DROPS / 196 / 19

Selvik Jacket by DROPS Design

Stickad kofta i DROPS Karisma eller DROPS Merino Extra Fine. Arbetet är stickatd uppifrån och ner med runt ok och nordiskt mönster. Storlek S - XXXL

DROPS Design: Modell u-859
Garngrupp B
-----------------------------------------------------------

300-350-350-400-450-450 g färg 80, ros
250-300-300-350-400-400 g färg 01, naturvit

Eller använd:
DROPS MERINO EXTRA FINE från Garnstudio (tillhör garngrupp B)
300-300-350-400-400-450 g färg 32, mörk ros
250-300-300-350-350-400 g färg 01, natur

----------------------------------------------------------
TILLBEHÖR TILL ARBETET:

STICKFASTHET:
21 maskor på bredden och 28 varv på höjden med slätstickning och nordiskt mönster = 10 x 10 cm.

STICKOR:
DROPS STRUMPSTICKOR OCH RUNDSTICKA NR 4 – längd på 40 cm och 80 cm till själva plagget i slätstickning och nordiskt mönster.
DROPS STRUMPSTICKOR OCH RUNDSTICKA NR 3 – längd på 80 cm till resår.
Sticknumren är endast rekommenderade. Får du för många maskor på 10 cm, byt till tjockare stickor. Får du för få maskor på 10 cm, byt till tunnare stickor.

DROPS METALLKNAPP, Rund (silver) NR 529: 8 st i alla storlekar.

Garnet till detta mönstret kostar 253kr. Läs mer.
-------------------------------------------------------

FÖRKLARING TILL BESKRIVNINGEN:

-------------------------------------------------------

För att undvika att stickfastheten blir stramare när det stickas mönster är det viktigt att trådarna inte stramas på baksidan av arbetet. Byt ev till en större stickstorlek när det stickas mönster.

STICKTIPS-2:
Det är viktigt att stickfastheten hålls också på höjden, annars kommer oket att bli för kort och ärmhålen för små!

ÖKNINGS-/MINSKNINGTIPS:
Alla ökningar/minskningar görs från rätsidan!
För att beräkna hur det ska ökas/minskas jämnt, räknar man det totala maskantalet på varvet (t.ex 104 maskor), minus kantmaskorna (t.ex 2 maskor) och delar de resterande maskorna med det antal ökningar/minskningar som ska göras (t.ex 27) = 3,8.
I detta exempel ökas det genom att göra 1 omslag om stickan efter ca var 4:e maska. På nästa varv (avigsidan) stickas omslagen vridet aviga så att det inte blir hål.
Om det ska minskas stickas ca var 3:e och var 4:e maska räta tillsammans.

MÖNSTER:
Se diagram A.1 till A.4. Välj rätt diagram för din storlek. Hela mönstret stickas i slätstickning.

MINSKNINGSTIPS (gäller mitt under ärmen):
Börja 2 maskor före maskan med markör i, sticka 2 maskor räta tillsammans, sticka 1 rätmaska (= maskan med markör), lyft 1 maska som om den skulle stickas rät, sticka 1 rätmaska, drag den lyfta maskan över maskan som stickades (= 2 maskor minskade).

KNAPPHÅL:
Maska av till knapphål från rätsidan på höger framkant. Nedersta knapphålet ska sitta ca 2 cm från nederkanten och översta knapphålet ca 7-8-8-8-9-9 cm från knapphålet på halskanten. Anpassa placeringen så att det avmaskas i de aviga partierna (sett från rätsidan).
1 knapphål = sticka 2 maskor aviga tillsammans, gör sedan 1 omslag om stickan. På nästa varv (avigsidan) stickas omslaget rätt så att det blir hål.

-------------------------------------------------------

BÖRJA ARBETET HÄR:

-------------------------------------------------------

KOFTA – KORT ÖVERSIKT ÖVER PLAGGET:
Halskant, ok och fram- och bakstycket stickas fram och tillbaka på rundsticka från mitt fram, uppifrån och ner. När halskanten är färdigstickad maskas framkantsmaskorna av och det stickas sedan med 1 kantmaska i varje sida. Ärmarna stickas runt på strumpstickor/kort rundsticka uppifrån och ner, byt till strumpstickor när det behövs. Till slut stickas det upp maskor längs mitt fram till framkanter.

