DROPS / 195 / 22

Golden Fairy by DROPS Design

Stickad tröja i DROPS Lima eller DROPS Cotton Merino. Arbetet är stickat med runt ok och hålmönster. Storlek S - XXXL.

DROPS Design: Modell li-097
Garngrupp B
-------------------------------------------------------

Storlek: S - M - L - XL - XXL - XXXL
Garnåtgång:
DROPS LIMA från Garnstudio (tillhör garngrupp B)
550-600-650-700-800-850 g färg 2923, ockra

Eller använd:
DROPS COTTON MERINO från Garnstudio (tillhör garngrupp B)
500-550-600-650-700-800 g färg 15, senapsgul

-------------------------------------------------------

1 rapport med A.2 (18 maskor) mäter ca 7½ cm på bredden.

STICKOR:
DROPS STRUMPSTICKOR NR 4.
DROPS RUNDSTICKOR NR 4: längd på 40 cm och 80 cm till slätstickning och hålmönster.
DROPS STRUMPSTICKOR NR 3,5.
DROPS RUNDSTICKOR NR 3,5: längd på 40 cm och 80 cm till resår och rätstickad kant.

DROPS Lima uni colour DROPS Lima uni colour 20.00 kr /50g
Garnaffären
Beställ 
DROPS Lima mix DROPS Lima mix 20.00 kr /50g
Garnet till detta mönstret kostar 220kr. Läs mer.

Instruktioner

-------------------------------------------------------

FÖRKLARING TILL BESKRIVNINGEN:

-------------------------------------------------------

Se diagram A.1 till A.4. Välj diagram för din storlek (gäller A.1 och A.4).
Diagrammen visar alla varv i mönstret sett från rätsidan.

MINSKNINGS-/ÖKNINGSTIPS (jämn fördelning):
För att beräkna hur det ska minskas/ökas jämnt, räknar man det totala maskantalet på varvet (t.ex 216 maskor) och delar med det antal minskningar/ökningar som ska göras (t.ex 4) = 54.
I detta exempel minskas det genom att sticka var 53:e och var 54:e maska räta tillsammans.
Om det ska ökas görs det 1 omslag om stickan efter var 54:e maska. På nästa varv stickas omslagen vridet räta så att det inte blir hål.

MINSKNINGSTIPS (gäller i sidorna på fram- och bakstycket):
Börja 3 maskor före markören i sidan, sticka 2 maskor räta tillsammans, sticka 2 rätmaskor (markören sitter mellan dessa 2 maskorna), lyft 1 maska som om den skulle stickas rät, sticka 1 rätmaska, drag den lyfta maskan över maskan som stickades (= 2 maskor minskade).

ÖKNINGSTIPS (gäller mitt under ärmarna):
Börja 1 maska före markören, gör 1 omslag om stickan, sticka 2 rätmaskor (markören sitter mellan dessa 2 maskorna), gör 1 omslag om stickan (= 2 maskor ökade). På nästa varv stickas omslagen vridet räta, så att det inte blir hål. Sedan stickas de ökade maskorna i slätstickning.

-------------------------------------------------------

BÖRJA ARBETET HÄR:

-------------------------------------------------------

TRÖJA - KORT ÖVERSIKT ÖVER PLAGGET:
Arbetet stickas runt på rundsticka, nerifrån och upp till ärmhålen. Ärmarna stickas runt på strumpstickor/kort rundsticka, nerifrån och upp. Sedan sätts fram- och bakstycke och ärmar tillsammans och oket stickas runt på rundsticka till färdigt mått.

