DROPS / 197 / 9

Red Tulip by DROPS Design

Gebreide trui met raglan in DROPS Merino Extra Fine. Het werk wordt gebreid van boven naar beneden met boordsteek en verschuivingen. Maat: S - XXXL

DROPS design: Patroon me-155
Garengroep B
----------------------------------------------------------

Maat: S - M - L - XL - XXL - XXXL
Materiaal:
DROPS MERINO EXTRA FINE van garnstudio (behoort tot garengroep B)
600-700-750-800-900-1000 g kleur 11, rood

----------------------------------------------------------
BENODIGDHEDEN VOOR HET WERK:

STEKENVERHOUDING:
20 steken in de breedte en 26 naalden in de hoogte in tricotsteek = 10 x 10 cm.

NAALDEN:
DROPS NAALDEN ZONDER KNOP EN RONDBREINAALD 4.5 mm, lengte 40 en 80 cm voor het kledingstuk.
DROPS NAALDEN ZONDER KNOP EN RONDBREINAALD 3.5 mm, lengte 40 en 80 cm voor ribbelsteek.

Het garen om dit patroon van te maken kunt u vanaf 39.96€ krijgen. Lees meer.

Instructies voor het patroon

UITLEG VOOR HET PATROON:

----------------------------------------------------------

Zie telpatronen A.1 tot A.4.
Telpatroon A.1b/A.3b meet ongeveer 10 cm in de breedte.

TIP VOOR HET MEERDEREN-1 (verdeeld):
Zo berekent u hoe vaak er gemeerderd moet worden, neem het totaal aantal steken op de naald (dus 88 steken) en deel deze door het aantal te maken meerderingen (dus 20) = 4.4.
In dit voorbeeld meerdert u door 1 omslag te maken na afwisselend ongeveer iedere 4e en 5e steek. Brei op de volgende naald de omslag gedraaid om een gaatje te voorkomen.

TIP VOOR HET MEERDEREN-2 (geldt voor de zijkanten van het lijf):
Meerder door 1 omslag te maken. Brei op de volgende naald de omslag gedraaid om gaatjes te voorkomen. Brei dan de nieuwe steken in tricotsteek.

TIP VOOR HET MINDEREN (geldt voor de mouwen):
Minder 1 steek aan elke kant van de markeerdraad als volgt: Brei tot er 3 steken over zijn voor de markeerdraad en brei 2 recht samen, 2 recht (de markeerdraad zit tussen deze steken), 1 steek recht afhalen, 1 recht, haal de afgehaalde steek over de gebreide steek.

----------------------------------------------------------

BEGIN HET WERK HIER:

----------------------------------------------------------

TRUI - KORTE SAMENVATTING VAN HET WERK:
Van boven naar beneden gebreid op de rondbreinaald. Brei eerst een pas in de rondte op de rondbreinaald. Verdeel nu de pas voor het lijf en de mouwen. Ga verder in de rondte op de rondbreinaald tot er ongeveer 16 cm over is, brei dan het voor- en achterpand apart (= split in de zijkant). Brei de mouwen in de rondte op breinaalden zonder knop.

PAS:
Zet 88-92-96-104-108-112 steken op rondbreinaald 3.5 mm met Merino Extra Fine. Brei in RIBBELSTEEK - lees uitleg hierboven. Meerder bij een hoogte van 2 cm, 20-20-24-20-24-28 steken verdeeld op de volgende naald - lees TIP VOOR HET MEERDEREN-1 = 108-112-120-124-132-140 steken.
Brei 1 naald averecht. Ga verder met rondbreinaald 4.5 mm en brei dan als volgt (de naald begint midden achter):

Helft van het achterpand: Brei A.1a (= 17 steken), 2-2-4-4-6-8 steken in tricotsteek, 1 omslag (= 1 steek gemeerderd voor de raglan).
Rechter mouw: Brei A.2 (= 7 steken), 1 omslag (= 1 steek gemeerderd voor de raglan), 2-4-4-6-6-6 steken in tricotsteek, 1 omslag (= 1 steek gemeerderd voor de raglan), A.2 over de volgende 7 steken
Voorpand: Brei 1 omslag (= 1 steek gemeerderd voor de raglan), 2-2-4-4-6-8 steken in tricotsteek, A.3a (= 17 steken) (= midden voor), A.1a over de volgende 17 steken, 2-2-4-4-6-8 steken in tricotsteek, 1 omslag (= 1 steek gemeerderd voor de raglan).
Linker mouw: Brei A.2 over de volgende 7 steken, 1 omslag (= 1 steek gemeerderd voor de raglan), 2-4-4-6-6-6 steken in tricotsteek, 1 omslag (= 1 steek gemeerderd voor de raglan), A.2 over de volgende 7 steken
Helft van het achterpand: Brei 1 omslag (= 1 steek gemeerderd voorde raglan), 2-2-4-4-6-8 steken in tricotsteek en eindig met A.3a over de laatste 17 steken.

