DROPS / 195 / 25

Mellow Monday by DROPS Design

Strikket bluse i DROPS Melody. Arbejdet er strikket med struktur og forskydning på forstykket. Størrelse S - XXXL.

DROPS Design: Model ml-026
Garngruppe D eller A + A + A
-------------------------------------------------------

250-250-300-300-350-350 g farve 03, perlegrå

-------------------------------------------------------
TILBEHØR TIL ARBEJDET:

STRIKKEFASTHED:
13 masker i bredden og 19 pinde i højden med struktur (A.1/A.2) = 10 x 10 cm.

PINDE:
DROPS RUNDPINDE NR 7: Længde på 80 cm.

fra 25.95 kr /50g
DROPS Melody uni colour DROPS Melody uni colour 25.95 kr /50g
Garnet til denne opskrift koster fra 129.75kr. Læs mere.
-------------------------------------------------------

FORKLARING TIL OPSKRIFTEN:

-------------------------------------------------------

RETSTRIK (strikkes frem og tilbage):
Strik ret p hver pind.

MØNSTER:
Se diagram A.1 og A.2. Diagrammet viser alle pinde i mønsteret set fra retsiden.

UDTAGNINGSTIPS-1:
Alle udtagninger sker fra retsiden!
Strik frem til midtermasken, slå om, strik midtermasken ret, slå om. På næste pind strikkes omslagen vrang så der bliver hul. Videre strikkes de nye masker ind i struktur (A.1/A.2).

UDTAGNINGSTIPS-2:
Alle udtagninger sker fra retsiden!
Tag 1 maske ud ved at slå om. På næste pind strikkes omslaget drejet ret så der ikke bliver hul. Videre strikkes de nye masker i retstrik.

INDTAGNINGSTIPS-1:
Alle indtagninger gøres fra retsiden!
Tag 1 maske ind efter 1 kantmaske retstrik: Strik 2 masker ret sammen.
Tag 1 maske ind før 1 kantmaske retstrik: Strik til der er 3 masker tilbage på pinden, tag 1 maske løs af pinden som om den skulle strikkes ret, strik 1 ret, løft den løse maske over masken som blev strikket.

INDTAGNINGSTIPS-2:
For at beregne hvordan der skal tages ind jævnt fordelt, regner man maskeantallet på pinden (f.eks 35 masker) og deler maskerne med antal indtagninger som skal gøres (f.eks 3) = 11,6. I dette eksempel tages der ind ved at strikkes skiftevis hver 10. og 11.maske og hver 11. og 12.maske ret sammen.

-------------------------------------------------------

START ARBEJDET HER:

-------------------------------------------------------

BLUSE - KORT OVERSIGT OVER ARBEJDET:
Arbejdet strikkes frem og tilbage på rundpind i dele og sys sammen til sidst. Forstykket og bagstykket strikkes nedenfra og op. Ærmerne strikkes ovenfra og ned.

FORSTYKKE:
Slå 83-87-95-99-107-115 masker op på rundpind 7 med Melody. Strik 1 pind vrang fra vrangen. Sæt en mærketråd i den midterste maske på pinden (= midtermasken), der er 41-43-47-49-53-57 masker på hver side af mærketråden. Mærketråden følger med op i arbejdet. Strik mønster fra retsiden således: 1 kantmaske retstrik, strik A.1 frem til midtermasken, 1 ret (= midtermasken og strikkes ret fra retsiden og vrang fra vrangen til færdig mål), strik A.2 til der er 1 maske tilbage på pinden, 1 kantmaske retstrik. Fortsæt mønsteret frem og tilbage således, SAMTIDIG på næste pind tages der 1 maske ind indenfor 1 kantmaske retstrik i hver side og der tages 1 maske ud på hver side af midtermasken - læs INDTAGNINGSTIPS-1 og UDTAGNINGSTIPS-1. Tag ind og ud således på hver 4.pind opover i arbejdet. HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN! Når arbejdet måler 35-36-35-36-37-37 cm langs siden på forstykket strikkes næste pind fra retsiden således: Strik mønster som før frem til midtermasken og sæt disse masker på en tråd (= 41-43-47-49-53-57 masker til venstre skulder). Luk næste maske af (= midtermasken) = 41-43-47-49-53-57 masker til højre skulder. Sæt en mærketråd i hver side af arbejdet. HERFRA MÅLES ARBEJDET VIDERE!