HALSKANT:
Lägg upp 116-120-124-132-136-144 maskor (inklusive 6 framkantsmaskor i varje sida mot mitt fram) på rundsticka 3 med ros. Sticka 1 varv avigt (= avigsidan). Nästa varv stickas så här från rätsidan: 1 kantmaska i RÄTSTICKNING – se förklaring ovan, * 2 rätmaskor, 2 avigmaskor *, sticka *-* tills det återstår 3 maskor på stickan, sticka 2 rätmaskor och avsluta med 1 kantmaska i rätstickning. Fortsätt reåren så. När halskanten mäter ca 1½ cm maskas det av till 1 knapphål i slutet på varvet från rätsidan så här: Sticka tills det återstår 5 maskor på stickan, sticka 2 maskor aviga tillsammans, gör 1 omslag om stickan, sticka 2 rätmaskor och avsluta med 1 kantmaska i rätstickning. På nästa varv (avigsidan) stickas omslaget rätt så att det blir hål. Fortsätt resåren till halskanten mäter ca 3 cm. Byt till rundsticka 4. Nästa varv stickas så här från rätsidan: Maska av de första 6 maskorna (= framkanten), sticka rätmaskor varvet ut, vänd arbetet, maska av de första 6 maskorna (= framkanten) och sticka avigmaskor varvet ut = 104-108-112-120-124-132 maskor på varvet inklusive 1 kantmaska i varje sida. Sticka oket som förklarat nedan.

OK:
Läs STICKTIPS-1 och STICKTIPS-2! Första varvet stickas så här från rätsidan: Sticka 1 kantmaska i rätstickning, sticka A.1A tills det återstår 2 maskor på stickan och öka samtidigt 27-31-35-35-39-47 maskor jämnt fördelat över dessa maskorna – läs ÖKNINGS-/MINSKNINGSTIPS, sticka A.1B (= 1 maska) och avsluta med 1 kantmaska i rätstickning = 131-139-147-155-163-179 maskor på varvet.
Fortsätt A.1 med 1 kantmaska i rätstickning i varje sida – det finns nu plats för 32-34-36-38-40-44 rapporter med A.1A à 4 maskor). KONTROLLERA STICKFASTHETEN!
SAMTIDIGT på varje varv markerat med pil i A.1A ökas det jämnt fördelat som förklarat nedan – kom ihåg ÖKNINGS-/MINSKNINGSTIPS (det har redan ökats vid pil-1).
På varvet med pil-2 ökas det 32-32-32-32-40-40 maskor jämnt fördelat = 163-171-179-187-203-219 maskor (det finns nu plats för 20-21-22-23-25-27 rapporter med A.1A à 8 maskor).
På varvet med pil-3 ökas det 32-40-40-40-40-48 maskor jämnt fördelat = 195-211-219-227-243-267 maskor (det finns nu plats för 24-26-27-28-30-33 rapporter med A.1A à 8 maskor).
På varvet med pil-4 ökas det 32-32-40-48-48-40 maskor jämnt fördelat = 227-243-259-275-291-307 maskor (det finns nu plats för 14-15-16-17-18-19 rapporter med A.1A à 16 maskor).
På varvet med pil-5 ökas det 32-32-32-32-40-48 maskor jämnt fördelat (det finns nu plats för 32-34-36-38-41-44 rapporter med A.1A à 8 maskor) = 259-275-291-307-331-355 maskor.
På varvet med pil-6 ökas det 32-32-32-24-32-32 maskor jämnt fördelat (det finns nu plats för 36-38-40-41-45-48 rapporter med A.1A à 8 maskor) = 291-307-323-331-363-387 maskor. Ökningarna är nu färdiga i storlek S, M och L.
På varvet med pil-7 (gäller endast storlek XL, XXL och XXXL) ökas det 24-24-32 maskor jämnt fördelat = 291-307-323-355-387-419 maskor på varvet. Ökningarna är nu färdiga i storlek XL, XXL och XXXL.
Sticka sedan vidare tills sista varvet i A.1 återstår. Arbetet mäter nu ca 22-24-26-28-30-31 cm från uppläggningskanten mitt fram.
Nästa varv stickas så här från avigsidan: Sticka 1 kantmaska i rätstickning, 40-44-46-50-56-64 avigmaskor som sista varvet i diagrammet visar (= framstycke), sätt de följande 64-64-68-76-80-80 maskorna på 1 tråd till ärm, lägg upp 8-8-12-12-16-16 nya maskor på stickan (= i sidan under ärmen), sticka 81-89-93-101-113-129 avigmaskor som sista varvet i diagrammet visar (= bakstycke), sätt de följande 64-64-68-76-80-80 maskorna på 1 tråd till ärm, lägg upp 8-8-12-12-16-16 nya maskor på stickan (= i sidan under ärmen), sticka 40-44-46-50-56-64 avigmaskor som sista varvet i diagrammet visar och avsluta med 1 kantmaska i rätstickning (= framstycke).
Fram- och bakstycke och ärmar stickas sedan var för sig. HÄRIFRÅN MÄTS ARBETET SEDAN!

