DROPS / 195 / 15

Canari Jacket by DROPS Design

Stickad kofta med raglan i DROPS Karisma. Arbetet är stickat uppifrån och ner med hålmönster. Storlek S - XXXL

DROPS Design: Modell u-872
Garngrupp B
-------------------------------------------------------

500-550-600-650-700-800 g färg 79, citron

-------------------------------------------------------

DROPS RUNDSTICKOR NR 4: längd på 40 cm och 80 cm till slätstickning.
DROPS STRUMPSTICKOR NR 3,5.
DROPS RUNDSTICKA NR 3,5: längd på 80 cm till rätstickade kanter.
Sticknumren är endast rekommenderade. Får du för många maskor på 10 cm, byt till tjockare stickor. Får du för få maskor på 10 cm, byt till tunnare stickor.

DROPS PÄRLEMORKNAPP, Välvd (vit) NR 521: 6-6-7-7-8-8 st.

Garnet till detta mönstret kostar 230kr. Läs mer.
-------------------------------------------------------

FÖRKLARING TILL BESKRIVNINGEN:

-------------------------------------------------------

Se diagram A.1 till A.8. Välj diagram för din storlek (gäller A.2, A.4, A.5, A.6A och A.8C). Diagrammen visar alla varv i mönstret sett från rätsidan.

ÖKNINGSTIPS-1 (jämn fördelning):
För att beräkna hur det ska ökas jämnt, räknar man det totala maskantalet på varvet (t.ex 97 maskor), minus framkanterna (t.ex 10 maskor) och delar de resterande maskorna med det antal ökningar som ska göras (t.ex 12) = 7,25.
I detta exempel ökas det genom att göra 1 omslag om stickan efter ca var 7:e maska. På nästa varv (avigsidan) stickas omslagen vridet aviga så att det inte blir hål. Det ökas inte över framkanterna.

ÖKNINGSTIPS-2 (gäller ökningen i sidorna på fram- och bakstycket):
Alla ökningar görs från rätsidan!
Börja 2 maskor före markören, gör 1 omslag om stickan, sticka 4 rätmaskor (markören sitter mitt emellan dessa 4 maskorna), gör 1 omslag om stickan (= 2 maskor ökade). På nästa varv (avigsidan) stickas omslagen vridet aviga, så att det inte blir hål. Sedan stickas de ökade maskorna i slätstickning.

MINSKNINGSTIPS (gäller mitt under ärmarna):
Börja 3 maskor före markören, sticka 2 maskor räta tillsammans, 2 rätmaskor (markören sitter mellan dessa 2 maskorna), lyft 1 maska som om den skulle stickas rät, sticka 1 rätmaska, drag den lyfta maskan över maskan som stickades (= 2 maskor minskade).

KNAPPHÅL (uppifrån och ner):
Maska av till knapphål på höger framkant (när plagget has på). 1 knapphål = Sticka från rätsidan som förut till det återstår 3 maskor på stickan, gör 1 omslag om stickan, sticka 2 maskor räta tillsammans och avsluta med 1 rätmaska. På nästa varv (avigsidan) stickas omslaget rätt så att det blir hål.
OBS: Första knappen knäpps genom ett hål i A.1 på halskanten, sedan avmaskas de 5-5-6-6-7-7 nästa knapphålen som förklarat ovan med ca 9-9-8-8-7½.-7½.cm mellan varje knapphål.

-------------------------------------------------------

BÖRJA ARBETET HÄR:

-------------------------------------------------------

KOFTA - KORT ÖVERSIKT ÖVER PLAGGET:
Halskant, ok och fram- och bakstycke stickas fram och tillbaka på rundsticka från mitt fram, uppifrån och ner. Ärmarna stickas runt på kort rundsticka/strumpstickor, uppifrån och ner.
Var uppmärksam på att alla maskantal som uppges på oket och fram- och bakstycket är beräknat utifrån att A.3 = 16 maskor, men A.3 växlar mellan 16 och 17 maskor. Om du precis har stickat 1:a-2:a-5:e eller 6:e varvet i A.3 när ett maskantal uppges har du 4 maskor mer på varvet.

HALSKANT:
Lägg upp 97-97-101-105-113-113 maskor (inklusive 5 framkantsmaskor i varje sida mot mitt fram) på rundsticka 3,5 med Karisma. Sticka A.1 över alla maskorna på varvet, men på 5:e varvet stickas A.1 till det återstår 2 maskor på varvet, avsluta med 2 rätmaskor.
När A.1 är färdigstickat stickas det 1 varv rätt från rätsidan där det ökas 12-12-8-24-16-16 maskor jämnt fördelat - läs ÖKNINGSTIPS-1 = 109-109-109-129-129-129 maskor. Byt till rundsticka 4. Sticka 1 varv avigt från avigsidan med 5 framkantsmaskor i RÄTSTICKNING i varje sida – läs förklaring ovan. Sedan stickas oket som förklarat nedan.

