DROPS / 198 / 11

Flamingo Parade Socks by DROPS Design

Strikkede sokker i DROPS Flora. Arbejdet strikkes ovenfra og ned i nordisk mønster med flamingoer. Størrelse 35 - 41.

DROPS Design: Model fl-043
Garngruppe A
-------------------------------------------------------

STØRRELSE:
35/37 - 38/40 - 41/43
Fodens længde: 22-24-27 cm. Skaftets højde ned til hælen: ca 18-19-20 cm.

MATERIALER:
DROPS FLORA fra Garnstudio (tilhører garngruppe A)
50-100-100 g farve 13, jeansblå
50-50-50 g farve 01, natur
50-50-50 g farve 10, indigo
50-50-50 g farve 16, pistacie
50-50-50 g farve 18, rød
50-50-50 g farve 19, koral

STRIKKEFASTHED:
26 masker i bredden og 34 pinde i højden med glatstrik og nordisk mønster = 10 x 10 cm.

PINDE:
DROPS STRØMPEPINDE NR 2,5: til glatstrik og nordisk mønster.

DROPS Flora uni colour DROPS Flora uni colour 15.50 kr /50g
YarnLiving
Bestil
DROPS Flora mix DROPS Flora mix 15.50 kr /50g
Garnet til denne opskrift koster fra 93kr. Læs mere.
-------------------------------------------------------

FORKLARING TIL OPSKRIFTEN:

-------------------------------------------------------

MØNSTER:
Se diagram A.1. Hele mønsteret strikkes i glatstrik.

INDTAGNINGSTIPS (jævnt fordelt):
For at beregne hvordan der skal tages ind jævnt fordelt, regner man det totale maskeantal der skal tages ind over (f.eks 72 masker) og deler maskerne med antal indtagninger som skal gøres (f.eks 6) = 12.
I dette eksempel tages der ind ved at strikke hver 11. og 12. maske ret sammen.

STRIKKETIPS-1:
For at undgå at strikkefastheden bliver for stram når der strikkes mønster er det vigtig at trådene ikke strammes på bagsiden af arbejdet. Gå evt et halvt pindenummer op når der strikkes mønster.

STRIKKETIPS-2 (gælder hælen):
For at forstærke hælen kan hele hælen og hælindtagningen strikkes med 2 tråde således: Brug tråden indeni og udenpå nøglet og strik maskerne skiftevis med den ene og den anden tråd. På denne måde får du en lidt tykkere hæl uden at strikke med dobbelt tråd.

HÆLINDTAGNING:
1.PIND (= retsiden): Strik ret til der er 7-8-8 masker tilbage, tag næste maske løs af pinden som om den skulle strikkes ret, strik 1 ret, løft den løse maske over masken som blev strikket, vend arbejdet.
2.PIND (= vrangen): Strik vrang til der er 7-8-8 masker tilbage, tag næste maske løs af pinden som om den skulle strikkes vrang, strik 1 vrang, løft den løse maske over masken som blev strikket, vend arbejdet.
3.PIND (= retsiden): Strik ret til der er 6-7-7 masker tilbage, tag næste maske løs af pinden som om den skulle strikkes ret, strik 1 ret, løft den løse maske over masken som blev strikket, vend arbejdet.
4.PIND (= vrangen): Strik vrang til der er 6-7-7 masker tilbage, tag næste maske løs af pinden som om den skulle strikkes vrang, strik 1 vrang, løft den løse maske over masken som blev strikket, vend arbejdet.
Fortsæt indtagningen på samme måde ved at strikke til der er 1 maske mindre tilbage, før der tages 1 maske løs af, til der er 14-14-16 masker tilbage på pinden.

-------------------------------------------------------

START ARBEJDET HER:

-------------------------------------------------------

SOKKER - KORT OVERSIGT OVER ARBEJDET:
Arbejdet strikkes rundt på strømpepinde, ovenfra og ned.