FRAM- OCH BAKSTYCKE:
= 179-195-211-227-259-291 maskor. Första varvet stickas så här från rätsidan:
STORLEK S, M, XL och XXL: Sticka 1 kantmaska i rätstickning, sticka A.2A tills det återstår 3 maskor på stickan (= 22-24-28-32 rapporter à 8 maskor), sticka A.2B (= 1 maska) och avsluta med 1 kantmaska i rätstickning. Fortsätt mönstret så. När A.2 är färdigstickat stickas nästa varv så här från rätsidan: 1 kantmaska i rätstickning, sticka A.3A tills det återstår 2 maskor på stickan (= 11-12-14-16 rapporter à 16 maskor), sticka A.3B (= 1 maska) och avsluta med 1 kantmaska i rätstickning. Fortsätt som förklarat under ALLA STORLEKAR.
STORLEK L och XXXL: Sticka 1 kantmaska i rätstickning, sticka A.3A tills det återstår 2 maskor på stickan (= 13-18 rapporter à 16 maskor), sticka A.3B (= 1 maska) och avsluta med 1 kantmaska i rätstickning. Fortsätt som förklarat under ALLA STORLEKAR.
ALLA STORLEKAR:
Fortsätt A.3 som förklarat ovan. A.3 upprepas på höjden så långt det går innan reåren börjar. SAMTIDIGT på varvet markerat med pil i A.3A ökas det 16 maskor jämnt fördelat i alla storlekar = 195-211-227-243-275-307 maskor (denna ökningen görs endast första gången A.3 stickas på höjden).
Fortsätt mönstret (det finns nu plats för 1 rapport mer på bredden med A.3A).
Sticka till arbetet mäter ca 29-29-29-29-29-30 cm från delningen till ärmar – avsluta fint efter en hel mönsterbård.
Sticka 1 varv rätt från rätsidan med ros där det ökas 41-41-45-49-57-61 maskor jämnt fördelat = 236-252-272-292-332-368 maskor. Byt till rundsticka 3 och sticka resår så här från avigsidan: 1 kantmaska i rätstickning, * 2 avigmaskor, 2 rätmaskor *, sticka *-* tills det återstår 3 maskor på stickan, sticka 2 avigmaskor och avsluta med 1 kantmaska i rätstickning. Fortsätt resåren så med rätstickning över rätstickning, rätmaskor över rätmaskor och avigmaskor över avigmaskor i 4 cm. Maska av med rätstickning över rätstickning, rätmaskor över rätmaskor och avigmaskor över avigmaskor, men se till att avmaskningskanten inte stramar (om avmaskningskanten stramar kan det göras 1 omslag om stickan efter var 8:e maska samtidigt som det maskas av - omslagen maskas av som vanliga maskor). Koftan mäter ca 58-60-62-64-66-68 cm från axeln och nerd.

