DROPS / 197 / 25

Ice Dancer by DROPS Design

Gebreid aansluitend vest in DROPS Lima. Het werk wordt heen en weer gebreid vanaf midden voor met kantpatroon, kabels en sjaalkraag. Maat: S - XXXL

DROPS design: Patroon nr. li-105
Garengroep B
----------------------------------------------------------

Maat: S - M - L - XL - XXL - XXXL
Materiaal:
DROPS LIMA van garnstudio (behoort tot garengroep B)
750-850-950-1000-1100-1250 g kleur 0100, naturel

----------------------------------------------------------
BENODIGDHEDEN VOOR HET WERK:

STEKENVERHOUDING:
21 steken in de breedte en 28 naalden in de hoogte in tricotsteek = 10 x 10 cm.

NAALDEN:
DROPS NAALDEN ZONDER KNOP EN RONDBREINAALD 4 mm, lengte 40 en 80 cm voor het kledingstuk.
DROPS NAALDEN ZONDER KNOP EN RONDBREINAALD 3.5 mm, lengte 80 cm voor randen in ribbelsteek.
De naalddikte is slechts een richtlijn! Als u te veel steken heeft op 10 cm, ga dan verder met een grotere naald. Als u te weinig steken heeft op 10 cm, ga dan verder met een kleinere naald.

DROPS KABELNAALD - voor de kabels.

DROPS PARELMOERKNOOP GEBOGEN (wit), NR 522: 4 stuks voor alle maten

Opmerkingen (23)

65% wol, 35% alpaca
vanaf 1.85 € /50g
DROPS Lima uni colour DROPS Lima uni colour 1.85 € /50g
Wolplein.nl
Bestel
DROPS Lima mix DROPS Lima mix 1.95 € /50g
Het garen om dit patroon van te maken kunt u vanaf 27.75€ krijgen. Lees meer.

Instructies voor het patroon

UITLEG VOOR HET PATROON:

----------------------------------------------------------

Zie telpatronen A.1 tot A.8. De telpatronen laten alle naalden in het patroon aan de goede kant zien.

VERKORTE TOEREN IN DE VOORBIES:
Brei verkorte toeren over de steken in de voorbies om te voorkomen dat het gaat krimpen in de hoogte. Brei dan als volgt aan de goede kant iedere 20e naald: 5 recht (= rechter voorbies), keer het werk en brei terug. Brei 1 naald over alle steken zoals hiervoor. Keer het werk en brei 5 recht (= linker voorbies), keer het werk en brei terug. Keer het werk en brei 1 naald over alle steken zoals hiervoor.

TIP VOOR HET MEERDEREN-1 (geldt voor de zijkanten van het lijf):
Alle meerderingen worden aan de goede kant gemaakt.
Meerder 2 steken in elk deel met de markeerdraad als volgt:
Brei tot het eerste deel in tricotsteek en de markeerdraad, 1 recht, 1 omslag, recht tot er 1 steek over is in het deel met tricotsteek, 1 omslag, 1 recht (= 2 steken gemeerderd). Herhaal op elk van de overgebleven delen met tricotsteek en markeerdraad (= 8 steken gemeerderd op iedere naald met meerderingen). Brei op de volgende naald de omslag gedraaid averecht om gaatjes te voorkomen.

TIP VOOR HET MEERDEREN-2 (geldt voor de kraag):
Alle meerderingen worden aan de goede kant gemaakt.
Meerder 1 steek door een omslag te maken aan de binnenkant van de 3 steken in ribbelsteek op de voorbies midden voor. Brei op de volgende naald de omslag gedraaid recht om gaatjes te voorkomen.

TIP VOOR HET MEERDEREN-3 (geldt voor de mouwen):
Brei tot er 2 steken over zijn voor de markeerdraad onder de mouw, maak 1 omslag, 4 recht (de markeerdraad is in het midden van deze steken), maak 1 omslag. Brei op de volgende naald de omslagen gedraaid recht om gaatjes te voorkomen. Brei dan de nieuwe steken in tricotsteek.

