DROPS / 194 / 15

Cloud Chasing by DROPS Design

Ylhäältä alas neulottu pusero 3-kertaisesta DROPS Melody-langasta. Työssä on raglanlinjat, korkea kaulus ja sivuhalkiot. Koot S-XXXL.

DROPS Design: Malli ml-025
Lankaryhmä D + D + D
-------------------------------------------------------

Koko: S - M - L - XL - XXL - XXXL
Langanmenekki: Garnstudion
DROPS MELODY (kuuluu lankaryhmään D):
150-150-150-150-200-200 g väriä 01, luonnonvalkoinen
150-150-150-150-200-200 g väriä 02, sumu
150-150-150-150-200-200 g väriä 07, tumma farkunsininen

-------------------------------------------------------
TARVIKKEET:

NEULETIHEYS:
7 silmukkaa sileää neuletta leveyssuunnassa ja 8 kerrosta korkeussuunnassa, 3-kertaisella langalla = 10 x 10 cm.

PUIKOT:
DROPS PYÖRÖPUIKOT NRO 15 tai käsialan mukaan: Pituus 60 cm ja 80 cm, sileään neuleeseen.
DROPS SUKKAPUIKOT NRO 12: Kauluksen joustinneuleeseen.
DROPS PYÖRÖPUIKKO NRO 12: Pituus 60 cm tai 80 cm, joustinneuleeseen.

71% Alpakkaa, 25% Villaa, 4% Polyamidia
alkaen 3.70 € /50g
DROPS Melody uni colour DROPS Melody uni colour 3.70 € /50g
Tilaa
Puikot & Virkkuukoukut
Saat tämän mallin langat alkaen 33.30€. Lue lisää.
OHJE:

-------------------------------------------------------

KAVENNUSVINKKI 1:
Aloita 2 silmukan päässä merkkilangasta, neulo 2 silmukkaa oikein yhteen, (merkkilanka on tässä), nosta 1 silmukka oikein neulomatta, 1 silmukka oikein, vedä nostettu silmukka neulotun yli.

KAVENNUSVINKKI 2 (hihat):
HUOM: Kavennukset tehdään vuorotellen työn oikeassa ja vasemmassa reunassa. Kavenna seuraavasti:
Koissa S, M ja L kavennukset tehdään vuorotellen kavennuskerroksen alussa ja lopussa.
Koissa XL, XXL ja XXXL kavennukset tehdään aina kavennuskerroksen alussa (vuorotellen työn oikealta ja nurjalta puolelta).
Tee oikean puolen kerroksen kavennukset näin: Neulo 2 silmukkaa oikein yhteen.
Tee nurjan puolen kerroksen kavennukset näin: Neulo 2 silmukkaa nurin yhteen.

MAGIC LOOP -TEKNIIKKA:
Mikäli neulot suljettua neuletta liian pitkällä pyöröpuikolla, tee seuraavasti: Pyöröpuikon tulee olla pitkä ja sen kaapeli joustava. Työnnä silmukat kaapelin keskelle. Jaa silmukat niiden keskeltä ja vedä kaapeli silmukoiden läpi siten, että silmukat jakautuvat kahteen ryhmään. Työnnä silmukat kumpaankin puikko-osaan ja tarkista samalla, että silmukat eivät kierry. Neulottava lanka on takimmaisen puikon kohdalla. Neulo aluksi etummaisen puikon silmukat. Vedä takimmainen puikko pitkäksi, jotta voit neuloa etummaisen puikon silmukat. Kun olet neulonut etummaisen puikon silmukat, käännä työ ja työnnä silmukat takaisin vapaalle puikolle. Neulo toinen puoli samalla tavalla. Jatka suljettua neuletta tähän tapaan, vedä aina langan kohdalla oleva puikko pitkäksi.

RAGLANLISÄYKSET:
Tee raglanlisäykset jokaisen merkkilangan kummallakin puolella (= työhön lisätään 8 silmukkaa).
Lisää seuraavasti: Aloita 1 silmukan päässä merkkilangasta: Tee 1 langankierto, 2 silmukkaa oikein (merkkilanka on näiden silmukoiden keskellä), tee 1 langankierto. Seuraavalla kerroksella langankierto neulotaan kiertäen oikein, jottei muodostuisi reikää.

LISÄYSVINKKI (etu- ja takakappale):
Lisää 1 silmukka tekemällä 1 langankierto puikolle. Seuraavalla kerroksella langankierto neulotaan kiertäen oikein, jottei muodostuisi reikää.

AINAOIKEINNEULE tasona:
Neulo kaikki kerrokset oikein.