ÄRM:
Sätt de 64-64-68-76-80-80 maskorna från tråden i den ena sidan av arbetet på kort rundsticka 4 och sticka dessutom upp 1 maska i var och en av de 8-8-12-12-16-16 maskorna som lades upp under ärmen = 72-72-80-88-96-96 maskor på varvet. Sätt 1 markör mitt i de 8-8-12-12-16-16 maskorna under ärmen, dvs sätt markören i första maskan efter mitten, räkna 35-35-39-43-47-47 maskor, sätt 1 markör i nästa maska (= mittmaska). Det är nu 35-35-39-43-47-47 maskor kvar på varvet efter sista markören. Låt markörena följa med i arbetet. Markören under ärmen ska användas lite senare när det ska minskas och markören mitt uppepå ärmen ska användas till att räkna var mönstret ska börja.
LÄS RESTEN AV ÄRMEN INNAN DET STICKAS!
Sticka sista varvet i A.1A så att A.1 avslutas på samma sätt som på fram- och bakstycket.
MÖNSTER:
I storlek S, M, XL, XXL stickas nu A.2A runt (= 9-9-11-12 rapporter à 8 maskor), men räkna ut från mitten - mittmaskan i A.2A ska stämma med maskan med markör i mitt uppepå ärmen. När A.2 är färdigstickat stickas A.3A på samma sätt. I storlek L och XXXL stickas A.3A med en gång efter att sista varvet i A.1A har stickats och det räknas ut från mittmaskan på samma sätt som i de övriga storlekarna.
A.3 upprepas på höjden till arbetet mäter ca 29-28-26-23-22-21 cm från delningen – avsluta fint efter en hel mönsterbård. Sedan stickas A.4A runt på samma sätt.
MINSKNING:
SAMTIDIGT när arbetet mäter 3-3-3-3-2-2 cm minskas det 2 maskor mitt under ärmen – läs MINSKNINGSTIPS. Minska så med 2½-3-2-1½-1½-1½ cm mellanrum totalt 14-12-16-18-20-20 ggr = 44-48-48-52-56-56 maskor.
När ärmen mäter ca 39-38-36-34-33-32 cm från delningen (kortare mått i de större storlekarna pga längre ok) stickas det 1 varv rätt med ros där det ökas 4 maskor jämnt fördelat i alla storlekar = 48-52-52-56-60-60 maskor. Byt till strumpstickor 3. Sticka resår runt (= 2 rätmaskor, 2 avigmaskor) i 4 cm. Maska av med rätmaskor över rätmaskor och avigmaskor över avigmaskor, men se till att avmaskningskanten inte stramar (om avmaskningskanten stramar kan det göras 1 omslag om stickan efter var 8:e maska samtidigt som det maskas av - omslagen maskas av som vanliga maskor). Ärmen mäter ca 43-42-40-38-37-36 cm från delningen och ner. Sticka den andra ärmen på samma sätt.

VÄNSTER FRAMKANT:
Sticka upp maskor längs vänster framstycke på rundsticka 3 med ros, dvs börja rätt under halskanten och sticka upp från rätsidan innanför 1 kantmaska i rätstickning så här: Sticka upp ca 120-124-128-136-140-144 maskor (detta motsvarar ca 25 maskor per 10 cm längs kanten – maskantalet ska vara delbart med 4).
Nästa varv stickas så här från avigsidan: 1 kantmaska i rätstickning, * 2 avigmaskor, 2 rätmaskor *, sticka *-* tills det återstår 3 maskor på stickan, sticka 2 avigmaskor och avsluta med 1 kantmaska i rätstickning. Fortsätt resåren så i 2½-3 cm, maska av med rätmaskor över rätmaskor och avigmaskor över avigmaskor.

HÖGER FRAMKANT:
Sticka framkant på samma sätt längs höger framstycke, men börja längst ner på framstycket och fortsätt upp till halskanten. När framkanten mäter ca 1-1½ cm maskas det av till 7 KNAPPHÅL jämnt fördelat- läs förklaring ovan. Sedan fortsätts framkanten till den mäter det samma som på vänster framkant. Maska av med rätmaskor över rätmaskor och avigmaskor över avigmaskor.

MONTERING:
Sy framkanterna till halskanten överst med sömmen in mot avigsidan.