SOKKER:
Slå 72-72-80 masker op på strømpepinde 2,5 med jeansblå. Strik 1 omgang ret. Derefter strikkes der rundt i rib (= 2 ret / 2 vrang) i 3 cm.
Strik 1 omgang ret hvor der tages 6-6-3 masker ind jævnt fordelt - læs INDTAGNINGSTIPS = 66-66-77 masker.
Læs STRIKKETIPS-1 og strik A.1 rundt (= 6-6-7 rapporter à 11 masker). HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN!
SAMTIDIG på omgangen markeret med pil-1 i A.1 tages der 10-2-5 masker ind jævnt fordelt = 56-64-72 masker (der er nu plads til 7-8-9 rapporter à 8 masker).
På omgangen markeret med pil-2 tages der 2-4-6 masker ind jævnt fordelt = 54-60-66 masker (der er nu plads til 9-10-11 rapporter à 6 masker).
På omgangen markeret med pil-3 tages der 0-2-4 masker ind jævnt fordelt = 54-58-62 masker. Resten af sokken strikkes med jeansblå. Fortsæt rundt i glatstrik til arbejdet måler 18-19-20 cm fra opslåningskanten.
Behold de første 13-14-15 masker på pindene til hæl, sæt de næste 28-30-32 masker på 1 tråd (= midt ovenpå foden) og behold de sidste 13-14-15 masker på pinden til hæl = 26-28-30 hæl-masker på pinden. Læs STRIKKETIPS-2 og strik glatstrik frem og tilbage over hælmaskerne i 5-5½-6 cm.
Sæt et mærke midt på sidste pind, mærket skal bruges lidt senere til at måle fodens længde fra.
Strik HÆLINDTAGNING – læs forklaring over. Efter hælindtagningen strikkes næste omgang således: Strik ret over de 14-14-16 hælmasker, strik 13-14-16 masker op langs siden på hælen, strik ret over de 28-30-32 masker fra tråden ovenpå foden og strik 13-14-16 masker op langs den anden side på hælen = 68-72-80 masker på omgangen.
Sæt 1 mærke på hver side af de 28-30-32 masker midt ovenpå foden.
Strik rundt i glatstrik og tag ind på hver side af de 28-30-32 masker ovenpå foden således: Strik de 2 sidste masker før første mærke ovenpå foden ret sammen og strik de 2 masker efter sidste mærke ovenpå foden drejet ret sammen. Tag ind således på hver 2.omgang totalt 8-8-10 gange = 52-56-60 masker.
Strik videre til arbejdet måler 18-19-21 cm fra mærket på hælen (der er nu ca 4-5-6 cm tilbage før færdigt mål, prøv eventuelt sokken og strik til ønsket længde). Sæt 1 mærke i hver side på sokken så der bliver 26-28-30 masker både ovenpå og under foden.
Tag ind til tå på hver side af begge mærker således: Strik til der er 3 masker tilbage før mærket, strik 2 ret sammen, 2 ret (mærket sidder mellem disse 2 masker), strik 2 drejet ret sammen. Gentag ved det andet mærke (= 4 masker taget ind på omgangen).
Tag ind således i hver side på hver 2.omgang totalt 4-7-9 gange og derefter på hver omgang totalt 6-3-2 gange = 12-16-16 masker tilbage. På næste omgang strikkes alle masker ret sammen 2 og 2 = 6-8-8 masker tilbage. Klip tråden, træk den gennem de resterende masker, stram tråden og hæft godt.
Strik den anden sok på samme måde.

= koral
= rød
= indigo
= pistacie
= indtagningsomgang

Kommentarer (7)

Skriv din kommentar her!

M.C.A. Al - Van Os 16.01.2019 - 13:19:

Waarom kan ik geen patronen in mijn favorieten opslaan?

DROPS Design 23.01.2019 kl. 11:03:

Dag M.C.A. Al - Van Os,

Momenteel wordt er gewerkt aan het verbeteren van het favorieten systeem. Nog even geduld :)

Diane 15.01.2019 - 13:53:

I would like to see a video that shows how to carry the floats when working with three colors like the rows with the head beak and background.

Elisabeth Holst 14.01.2019 - 14:06:

Finns mönstret i barnstorlek?

DROPS Design 15.01.2019 kl. 13:51:

Hej, tyvärr finns detta mönster inte i barnstorlek.

Angela 11.01.2019 - 22:35:

Sehr originell, Echt toll.

Sharon 11.01.2019 - 18:46:

Is there an easy way to order the yarns shown on the flamingo socks? I want the exact colors shown.

DROPS Design 12.01.2019 kl. 15:35:

Dear Sharon, if you mean if we offer packages containing the exact colors and amount of yarns needed to knit these socks, then i am afrad i have to say no. You can find the stores carrying this yarn clicking the basket icon on the page, and you can find the list of the exact colors in the patterns. Happy Knitting!

Ferra 15.12.2018 - 20:52:

Zo gezellig zomers. Zulke sokken wil ik mij wel aan wagen.🌞

Anna 15.12.2018 - 20:16:

Men vem vill inte vara ägare av ett par sådana sockar?! Love them ❤️

Kommentere opskrift DROPS 198-11