DROPS / 196 / 19

Selvik Jacket by DROPS Design

Strikket jakke i DROPS Karisma eller DROPS Merino Extra Fine. Arbejdet er strikket ovenfra og ned med rundt bærestykke og nordisk mønster. Størrelse S - XXXL

DROPS Design: Model u-859
Garngruppe B
-----------------------------------------------------------

300-350-350-400-450-450 g farve 80, rose
250-300-300-350-400-400 g farve 01, naturhvid

Eller brug:
DROPS MERINO EXTRA FINE fra Garnstudio (tilhører garngruppe B)
300-300-350-400-400-450 g farve 32, mørk rose
250-300-300-350-350-400 g farve 01, natur

----------------------------------------------------------
TILBEHØR TIL ARBEJDET:

STRIKKEFASTHED:
21 masker i bredden og 28 pinde i højden med glatstrik og nordisk mønster = 10 x 10 cm.

PINDE:
DROPS STRØMPEPINDE OG RUNDPINDE NR 4 – længde på 40 cm og 80 cm til selve tøjet i glatstrik og nordisk mønster.
DROPS STRØMPEPINDE OG RUNDPINDE NR 3 – længde på 80 cm til rib.

DROPS METALKNAP, Loop (sølv) NR 529: 8 stk i alle størrelser.

Garnet til denne opskrift koster fra 164.45kr. Læs mere.
-------------------------------------------------------

FORKLARING TIL OPSKRIFTEN:

-------------------------------------------------------

For at undgå at strikkefastheden bliver for stram når der strikkes mønster er det vigtigt at trådene ikke strammes på bagsiden af arbejdet. Gå evt en pindestørrelse op når der strikkes mønster.

STRIKKETIPS-2:
Det er vigtigt at strikkefastheden også overholdes i højden, ellers vil bærestykket blive for kort og ærmegabet for småt!

UD-/INDTAGNINGSTIPS:
Alle udtagninger/indtagninger gøres fra retsiden!
For at beregne hvordan der skal tages ud/ind jævnt fordelt, regner man det totale maskeantal på pinden (f.eks 104 masker), minus kantmaskerne (f.eks 2 masker) og deler de resterende masker med antal ud-/indtagninger som skal gøres (f.eks 27) = 3,8.
I dette eksempel tages der ud ved at slå om efter ca hver 4.maske. På næste pind (vrangen) strikkes omslagen drejet vrang så der ikke bliver hul.
Hvis der skal tages ind strikkes ca hver 3. og 4.maske ret sammen.

MØNSTER:
Se diagram A.1 til A.4. Vælg rigtig diagram for din størrelse. Hele mønsteret strikkes i glatstrik.

INDTAGNINGSTIPS (gælder midt under ærmet):
Start 2 masker før masken med mærketråd i, strik 2 ret sammen, strik 1 ret (= masken med mærketråd), tag 1 maske løs af pinden som om den skulle strikkes ret, strik 1 ret, løft den løse maske over masken som blev strikket (= 2 masker taget ind).

KNAPHUL:
Luk af til knaphul fra retsiden på højre forkant. Nederste knaphul skal sidde ca 2 cm fra nederste kant og øverste knaphul ca 7-8-8-8-9-9 cm fra knaphullet på halskanten. Sørg for at der lukkes af i vrang-partierne (set fra retsiden).
1 knaphul = strik 2 vrang sammen, slå om. På næste pind (vrangen) strikkes omslaget ret så der bliver hul.

-------------------------------------------------------

START ARBEJDET HER:

-------------------------------------------------------

JAKKE – KORT OVERSIGT OVER ARBEJDET:
Halskant, bærestykke, ryg og forstykke strikkes frem og tilbage på rundpind fra midt foran, ovenfra og ned. Når halskanten er strikket færdig lukkes kantmaskerne af og der strikkes videre med 1 kantmaske i hver side. Ærmerne strikkes rundt på strømpepinde/lille rundpind ovenfra og ned, skift til strømpepinde efterhånden som der tages ind. Til sidst strikkes der masker op langs midt foran til forkant.

