden. De rechterschouder wordt als volgt gebreid:
Begin aan de goede kant (= vanaf de hals) en brei A.6 over de eerste 8 steken, A.4 tot er 1 steek over is en 1 kantsteek in ribbelsteek. Op de naald met de zwarte cirkel mindert u 2 steken verdeeld in alle maten (u mindert ook 1 steek in A.6) = 22-24-28-28-30-34 steken. Op de naald met de witte cirkel meerdert u 2 steken verdeeld in alle maten (er zijn daarnaast nog 2 steken geminderd in A.6, dus een totaal van 3 geminderde steken in A.6) = 22-24-28-28-30-34 steken. Brei verder tot A.4 en A.6 klaar zijn in de hoogte. Ga dan verder met ribbelsteek voor 2-3-3-4-4-5 cm – pas aan zodat het overeenkomt met de linkerschouder en het achterpand. Kant af.

MOUW:
U gebruikt rondbreinaald 5.5 mm als u in kantpatroon en ribbelsteek breit en rondbreinaald 6 mm als u in tricotsteek breit (dus naalden 15-20 en 27-34 in A.7). Dit is ter compensatie van de verschillende stekenverhouding en als u in tricotsteek breit en kantpatroon/ribbelsteek.
Zet 34-36-36-38-40-42 steken op met rondbreinaald 5.5 mm en Bomull-Lin of Paris. Brei 2 ribbels. Brei dan patroon A.7 met 1 kantsteek in ribbelsteek aan elke kant tot de gewenste lengte. Als het werk 6-6-7-7-7-8 cm meet, meerder dan 1 steek aan elke kant van het werk – lees TIP VOOR HET MEERDEREN-2 (voor de mouwen). Meerder zo in de verschillende maten:
Maat S: Meerder ongeveer iedere 7 cm in totaal 7 keer.
Maat M: Meerder iedere 5 cm in totaal 9 keer.
Maat L: Meerder ongeveer iedere 4 cm in totaal 10 keer.
Maat XL: Meerder ongeveer iedere 4 cm in totaal 10 keer.
Maat XXL: Meerder afwisselend iedere 3 cm en iedere 4 cm in totaal 11 keer.
Maat XXXL: Meerder ongeveer iedere 3 cm in totaal 11 keer.
Als alle meerderingen klaar zijn, zijn er 50-54-56-58-62-64 steken op de naald. Brei verder tot het werk 52-51-50-50-49-47 cm meet – pas zo aan dat u eindigt na een deel in ribbelsteek of een deel in tricotsteek. Kant af. Brei de andere mouw op dezelfde manier.

AFWERKING:
Naai de schoudernaden met maassteken. Zorg ervoor dat de naad niet strak is. Naai de mouwen aan het lijf aan de binnenkant van de kantsteek op het lijf en de afkantrand op de mouwen. Naai de mouwnaden aan de binnenkant van de 1 kantsteek aan elke kant en ga verder naar beneden de zijnaden. U kunt ongeveer 10-15 cm over laten voor de split op de onderkant van het lijf, indien gewenst. Herhaal aan de andere kant.

Dit patroon is gecorrigeerd. .

Gewijzigd online: 14.05.2019
Correctie: - er is een aangepast telpatroon geplaatst - met zwarte en witte sterren op de juiste plaatsen (naalden waar gemeerderd en geminderd moet worden)

Telpatroon

= recht aan de goede kant, averecht aan de verkeerde kant
= recht op de verkeerde kant
= maak 1 omslag tussen 2 steken; brei op de volgende naald (verkeerde kant) de omslag averecht zodat er een gaatje ontstaat
= 2 recht samen
= 1 steek recht afhalen, 1 recht en haal de afgehaalde steek over de gebreide steek
= mindernaald: minder 4-4-4-6-6-6 steken verdeeld op deze naald - lees beschrijving in de tekst
= meerdernaald: meerder 4-4-4-6-6-6 steken verdeeld op deze naald - lees beschrijving in de tekst
= mindernaald: minder 2 steken op deze naald - lees beschrijving in tekst
= meerdernaald: meerder 2 steken verdeeld op deze naald - lees beschrijving in de tekst

Audrée 09.05.2019 - 12:05:

Comme plusieurs l'ont déjà remarqué mais sans réponse, il a une erreur au niveau des emmanchures. Je tricote la taille (M) On dit de rabattre pour les emmanchures 2 mailles au début des 2 rangs suivants = 70 mailles. " Quand je travaille le diagramme 2b, (avant de diminuer pour les emmanchures) j'ai 78 mailles, si je rabat pour les emmanchures 2 mailles au début des 2 rangs suivants, j'ai 74 mailles et non 70? Merci .

DROPS Design 10.05.2019 kl. 08:34:

Bonjour Audrée, nos stylistes vérifient le modèle, une correction sera probablement apportée prochainement. Merci pour votre patience.