FRAM- OCH BAKSTYCKE:
Lägg upp 196-216-238-252-280-300 maskor på rundsticka 4 med Lima. Byt till rundsticka 3,5 och sticka 4 varv RÄTSTICKNING – läs förklaring ovan. Byt tillbaka till rundsticka 4 och sticka 2 varv slätstickning. Sedan stickas A.1 runt (= 14-18-17-21-20-25 rapporter à 14-12-14-12-14-12 maskor). Fortsätt mönstret så här. När A.1 är färdigstickat stickas det slätstickning. SAMTIDIGT på första varvet minskas det 0-0-6-0-4-0 maskor jämnt fördelat – läs MINSKNINGS-/ÖKNINGSTIPS = 196-216-232-252-276-300 maskor KONTROLLERA STICKFASTHETEN!
När arbetet mäter 8-8-8-8-10-10 cm sätts det 1 markör i början av varvet och 1 markör efter 98-108-116-126-138-150 maskor (= i sidorna). Låt markörerna följa med vidare i arbetet, de ska användas när det nu ska minskas i varje sida på fram- och bakstycket.
På nästa varv minskas det 1 maska på varje sida av båda markörerna - läs MINSKNINGSTIPS (= 4 maskor minskade). Minska så med 8-8-8-9-9-9 cm mellanrum totalt 3 ggr i varje sida = 184-204-220-240-264-288 maskor. Sticka sedan vidare till arbetet mäter ca 31-30-32-34-33-35 cm (mätt från nederst på bågarna i A.1).
Nästa varv stickas så här: Maska av 2-3-3-3-5-6 maskor för ärmhål, sticka rätmaskor över de nästa 88-96-104-114-122-132 maskorna och öka SAMTIDIGT 2-12-4-12-4-12 maskor jämnt fördelat över dessa maskorna – kom ihåg MINSKNINGS-/ÖKNINGSTIPS (= framstycke), maska av 4-6-6-6-10-12 maskor för ärmhål, sticka rätmaskor över de nästa 88-96-104-114-122-132 maskorna och öka SAMTIDIGT 2-12-4-12-4-12 maskor jämnt fördelat över dessa maskorna (= bakstycke), maska av de resterande 2-3-3-3-5-6 maskorna för ärmhål. Det är nu 90-108-108-126-126-144 maskor på fram- och bakstycket. Lägg arbetet åt sidan och sticka ärmarna som förklarat nedan.

ÄRM:
Lägg upp 48-52-56-56-60-60 maskor på strumpstickor 3,5 med Lima. Sticka 1 varv rätt. Sedan stickas det resår runt (= 2 rätmaskor, 2 avigmaskor) i 3 cm. Sticka 1 varv rätt där det minskas 6-8-10-10-10-8 maskor jämnt fördelat = 42-44-46-46-50-52 maskor. Byt till rundsticka 4 och sticka slätstickning runt. När arbetet mäter 10-8-11-11-9-9 cm sätts det 1 markör i början av varvet (= mitt under ärmen). Markören ska användas när det nu ska ökas mitt under ärmen.
På nästa varv ökas det 2 maskor mitt under ärmen - läs ÖKNINGSTIPS. Öka så med 2½-2½-1½-1½-1½-1½ cm mellanrum totalt 13-13-19-19-19-19 ggr = 68-70-84-84-88-90 maskor (byt till kort rundsticka när det har ökats tillräcklig med maskor mitt under ärmarna). Sticka sedan vidare till arbetet mäter 40-38-38-38-36-36 cm (ökningarna mitt under ärmen ska nu vara avslutade och det är kortare mått i de större storlekarna pga längre ok). Sticka 1 varv rätt där det ökas 8-8-12-12-12-12 maskor jämnt fördelat – läs MINSKNINGS-/ÖKNINGSTIPS = 76-78-96-96-100-102 maskor. Nästa varv stickas så här: Sticka 2-3-3-3-5-6 maskor slätstickning, sticka A.2 över de nästa 72-72-90-90-90-90 maskorna (= 4-4-5-5-5-5 rapporter à 18 maskor) och avsluta med 2-3-3-3-5-6 maskor slätstickning. Fortsätt mönstret så här till sista varvet i A.2 återstår. Sista varvet stickas så här: maska av 2-3-3-3-5-6 maskor för ärmhål, sticka sista varvet i A.2 över de nästa 72-72-90-90-90-90 maskorna och maska av de resterande 2-3-3-3-5-6 maskorna för ärmhål. Ärmen mäter ca 44-42-42-42-40-40 cm uppifrån och ner. Lägg arbetet åt sidan och sticka den andra ärmen på samma sätt.