TIP VOOR HET MINDEREN (geldt voor het lijf):
Alle minderingen worden aan de goede kant gemaakt!
Minder 2 steken in elk van de 8 delen met 20-22-24-24-24-24 steken in tricotsteek als volgt: Brei tot het eerste deel met tricotsteek, 1 steek recht afhalen, 1 recht, haal de afgehaalde steek over, brei tot er 2 steken over zijn in dit deel met tricotsteek, brei de laatste 2 steken recht samen (= 2 steken geminderd). Herhaal op elk van de overgebleven 7 delen met tricotsteek (= 16 steken geminderd op iedere naald met minderingen).

KNOOPSGATEN:
Minder voor de knoopsgaten op de rechter voorbies als het kledingstuk gedragen wordt (dus minder op het begin van de naald aan de goede kant). 1 KNOOPSGAT = brei de derde en de vierde steek vanaf de rand samen en maak 1 omslag. Brei op de volgende naald de omslag recht = gaatje.
Minder voor de knoopsgaten bij een hoogte van:
S: 27, 36, 45 en 54 cm
M: 28, 37, 46 en 55 cm
L: 29, 38, 47 en 56 cm
XL: 30, 39, 48 en 57 cm
XXL: 31, 40, 49 en 58 cm
XXXL: 32, 41, 50 en 59 cm

----------------------------------------------------------

BEGIN HET WERK HIER:

----------------------------------------------------------

VEST - KORTE SAMENVATTING VAN HET WERK:
Wordt heen en weer gebreid op de rondbreinaald tot het armsgat, brei dan het voor- en achterpand apart heen en weer. Brei de mouwen in de rondte op breinaalden zonder knop/een korte rondbreinaald.

LIJF:
Zet 323-339-355-391-391-427 steken op de rondbreinaald 3.5 mm met Lima. Brei 1 ribbel in RIBBELSTEEK - lees uitleg hierboven. Ga verder met rondbreinaald 4 mm. Brei 2 naalden in tricotsteek met 5 voorbiessteken in ribbelsteek aan elke kant richting midden voor. Brei nu in patroon aan de goede kant in de verschillende maten als volgt:

Maat S, M en L:
5 voorbiessteken in ribbelsteek, A.1 (= 9 steken), A.3 (= 18 steken), * tricotsteek over de volgende 20-22-24 steken, A.1 over de volgende 9 steken *, brei van *-* 3 keer in totaal, tricotsteek over de volgende 20-22-24 steken, A.5 over de volgende 18 steken, A.1 over de volgende 9 steken, A.3 over de volgende 18 steken, * tricotsteek over de volgende 20-22-24 steken, A.1 over de volgende 9 steken *, brei van *-* 3 keer in totaal, tricotsteek over de volgende 20-22-24 steken, A.5, A.1, 5 voorbiessteken in ribbelsteek.

Maat XL, XXL en XXXL:
5 voorbiessteken in ribbelsteek, A.1 (= 9 steken), A.7 (= 18 steken), A.1 over de volgende 9-9-18 steken (= 1-1-2 herhalingen in totaal), * tricotsteek over de volgende 24-24-24 steken, A.1 over de volgende 9 steken *, brei van *-* 3 keer in totaal, tricotsteek over de volgende 24-24-24 steken, A.1 over de volgende 9-9-18 steken (= 1-1-2 herhalingen in totaal), A.7 over de volgende 18 steken, A.1 over de volgende 9 steken, A.7 over de volgende 18 steken, A.1 over de volgende 9-9-18 steken (= 1-1-2 herhalingen in totaal), * tricotsteek over de volgende 24-24-24 steken, A.1 over de volgende 9 steken *, brei van *-* 3 keer in totaal, tricotsteek over de volgende 24-24-24 steken, A.1 over de volgende 9-9-18 steken (= 1-1-2 herhalingen in totaal), A.7 over de volgende 18 steken, A.1 over de volgende 9 steken, 5 voorbiessteken in ribbelsteek.