Gitte 08.05.2019 - 11:36:

Jeg strikker str. XL. Ja, jeg syntes at have kontrolleret flere gange, at jeg har fulgt stjernerne.

DROPS Design 13.05.2019 kl. 09:32:

Hej Gitte, vi skal se på det, det må have noget med ud- og indtagningerne i mønsteret at gøre... Det kan være at vi kan beskrive det tydeligere og da vil der blive lagt en rettelse ud :)

Gitte Mejldal 07.05.2019 - 21:32:

På bagstykket kan jeg ikke få antal masker til at passe. Når jeg strikker A.2b og når til arbejdet er 46 cm inden A.2b er færdigt har jeg 100 m og vil lukke af til ærmegab, så slutter jeg med 88 m og ikke 82 m som i opskriften. Og efter A.3 slutter jeg med 82 m og ikke 88 m som i opskriften. Håber I kan hjælpe - tak.

DROPS Design 08.05.2019 kl. 09:41:

Hej Gitte, Hvilken størrelse strikker du? Husker du ind- og udtagningerne ved stjernerne?

Joke 07.05.2019 - 19:04:

Heel graag uitsluitsel over de vraag of de witte ster en zwarte ster verwisseld moeten worden. Dus;zwarte ster meerderen, witte ster minderen, zoals Kristin al aangaf. het is heel logisch : het gaatjespatroon breit breder uit. Ik heb het patroon in meerdere talen bekeken, toch steeds dezelfde aanwijzing.Ben benieuwd in welke taal het oorspronkelijke patroon is geschreven.

DROPS Design 15.05.2019 kl. 21:18:

Dag Joke,

Het klopt inderdaad dat de zwarte en witte ster niet goed stonden. Er is nu een correctie gekomen op het patroon.

Louise St-Jacques 29.04.2019 - 21:10:

J'ai le même problème que Manon (Canada), après le rabat des emmanchures de 2 mailles au début des 2 rangs (au dos), je me retrouve avec 78 mailles et non 76 (pour la taille L). Une réponse s.v.p.

DROPS Design 10.05.2019 kl. 08:33:

Bonjour Mme St-Jacques, nos stylistes vont vérifier le modèle, une correction sera probablement apportée prochainement. Merci pour votre patience.

Manon 29.04.2019 - 13:04:

Bonjour, tricoter A.2b pendant 10-10-11-11-12-12 cm; en même temps, quand l'ouvrage mesure 42-43-44-45-46-47 cm (si la tension est juste, on tricote toujours A.2b), rabattre pour les emmanchures 2-2-2-4-6-6 mailles au début des 2 rangs suivants = 64-70-76-76-82-90 mailles. " Quand je travaille le diagramme 2b, j'ai 78 mailles, si je rabat pour les emmanchures 2 mailles au début des 2 rangs suivants, j'ai 74 mailles et non 70? Merci pour vos précieux conseils.

DROPS Design 10.05.2019 kl. 08:31:

Bonjour Manon, nos stylistes vérifient le modèle, une correction devrait bientôt être apportée, merci pour votre retour et votre patience.

Ola 29.04.2019 - 11:54:

Manon, ce modèle était mon premier pull que j'ai tricoté. Pour moi il était intermédiaire, mais pour quelqu'un avec plus de pratique, il peut être très facile. :)

Manon 25.04.2019 - 19:20:

Bonjour, Il serait intéressant d'ajouter à chaque patron si il s'agit d'un modèle débutant, intermédiaire ou avancé. Superbe modèle

Elke 24.04.2019 - 12:00:

Ich glaube in der Anleitung steckt ein Fehler bei den Zu- und Abnahmen. Wenn ich nach der Anleitung stricke, passt die Maschenzahl nach der Abnahme für die Armauschnitte nicht mehr. Dadurch das 4 Maschen für die Armauschnitte abgenommen werden verbleiben bei mir nur 64 Maschen, statt 68 Maschen beim Muster A2c . Habe ich da einen Denkfehler?

DROPS Design 24.04.2019 kl. 13:16:

Liebe Elke, über die restlichen 64 Maschen stricken Sie A.2b und A.2c wie zuvor: 1 Randmasche, A.2b (oder c) wiederholen bis nur 1 Masche bleibt, und dann mit 1 Randmasche beenden. Vergessen Sie nicht die Maschenanzahl bei den Sternchen anzupassen (= 1. Reihe in A.2c z.B.) Viel Spaß beim stricken!

Joke 28.03.2019 - 11:03:

Ik mis bij de afwerking de halsboord. Zo te zien ... steken opnemen en een paar naalden ribbels breien?

DROPS Design 28.03.2019 kl. 12:21:

Dag Joke,

De halsrand is al in het patroon van het voor- en achterpand verwerkt. Bij het achterpand bijvoorbeeld, kant je steken af als je de 1e 10 naalden van A.3 hebt gebreid, wat betekent dat je 2 ribbels hebt gebreid.

Laat een opmerking achter voor DROPS 200-20