OK:
Sätt in ärmarna på samma rundsticka 4 som fram- och bakstycket där det maskades av maskor för ärmhål (detta görs utan att maskorna stickas) = 324-360-396-432-432-468 maskor på varvet. Sticka A.3 runt (= 18-20-22-24-24-26 rapporter à 18 maskor). När A.3 är färdigstickat är det 252-280-308-336-336-364 maskor på varvet. Sticka A.4 runt (= 18-20-22-24-24-26 rapporter à 14 maskor). Fortsätt mönstret så här. När A.4 är färdigstickat är det 126-140-154-168-168-182 maskor på varvet.
Sticka 1 varv rätt där det minskas 30-40-50-56-56-62 maskor jämnt fördelat = 96-100-104-112-112-120 maskor kvar på varvet. Oket mäter nu ca 19-22-22-22-25-25 cm från där fram- och bakstycke och ärmar sattes tillsammans. Sedan stickas det halskant som förklarat nedan.

HALSKANT:
Byt till kort rundsticka 3,5. Sticka resår runt (= 2 rätmaskor, 2 avigmaskor) i 3 cm.
Maska sedan av löst med rätmaskor över rätmaskor och avigmaskor över avigmaskor, men för att undvika att avmaskningskanten stramar kan det maskas av med rundsticka 4. Tröjan mäter ca 56-58-60-62-64-66 cm från axeln och ner.

Uppdaterad online: 05.12.2019
Uppdaterad måttskiss.

Tack för att du väljer ett mönster från DROPS Design. Vi arbetar hårt för att ge ut mönster som är korrekta och enkla att förstå. Alla mönster är översatta från norska och du kan alltid se originalmönstret (DROPS 195-22) för mått och uträkningar.

Kommentarer / Frågor (19)

Rianne Verschure 04.11.2019 - 21:38:

Op de tekening van het patroon staat de hals achter hoger als de hals voor getekend. Als je het patroon breit is de hals voor en achter even hoog. Er is geen voor of achter aan de trui. Vind dit niet zo mooi. Is hier een oplossing voor?

DROPS Design 05.11.2019 kl. 14:45:

Dag Rianne,

Er is inderdaad geen verschil in voor en achterpand. Je zou na de halsboord een aantal verkorte toeren kunnen maken, zodat de hals achter ietwat hoger wordt. Alleen het patroon loopt daar dan niet in door, dus je zou daar dan een klein stukje in tricosteek hebben.

Sylvia 29.09.2019 - 12:43:

Guten Tag, ich kämpfe mit der Anweisung zu den Diagrammen: Jede zweite Reihe ist ja eine "Rückreihe" (aber der Pulli wird doch in Runden gestrickt???) und soll von links nach rechts gelesen werden - das passt absolut nicht. Sollten nicht besser in den "Rückreihen" die als links eingezeichneten Maschen rechts gestrickt werden und vice versa, außerdem immer von rechts nach links gelesen werden - weil der Pulli in Runden gestrickt wird?

DROPS Design 01.10.2019 kl. 09:26:

Liebe Sylvia, Vielen Dank für den Hinweis. In dieser Anleitung gibt es keine Rück-Reihen, daher wird der Satz in der Anleitung entfernt. Viel Spaß beim stricken!

Reidun Buvig 20.08.2019 - 23:13:

DROPS Design: Modell li-097. Her må det være feil i oppskriften. Jeg strikker A 1-M. Allerede På første pinne med mønster blir det feil. Jeg får 15 hele mønster raporter og da står det 7 masker igjen på omgangen.Jeg har strikket mye, men aldri hatt problemer med mønster tidligere, og her må det være feil.Har begynt på nytt 3-4 ganger med samme resultat.Mvh Reidun Buvig

DROPS Design 23.08.2019 kl. 11:18:

Hej. Du har 216 m och A.1 i storlek M består av 12 maskor. Du ska sticka rapport A.1 18 gånger, 18 x 12 = 216 m. Lycka till!

Petra 17.07.2019 - 20:15:

Ska det inte vara mönsterstickning på fram- och bakstycket före delningen? Hur passar det annars med ärmarna?