Alle maten:
Meerder op de eerste naald steken in elk telpatroon, de meerderingen zijn te zien in het telpatroon (= 17-17-17-21-21-25 steken gemeerderd) = 340-356-372-412-412-452 steken. Brei voorbiessteken in ribbelsteek tot de gewenste afmetingen en brei op iedere 20e naald VERKORTE TOEREN IN DE VOORBIES – lees uitleg hierboven. Als A.1, A.3, A.5 en A.7 in de hoogte zijn gebreid, brei dan A.2 over A.1, A.4 over A.3, A.6 over A.5 en A.8 over A.7 tot de gewenste afmetingen. DENK OM DE STEKENVERHOUDING. Begin bij een hoogte van 9-6-7-11-8-9 cm, met minderen in ieder deel met 20-22-24-24-24-24 steken in tricotsteek – lees TIP VOOR HET MINDEREN. Minder zo iedere 5-5-5-4-5-5 cm 8-9-9-10-9-9 keer in totaal = 212-212-228-252-268-308 steken. Als alle minderingen gemaakt zijn, zijn er 4-4-6-4-6-6 steken in tricotsteek in iedere deel met tricotsteek. Denk om de knoopsgaten op de rechter voorbies - lees uitleg hierboven. Voeg bij een hoogte van 47-48-49-50-51-52 cm 4 markeerdraden in het werk als volgt: Voeg een markeerdraad in, in het 2e, 3e, 6e, en 7e deel met tricotsteek. Dus de 2 middelste delen in tricotsteek aan elke kant van het werk. Meerder op de volgende naald aan de goede kant, in ieder deel met de markeerdraad - lees TIP VOOR HET MEERDEREN-1! Meerder zo iedere 4-4-4-4-2-2 cm 1-2-3-3-3-3 keer in totaal = 220-228-252-276-292-332 steken.
Brei bij een hoogte van 58-59-60-61-62-63 cm, de volgende naald op de verkeerde kant als volgt:
Brei de eerste 56-58-64-70-74-84 steken (= rechter voorpand), kant de volgende 8 steken onder de mouw af, brei de volgende 92-96-108-120-128-148 steken (= achterpand), kant de volgende 8 steken onder de mouw af, brei de laatste 56-58-64-70-74-84 steken op de naald (= linker voorpand). Knip het garen af. Zet de steken voor het rechter en het linker voorpand op aparte hulpdraden en brei het achterpand.

ACHTERPAND:
= 92-96-108-120-128-148 steken. Ga verder in patroon heen en weer gebreid op dezelfde manier, maar brei kantsteek aan elke kant in ribbelsteek, kant TEGELIJKERTIJD kant af voor het armsgat aan het begin van iedere naald aan elke kant van het werk als volgt: Kant 0-0-0-0-0-2 keer 3 steken af, 1-2-3-3-3-3 keer 2 steken en 1-1-3-2-3-2 keer 1 steek = 86-86-90-104-110-120 steken. Kant bij een hoogte van 74-76-78-80-82-84 cm de middelste 24-24-26-26-28-28 steken af voor de hals en eindig elk schouder apart = 31-31-32-39-41-46 steken. Ga verder met recht boven recht en averecht boven averecht tot het werk 75-77-79-81-83-85 cm meet. Brei nu 1 ribbel over alle steken, minder tegelijkertijd 3-3-3-4-4-6 steken verdeeld = 28-28-29-35-37-40 steken. Kant af. Brei de andere schouder op dezelfde manier.