HØJRE SKULDER:
= 41-43-47-49-53-57 masker. Strik mønster som før med 1 kantmaske retstrik i hver side og fortsæt indtagningen indenfor 1 kantmaske retstrik mod ærmegabet på hver 4.pind 6-6-7-7-7-8 gange = 35-37-40-42-46-49 masker, SAMTIDIG når arbejdet måler 12-13-14-15-16-17 cm tages der 1 maske ud indenfor 1 kantmaske retstrik mod halsen – læs UDTAGNINGSTIPS-2 og der tages 1 maske ind indenfor 1 kantmaske retstrik mod siden. Tag ud og ind således på hver 2.pind totalt 5 gange (maskeantallet er det samme). Nu strikkes der forkortede pinde – sørg for at næste pind strikkes fra vrangen, således:
1.PIND (vrangen): Strik mønster som før til der er 6 masker tilbage på pinden, stram tråden.
2.PIND (retsiden): Vend og strik tilbage.
3.PIND: Strik mønster til der er 4 masker mere tilbage på pinden end forrige gang (= 10 masker), stram tråden.
4.PINDE: Vend og strik tilbage.
Gentag 3.og 4.pind og vend når der er 4 masker mere tilbage end forrige gang 4-4-4-6-6-7 gange til (= totalt 5-5-5-7-7-8 gange) og derefter når der er 3-3-3-3-5-5 masker mere tilbage end forrige gang 3-3-4-2-2-2 gange. Strik 1 pind tilbage fra vrangen over alle masker på pinden samtidig som der tages 3-2-3-3-3-4 masker ind jævnt fordelt – læs INDTAGNINGSTIPS-2 = 32-35-37-39-43-45 masker. Luk af med ret fra vrangen. Arbejdet måler ca 62-64-66-68-70-72 cm fra skulderen og ned målt langs siden.

VENSTRE SKULDER:
= 41-43-47-49-53-57 masker. Strik mønster som før med 1 kantmaske retstrik i hver side og fortsæt indtagningen indenfor 1 kantmaske retstrik mod ærmegabet på hver 4.pind 6-6-7-7-7-8 gange = 35-37-40-42-46-49 masker, SAMTIDIG når arbejdet måler 12-13-14-15-16-17 cm tages der 1 maske ud indenfor 1 kantmaske retstrik mod halsen – læs UDTAGNINGSTIPS-2 og der tages 1 maske ind indenfor 1 kantmaske retstrik mod siden. Tag ud og ind således på hver 2.pind totalt 5 gange (maskeantallet er det samme). Nu strikkes der forkortede pinde – sørg for at næste pind strikkes fra retsiden, således:
1.PIND (retsiden): Strik mønster som før til der er 6 masker tilbage på pinden, stram tråden.
2.PIND (vrangen): Vend og strik tilbage.
3.PIND: Strik til der er 4 masker mere tilbage på pinden end forrige gang, stram tråden.
4.PIND: Vend og strik tilbage.
Gentag 3.og 4.pind og vend når der er 4 masker mere tilbage end forrige gang 4-4-4-6-6-7 gange til (= totalt 5-5-5-7-7-8 gange) og derefter når der er 3-3-3-3-5-5 masker mere tilbage end forrige gang 3-3-4-2-2-2 gange. Strik 1 pind tilbage fra retsiden over alle masker på pinden hvor der tages 3-2-3-3-3-4 masker ind jævnt fordelt – husk INDTAGNINGSTIPS-2 = 32-35-37-39-43-45 masker. Luk af med ret fra vrangen. Arbejdet måler ca 62-64-66-68-70-72 cm fra skulderen og ned målt langs siden.