-------------------------------------------------------

ALOITA TYÖ TÄSTÄ:

-------------------------------------------------------

PUSERO: LYHYT YLEISKATSAUS TYÖSTÄ:
Työ neulotaan aluksi suljettuna neuleena sukkapuikoilla. Vaihda työhön pyöröpuikko ja neulo suljettua neuletta MAGIC LOOP -tekniikalla, kunnes voit jatkaa neulomista suljettuna neuleena (60 tai 80 cm:n pituisella pyöröpuikolla) tavalliseen tapaan. Työ neulotaan ylhäältä alas. Hihat neulotaan tasona pyöröpuikolla.

KAARROKE:
Käytä kaikkia värejä yhtaikaa (3-kertainen lanka) ja luo 40-40-44-44-48-52 silmukkaa sukkapuikoille nro 12. Neulo joustinneuletta (2 silmukkaa oikein ja 2 silmukkaa nurin), kunnes työn pituus on 9 cm. Kiinnitä 4 merkkilankaa työhön (neulomatta silmukoita) seuraavasti: Kiinnitä ensimmäinen merkkilanka kerroksen alkuun, kiinnitä toinen merkkilanka 14-14-16-16-18-20 silmukan jälkeen (= takakappale), kiinnitä kolmas merkkilanka seuraavien 6 silmukan jälkeen (= hiha), kiinnitä neljäs merkkilanka seuraavien 14-14-16-16-18-20 silmukan jälkeen (= etukappale), ensimmäistä merkkilankaa edeltää nyt 6 silmukkaa (= hiha). Neulo 1 kerros oikein ja kavenna jokaisen merkkilangan molemmin puolin 1 silmukka (lue KAVENNUSVINKKI 1) = 32-32-36-36-40-44 silmukkaa. Vaihda pyöröpuikkoon nro 15, HUOM: Valikoimamme lyhyin pyöröpuikko nro 15 on 60 cm pitkä. Työstä on kavennettu silmukoita ja koissa S - XXL työn ympärys on nyt pienempi kuin 60 cm. Neulo tästä syystä suljettua neuletta MAGIC LOOP -tekniikalla (katso selitys yllä), kunnes työhön on lisätty tarpeeksi silmukoita ja voit jatkaa neulomista 60 tai 80 cm:n pituisella pyöröpuikolla.
Neulo sileää neuletta ja aloita SAMALLA 2.kerroksella RAGLANLISÄYKSET (katso selitys yllä). Toista tällaiset lisäykset joka 2.kerros 8-10-10-11-12-14 kertaa = 96-112-116-124-136-156 silmukkaa. TARKISTA NEULETIHEYS!
Kaikki raglanlisäykset on nyt tehty koissa M, L, XXL ja XXXL. Neulo koissa S ja XL vielä 1 kerros ja lisää etu- ja takakappaleeseen 1 silmukka kuten aiemmin (hihoihin ei lisätä silmukoita) = työhön lisättiin 4 silmukkaa.
Työssä on nyt 100-112-116-128-136-156 silmukkaa. Työn pituus joustinneuleen alareunasta mitattuna on n. 21-25-25-29-30-35 cm. Neulo vielä 3-0-2-1-0-0 kerrosta ilman lisäyksiä. Työn pituus joustinneuleen alareunasta mitattuna on n. 25-25-28-30-30-35 cm.
Seuraava kerros neulotaan näin: Neulo 30-32-34-38-40-46 silmukkaa (= takakappale), siirrä seuraavat 20-24-24-26-28-32 silmukkaa apulangalle (= hiha), luo apulangan silmukoiden tilalle 4-4-4-4-6-6 silmukkaa (= hihan alla), neulo 30-32-34-38-40-46 silmukkaa (= etukappale), siirrä seuraavat 20-24-24-26-28-32 silmukkaa apulangalle (= hiha), luo apulangan silmukoiden tilalle 4-4-4-4-6-6 silmukkaa (= hihan alla). Kiinnitä 1 merkkilanka työhön. KAIKKI MITAT OTETAAN JATKOSSA TÄSTÄ!

ETU- JA TAKAKAPPALE:
= 68-72-76-84-92-104 silmukkaa. Jatka sileää neuletta. Kiinnitä 1 merkkilanka kumpaankin sivuun, luotujen silmukoiden keskelle (= 2-2-2-2-3-3 luotua silmukkaa merkkilangan molemmin puolin) ja 34-36-38-42-46-52 silmukkaa merkkilankojen välissä takakappaleessa ja etukappaleessa.
Tee nyt sivulisäykset seuraavasti (lue LISÄYSVINKKI):
Kun työn pituus on 5 cm, lisää ennen jokaista merkkilankaa 1 silmukka.
Kun työn pituus on 8 cm, lisää jokaisen merkkilangan jälkeen 1 silmukka.
Kun työn pituus on 10 cm, lisää ennen jokaista merkkilankaa 1 silmukka.
Kun työn pituus on 12 cm, lisää jokaisen merkkilangan jälkeen 1 silmukka.
Työssä on nyt 76-80-84-92-100-112 silmukkaa.
Jatka neulomista eri koissa seuraavasti:

Koot S, L, XL ja XXL:
Jatka sileää neuletta suljettuna neuleena, kunnes työn pituus on 17-18-18-20 cm.