= ros
= ökningsvarv
= mittmaska

Anjali Bhagwat 22.04.2019 - 03:37:

I am making the jacket in XXXL size. I have completed the yolk. I am confused about which diagram I should use for the body after dividing the stitches. On A.3A I do not see any marking for XXXL size. Please guide. Thanks

DROPS Design 26.04.2019 kl. 10:47:

Dear Mrs Bhagwat, in size XXXL you have to follow diagram currently called L - XL - XXL (it will be edited soon). Thank you. Happy knitting!

KATHLEEN LONG 24.02.2019 - 04:03:

I AM MAKING THIS CARDIGAN AND I AM JUST FINISHING YOKE. IT SAYS GO TO A2.1 THAT IS JUST ONE LINE ONE COLOR AND ONE LINE THE CONTRAST? REALLY

DROPS Design 25.02.2019 kl. 10:05:

Dear Mrs Long, depending on your size the diagrams A.2 will be different, in size S, M, XL and XXL repeat A.2A (= 8 sts) a total of 22-24-28-32 times in width, and work A.2B over the next stitch. From WS work A.2B then repeat A.2A. The number of rows are different in each size, since the pattern worked in the smaller sizes in A.2 has been worked in A.1 in the larger sizes. Happy knitting!

Lena 07.01.2019 - 11:33:

Hej. Hur gör jag när jag stickar nerifrån och upp? Skriv gärna ut det på alla uppifrån och ner mönster

PERRIER 04.12.2018 - 18:12:

Bonjour, Dans la manche, après avoir tricoté A3, pendant 26 cm pour la taille, il faut faire A4. Mais A4 ne mesure pas 10 cm, faut-il tricoter plusieurs fois A4? \\r\\nMerci de votre réponse

DROPS Design 05.12.2018 kl. 08:57:

Bonjour Mme Perrier, tout à fait, vous répétez A.4 en hauteur jusqu'à la hauteur indiquée (soit 36 cm depuis la séparation dans votre taille). Bon tricot!

Paméla 26.11.2018 - 23:25:

Bonjour, merci pour votre réponse. Bien cordialement.

Mme Colin 20.11.2018 - 08:17:

Bonjour, dites moi, comment commencer les manches avec le diagramme A3A? Car j'ai du mal à comprendre et avec les diminutions le motif va être perturbé on dirait. C'est mon 1er jacquard sur manche du coup c'est difficile. Merci d'avance. Bonne journée. Cordialement.

DROPS Design 20.11.2018 kl. 08:43:

Bonjour Mme Colin, vous allez centrer A.3A au niveau du dessus de la manche (pour que la maille centrale = triangle) soit celle avec le marqueur au-dessus de la manche; Vous trouverez ici comment centrer un diagramme. Bon tricot!

Basia 20.10.2018 - 22:17:

Ile oczek trzeba nabrać by zacząc przerabianie sweterka od góy. Nie rozumiem rysunku. Czy liczby oznaczaja ilość oczek czy ilość cm?

DROPS Design 22.10.2018 kl. 09:12:

Witaj Basiu! Aby zacząć sweterek należy na drutach z żyłką nr 3 nabrać 116-120-124-132-136-144 oczka (w zależności od rozmiaru). Na rysunku są podane miary w centymetrach. Powodzenia!

Mme Colin 20.10.2018 - 19:38:

Bonjour, merci beaucoup pour votre réponse, cela me rassure. Cordialement.

Colin 19.10.2018 - 14:36:

Bonjour, je suis sur dos&devant ,et j'suis un peux perdue au niveau les diagrammes A.2A et A.2B pour la taille XXL, il a seulement 2 rangs à faire? Parce que pour les autres tailles il y a plus de rangs. Aiguiller moi s'il vous plaît. Merci.

DROPS Design 19.10.2018 kl. 15:43:

Bonjour Mme Colin, tout à fait, en taille XXL, on a que 2 rangs à tricoter pour A.2A et A.2B - ces 2 rangs correspondent à la fin de A.1 (plus de rangs pour A.2A et B dans les autres tailles car on arrête A.1 plus tôt). Bon tricot!

Olga Pacheco 04.09.2018 - 14:30:

El patrón en español contiene un error ya que en las dos opciones de hilos pone: DROPS MERINO EXTRA FINE cuando en una de ellas debería ser Karisma

Kommentér oppskrift DROPS 196-19