RECHTER VOORPAND:
= 56-58-64-70-74-84 steken. Ga verder in patroon heen en weer gebreid op dezelfde manier. Begin op de eerste naald met meerderen voor de kraag - lees TIP VOOR HET MEERDEREN-2. Meerder zo iedere 4e naald 8-8-10-10-12-12 keer in totaal, kant TEGELIJKERTIJD af voor het armsgat op het begin van iedere naald vanaf de zijkant op dezelfde manier als op het achterpand. Als alle afkantingen voor het armsgat gemaakt zijn en alle meerderingen voor de kraag klaar zijn, zijn er 61-61-65-72-77-82 steken op de naald. Ga verder tot het werk 75-77-79-81-83-85 cm meet, pas zo aan dat de volgende naald wordt gebreid aan de goede kant:
Brei de eerste 30-30-33-33-36-36 steken recht voordat u ze op een hulpdraad zet (= kraag), brei de volgende 31-31-32-39-41-46 steken recht. Minder tegelijkertijd 3-3-3-4-4-6 steken verdeeld = 28-28-29-35-37-40 steken voor de schouder. Keer het werk en brei recht over de steken voor de schouder, keer het werk en kant af. Zet de steken van de hulpdraad terug op de rondbreinaald en brei 1 naald recht op de verkeerde kant. Brei dan de sjaalkraag in ribbelsteek, begin vanaf midden voor als volgt: * Brei 2 naalden heen en weer gebreid over de eerste 18-18-20-20-21-22 steken, brei 2 naalden heen en weer gebreid over alle steken *, brei van *-* tot de kraag 6-6-6-6-7-7 cm meet op zijn kortst. Kant af.

LINKER VOORPAND:
= 56-58-64-70-74-84 steken. Ga verder in patroon heen en weer gebreid op dezelfde manier. ‘Begin op de eerste naald met meerderen voor de kraag - denk om TIP VOOR HET MEERDEREN-2. Meerder zo iedere 4e naald 8-8-10-10-12-12 keer in totaal, kant TEGELIJKERTIJD af voor het armsgat op het begin van iedere naald vanaf de zijkant op dezelfde manier als op het achterpand en rechter voorpand. Als alle afkantingen voor het armsgat en alle meerderingen voor de kraag klaar zijn, zijn er 61-61-65-72-77-82 steken op de naald. Ga verder tot het werk 75-77-79-81-83-85 cm meet, pas zo aan dat de volgende naald gebreid wordt op de verkeerde kant: Brei de eerste 30-30-33-33-36-36 steken voordat u ze op een hulpdraad zet (= kraag), brei de volgende 31-31-32-39-41-46 steken recht, Minder tegelijkertijd 3-3-3-4-4-6 steken verdeeld = 28-28-29-35-37-40 steken voor de schouder, keer het werk en kant af. Zet de steken van de hulpdraad terug op de rondbreinaald en brei 1 naald recht aan de goede kant. Brei dan de sjaalkraag in ribbelsteek, begin vanaf midden voor als volgt: * Brei 2 naalden heen en weer gebreid over de eerste 18-18-20-20-21-22 steken, brei 2 naalden heen en weer gebreid over alle steken *, brei van *-* tot de kraag 6-6-6-6-7-7 cm meet op zijn kortst. Kant af.