Koot M ja XXXL:
Jatka sileää neuletta suljettuna neuleena, kunnes työn pituus on 19-17 cm, ja tee samalla lisäykset näin:
Kun työn pituus on 14 cm, lisää ennen jokaista merkkilankaa 1 silmukka.
Kun työn pituus on 16 cm, lisää jokaisen merkkilangan jälkeen 1 silmukka.

KAIKKI KOOT:
Työssä on nyt 76-84-84-92-100-116 silmukkaa. Kun työn pituus on 17-19-18-18-20-17 cm, siirrä takakappaleen 38-42-42-46-50-58 silmukkaa apulangalle. Neulo sitten tasona etukappaleen 38-42-42-46-50-58 silmukalla joustinneuletta. Vaihda pyöröpuikkoon nro 12 ja neulo seuraavasti (1.kerros = oikea puoli): 2 silmukkaa AINAOIKEAA (katso selitys yllä), *2 silmukkaa oikein, 2 silmukkaa nurin*, toista *-* kunnes jäljellä on 4 silmukkaa, neulo 2 silmukkaa oikein ja neulo lopuksi 2 silmukkaa ainaoikeaa.
Jatka neulomista tähän tapaan, kunnes joustinneuleen pituus on 6 cm ja työn pituus olalta alaspäin mitattuna on yhteensä 52-54-56-58-60-62 cm. Päätä silmukat löyhästi joustinneuletta neuloen. Ota apulangalla odottavat silmukat (takakappale) pyöröpuikolle nro 12. Neulo tasona joustinneuletta kuten edessä, kunnes joustinneuleen pituus on 12 cm. Etukappaleen halkion pituus on 6 cm, takakappaleen halkion pituus on 12 cm. Työn pituus takakappaleen olalta alaspäin mitattuna on yhteensä n. 58-60-62-64-66-68 cm.

HIHA:
Neulotaan tasona pyöröpuikolla ja ommellaan lopuksi yhteen. Ota toisen sivun apulangalla odottavat 20-24-24-26-28-32 silmukkaa takaisin pyöröpuikolle nro 15 ja luo kumpaankin reunaan 2-2-2-2-3-3 silmukkaa = 24-28-28-30-34-38 silmukkaa. Neulo tasona kaikilla silmukoilla sileää neuletta. Kun työn pituus on 4-4-2-4-4-2 cm, kavenna työn oikeassa reunassa 1 silmukka (lue KAVENNUSVINKKI 2). Toista tällaiset kavennukset vuorotellen työn vasemmassa ja oikeassa reunassa joka 2.-2.-2.-1.-1.-1.kerros 8-12-12-14-14-18 kertaa (= 4-6-6-7-7-9 kertaa kummassakin reunassa) = 16-16-16-16-20-20 silmukkaa. Kun työn pituus on 33-34-31-30-29-24 cm, vaihda pyöröpuikkoon nro 12 ja neulo 6 cm joustinneuletta (2 silmukkaa oikein, 2 silmukkaa nurin). Päätä silmukat löyhästi joustinneuletta neuloen. Neulo toinen hiha samoin.

VIIMEISTELY:
Ompele hihojen saumat uloimmista silmukanreunoista, jottei saumasta tulisi paksu. Ompele kainalosaumat.

Annick Bosmans 21.10.2018 - 11:58:

Eerst en vooral wauw kei leuke trui!! Nu wou ik die ook maken maar zie ik dat dit met een rondbreinaald gebeurd, en daar kan ik niet mee werken. Kan je deze trui ook maken gewoon heen en weer breien? Zo ja, hoe dan?

Irena 18.07.2018 - 21:15:

Cudowny! Mięciutki, cieplutki, idealny na zimowe wieczory! Mam nadzieję, że będzie opis w języku polskim.

Barbara 06.06.2018 - 09:29:

Kuschelig und im Rücken schön lang gearbeitet

Zabeth 05.06.2018 - 21:59:

Un bon gros pull pour passer l'hiver au chaud. Il va être dur de résister à l'appel des aiguilles!

Sylvia Blum 05.06.2018 - 17:56:

Der sieht schön lässig und kuschelig aus!

Chantal 05.06.2018 - 15:24:

Pull qui donne envie de se blottir au coin du feu ! Mélody est un fil génial, qui monte vite et très doux.

Lisää kommentti ohjeeseen DROPS 194-15