DENK OM DE STEKENVERHOUDING!
Brei de omslagen gedraaid aan elke kant van A.2 om gaatjes te voorkomen!
Ga zo verder in patroon en meerderingen voor de raglan, meerder verschillend op het voor-/achterpand en de mouwen (de eerste meerdering zoals uitgelegd hierboven), meerder steken op elke kant van A.2 als volgt:
Voor-/achterpand: Meerder 1 steek op iedere andere naald 18-22-25-29-32-36 keer in totaal (= 2 steken gemeerderd op elk voor-/achterpand).
Mouw: Meerder 1 steek iedere andere naald 20-23-26-27-28-30 keer in totaal (= 2 steken gemeerderd op elke mouw).
Als A.1a en A.3a een keer in de hoogte zijn gebreid, brei dan A.1b (= 32 steken) over A.1a en A.3b (= 32 steken) over A.3a.
Als alle meerderingen klaar zijn, zijn er 320-352-384-408-432-464 steken op de naald. Brei tot het werk 21-23-25-27-29-31 cm meet vanaf de opzetrand. Verdeel nu het werk voor het lijf en de mouwen als volgt:
Helft van het achterpand: Brei A.1b (= 32 steken), brei 20-24-29-33-38-44 steken in tricotsteek.
Rechter mouw: Zet de volgende 56-64-70-74-76-80 steken op een hulpdraad voor de mouw en zet 8-8-10-10-12-12 steken op onder de mouw.
Voorpand: Brei 20-24-29-33-38-44 steken in tricotsteek, A.3b (= 32 steken) (= midden achter), A.1b (= 32 steken), 20-24-29-33-38-44 steken in tricotsteek.
Linker mouw: Zet de volgende 56-64-70-74-76-80 steken op een hulpdraad voor de mouw en zet 8-8-10-10-12-12 steken op onder de mouw.
Helft van het achterpand: Brei 20-24-29-33-38-44 steken in tricotsteek en eindig met A.3b (= 32 steken).

LIJF:
= 224-240-264-280-304-328 steken.
Brei A.3b (= 32 steken) zoals hiervoor, 17-21-27-31-37-43 steken in tricotsteek, A.4 (= 14 steken = midden onder de mouw), 17-21-27-31-37-43 steken in tricotsteek. A.1b en A.3b zoals hiervoor (= 64 steken in totaal), 17-21-27-31-37-43 steken in tricotsteek, A.4 over de volgende 14 steken (= midden onder de mouw), 17-21-27-31-37-43 steken in tricotsteek en eindig met A.1b (= 32 steken) zoals hiervoor.
Ga zo verder in patroon.
Bij een hoogte van 2 cm vanaf waar het lijf gescheiden is van de mouwen, meerdert u 1 steek aan elke kant van iedere A.4 (= 4 steken gemeerderd) - lees TIP VOOR HET MEERDEREN-2. Meerder zo iedere 2 cm 10 keer in totaal = 264-280-304-320-344-368 steken. Bij een hoogte van 22 cm vanaf waar het lijf gescheiden is van de mouwen, verdeelt u het voor- en achterpand, om een split aan elke kant te maken (= ongeveer 16 cm).
Verdeel het werk in het midden van elke A.4 (= 132-140-152-160-172-184 steken op elk voorpand/achterpand).

ACHTERPAND:
Brei nu heen en weer.
Ga verder met de helft van patroon A.4 (= 7 steken), tricotsteek, A.1b en A.3b zoals hiervoor tot het werk 36 cm meet vanaf waar het lijf gescheiden is van de mouwen, ga verder met rondbreinaald 3.5 mm en brei 2 cm RIBBELSTEEK – lees uitleg hierboven (= 16 cm split). Kant af met recht. Het werk meet ongeveer 62-64-66-68-70-72 cm in totaal vanaf de schouder.

VOORPAND:
Brei zoals het achterpand.