DROPS Design 30.09.2019 kl. 09:03:

Hej Petra, den här stickas nerifrån och upp, och du börjar först med diagram A.3 när du har alla maskor på oket. Lycka till :)

Marie Thörne 14.07.2019 - 08:07:

Hej, jag har nu kommit till att jag ska börja med A3, fram och bakstycke och ärmarna sitter på en rundsticka. Var på varvet ska jag börja med A3 och hur minskar jag från 18 maskor på rapporten till 16 och 14? Hälsningar / Marie

DROPS Design 30.09.2019 kl. 08:38:

Hej Marie, Du minskar enligt diagrammet, när du kommer till varv 15 stickar du ihop utant att göra omslag på varje sida. Det gör du varvet runt och minskar då diagrammet från 18 till 16 maskor. Lycka till :)

Carolina 26.05.2019 - 22:06:

For some reason when I attach the sleeves the pattern A3 does not fit into the pattern in the sleeves... Did I do something wrong?

DROPS Design 27.05.2019 kl. 01:41:

Dear Carolina, you should stop the sleeves and the body at the same row of the pattern repeat, so it would match. If it is the stitches that do not match, are you sure, you did the same sized pattern for the body and the sleeves as well? However, when you will do the decreases inevitably there will be stitches that do not fit, these should be knitted as stocking stitches. I hope this helps. Happy Knitting!

Nicole Barrière-Jahan 11.03.2019 - 13:49:

Merci pour votre réponse très rapide ! :) mais est-ce que le dos va vraiment être comme sur le schéma ou est-ce qu'il sera échancré de la même façon que le devant ... désolée de vous questionner encore sur le même sujet ... bonne journée à vous

DROPS Design 11.03.2019 kl. 14:57:

Bonjour Mme Barrière-Jahan, le schéma est ici standard - comme on ne fait pas de réhausse dans le dos, l'encolure dos et devant seront identiques. Bon tricot!

Nicole Barrière-Jahan 10.03.2019 - 23:30:

Bonsoir, je ne comprends pas que la hauteur finale du pull soit de 58 cm pour la taille M ..; Je vois le dos devant qui mesure 30 cm , auquel s'ajoute 22 cm d'empiècement, puis 3 cm de hauteur de col, que ce soit pour le devant ou le dos ... Pas de réhausse pour le dos ? et cela ne fait que 55 cm .. ou ai-je raté une explication ? Merci d'avance pour votre aide, Nicole

DROPS Design 11.03.2019 kl. 11:13:

Bonjour Mme Barrière-Jahan, il faut également compter les 3 cm d'épaules: l'empiècement arrondi couvre la totalité des mailles du tour, pas seulement le col, il y aura quelques mailles qui vont compter pour les épaules, d'où les 58 cm de hauteur totale. Bon tricot!

Pascale 08.03.2019 - 13:14:

Impossible de monter les manches, pas assez de place, trop serré, comment faire ?

DROPS Design 08.03.2019 kl. 14:18:

Bonjour Pascale, cette vidéo montre comment procéder, les premiers tours peuvent être un peu compliqués, aidez-vous d'une autre aiguille circulaire ou laissez les mailles des manches sur les doubles pointes le temps de faire quelques tours, ce sera ensuite plus simple. Bon tricot!

Silvia 01.03.2019 - 12:49:

Creo que he tejido un poco demasiado tenso el punto musgo de las cuatro primeras vueltas, con lo que los bajos del jersey parece que me quedarán un poco ondulados. Querría evitar volver a empezar. Me gustaria saber si en el acabado final se puede mejorar. Quizás mojando y estirando. ¿Qué opinais? Pero no lo he hecho nunca y no sé con qué materiales caseros podría hacerlo.

DROPS Design 17.10.2019 kl. 18:57:

Hola Silvia. Debido a que no podemos ver exactamente cómo queda, sería mejor que consultases con tu tienda más cercana de Drops. No se puede garantizar que la prenda te quede bien después de ese tipo de arreglos.

Kommentér oppskrift DROPS 195-22

Golden Fairy

@ms_blueberry, Germany

Golden Fairy

Jill, United Kingdom