HALSKANT:
Slå 116-120-124-132-136-144 masker op (inklusiv 6 kantmasker i hver side mod midt foran) på rundpind 3 med rose. Strik 1 pind vrang (= vrangen). Næste pind strikkes således fra retsiden: 1 kantmaske RETSTRIK – se forklaring over, * 2 ret, 2 vrang *, strik fra *-* til der er 3 masker tilbage på pinden, strik 2 ret og afslut med 1 kantmaske retstrik. Fortsæt ribben således. Når halskanten måler ca 1½ cm lukkes der af til 1 knaphul i slutningen af pinden fra retsiden således: Strik til der er 5 masker tilbage på pinden, strik 2 vrang sammen, slå om, strik 2 ret og afslut med 1 kantmaske retstrik. På næste pind (vrangen) strikkes omslaget ret så der bliver hul. Fortsæt ribben til halskanten måler ca 3 cm. Skift til rundpind 4. Næste pind strikkes således fra retsiden: Luk de første 6 masker af (= forkant), strik ret pinden ud, vend arbejdet, luk de første 6 masker af (= forkant) og strik vrang, pinden ud = 104-108-112-120-124-132 masker på pinden inklusiv 1 kantmaske i hver side. Strik bærestykket som forklaret under.

BÆRESTYKKE:
Læs STRIKKETIPS-1 og STRIKKETIPS-2! Første pind strikkes således fra retsiden: Strik 1 kantmaske retstrik, strik A.1A til der er 2 masker tilbage på pinden og tag samtidig 27-31-35-35-39-47 masker ud jævnt fordelt over disse masker – læs UD-/INDTAGNINGSTIPS, strik A.1B (= 1 maske) og afslut med 1 kantmaske retstrik = 131-139-147-155-163-179 masker på pinden.
Fortsæt A.1 med 1 kantmaske retstrik i hver side – der er nu plads til 32-34-36-38-40-44 rapporter med A.1A à 4 masker). HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN!
SAMTIDIG på hver række markeret med pil i A.1A tages der ud jævnt fordelt som forklaret under – husk UD-/INDTAGNINGSTIPS (der er allerede taget ud ved pil-1).
På rækken med pil-2 tages der 32-32-32-32-40-40 masker ud jævnt fordelt = 163-171-179-187-203-219 masker (der er nu plads til 20-21-22-23-25-27 rapporter med A.1A à 8 masker).
På rækken med pil-3 tages der 32-40-40-40-40-48 masker ud jævnt fordelt = 195-211-219-227-243-267 masker (der er nu plads til 24-26-27-28-30-33 rapporter med A.1A à 8 masker).
På rækken med pil-4 tages der 32-32-40-48-48-40 masker ud jævnt fordelt = 227-243-259-275-291-307 masker (der er nu plads til 14-15-16-17-18-19 rapporter med A.1A à 16 masker).
På rækken med pil-5 tages der 32-32-32-32-40-48 masker ud jævnt fordelt (der er nu plads til 32-34-36-38-41-44 rapporter med A.1A à 8 masker) = 259-275-291-307-331-355 masker.
På rækken med pil-6 tages der 32-32-32-24-32-32 masker ud jævnt fordelt (der er nu plads til 36-38-40-41-45-48 rapporter med A.1A à 8 masker) = 291-307-323-331-363-387 masker. Udtagningerne er nu færdige i størrelse S, M og L.
På rækken med pil-7 (gælder kun størrelse XL, XXL og XXXL) tages der 24-24-32 masker ud jævnt fordelt = 291-307-323-355-387-419 masker på pinden. Udtagningerne er nu færdige i størrelse XL, XXL og XXXL.
Strik videre til sidste række i A.1 er tilbage. Arbejdet måler nu ca 22-24-26-28-30-31 cm fra opslåningskanten midt foran.
Næste pind strikkes således fra vrangen: Strik 1 kantmaske retstrik, 40-44-46-50-56-64 masker vrang som sidste pind i diagrammet viser (= forstykke), sæt de næste 64-64-68-76-80-80 masker på 1 tråd til ærme, slå 8-8-12-12-16-16 nye masker op (= i siden under ærmet), strik 81-89-93-101-113-129 masker vrang som sidste pind i diagrammet viser (= bagstykke), sæt de næste 64-64-68-76-80-80 masker på 1 tråd til ærme, slå 8-8-12-12-16-16 nye masker op (= i siden under ærmet), strik 40-44-46-50-56-64 masker vrang som sidste pind i diagrammet viser og afslut med 1 kantmaske retstrik (= forstykke).
Ryg & forstykke og ærmer strikkes videre hver for sig. HERFRA MÅLES ARBEJDET VIDERE!