OK:
Första varvet stickas så här från rätsidan: 5 framkantsmaskor i rätstickning, sticka A.2 (= 3-3-3-8-8-8 maskor), A.3 (= 16 maskor), gör 1 omslag om stickan, sticka 12 maskor slätstickning (= ärm), gör 1 omslag om stickan, sticka A.3 (= 16 maskor), A.4 (= 5-5-5-15-15-15 maskor), A.3 (= 16 maskor), gör 1 omslag om stickan, sticka 12 maskor slätstickning (= ärm), gör 1 omslag om stickan, A.3 (= 16 maskor), A.5 (= 3-3-3-8-8-8 maskor) och avsluta med 5 framkantsmaskor i rätstickning. Det är nu 117-117-117-137-137-137 maskor på varvet.
Fortsätt detta mönstret. Dvs på fram- och bakstycket ökas det i varje sida som visat i A.2, A.4 och A.5. På ärmarna ökas det i varje sida med omslag på varje sida av maskorna i slätstickning. Öka så på vartannat varv (dvs på varje varv från rätsidan). På nästa varv (avigsidan) stickas omslagen i diagrammen aviga (så att det blir hål) de ökade maskorna stickas fortlöpande in i mönstret som visat i A.2, A.4 och A.5 och omslagen på ärmarna stickas vriden avig (de skall inte bli hål), och de nya maskorna stickas i slätstickning. KONTROLLERA STICKFASTHETEN och kom ihåg KNAPPHÅL på höger framkant – läs förklaring ovan.
När A.2, A.4 och A.5 har stickats 1 gång på höjden är det 261-261-261-281-281-281 maskor på varvet. Fortsätt mönstret på samma sätt, dvs mönstret upprepar sig som visat i A.2, A.4 och A.5. För varje gång det har stickats 20 varv på höjden finns det plats för 1 rapport mer med hålmönster på bredden på varje framstycke och 2 rapporter mer med hålmönster på bredden på bakstycket.
När det har ökats totalt 24-29-34-34-39-44 ggr på varje sida av A.3 är det 301-341-381-401-441-481 maskor på varvet och arbetet mäter ca 19-22-26-26-30-33 cm från uppläggningskanten mitt fram.
Nästa varv stickas så här från avigsidan: Sticka 48-53-58-63-68-73 maskor som förut (= höger framstycke), sätt de nästa 60-70-80-80-90-100 maskorna på 1 tråd till ärm, lägg upp 6-6-6-8-8-10 nya maskor på stickan (= i sidan under ärmen), sticka de nästa 85-95-105-115-125-135 maskorna som förut (= bakstycke), sätt de nästa 60-70-80-80-90-100 maskorna på 1 tråd till ärm, lägg upp 6-6-6-8-8-10 nya maskor på stickan (= i sidan under ärmen) och sticka de sista 48-53-58-63-68-73 maskorna som förut (= vänster framstycke). Fram- och bakstycke och ärmar stickas sedan var för sig. ARBETET MÄTS SEDAN HÄRIFRÅN!