MOUW:
Brei de mouw in de rondte op breinaalden zonder knop. Zet 52-54-56-58-60-60 steken op breinaalden zonder knop maat 3.5 mm met Lima. Brei 1 ribbel. Brei verder met breinaalden zonder knop maat 4 mm. Brei 1 naald in tricotsteek. Brei dan als volgt: 8-9-10-11-12-12 steken in tricotsteek, A.1 (= 9 steken), A.7 (= 18 steken), A.1, 8-9-10-11-12-12 steken in tricotsteek, voeg 1 markeerdraad in op het begin van de naald. Ga zo verder in patroon. Als A.1 en A.7 in de hoogte zijn gebreid, ga dan verder met A.2 over A.1 en A.8 over A.7. Meerder bij een hoogte van 8 cm, 1 steek aan elke kant van de markeerdraad - lees TIP VOOR HET MEERDEREN-3. Meerder zo iedere 3-3-3-3-1-1 cm 11-10-7-4-2-9 keer en iedere 4-2-2-2-2-2 cm 1-3-7-11-14-9 keer = 76-80-84-88-92-96 steken. Brei de gemeerderde steken in tricotsteek. Kant bij een hoogte van 46-45-44-43-40-38 cm (minder voor de grotere maten vanwege een langere mouwkop en bredere schouders), af voor de mouwkop op het begin van iedere naald aan elke kant als volgt: Kant 1 keer 4 steken af, 4-3-3-3-3-3 keer 2 steken, 2-6-7-6-9-10 keer 1 steek, 3-1-1-1-3-3 keer 2 steken en 2-3-3-4-2-2 keer 3 steken = 24-26-28-28-30-32 steken. Kant de overgebleven steken af. Het werk meet 55-55-55-54-53-52 cm. Brei een andere mouw op dezelfde manier.

AFWERKING:
Naai de schoudernaden samen. Naai de mouwen in de trui. Naai de sjaalkraag samen midden achter en naai het aan de halslijn. Naai de knopen op tot de linker voorbies.

= maak 1 omslag tussen 2 steken. Brei op de volgende naald de omslag averecht of recht - zie de volgende naald in het telpatroon – zodat er een gaatje ontstaat
= maak 2 omslagen tussen 2 steken. Brei op de volgende naald de eerste omslag averecht in de voorste lus van de steek en brei de volgende omslag averecht in de achterste lus van de steek – zodat er een gaatje ontstaat (= 2 steken gemeerderd)
= 2 recht samen (= 1 steek geminderd)
= 1 steek recht afhalen, 1 recht, haal de afgehaalde steek over de gebreide steek (= 1 steek geminderd)
= 3 averechte steken recht samen breien (= 2 steken geminderd)
= haal 1 steek recht af, brei 2 steken recht samen, haal de afgehaalde steek over de samengebreide steken (= 2 steken geminderd)
= zet 3 steken op een kabelnaald en houd deze voor het werk, 3 recht, 3 recht van de kabelnaald
= dit vierkant is geen steek, ga gelijk verder met het volgende symbool in het telpatroon
= 1 omslag, 1 recht, brei op de volgende naald de omslag gedraaid recht om gaatjes te voorkomen
= 1 omslag, 1 averecht, brei op de volgende naald de omslag gedraaid recht om gaatjes te voorkomen

Opmerkingen (23)

Plaats uw opmerking!

Mary Machnik 19.11.2018 - 13:35:

Hallo, Ich habe diese Jacke nach der Anleitung gestrickt.... Sie ist wunderschön, aber es ist ein anderes Muster als auf den Bild... Wo bekomme ich die Anleitung für genau dieses Modell?

DROPS Design 20.11.2018 kl. 08:58:

Liebe Frau Machnik, es ist die richtige Anleitung - die Diagramme zeigen alle Reihen dh die Hin- sowie die Rückreihen (Hinreihen lesen Sie rechts nach links und Rückreihen links nach rechts). Am besten zeigen Sie Ihr Strickstück Ihrem Laden (auch per Mail), sicher können Sie Ihnen weiterhelfen. Viel Spaß beim stricken!

سعاد 01.11.2018 - 15:07:

Please is there a downloadable pattern

DROPS Design 02.11.2018 kl. 08:18:

Dear سعاد, our pattern can only be printed, but you can then use a virtual printer to save them as .PDF files. Happy knitting!

Ute Marx 29.10.2018 - 09:12:

Hallo, ich hab noch mal eine Frage: Ich fange gerade mit den Ärmeln in XXL an. Anschlag 60 Maschen ist noch klar, aber wenn ich dann weiter nach Anleitung stricke, habe ich 64 Maschen auf der Nadel: 12 re., 10 Maschen von A1, 20 Maschen von A7, 10 Maschen von A1, 12 re. Wo ist mein Denkfehler? Die Zu- und Abnahmen stimmen dann auch nur, wenn ich wirklich 60 Maschen auf der Nadel hätte.