Ryg & Forstykke:
= 179-195-211-227-259-291 masker. Første pind strikkes således fra retsiden:
STØRRELSE S, M, XL og XXL: Strik 1 kantmaske retstrik, strik A.2A til der er 3 masker tilbage på pinden (= 22-24-28-32 rapporter à 8 masker), strik A.2B (= 1 maske) og afslut med 1 kantmaske retstrik. Fortsæt mønsteret således. Når A.2 er strikket færdig strikkes næste pind således fra retsiden: 1 kantmaske retstrik, strik A.3A til der er 2 masker tilbage på pinden (= 11-12-14-16 rapporter à 16 masker), strik A.3B (= 1 maske) og afslut med 1 kantmaske retstrik. Fortsæt som forklaret under ALLE STØRRELSER.
STØRRELSE L og XXXL: Strik 1 kantmaske retstrik, strik A.3A til der er 2 masker tilbage på pinden (= 13-18 rapporter à 16 masker), strik A.3B (= 1 maske) og afslut med 1 kantmaske retstrik. Fortsæt som forklaret under ALLE STØRRELSER.
ALLE STØRRELSER:
Fortsæt A.3 som forklaret over. A.3 gentages i højden så langt det går før ribben starter. SAMTIDIG på rækken markeret med pil i A.3A tages der 16 masker ud jævnt fordelt i alle størrelser = 195-211-227-243-275-307 masker (denne udtagning gøres kun første gang A.3 strikkes i højden).
Fortsæt mønsteret (der er nu plads til 1 rapport mere i bredden med A.3A).
Strik til arbejdet måler ca 29-29-29-29-29-30 cm fra arbejdet blev delt – afslut pænt efter en hel mønsterbort.
Strik 1 pind ret fra retsiden med rose hvor der tages 41-41-45-49-57-61 masker ud jævnt fordelt = 236-252-272-292-332-368 masker. Skift til rundpind 3 og strik rib således fra vrangen: 1 kantmaske retstrik, * 2 vrang, 2 ret *, strik fra *-* til der er 3 masker tilbage på pinden, strik 2 vrang og afslut med 1 kantmaske i retstrik. Fortsæt ribben således med retstrik over retstrik, ret over ret og vrang over vrang i 4 cm. Luk af med retstrik over retstrik, ret over ret og vrang over vrang, men sørg for at aflukningskanten ikke strammer (hvis aflukningskanten strammer kan der laves omslag efter hver 8.maske samtidig med at der lukkes af - omslagen lukkes af som almindelige masker). Jakken måler ca 58-60-62-64-66-68 cm fra skulderen og ned.

ÆRME:
Sæt de 64-64-68-76-80-80 masker fra tråden i den ene side af arbejdet på lille rundpind 4 og strik i tillæg 1 maske i hver af de 8-8-12-12-16-16 masker som blev slået op under ærmet = 72-72-80-88-96-96 masker på pinden. Sæt 1 mærketråd midt i de 8-8-12-12-16-16 masker under ærmet, dvs sæt mærketråden i første maske efter midten, tæl 35-35-39-43-47-47 masker, sæt 1 mærketråd i næste maske (= midtermasken). Der er nu 35-35-39-43-47-47 masker tilbage på omgangen efter sidste mærketråd. Lad mærketrådene følge med videre i arbejdet. Mærketråden under ærmet skal bruges lidt senere når der skal tages ind og mærketråden midt ovenpå ærmet skal bruges til at tælle hvor mønsteret skal starte.
LÆS RESTEN AF ÆRMET FØR DET STRIKKES!
Strik sidste række i A.1A så A.1 afsluttes på samme måde som på ryg- og forstykke.
MØNSTER:
I størrelse S, M, XL, XXL strikkes nu A.2A rundt (= 9-9-11-12 rapporter à 8 masker), men tæl dig ud fra midten - midtermasken i A.2A skal stemme med masken med mærketråd i midt ovenpå ærmet. Når A.2 er strikket færdig strikkes A.3A på samme måde. I størrelse L og XXXL strikkes A.3A med det samme efter at sidste række i A.1A er strikket og der tælles ud fra midtermasken på samme måde som i de øvrige størrelser.
A.3 gentages i højden til arbejdet måler ca 29-28-26-23-22-21 cm fra delingen – afslut pænt efter en hel mønsterbort. Videre strikkes A.4A rundt på samme måde.
INDTAGNING:
SAMTIDIG når arbejdet måler 3-3-3-3-2-2 cm tages der 2 masker ind midt under ærmet – læs INDTAGNINGSTIPS. Tag ind således på hver 2½.-3.-2.-1½.-1½.-1½.cm totalt 14-12-16-18-20-20 gange = 44-48-48-52-56-56 masker.
Når ærmet måler ca 39-38-36-34-33-32 cm fra delingen (kortere mål i de større størrelser pga længere bærestykke) strikkes der 1 omgang ret med rose hvor der tages 4 masker ud jævnt fordelt i alle størrelser = 48-52-52-56-60-60 masker. Skift til strømpepinde 3. Strik rib (= 2 ret / 2 vrang) rundt i 4 cm. Luk af med ret over ret og vrang over vrang, men sørg for at aflukningskanten ikke strammer (hvis aflukningskanten strammer kan der laves omslag efter hver 8.maske samtidig med at der lukkes af - omslagen lukkes af som almindelige masker). Ærmet måler ca 43-42-40-38-37-36 cm fra delingen og ned. Strik det andet ærme på samme måde.