BAGSTYKKE:
Slå 77-83-89-93-101-107 masker op på rundpind 7 med Melody. Strik 1 pind vrang fra vrangen. Derefter strikkes der mønster således fra retsiden: 1 kantmaske retstrik, strik A.1 til der er 2 masker tilbage på pinden, strik første maske i A.1, 1 kantmaske retstrik. Fortsæt således frem og tilbage til arbejdet måler 47-48-49-50-51-52 cm. Nu sættes der en mærketråd i hver side af arbejdet (markerer ærmegabet og bruges senere til monteringen). Fortsæt til arbejdet måler 58-60-62-64-66-68 cm. Nu strikkes der retstrik over de midterste 25-25-27-27-27-29 masker på pinden. Når der er strikket 4 p retstrik over disse masker, lukkes de midterste 13-13-15-15-15-17 masker af til hals (der er nu 6 masker retstrik på hver side af halsen) og hver skulder strikkes færdig hver for sig = 32-35-37-39-43-45 masker på hver skulder. Fortsæt med mønster, 6 masker retstrik mod halsen og 1 kantmaske retstrik mod ærmegabet til arbejdet måler 61-63-65-67-69-71 cm. Strik 2 p retstrik over alle masker. Luk af med ret. Hvis aflukningskanten strammer kan der laves et omslag efter ca hver 4.maske. Omslaget lukkes af som en egen maske. Strik den anden skulder på samme måde. Arbejdet måler ca 62-64-66-68-70-72 cm fra skulderen og ned målt langs siden.

ÆRME:
Slå 41-43-47-49-51-55 masker op på rundpind 7 med Melody. Strik mønster således: 1 kantmaske retstrik, A.1 til der er 2 masker tilbage på pinden, strik første maske i A.1, 1 kantmaske retstrik. Fortsæt mønsteret frem og tilbage således. Når arbejdet måler 4 cm tages der 1 maske ind indenfor 1 kantmaske retstrik i hver side – husk INDTAGNINGSTIPS-1. Tag ind således på hver 14.-12.-10.-8.-7.-5.pind totalt 5-6-7-7-8-9 gange = 31-31-33-35-35-37 masker. Fortsæt til ærmet måler 43-42-41-40-38-36 cm. Luk af med ret over ret og vrang over vrang. Strik et ærme til på samme måde.

MONTERING:
Sy skuldersømmene med maskesting. Sæt en mærketråd 15-16-17-18-19-20 cm fra skulderen og ned i hver side af forstykket (markerer ærmegabet). Sy ærmerne til ryg- og forstykke mellem mærketrådene på forstykket og bagstykket – sy indenfor 1 kantmaske retstrik på ryg- og forstykke og indenfor opslåningskanten på ærmerne. Sy sømmen under ærmerne og sidesømmen i et indenfor 1 kantmaske retstrik. Gentag i den anden side.

Simone Puyo 02.04.2019 - 00:30:

Boa noite. Amo as receitas de vocês e passo aqui apenas para informar um pequeno erro que há na tradução do padrão acima. A frente e as costas da peça, na tradução para o português, estão indicadas como feitas “de cima para baixo” mas como podemos verificar no padrão original e na análise do desenvolvimento da blusa, essas partes são feitas de baixo para cima. Espero ter ajudado. Abraços e obrigada pelo excelente trabalho!

Christine 07.02.2019 - 10:54:

Danke, Iwona Knitter für die Frage. Jetzt habe ich es auch verstanden :-)

Iwona Knitter 04.02.2019 - 15:38:

Noch mal vielen, vielen Dank. Jetzt habe ich es besser verstanden. jetzt kann ich los legen. MfG Iwona

Iwona Knitter 02.02.2019 - 17:59:

Hallo. Ichwollte mich für die Anwort sehr bedanken. Leider habe ich mich verschrieben. Es ging tatsächlich um Vorderteil. Da verstehe ich die Abnahme und Zunahme bei dem V-Ausschnitt und Ärmel. SG Iwona

DROPS Design 04.02.2019 kl. 11:44:

Liebe Iwona, bei dem Rechten Schulter nehmen Sie zuerst Maschen für den Armausschnitt ab (=6-7-8 x je nach der Grösse), dann stricken Sie wie zuvor mit Ab- und Zunahme damit die Maschenanzahl immergleich wird. Dann stricken Sie die verkürzten Reihen damit die Schulter "gerade" sind. Viel Spaß beim stricken!