FRAM- OCH BAKSTYCKE:
= 193-213-233-257-277-301 maskor. Sätt 1 markör i varje sida, mitt i de 6-6-6-8-8-10 maskorna som lades upp under varje ärm. Låt markörerna följa med i arbetet, de ska användas lite senare när det ska ökas.
Första varvet stickas så här från rätsidan: 5 framkantsmaskor i rätstickning, A.6A (= 8-13-8-13-8-13 maskor), sticka A.6B över de nästa 10-10-20-20-30-30 maskorna (= 1-1-2-2-3-3 rapporter à 10 maskor), sticka A.6C (= 9 maskor), fortsätt A.3 över de nästa 16 maskorna, sticka 6-6-6-8-8-10 maskor slätstickning (markören sitter mitt emellan dessa 6-6-6-8-8-10 maskorna), fortsätt A.3 över de nästa 16 maskorna, sticka A.7A (= 9 maskor), sticka A.7B över de nästa 30-40-50-60-70-80 maskorna (= 3-4-5-6-7-8 rapporter à 10 maskor), sticka A.7C (= 14 maskor), fortsätt A.3 över de nästa 16 maskorna, sticka 6-6-6-8-8-10 maskor slätstickning (markören sitter mitt emellan dessa 6-6-6-8-8-10 maskorna), fortsätt A.3 över de nästa 16 maskorna, sticka A.8A (= 9 maskor), sticka A.8B över de nästa 10-10-20-20-30-30 maskorna (= 1-1-2-2-3-3 rapporter à 10 maskor), sticka A.8C (= 8-13-8-13-8-13 maskor) och avsluta med 5 framkantsmaskor i rätstickning.
Fortsätt mönstret så här. När arbetet mäter 4 cm från denlingen ökas det 1 maska på varje sida av båda markörerna - läs ÖKNINGSTIPS-2 = 4 maskor ökade. Öka så här med 6 -6-5-6-5-5 cm mellanrum totalt 5 ggr = 213-233-253-277-297-321 maskor. Sticka sedan vidare till arbetet mäter ca 35-34-32-34-32-31 cm från delningen, eller till önskad längd, men anpassa så att det avslutas efter ett helt hålmönster på höjden. Byt till rundsticka 3,5. Sticka 4 varv rätstickning fram och tillbaka över alla maskorna. Byt tillbaka till rundsticka 4. Maska av med rätmaskor från rätsidan, men se till att avmaskningskanten inte stramar. Koftan mäter ca 58-60-62-64-66-68 cm från axeln och ner.

ÄRM:
Sätt de 60-70-80-80-90-100 maskorna från tråden i den ena sidan av arbetet på kort rundsticka/strumpstickor 4 och sticka dessutom upp 1 maska i var och en av de 6-6-6-8-8-10 maskorna som lades upp under ärmen = 66-76-86-88-98-110 maskor. Sätt 1 markör mitt i de 6-6-6-8-8-10 maskorna under ärmen och låt markören följa med i arbetet, den skaa användas lite senare när det ska minskas. Börja varvet vid markören och sticka slätstickning runt. När arbetet mäter 2-1-1-1-1-1 cm från delningen minskas det 2 maskor mitt under ärmen - läs MINSKNINGSTIPS. Minska så på vartannat varv totalt 1-2-3-3-4-7 ggr = 64-72-80-82-90-96 maskor. Sedan minskas det med 3½-2½-2-2-1½-1 cm mellanrum totalt 12-15-18-18-21-23 ggr = 40-42-44-46-48-50 maskor kvar på stickorna. Sticka sedan vidare till arbetet mäter 46-44-40-40-37-35 cm från delningen, eller till önskad längd (kortare mått i större storlekar pga längre ok). Byt till strumpstickor 3,5. Sticka 4 varv RÄTSTICKNING runt – läs förklaring ovan. Byt tillbaka till strumpstickor 4. Maska av med rätmaskor, men se till att avmaskningskanten inte stramar. Ärmen mäter ca 47-45-41-41-38-36 cm från delningen. Sticka den andra ärmen på samma sätt.

Uppdaterad online: 30.01.2019
Rättelse: omslagen på ärmarna stickas vriden avig de skall inte bli hål

= sticka 3 rätmaskor, drag den första maskan som stickades över de 2 sista maskorna så att denna maskan ligger runt de två andra maskorna (= 1 maska minskad)
= ingen maska, hoppa över denna ruta och sticka nästa maska som diagrammet visar
= visar 1 rapport på höjden och hur hålmönstret placeras över varandra

Kommentarer (4)

Helen Zinhagel 15.12.2018 - 13:14:

Hallo, Ik wil draag het vest 195-15 gaan breien. Als ik 97 steken opzet, moet ik er dan 10 bij doen voor de voorbies. Bij de hals staat dat in naald 5 in A.1 dat er 2 steken overblijven. Ik hou er maar 1 over. Kunt u mij schrijven wat ik fout doe. Alvast bedankt. Helen.

DROPS Design 18.12.2018 kl. 10:56:

Dag Helen,

De 97 steken zijn inclusief de steken van de voorbies, dus je hoeft er niet nog 10 bij te doen. Met de instructie voor de 5e naald wordt bedoelt dat je door breit totdat je er nog 2 steken op de naald staan en die laatste 2 steken brei je recht (ipv A.1 te breien)

Flopée 30.08.2018 - 15:29:

Merveilleux cardigan.\r\nMon fils attendait avec impatience les explications.\r\nMille mercis.

Dagmar 27.07.2018 - 13:47:

Daisy

Mida 28.06.2018 - 09:49:

Me encanta!! Alegre y juvenil

Kommentér oppskrift DROPS 195-15