DROPS / 192 / 36

City Chill by DROPS Design

Stickad mössa i 2 trådar DROPS Air. Arbetet är stickat runt nerifrån och upp i resår. Stickad halsduk i 2 trådar DROPS Air. Arbetet är stickat fram och tillbaka med resår och förskjutning

DROPS Design: Modell ai-164
Garngrupp C + C eller E
-------------------------------------------------------

GARN TILL HELA SETTET:
Storlek: S/M – M/L – L/XL
Garnåtgång:
DROPS AIR från Garnstudio (tillhör garngrupp C)
300-300-350 g färg 17, jeansblå

GARN TILL MÖSSA:
Storlek: S/M - M/L - L/XL
Passar till huvudmått: ca 54/56 - 56/58 -58/60 cm
Garnåtgång:
DROPS AIR från Garnstudio (tillhör Garngrupp C)
100-100-100 g färg 17, jeansblå

GARN TILL HALSDUK:
Storlek: One-size
Mått: Bredd: 29 cm. Längd: 150 cm
Garnåtgång:
DROPS AIR från Garnstudio (tillhör garngrupp C)
250 g färg 17, jeansblå

-------------------------------------------------------

12 maskor på bredden och 16 varv på höjden med slätstickning och 2 trådar = 10 x 10 cm.
15 maskor på bredden och 16 varv på höjden med resår (= 1 rätmaska, 1 avigmaska) och 2 trådar = 10 x 10 cm.

STICKOR:
DROPS STRUMPSTICKOR NR 7.
DROPS RUNDSTICKA NR 7: längd på 40 cm.

11 maskor på bredden och 15 varv på höjden med slätstickning och 2 trådar = 10 x 10 cm.

STICKOR:
DROPS RUNDSTICKA NR 8: längd på 60 cm till själva halsduken.

-------------------------------------------------------

FÖRKLARING TILL BESKRIVNINGEN:

-------------------------------------------------------

-------------------------------------------------------

BÖRJA ARBETET HÄR:

-------------------------------------------------------

MÖSSA - KORT ÖVERSIKT ÖVER ARBETET:
Mössan stickas runt på rundsticka. Byt till strumpstsickor när det behövs.

MÖSSA:
Lägg upp 72-76-80 maskor på rundsticka 7 med 2 trådar Air. Sticka 1 varv avigt från avigsidan. Vänd arbetet och fortsätt sedan runt så här: * 1 rätmaska, 1 avigmaska *, sticka *-* runt varvet. KONTROLLERA STICKFASTHETEN!
När arbetet mäter 20-21-22 cm minskas det så här:
VARV 1: * 1 rätmaska, 2 maskor räta tillsammans, 1 avigmaska *, sticka *-* runt varvet (= 18-19-20 maskor minskade) = 54-57-60 maskor.
VARV 2-4: Sticka rätmaskor över rätmaskor och avigmaskor över avigmaskor.
VARV 5: Sticka 2 rätmaskor * 2 maskor räta tillsammans, 1 rätmaska *, sticka *-* tills det återstår 1 avigmaska på varvet, sticka de 2 nästa maskorna räta tillsammans (= 18-19-20 maskor minskade = 36-38-40 maskor.
VARV 6-8: Sticka rätmaskor över alla maskor.
VARV 9: Sticka 2 och 2 maskor räta tillsammans = 18-19-20 maskor.
VARV 10: Stickas rätt.
VARV 11: Sticka 0-1-0 rätmaska, sedan stickas 2 och 2 maskor räta tillsammans = 9-10-10 maskor. Klipp av tråden, drag åt och fäst ordentligt. Mössan mäter ca 27-28-29 cm.

-------------------------------------------------------

HALSDUK - KORT ÖVERSIKT ÖVER PLAGGET:
Arbetet stickas fram och tillbaka på rundsticka.

HALSDUK:
Lägg upp 39 maskor på rundsticka 8 med 2 trådar Air. Sticka 2 varv RÄTSTICKNING – läs förklaring ovan. Nu stickas det mönster så här: 1 kantmaska i rätstickning, * 1 rätmaska, A.1 (= 8 maskor), 1 rätmaska, A.2 (= 8 maskor) *, sticka *-* totalt 2 ggr, 1 rätmaska, 1 kantmaska i rätstickning. KONTROLLERA STICKFASTHETEN! Fortsätt fram och tillbaka så till arbetet mäter 150 cm. Sticka 2 varv rätstickning. Maska av.

= mellan 2 maskor görs det 1 omslag om stickan. På nästa varv stickas omslaget rätt eller avigt - se nästa varv i diagrammet. Det ska bli hål
= 2 maskor aviga tillsammans

Kommentarer (4)

Josiane 13.02.2019 - 22:30:

Bonjour, j'aimerais faire l'écharpe, mais avec des aiguilles droites. Est-ce possible? Aussi, j'ai voulu commander de la laine chez vous, mais vous ne livrez pas au Canada? Ou c'est seulement lorsqu'on demande le prix de la laine que ce n'est pas disponible en dollars canadiens? Merci 😊

DROPS Design 14.02.2019 kl. 11:21:

Bonjour Josiane, l'écharpe se tricote en allers et retours, vous pouvez ainsi tout à fait la tricoter sur aiguilles droites. Vous trouverez ici la liste des magasins DROPS au Canada ou qui livrent au Canada. Bon tricot!

Caro 07.11.2018 - 15:35:

Det står "Strikk 1 pinne vrang fra vrangen" Blir det det samme som å strikke en omgang rett fra retten rundt? Eller skal man først strikke en omgang vrang uten å strikke rundt, altså ikke strikke rundt før pinne nr 2? Blir ikke det litt rart akkurat der omgangen begynner? Finnes det en video?

DROPS Design 20.11.2018 kl. 13:26:

Hei Caro. Du strikker 1 omgang vrang rundt. Så snur du arbeidet (isteden for å fortsette rundt samme veien), og strikker resten av luen motsatt vei = rettsiden. God fornøyelse

Véronique 15.10.2018 - 16:22:

Bonjour , je ne comprends pas comment lire le diagramme? Est-ce de bas en haut et de gauche à droite. Après plusieurs essais, je n'obtiens pas le dessin voulu. Merci d'avance .

DROPS Design 16.10.2018 kl. 08:48:

Bonjour Véronique, les diagrammes se lisent en commençant en bas à droite et de droite à gauche sur l'endroit (de gauche à droite sur l'envers). Vous tricotez ainsi: 1 m lis, *1 m end (qui sera tricotée à l'envers sur l'envers), A.1 (= on diminue 1 m et on augmente 1 m = 8 m), 1 m end (à tricoter à l'env sur l'env), A.2 (= on augmente 1 m et on diminue 1 m = 8 m), 1 m end (à tricoter à l'env sur l'env)*, répétez de *-* encore 1 fois, 1 m lis. Vous pouvez placer des marqueurs pour délimiter les diagrammes et être bien certaine de tricoter ces 8 m comme indiqué dans les diagrammes. Bon tricot!

Radwa 23.06.2018 - 14:16:

Lovely lace scarf.

Kommentér oppskrift DROPS 192-36