Iwona Knitter 31.01.2019 - 17:18:

Was ich nicht verstehe sind die Abnahme und Zunahme bei Rückenteil: V-Ausschnitt und Ärmel. Kann mir das jemand einfacher erklären?

DROPS Design 01.02.2019 kl. 08:28:

Liebe Frau Knitter, beim Rückenteil gibt es keine Abnahme/Zunahme wie beim Vorderteil: Sie stricken im Muster, dann werden diei Maschen für den Halsausschnitt abgekettet und jede Schulter separat gestrickt. Viel Spaß beim stricken!

Moutchiquett 29.01.2019 - 15:12:

Bonjour Le croquis montre une ligne oblique en pointillés au niveau des épaules : que signifie-t-elle ? La couture épaule est-elle déportée vers l'arrière ? Ou reste-t-elle bien positionnée sur le dessus de l'épaule ? Je ne comprend décidément pas le montage de ce pull ...Je vous remercie de préciser.

DROPS Design 30.01.2019 kl. 07:59:

Bonjour Mme Moutchiquett, ces lignes en pointillés correspondent aux épaules du devant, comme on augmente au milieu du devant, le bas se trouve en forme d'accent circonflexe, et on fait des rangs raccourcis sur les épaules pour qu'elles soient droites, le dos se tricote "normalement", les épaules seront ensuite droites. Quand les 2 pièces seront tricotées et assemblées, vous pourrez voir le résultat, comme sur la photo. Bon tricot!

Moutchiquett 20.01.2019 - 16:07:

HAUTEUR DU DEVANT : les explis indiquent 62 à 72 cm de hauteur totale au côté, le schéma montre une épaule en oblique et une hauteur de 62 à 72 sur la ligne d'épaule avec une partie qui part derrière.Bien que mes mesures aient été bonnes depuis le début, je me retrouve avec 72 cm de hauteur totale après les rangs raccourcis: y-a-t-il un pli à 62/72 cm? Les explications manquent de clarté, merci de préciser !

DROPS Design 21.01.2019 kl. 12:03:

Bonjour Mme Moutchiquett, en taille S, le pull doit mesurer 62 cm de hauteur totale le long du côté (côté emmanchure). les rangs raccourcis sont tricotés à partir du côté emmanchure à 35 cm (séparation des 2 devants) + 12 cm de hauteur totale (début du décalage du motif) + le décalage et les rangs raccourcis (sur 19 rangs au total soit environ 15 cm) = 62 cm de hauteur totale. Bon tricot!

Cathy 13.01.2019 - 11:47:

Bonjour Pour réaliser les épaules, que veut dire "rangs raccourcis" et "serrer le fil" ? Merci

DROPS Design 14.01.2019 kl. 11:26:

Bonjour Cathy, on tricote des rangs raccourcis quand on ne tricote qu'une seule partie des mailles - cette vidéo montre cojmment tricoter des rangs raccourcis, et comment serrer le fil au niveau du rang suivant. Bon tricot!

BOLLE Hélène 05.01.2019 - 19:24:

Même problème que AREVALO Nicole, comment se tricotent les points fantaisies je ne comprends pas A1/ A2 ? Ok pour les jetées mais comment fait on le point texturé ?

DROPS Design 07.01.2019 kl. 10:44:

Bonjour Mme Bolle, A.1 se tricote ainsi sur 2 m: Rang1 (sur l'endroit): 1 m end, 1 m env - rang2 (sur l'envers): 2 m env. Répétez ces 2 rangs. A.2: Rang1 (sur l'endroit): 1 m env, 1 m end) - Rang 2 (sur l'envers): 2 m env. Répétez ces 2 rangs. Bon tricot!

Chris Borg 05.12.2018 - 20:50:

Det står att man ska börja med ett varv avigt från avigsidan. Sedan följa mönstret. Efter första varvet mönster så är jag återigen på avigsidan. men det står att jag på nästa varv ska öka och minska, men alla ökningar ska ske från rätsidan, hur funkar det?

Kommentere opskrift DROPS 195-25