DROPS Design 29.10.2018 kl. 10:00:

Liebe Frau Marx, es stimmt so: bei der 1. Reihe in A.1 und A.7 haben Sie 1 M in jedem A.1 und 2 M in A.7 zugenommen = es sind jetzt 64 M. Viel Spaß beim stricken!

Ute Marx 15.10.2018 - 16:31:

Wenn ich bei den Vorderteilen mit der Kragenzunahme beginn, soll die dann in der Mitte der 5 krausen Maschen der Blende erfolgen? Das "neben 3 kraus rechten Maschen" verwirrt mich. Und stricke ich beim Kragen auch weiterhin in jeder 20. Reihe die verkürzten Reihen wie in der Blende?

DROPS Design 16.10.2018 kl. 08:56:

Liebe Frau Marx, die Zunahmen für den Kragen enstehen immer nach den 3 ersten Maschen (re. Vorderteil) bzw vor den 3 letzten Maschen (li. Vorderteil). Die verkürzten Reihen stricken Sie bis die Maschen für Schulter abgekettet sind, dann werden andere verkürzten Reihen über die Kragenmaschen gestrickt. Viel Spaß beim stricken!

Heidi 01.10.2018 - 01:32:

Am I missing something here? It seems to me the cabling in the instructions goes in the opposite direction than in the pictures of the finished cardigan. Shouldn’t the three stitches on the cable needle be slipped in front of the piece?

DROPS Design 02.10.2018 kl. 14:27:

Dear Heidi, thanks for your feedback, you are right, diagram text has been updated. Happy knitting!

Helena Karlsson 17.09.2018 - 09:05:

Hej! Jag tycker det är en väldigt vacker kofta och vill gärna sticka den men får inte ihop maskantalet på diagram A3, A5 och A7. Enligt förklaringarna får jag det till 19 eller 21 maskor/rapport. Tacksam för hjälp! Med vänlig hälsning Helena Karlsson

Suman 10.09.2018 - 14:37:

Where are the measurements of this sweater given. You have given the sizes from S - XXXL but where are the measurements of these sizes? Please help.

DROPS Design 10.09.2018 kl. 14:56:

Hi Suman. Normally you'll find the sketch with measurements along with diagrams at the bottom of the page. However, we’re currently experienceing some technical issues with our site, resulting in photos and diagrams not loading correctly. We are working on solving this issue and hopefully the page will be back to normal soon. Please see our twitter and facebook accounts for updates. Apologies for any inconvenience caused.

Liselotte 09.09.2018 - 14:25:

Jaha, ett plagg med sjalkrage. Men varför inte visa det då? Nä det är visst viktigare att visa modellens hår?

Minke 04.09.2018 - 14:47:

Klopt het aantal opzetsteken wel? Als ik kijk naar de mouw zet je voor maat M 54 steken op. Telpatroon A1 start niet met 9 steken, maar met 8. Telpatroon A7 start met 16 steken en niet met 18, zoals jullie aangeven. Bij elkaar opgeteld kom ik uit op 50 opzetsteken. Bij het begin van het lijf is dit dan ook zo.

Remie 04.09.2018 - 08:19:

Graag wil ik deze breien, maar wil hem 10 cm. langer. Brei voor maat M. Voldoet het dan als ik na 16 cm. ipv. 6 cm begin met de minderingen? Of gaat dat er raar uitzien? Hoor het graag.

DROPS Design 05.09.2018 kl. 09:18:

Dag Remie, Ja, je kunt inderdaad gewoon iets later beginnen met het minderen. Veel breiplezier!

Laat een opmerking achter voor DROPS 197-25