MOUW:
Brei de mouwen in de rondte op breinaalden zonder knop.
Zet de 56-64-70-74-76-80 steken van de hulpdraad aan de ene kant van het werk op breinaalden zonder knop maat 4.5 mm en neem 1 steek op in elk van de 8-8-10-10-12-12 steken onder de mouw = 64-72-80-84-88-92 steken.
Voeg 1 markeerdraad in, in het midden van de 8-8-10-10-12-12 steken onder de mouw.
Ga verder in patroon A.2 (aan elke kant van de markeerdraad) en tricotsteek, maar minder A.2 als volgt: Minder 1 steek aan elke kant van de markeerdraad – lees TIP VOOR HET MINDEREN (= 2 steken geminderd) in iedere tweede naald en meerder 1 steek in iedere tweede naald door een omslag te maken na de eerste A.2 en voor de laatste A.2 (= 2 steken gemeerderd), dus de steken onder de mouw worden geminderd en de steken in tricotsteek worden gemeerderd. Brei de gemeerderde steken gedraaid recht op de volgende naald, brei ze dan in tricotsteek. Als de mouw 2 cm meet vanaf waar de mouw gescheiden is voor het lijf, meerdert u geen steken op de volgende naald met meerderingen/minderingen, dus minder 2 steken.
Minder zo iedere 3-2-1½-1½-1-1 cm 10-13-16-17-18-19 keer in totaal = 44-46-48-50-52-54 steken (als A.2 aan beide kanten is geminderd, worden er geen steken meer gemeerderd). Als de mouw 34-33-31-29-28-26 cm meet vanaf waar de mouw gescheiden is van het lijf, meerdert u 1-2-0-1-2-0 steken verdeeld op de volgende naald = 45-48-48-51-54-54 steken. Brei verder met breinaalden zonder knop maat 3.5 mm en brei boordsteek = 1 recht/2 averecht. Als de mouw 39-38-36-34-33-31 cm meet vanaf waar de mouw gescheiden is van het lijf, kant dan af met recht boven recht en averecht boven averecht.
Brei de andere mouw op dezelfde wijze.

= maak 1 omslag tussen 2 steken, brei op de volgende naald 3 steken in de omslag als volgt: 1 recht, 1 omslag, 1 recht, brei dan op de volgende naald deze steken in het patroon (= 3 steken gemeerderd)
= 1 steek afhalen op de rechter naald en zet het gedraaid terug op de linker naald en brei deze en de volgende 3 steken (= 4 steken) gedraaid recht samen
= 4 recht samen

Martine 14.02.2019 - 09:19:

Bonjour une fois tricoter le motif n'est pas comme sur la photo,il y a un soucis avec le diagramme ,il ne fait pas de tulipe merci cdt

DROPS Design 14.02.2019 kl. 11:51:

Bonjour Martine, le diagramme correspond bien au motif sur la photo. Vérifiez bien votre diagramme et vos mailles, n'hésitez pas à demander conseil auprès de votre magasin en leur apportant ou en leur montrant une photo de votre ouvrage. Ce sera plus facile ainsi de vous aider. Bon tricot!

Maria Jose 05.02.2019 - 12:09:

Buenas, este patron me parece muy bonito, pero las explicaciones no se corresponden, me parece, con él. En primer lugar, el resorte inclinado no lo veo descrito. En segundo lugar, tampoco veo cómo se hace la forma ondulada de la parte final del jersey (en el croquis está además recta). Muchas gracias. Un cordial saludo.

DROPS Design 11.02.2019 kl. 20:23:

Hola Maria Jose. El patrón es correcto. Se trabaja de arriba abajo. La forma ondulada en la parte inferior del jersey se consigue después de finalizar los diagramas A.1B y A.3B. El dibujo de este patrón solo se presenta en diagramas, no esta duplicado en el texto.

Teresa 09.01.2019 - 12:21:

La descrizione del modello mostra 4 modelli di conteggio. Tuttavia, vedo l'olefina ma i modelli di conteggio A1a, A1b, A3a e A3b. Dove posso trovare gli schemi A2 e A4?

DROPS Design 09.01.2019 kl. 14:09:

Buongiorno Teresa. Trova i diagrammi A2 e A4 alla fine delle spiegazioni, di fianco al grafico con le misure. Buon lavoro!

Greet 10.11.2018 - 20:46:

Misschien iets duidelijker vermelden dat het aantal steken oploop voor en na de omslagen. Vb), 1 omslag (= 1 steek gemeerderd voor de raglan), 2-4-4-6-6-6 steken in tricotsteek, 1 omslag (= 1 steek gemeerderd voor de raglan), De steken 2-4-4-6-6-6 worden dus resp. Steeds 1 of 2 meer. . Altijd voor en na het patroon A2.

Klazien Modderman-Bijlsma 06.11.2018 - 11:05:

De patroonbeschrijving vermeld 4 telpatronen. Ik zie echter alkeen maar de telpatronen A1a,A1b, A3a en A3b. Waar kan ik de telpatronen A2 en A4 vinden?

Wenche Ulvan 09.09.2018 - 22:10:

Jeg får ikke opp noe bilde av strikkeplaggene

Red Dream 07.08.2018 - 12:41:

Bitte bald, möchte gerne schnell damit beginnen`!

Monique 13.07.2018 - 08:56:

Bitte auf jeden Fall veröffentlichen! Schnitt und Muster sind großartig und die Wolle eh.

Sylvie 14.06.2018 - 17:43:

Original par son motif et moderne par sa forme.il doit allonger la silhouette..

Inge Meegel 06.06.2018 - 13:21:

Mir gefällt der Schnitt gut. Ich würde das Modell gerne nacharbeiten und hoffe, dass die Angaben auch für große Größen gelten.

Laat een opmerking achter voor DROPS 197-9