VENSTRE FORKANT:
Strik masker op langs venstre forstykke på rundpind 3 med rose, dvs start lige under halskanten og strik op fra retsiden indenfor 1 kantmaske i retstrik således: Strik ca 120-124-128-136-140-144 masker op (dette modsvarer ca 25 masker pr 10 cm langs kanten – maskeantallet skal være delbart med 4).
Næste pind strikkes således fra vrangen: 1 kantmaske retstrik, * 2 vrang, 2 ret *, strik fra *-* til der er 3 masker tilbage på pinden, strik 2 vrang og afslut med 1 kantmaske retstrik. Fortsæt ribben således i 2½-3 cm, luk af med ret over ret og vrang over vrang.

HØJRE FORKANT:
Strik forkant på samme måde langs højre forstykke, men start nederst på forstykket og fortsæt op til halskanten. Når forkanten måler ca 1-1½ cm lukkes der af til 7 knaphuller jævnt fordelt- læs forklaring over. Derefter fortsættes forkanten til den måler det samme som venstre forkant. Luk af med ret over ret og vrang over vrang.

MONTERING:
Sy forkanterne til halskanten øverst med sømmen ind mod vrangen.

= udtagningspind
= midtermaske

Kommentarer (15)

Skriv din kommentar her!

Lena 07.01.2019 - 11:33:

Hej. Hur gör jag när jag stickar nerifrån och upp? Skriv gärna ut det på alla uppifrån och ner mönster

PERRIER 04.12.2018 - 18:12:

Bonjour, Dans la manche, après avoir tricoté A3, pendant 26 cm pour la taille, il faut faire A4. Mais A4 ne mesure pas 10 cm, faut-il tricoter plusieurs fois A4? \\r\\nMerci de votre réponse

DROPS Design 05.12.2018 kl. 08:57:

Bonjour Mme Perrier, tout à fait, vous répétez A.4 en hauteur jusqu'à la hauteur indiquée (soit 36 cm depuis la séparation dans votre taille). Bon tricot!

Paméla 26.11.2018 - 23:25:

Bonjour, merci pour votre réponse. Bien cordialement.

Mme Colin 20.11.2018 - 08:17:

Bonjour, dites moi, comment commencer les manches avec le diagramme A3A? Car j'ai du mal à comprendre et avec les diminutions le motif va être perturbé on dirait. C'est mon 1er jacquard sur manche du coup c'est difficile. Merci d'avance. Bonne journée. Cordialement.

DROPS Design 20.11.2018 kl. 08:43:

Bonjour Mme Colin, vous allez centrer A.3A au niveau du dessus de la manche (pour que la maille centrale = triangle) soit celle avec le marqueur au-dessus de la manche; Vous trouverez ici comment centrer un diagramme. Bon tricot!

Basia 20.10.2018 - 22:17:

Ile oczek trzeba nabrać by zacząc przerabianie sweterka od góy. Nie rozumiem rysunku. Czy liczby oznaczaja ilość oczek czy ilość cm?

DROPS Design 22.10.2018 kl. 09:12:

Witaj Basiu! Aby zacząć sweterek należy na drutach z żyłką nr 3 nabrać 116-120-124-132-136-144 oczka (w zależności od rozmiaru). Na rysunku są podane miary w centymetrach. Powodzenia!

Mme Colin 20.10.2018 - 19:38:

Bonjour, merci beaucoup pour votre réponse, cela me rassure. Cordialement.

Colin 19.10.2018 - 14:36:

Bonjour, je suis sur dos&devant ,et j'suis un peux perdue au niveau les diagrammes A.2A et A.2B pour la taille XXL, il a seulement 2 rangs à faire? Parce que pour les autres tailles il y a plus de rangs. Aiguiller moi s'il vous plaît. Merci.

DROPS Design 19.10.2018 kl. 15:43:

Bonjour Mme Colin, tout à fait, en taille XXL, on a que 2 rangs à tricoter pour A.2A et A.2B - ces 2 rangs correspondent à la fin de A.1 (plus de rangs pour A.2A et B dans les autres tailles car on arrête A.1 plus tôt). Bon tricot!

Olga Pacheco 04.09.2018 - 14:30:

El patrón en español contiene un error ya que en las dos opciones de hilos pone: DROPS MERINO EXTRA FINE cuando en una de ellas debería ser Karisma

Pam T. 08.08.2018 - 00:38:

Yummy!

Johanna Rajala 27.07.2018 - 09:21:

Ihana, lempivärini

Kommentere opskrift DROPS 196-19